Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Klopt Droop.

Die indruk krijg ik zelfs ervan.Bij de VII C is dat misschien wel te verklaren door het effect van de zelfklevende alu folie.

Daar zitten mooie deukjes enzo in.Dat geeft een metaal effect..ik weet het niet.
Maar denk het ;P.

Groetjes Ron.
 
En na een korte break is de constructie aan de Persing wederom gestart.

De eerste stap is het construeren van de tempexvorm van de stuurhut.
De stuurhut wordt voorlopig nog niet vast gezet.
Zo kan ik er overal goed bijkomen.
En zo zien we de eerste ruwe vorm er nu in komen.

1_P8290001_goed_goed.jpg

We zien tussen de overgang van het zonnedek en de stuurhut een open ruimte.
Dat is met opzet.Daar komt een blok balsahout tussen,na definitieve montage van de stuurhut en zonnedek,om daar dan de overgangs vorm mooi in te schuren.Ja,je moet overal aan denken met scratchen cute

1_P8290003_goed_goed.jpg

En hier gaat het allemaal gebeuren.Het luxe gedeelte.

1_P8290004_goed_goed.jpg

Ik heb ook besloten om,na aanraden van Rik,ook het schuifdak(welke hier boven zit/hangt)bewegend/werkend te gaan maken.Dat wordt een leuke bouw ervaring die ik nodig heb.

En zo leer ik er wederom bij.

Wordt vervolgd.

Ron.
 
leuke update Ron :D het wordt steeds mooier :wink:

dat gaat er wel geweldig uitzien als je het schuifdak bewegend gaat maken. maar hoe ga je dit doen?
 
Ja,het schuifdak is niet moeilijk,maar bestaat wel uit een flink aantal stappen om het goed te krijgen.

Ik ben daarom begonnen met het monmteren van de 4 draagbalken voor het kozijn en het dak verder.
De balkjes zijn wederom van MDF hout en gemonteerd met montage kit.

1_P8300001_goed_goed.jpg

Waar het kozijn komt te hangen,heb ik de balkjes inmiddels gehalveerd.Aan de buitenste balkjes heb ik een schuine kant gemaakt.Want tijdens de beplanking loopt het hout hierover ietwat bollig.

1_P8300002_goed_goed.jpg

In het midden hangt nu ook de "halve maan".Het schuifdak beweegt hierover naar binnen/buiten,net zoals bij het origineel.

1_P8300003_goed_goed.jpg

Later wordt het kozijn ook bekleed met abs kunststof.

1_P8300004_goed_goed.jpg

1_P8300005_goed_goed.jpg

De balkjes worden aan hun uiteinden samen verbonden.Later komt hier een balsa tip tegen met een mooie schuin/ronde vorm erin.

1_P8300017_goed_goed.jpg

1_P8300008_goed_goed.jpg

Op de onderste balkjes(van abachihout)komt er,per latje,nog een bovenop.
gelijmd met witte houtlijm.

1_P8300016_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd...

Ron.
 
Mooie update Ron
Je vertelde dat de stuurhut demontable isn is dit nu nog zo na deze update, omdat ik zie dat die draagbalken er toch in vast gelijmd zitten of zie ik dat verkeerd.

Ben benieuwd naar de volgende update en zeker het schuifdak systeempje, anders is het een pracht van een boot aan het worden Ron Applaus
 
De stuurhut is nu nog steeds gemakkelijk uit de romp te nemen.OMdat deze nog niet is vast gekit.Later als de stuurhut helemaal klaar is,wordt ze pas erin gekit.

Dus het gehele tempexblok..en dat is waarschijnlijk wat je bedoeld?.

Ron.
 
De stuurhut is nu nog steeds gemakkelijk uit de romp te nemen.OMdat deze nog niet is vast gekit.Later als de stuurhut helemaal klaar is,wordt ze pas erin gekit.

Dus het gehele tempexblok..en dat is waarschijnlijk wat je bedoeld?.

Ron.

Ja dit was het :D
Het zit dan wel zeer strak in elkaar hoor Applaus
 
Wat een update, Ron.

Het is wel een uitdaging om zo'n schuifdak volledig mobiel te maken.
Ik ben natuurlijk nu wel reuze benieuwd naar de volgende update.


Droop
 
Dat gaat een hele techniek worden zo. Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar het resultaat van wat je allemaal aan het doen bent.
 
cute.....Het moeilijkste moet nog wel komen,de zijkanten van dit dek...

Ron.
 
En ik ben begonnen aan het construeren van het kozijn voor het schuifdak.
Daarbij ga ik ook de zichtbare delen bekleden met abs kunststof.

1_P8310001_goed_goed.jpg

1_P8310002_goed_goed.jpg

En ben begonnen met het bekleden van de "halve maan".

1_P8310003_goed.jpg

Blijkt heel leuk werk te zijn....ik wil proberen om zoveel als mogelijk de delen te bekleden met kunststof.

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Was het ook niet beter geweest de onderkant van de buitenste balken schuin aan te vijlen zoals de bovenkant,zodat je zowel onder als boven een kromming krijgt.Nu is het bovenkant rond en onder bijna recht als je langs achter naar het "schuif"dak kijkt.
 
Tussen de railbalk en de buitenste grotere balk wordt deze ruimte opgevuld met tempex.Daar zit dan ook meteen de schuine vorm in.
Maar inderdaad was het misschien wel ook beter geweest om de buitenste balk wat af te schuinen.Maar ja,dat gaat nu niet meer zo goed.

Maar wel een goede opmerking.

Ron.
 
En alweer de laatste update voor even....cute

Het kozijn heb ik verder afgewerkt.Ook heb ik hierbij de "halve maan"bekleed met abs kunststof.

1_P9010001_goed_goed.jpg

1_P9010002_goed_goed.jpg

1_P9010003_goed_goed.jpg

Dit is echt leuk om te doen...

Ron.
 
Ziet er ook zeer leuk en mooi uit Ron :D
 
jip, zeer leuk en mooi :D
spijtig dat het nu langer gaat duren tot de volgende update :s
 
En een kleine update alweer cute..

Het kozijn is bijna klaar.Ik heb de geleidingsstrippen aangebracht.Deze zijn van een hoek(gezaagd uit een abs rail)en opgevuld met abachi hout.

1_P9020003_goed_goed.JPG


1_P9020005_goed_goed.jpg

En de eerste stap gemaakt van het luik.
De "stootrand"is van aluminium,welke ik uit een stukje vloerrail heb gezaagd.

En handmatig heb gebogen in de juiste vorm.

1_P9020007_goed_goed.jpg

En het werkt ;P

1_P9020009_goed_goed.jpg

De plaats waar het luik nu inschuift,wordt later beplankt.

1_P9020010_goed_goed.jpg


Het werkt,maar is nog in het prille begin :D

Ron.
 
Goed werk Ron. Maar ik zie dat je toch een mm ruimte heb om die balkjes aan te brengen. Je hebt nu een strookje gebruikt om het schuifdak te gelijden. Dat zou je natuurlijk kunnen vervangen voor een mm strip en daartussen die balkjes. Dan de strook aan de zijkant. Dan heb je een pracht van een dakje gekregen. :D

sorry dat ik blijf z@#$en over het schuifdak maar ik vind het detail er in zo mooi. wacko

Maar de techniek is wonderlijk bedacht Ron. Mijn complimenten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan