Hoofdsponsor

1/35 Panzer I Ausf. A, sdkfz. 101, late type. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tis toch een redelijke foto Guy. Je schade dat je hebt gemaakt is beter te zien zo. Moet zeggen het is minuscul werk knap gedaan. :))

>w : Zo te lezen gaat onze Famo strategisch te werk gaan eerst de kleine uittesten en dan de grote :D:D:D

Hoi DJs, het was zeker geen werk dat tot dramatische effecten leidt, het moét ditmaal ingetogen blijven.

En ik heb een ingetogen updateke ook.

Opnieuw een close up van de linkerfender, nadat er een nieuwe stofsessie aan te pas kwam.

44-1.jpg

De boordgereedschappen vooraan werden weer wat verder bijgewerkt, nog een beetje werk...

43-1.jpg

De kniptang met bakelieten handvatten werd in de verf gezet. Het kleurtje is een welkome gast op de rechterzijde.

42-1.jpg

Groeten van GUnit.
 
Hallo Ratticus, goh, ik denk dat er nog wel wat over te zeggen valt, behalve mijn niet aflatende ritme om updates op het net te zwieren dan...

Bijvoorbeeld dat bovenste foto's genomen zijn met zacht avondlicht, en deze met 'fris' daglicht :

SDC15619.jpg

Toch beter, kleuriger, meer zoals het er in het echt hier op de werktafel uitziet.

De oplettende kijker ziet dat de stoflagen op de fenders hun afwerking naderen, teveel gaat zeker schaden.

Dus ga ik weer verder met het fijne geprul rond krik, kniptang, smeer en meer...

Binnenkort toch ook een paar rekwisietjes, zoals een jerrycanneke, ketting...

GUnit.
 
Hoi GUnit
September 1939 was warm en droog dus je moet niet verlegen zitten om een beetje meer stof te gebruiken.
Vergeet niet dat er toen ook nog geen wegen waren zoals wij ze nu kennen hé, meer aardewegen en kasseien.

Dit gezegd zijnde; 't is een verdomd schoon model man, je mag er terecht fier op zijn zelfs nu in dit stadium van afwerking.
 
Hallo Erwin, bedankt voor de informatie, nu lijkt het ook 1939 qua weer dan, zo puffen !

Vandaag wat gedaan, niet echt veel, maar voldoende naar omstandigheden.

- ipv. de gereedschappen heb ik me bezig gehouden met de achterkant. Kwestie van de boel goed in balans te houden. Het ronde luik voorzien van een stevige pinwash rond bouten, met enkele vettige aflopers. De andere bouten gepinwashed met een zachtere vuile wash en ineens regenstrepen erover gezet. Nu volgen er nog lichtere aflopers van stofzand, opgedroogde drekspetters...en dan kan ik verder met de eindafwerking van ondermeer het houten blok.

Morgen de zoveelste foto. Hopelijk geen overdosis Panzer I morgen ?

Cheers ! GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Het is en blijf een schitterend model GUnit meer kan ik er niet van zeggen ;-)

Ron
 
Ja Guy het is echt mooi gedaan. Op je laatste foto's komen je detailwerk echt goe tot zijn recht.
 
Dank u voor het zo trouw opvolgen van mijn schrijfsels hier jongens, daar doet een mens het voor. En hopen dat iemand er iets aan heeft qua modelbouwen of schilderen he...

Daarom weer een kleine update.

Heb de zijkanten der fenders meer karakter gegeven omdat de verf erop in de realiteit snel beschadigd geraakte. Ik denk dat het ook weer wat contrast toevoegt tov. de strakkere panelen waar de tank uit opgebouwd is.

Eerst minuscule en dunne drupjes verf afgeschoten, daarna her en der wat bewerkt met white spirit (vervormen/verwijderen), en als laatste heel kleine roestige puntjes geplaatst voor een mini 3D effect.

Ook krik en tang kregen wat extra aandacht.

Ik heb ook hier weer een paar beelden van :

46-1.jpg

48-1.jpg

Cheers !
 
Laatst bewerkt:
tja ,van-zen-eigens "cheers ! "......
 
Ik ga niets van de tank zelf zeggen maar wel over je modder/stof onder de fenders.

Ik zit zo naar de foto`s te kijken en ik weet uiteraard niet hoe het in werkelijkheid eruit ziet maar van de foto`s uitgaande is dit toch wel het beste wat ik tot nu toe heb gezien op een model.
Maae is de structuur iets grover dan wat ik op de foto zie?

Ron
 
Hey, :)

Guy jongen, da's schoon gedaan zou ik zo zeggen, 'k wou dat ik dat ook kon, maar met die kleine prutsen gaat dat iets moeilijker. :$
Neem uw foto's eens in B&W, is gelijk een 'echte' foto van toen....8)8);)
 
Ik ga niets van de tank zelf zeggen maar wel over je modder/stof onder de fenders.

Ik zit zo naar de foto`s te kijken en ik weet uiteraard niet hoe het in werkelijkheid eruit ziet maar van de foto`s uitgaande is dit toch wel het beste wat ik tot nu toe heb gezien op een model.
Maae is de structuur iets grover dan wat ik op de foto zie?

Ron

Het was heel lang geleden dat ik nog 'ns een tank gebouwd en geschilderd heb Ron, maar ik moet zeggen dat ik door veel magazines te lezen toch bevestiging heb gekregen van de doeltreffendheid van olieverf en haar toepassingen in de modelbouw.

De structuur zit erin maar ik wou toch een vrij rustige opbouw van de opgedroogde zandlaagjes. Dit heb ik voor een stuk bekomen door na het aanbrengen van de olieverf wat white spirit over de "modder" heen te druppen. Ik legde daarvoor het voertuig op een kant, zodat alles kon drogen zonder uitlopers te krijgen. De olieverf verloor hierdoor z'n scherpe kantjes waardoor er een subtiel zandeffect ontstond. Geen dramatische drekkerigheid.
 
Hey, :)

Guy jongen, da's schoon gedaan zou ik zo zeggen, 'k wou dat ik dat ook kon, maar met die kleine prutsen gaat dat iets moeilijker. :$
Neem uw foto's eens in B&W, is gelijk een 'echte' foto van toen....8)8);)

Ik zal eens zwartwitjes nemen als hij op z'n sokkel staat Swaken. Dit gaat nog even duren omdat ik nog steeds geen Friuls ontvangen heb.
 
Ik heb een foto van de achterzijde (3/4 aanzicht) genomen.

Omdat deze steevast erg vervuild is, heb ik hier reeds stofwazen, regenstrepen, opgespatte drek etc. aangebracht. Maar hier is nog werk aan de winkel. Zo wil ik opnieuw wat meer contrast veroorzaken ter hoogte van het ronde luik en de bevestigingspunten ervan, door smerige donkere accenten aan te brengen.

49-1.jpg

GUnit.
 
Het was heel lang geleden dat ik nog 'ns een tank gebouwd en geschilderd heb Ron.
Geen dramatische drekkerigheid.

Lange tijd geleden? het gaat je anders goed af ;) en voor mij is het ook al een aardig tijdje geleden dat ik in het tankwereldje zat, dus veel uitproberen om een goede balans te vinden wat ik mooi vind en dat gaat meestal met vallen en opstaan :laugh:

Over je stof/modder daar ben ik erg van gecharmeerd en je laatste foto laat gelukkig iets meer van de structuur zien, in mijn ogen meer dan genoeg en zoals je zelf al aangaf niet van dat overdreven dikke modder erop voor de verandering.

Ik weet niet of je al gereed was met de uitlaten en dan bedoel ik de uiteinden, ik krijg nu het idee dat alleen de binnenkant van de uitlaat zwart is en de buitenkant is nog schoon gebleven van de roet uitslag, dus een klein beetje zwart aan de buitenkant zal geen overbodige luxe zijn.
Waarschijnlijk loop ik op de zaken voorruit en zal dit nog wel gebeuren ;)

Ron
 
Hoi Ron, bedankt voor de reactie want die geeft me de bevestiging die ik soms nodig heb om me over m'n onzekerheden te tillen.

De buitenkanten van de uitlaten moeten nog beroet worden, maar aangezien ik hier wel zwart pigment wil gebruiken, hou ik dit tot 't laatst. Ik moet de onderkanten van de uitlaten nog eerst verder voorzien van wat stofzand.

Vandaag laat ik de achterzijde verder drogen en ga ik ondertussen verder met de brandblusser. Alleen een goeie referentiefoto vinden is niet zo makkelijk lijkt me. Wat ik wel weet, is dat ik deze beduidend donkerder ga houden, om tonale variatie extra in m'n model te brengen. Een moment van een mezelf toegeëigende artistieke vrijheid zeg maar...

Iedereen een fijne bakdag toegewenst ! Op tijd omdraaien of je brandt aan.
 
Mening over deze ketting.

Hallo voertuigenbouwers, ik zit verlegen om jullie mening.

Het gaat over deze ketting :

51.jpg

Het is een messing ketting die ik behandeld heb met diverse kleuren en washes.

Omgerekend in schaal 1/1 zouden de schakels 17,5 cm lang zijn, stevig dus.

Hij zou ongeveer 4,30 m lang zijn.

Zo'n zware ketting zie je wel meer op een tank liggen/hangen, zoals hier op deze Spaanse Panzer I :

11-16.jpg

Zelf vind ik het exemplaar in mijn bezit gewoon te zwaar om mooi te zijn op het voertuig.

Een voorbeeldfoto die een idee geeft van de zwaarte, in zwartwit om louter naar de grootte te kijken :

52.jpg

Laten jullie wat weten ? Er volgt nog een en ander, zoals een jerrycan. Bedoeling is om de ketting eventueel rond de weggelegde jerrycan te zwieren.
 
Hoi Guy,

Volgens mijn bescheiden mening is toch net iets te zwaar, maar ja wie ben ik hé ;)

Cheers,
André
 
Op de plaats waar hij nu lig zal ik zeggen hij is te dik maar als de foto`s vergelijk zal het weer net kunnen.
Maar het is nu werken op schaal en dan kan het weleens voorkomen dat iets niet echt goed werkt ook al klopt het wel in verhouding, als je me nog kan volgen :O

Maar als je toevallig nog een iets kleinere ketting heb leggen dan zal ik daar voor kiezen.

Ron
 
Bedankt mannen, goh ik heb enkel deze ketting liggen, maar dat wil absoluut niks zeggen. Ik ga zeker nog 'ns op jacht achter een fijnere, interessantere ketting.

Het feit dat de schakels rond zijn, irriteert me ook wel wat eigenlijk.

Bedankt alvast voor deze opinies !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan