Hoofdsponsor

1/35 Panzer I Ausf. A, sdkfz. 101, late type. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Niet twijfelen Guy, gewoon nul chipping ! Ik denk dat het niet goed zou uitkomen daar je panzerkleurenspel uitstekend is . Het enige bijkomende dat ik zou doen (op de zachte drybrushing) is een zeer zachte behandeling met een stoflaagje (lees pigment) . Zo hier en daar in enkele hoekjes of kantjes , subtiel weg, ge weet wel é..... pigmenteren op zijn GUnit's !
Misschien om het jizereffect te bekomen ook eens hier en daar eens met een grafietpotlood op de randjes slepen, maar ik loop waarschijnlijk voor op de feiten.....:$

Hallo Famo, jup, ik wou het op die manier nog wat breken, zoals je zegt, hier en daar wat stofwazen, wat regenstrepen, olie, vet en heel spaarzaam wat roestvorming waar verantwoord. Afronden met wat metaaleffecten.
Gelukkig lees ik hier een comment die me zegt dat chips niet nodig zijn !

Dank je Famo !
 
Vandaag heb ik verder gedaan aan het algemene voorkomen van de Panzer I. Met een borstel microfijne blauwgrijzige spatjes gelegd, paneel per paneel, en in neerwaartse bewegingen met een bevochtigd penseeltje weer ingewerkt. Er zit nu wat meer karakter op het geheel. Als deze bewerking helemaal gedroogd is, ga ik regenstrepen simuleren op met name de schuine en verticale delen. Ook probeer ik her en der verder interessante zaken zoals de hoornrand wat verder uit te lichten. Ik ben nog lang niet klaar met deze ellendige smurf !
 
.......Ik ben nog lang niet klaar met deze ellendige smurf !

:dry:......Awel ik ben er bijna zeker van dat er eind jaren '30 beginjaren '40 er veel zo over die "ellendige smurf "dachten......:laugh:
 
:)Dat denk ik ook Famo.

Ondertussen staat hij op z'n kant te drogen, beide flanken van de lower hull alsook de onderzijde, zijn een eerste maal bewerkt met olieverf. De bedoeling is om straks achter de wielen een effect van uitgedroogd vastgezet zand te maken. Ik probeer om het modulaire hier ook door te trekken. Het zand tegen de flanken wil ik bewust iets donkerder dan datgene tegen de zichtkanten van de bogies en het verbindingsstuk.

De olieverf tekent zich volgens mijn persoonlijke voorkeur qua textuur het meest realistisch vast als die wat verdund werd.

Voorkant van de Panzer heeft al een beetje een stofwaas meegekregen over het gebogen paneel. Het ziet er naar mijn zin uit maar ik ga zien wat ik hier nog allemaal aan kan doen, zoals opgedroogde spetters, regenstrepen...

Geen foto's vooralsnog omdat ik zoals ik al zei, het ding op z'n kant heb staan en er zo niet mee naar mijn fotografeerstek durf wandelen.

Later dus foto's.
 
Aan de uitleg te horen zal het er zeker goed uit zien.
Ben benieuwd naar de foto's.
 
Aan de uitleg te horen zal het er zeker goed uit zien.
Ben benieuwd naar de foto's.

Sluit me aan bij DJs, tot op heden ziet het er mijn inziens zeer knap uit. Dus dat kan bijna niet meer mis gaan.
 
Modder, stof en meer van dat.

Hallo mannen, wederom bedankt voor jullie vasthoudende interesse in mijn arbeid.

Een update is enkele dagen uitgebleven omdat ik huisstof wou vermijden in de drogende olieverf waarmee ik de flanken al heb bewerkt. Door het ding te verplaatsen van de bovenste verdieping naar de onderste zou ik ongetwijfeld prijs hebben...

Soit,

Na mijn ogen flink de kost gegeven te hebben (drets en drats op bulldozers, kranen, allerhande rupsvoertuigen...) ben ik gestart.

Eerst heb ik een vrij donkere schrale aardkleurige laag geschilderd, ontstaan door menging van volgende olieverfkleuren :

- ultramarijn blauw (voor de schraalheid, het terugdringen van het bruin),

- gebrande omber,

- Napels geel donker,

- wit.

De kleuren heb ik onderling niet gans kapotgemengd want er moesten subtiele variaties zichtbaar in blijven.

Met white spirit heb ik dit mengsel tot een quasi lopend papje verdund. Het werd opgebracht met een zacht rond penseel met lange haren.

Hieroverheen heb ik middels de spat-techniek fijne dretskes van een iets lichtere kleur over de basis toegevoegd, met zwaartepunt aan de onderkant van de flanken omdat hier meer licht schijnt dan onder de fenders, en omdat het meeste zand zich daar verzamelt door wegzakkende aarde. Op die manier krijg ik ook een contrast tussen de schaduw onder mijn tank, want de rand vangt het licht en dat geeft dan weer extra effect. Deze spetters heb ik nadien bevochtigd met white spirit, zodat ze zich prachtig (en het was een koud kunstje !) inblendden in de onderliggende "zand"laag.

Ook heb ik benevens deze werken mijn vuile wash-programma verder doorgetrokken naar het achterdek (dit moest ik nog steeds doen). Nu kan ik verder gaan met de volgende washlaag :
fijn stof in hoeken en kieren. Alle stof en drets ga ik ditmaal in olieverf uitvoeren, gewoon omdat dit medium perfect controleerbaar is en lang verbeterbaar (handig voor controlefreaks zoals ik, bweuuuuuu !).

Over de chipping, die ga ik beperken tot de plekken die echt afzien tijdens het rijden, zoals bij de fenders en de voorkant.

Eerstdaags begin ik aan de wielen, die ook een behandeling moeten ondergaan.

Er moet nog steeds héél veel gebeuren (om van de tracks die ik heb besteld nog maar te zwijgen want de Israeli's hebben natuurlijk net dàt schip weer geënterd, f*ckers !)

Foto :

De eerste twee wielasjes van links moet ik nog ontdoen van hun Maskollaagje, de andere kunnen de wieltjes reeds ontvangen. De bogie in het midden heeft een verbindingsstaaf die eveneens nog moet worden gekleurd.

31-4.jpg

Groeten van GUnit.
 
Laatst bewerkt:
Jo de manne,

Vandaag wat gewerkt ter hoogte van de bogies en de assen van de return rollers (de Duitse term ken ik niet, en eigenlijk ook de Nederlandse niet...).

De zijkanten van de fenders voorzien van wat spaarzaam opgespatte drets.

Al de wielen reeds voorzien van een lichte stoflaag, door middel van een wash met olieverf. Na indroging heb ik met een propere zachte borstel het teveel weggenomen, waardoor er enkel stof kwam te zitten in de hoekjes van de spaken en bij de rubberen loopvlakken tegen de velgen.

Morgen maak ik foto's van de afgelopen handelingen, en ik kan een ganse voormiddag doorwerken !

Overmorgen ben ik een dagje thuis en dan wil ik veel doen. Ik vermoed dat ik tegen het einde van de week mijn wielen kan beginnen monteren, alsook de buitenzijdes van de bogies en de verbindingsdelen.

Groeten van GUnit.
 
tja ,en nu denkt ge waarschijnlijk dat ik goed zal slapen zekers !!!!

Chique é !
 
tja ,en nu denkt ge waarschijnlijk dat ik goed zal slapen zekers !!!!

Chique é !

LOL, ik denk dat jij redenen zat hebt om goed te slapen, als ik zo naar je laatste werk kijk !

Famo, ik heb een superlollig tankje aangeschaft, een oudje van Dragon, binnenkort on topic.
 
Weer een kleine update, ditmaal van de wielen.

Na het aanbrengen van de kleuren (panzergrau in gradaties voor de velgen en teerzwart/wit voor de rubberen loopvlakken), had ik er een vuile wash, sterk verdund opgezet. Naderhand heb ik een nieuwe wash gemaakt, ditmaal voor het bekomen van een lichte stofwaas. Samenstelling was gebrande omber, Napels geel donker, ultramarijn blauw en wit, met tamelijk veel white spirit. Na indroging van deze wash heb ik met een proper droog penseel met zachte lange haren het bereikbare weer weggenomen, zodat enkel in hoeken en achter randjes het 'stof' bleef zitten. Een drybrushing van panzergrijs in een lichte tint heeft de wielen opnieuw wat meer body gegeven.
Ik ben met de wielen nog lang niet klaar, maar deze foto wil ik graag aan mijn topic toevoegen.

32-5.jpg

Op het wielenprogramma staan nog : een drybrushing van het rubber, een lokale pinwash, zachte stof/zandophoping dmv. olieverf (ik wil voor dit project geen pig's gebruiken), enkele spetters, een beetje verfschade, wat roest...

Tot later !
 
ik heb een superlollig tankje aangeschaft, een oudje van Dragon, binnenkort on topic.

Aha ,ge maakt me nieuwsgierig !!!!

Wat het wielenprogramma betreft, .......geen pigmenten ? Ge hebt groot gelijk want pigmenten zijn geen must, ze zijn soms zo goed als ze slecht zijn. Knap spuit- en wheateringwerk kan soms verloren gaan door pigmenten, (vind ik).
 
Ja de wielen beginnen er al aardig goed uit te zien. Wat de pig's (knorr knorr :D) betreft sluit ik me aan bij Famo. Ge kunt met washes ook een mooi resultaat bekomen en ik vind het persoonlijk controleerbaarder.
 
Ik sluit me bij jullie aan wat de pigmenten betreft want soms verknallen ze bepaalde fijne effecten. En je kan ze heus niet altijd opnieuw verwijderen als je niet tevreden bent. Bovendien voel ik me meer op m'n gemak (als controlefreak) bij het gebruik van olieverf. Op m'n twee LeFH's heb ik pigmenten gebruikt en dat is goed uitgepakt, maar het blijft gewoon spannend. Dus nu lekker relaxed washeuuuuh !
 
Eigenlijk is het net hetzelfde, enkel de verwerkingsomstandigheden liggen anders. Uiteindelijk zijn het bij olieverf evengoed pigmenten die zich in hoeken en kieren nestelen, als de white spirit verdampt is.
 
Efkes een update van de wielen en bogies. Deze kregen nog enkele bewerkingen en zijn nog steeds niet af. Maar het belangrijkste voor de eindmontage waren de washes. Die zijn nu achter de rug dus kon ik weer heel eventjes assembleren.

Eerst wielen gelijmd, daarna fronten van de bogies en de verbindingselementen. Alles vormt nu een geheel en alzo kan ik ook de dingen samenhangend af gaan werken. De lichte puntjes zijn de asjes van de nog te lijmen return rollers, die komen morgen aan de beurt.

33-6.jpg

Morgen gewoon weer verder !

Groeten van GUnit.
 
Dust !

Dmv. olieverfwashes in verschillende tonen van stofkleur die ik ineen werkte op de horizontale delen (ondermeer fenders, achterdek...) van de tank. Er volgen nog meerdere lagen, met aandacht voor hoeken en kieren waar meer stofophoping is.

35-4.jpg

Diddelidooooo !
 
Guy,

Als ge "dust" hebt, dan moet ge drinken hé maat. :laugh:
Ge weet,ik ken niks van dat militaire gedoe, maar kan dit wel appreciëren.
Het is echt mooi wat je hier toont.
 
knap man, ik snap niet dat je er nog iets aan wil verbeteren oO dat kan niet meer !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan