Modder, stof en meer van dat.
Hallo mannen, wederom bedankt voor jullie vasthoudende interesse in mijn arbeid.
Een update is enkele dagen uitgebleven omdat ik huisstof wou vermijden in de drogende olieverf waarmee ik de flanken al heb bewerkt. Door het ding te verplaatsen van de bovenste verdieping naar de onderste zou ik ongetwijfeld prijs hebben...
Soit,
Na mijn ogen flink de kost gegeven te hebben (drets en drats op bulldozers, kranen, allerhande rupsvoertuigen...) ben ik gestart.
Eerst heb ik een vrij donkere schrale aardkleurige laag geschilderd, ontstaan door menging van volgende olieverfkleuren :
- ultramarijn blauw (voor de schraalheid, het terugdringen van het bruin),
- gebrande omber,
- Napels geel donker,
- wit.
De kleuren heb ik onderling niet gans kapotgemengd want er moesten subtiele variaties zichtbaar in blijven.
Met white spirit heb ik dit mengsel tot een quasi lopend papje verdund. Het werd opgebracht met een zacht rond penseel met lange haren.
Hieroverheen heb ik middels de spat-techniek fijne dretskes van een iets lichtere kleur over de basis toegevoegd, met zwaartepunt aan de onderkant van de flanken omdat hier meer licht schijnt dan onder de fenders, en omdat het meeste zand zich daar verzamelt door wegzakkende aarde. Op die manier krijg ik ook een contrast tussen de schaduw onder mijn tank, want de rand vangt het licht en dat geeft dan weer extra effect. Deze spetters heb ik nadien bevochtigd met white spirit, zodat ze zich prachtig (en het was een koud kunstje !) inblendden in de onderliggende "zand"laag.
Ook heb ik benevens deze werken mijn vuile wash-programma verder doorgetrokken naar het achterdek (dit moest ik nog steeds doen). Nu kan ik verder gaan met de volgende washlaag :
fijn stof in hoeken en kieren. Alle stof en drets ga ik ditmaal in olieverf uitvoeren, gewoon omdat dit medium perfect controleerbaar is en lang verbeterbaar (handig voor controlefreaks zoals ik, bweuuuuuu !).
Over de chipping, die ga ik beperken tot de plekken die echt afzien tijdens het rijden, zoals bij de fenders en de voorkant.
Eerstdaags begin ik aan de wielen, die ook een behandeling moeten ondergaan.
Er moet nog steeds héél veel gebeuren (om van de tracks die ik heb besteld nog maar te zwijgen want de Israeli's hebben natuurlijk net dàt schip weer geënterd, f*ckers !)
Foto :
De eerste twee wielasjes van links moet ik nog ontdoen van hun Maskollaagje, de andere kunnen de wieltjes reeds ontvangen. De bogie in het midden heeft een verbindingsstaaf die eveneens nog moet worden gekleurd.
Groeten van GUnit.