Hoofdsponsor

1/35 Panzer I Ausf. A, sdkfz. 101, late type. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben benieuwd hoe dit uitlaten verhaal verder gaat, ik vind de basis er al goed uitzien hoor dus dat belooft wat.
Tja dat alles straks weg is gestopt onder het gaas is niet zo erg want nu kan je tenminste oefenen om een mooi resultaat te bereiken.

Toch even een vraag over de eerste wash voor de duidelijkheid, heb je deze over het hele voertuig gedaan en nadien wat wash verwijderd vanuit het midden?

Ron
 
Ik ben benieuwd hoe dit uitlaten verhaal verder gaat, ik vind de basis er al goed uitzien hoor dus dat belooft wat.
Tja dat alles straks weg is gestopt onder het gaas is niet zo erg want nu kan je tenminste oefenen om een mooi resultaat te bereiken.

Toch even een vraag over de eerste wash voor de duidelijkheid, heb je deze over het hele voertuig gedaan en nadien wat wash verwijderd vanuit het midden?

Ron

Hallo Ron, zo heb ik't inderdaad gedaan mate. Maar ik heb gebiedje per gebiedje behandeld om de controle te behouden en om geen indroging te krijgen.
 
Op een Amerikaans forum werd mij medegedeeld dat er in Polen tijdens Fall Wei§ géén uniforme Panzergrau uitvoeringen van het Duitse leger rondreden, enkel met camo in de verhouding 1/3 (1/3 bruine vlekken). Voor mij geen domper op het feest, mijn volgende wordt ongetwijfeld een camouflage uitvoering, maar wedden dat er minstens ene heeft rondgebaggerd in uniform Duits grijs, LOL ?!

Daar sluit ik me volkomen bij aan G, ik denk zelfs dat het ook weleens meer dan "ene" zou kunnen zijn. Dus gewoon verder met het overall panzergrey, voor mij ben je nog steeds historisch correct bezig. Verder ziet het er zeer netjes uit en we blijven dan ook weer volgen.
 
Je wash ziet er goed uit Guy. De details beginnen er mooi uit te komen.
De uitlaten hebben al een mooie roesttint enkel blinken ze wel een beetje.
Kleine tip (misschien weet je dit al) is je olieverf die je gaat gebruiken een nachtje op een stukje karton leggen
zo trekt de olie er wat uit en als je het dan aanbrengt heb je een mattere look.

En of je panzer nu historisch correct is of nie het blijft een ferm bakje.
 
Een zeer mooie Panzer I met een mooi kleurtje. De diversiteit in kleur van de panelen is prachtig.

Wat de uitlaten betreft zou ik hier toch even willen opmerken dat we meestal allemaal de neiging hebben om deze te roestig te maken.
Als deze Panzer I in Polen gebruikt werd dan was die voordien goed onderhouden geweest en zal hij geen doorroeste uitlaat gehad hebben. Verkleurd door de warmte, dat wel, maar niet doorroest. Foto's tonen aan dat de Duitsers hun Panzers verstopten in schuren en garages voor de eigenlijke inval begon dus waren ze goed beschermd geweest.
 
Swa : natuurlijk is dat zo, die Amerikanen zien alles wit/zwart, ze kunnen het ook niet helpen.

DJs : goed opgemerkt. De uitlaten zijn nog niet klaar en de huidige glans is uit den boze. De truuk met het papier is een zeer effectieve manier om de olie eruit te trekken. Ik had er niet meer bij stilgestaan en wilde met white spirit vermengd met verf zeer dunne laagjes in diverse tinten gaan leggen. Uiteindelijk heb ik de twee gecombineerd. Met droge verf en white spirit dus...en dat is zeer goed verlopen.

Ratticus : prachtig : kort maar krachtig ! Thanks !

Erwin : met de panelen ben ik zeer blij. En weten dat dit met een goed functionerende airbrush KINDERSPEL is en leuk om te doen. Je hebt 100 % gelijk over die uitlaten en de verzorging die de Duitse troepen aan het materiaal besteedden voor het uitbreken van de zweer. Daarom dat ik ook geen doorroeste uitlaten wou gaan maken, maar eerder een verbrand gepatineerd uitzicht wou bekomen. Dit heb ik gedaan door heel dunne laagjes tonaal verschillende verf door mekaar te werken en die te laten indrogen, om vervolgens met een droog stug borsteltje weer oppervlakkig weg te halen, zodat ik geen korrelig oppervlak zou krijgen. Wel is het zo dat roestige uitlaten wat kleur toevoegen aan een project dus ben ik heel misschien een ietsiepietsie te ver(f) gegaan.
Ik maak vandaag foto's want de stelen van bijl en schop zijn behandeld op de gebruikelijke poepsimpele manier en da's altijd mooi meegenomen voor mensen die de truuk nog niet kennen.
 
Laatst bewerkt:
De foto's.

De uitlaten ga ik nu als af beschouwen. Ze staan mat, zijn glad, en er zitten vele nuances van verbrande verf/roest in. Nu kunnen de kappen erover gemonteerd worden.

26-8.jpg

De houten delen van schop en aks werden bekomen door eerst Revell Acrylic Sand over de stelen te werken en nadien in te smeren met gebrande omber. Na een paar uurtjes werd dan de laatste laag met een stug borsteltje weer weggehaald, zodat minuscule in scale nerfjes verschenen.

27-6.jpg

Tot later, ik ga gewoon weer lekker verder deze voormiddag !
 
Laatst bewerkt:
Guy, tot nu toe zeer mooi man !
respect !
 
Kortweg knap Guy. Ook wel tof hoe de simpele dingen goed worden uitgelegd.
 
Topic even opgeruimd omdat de laatste postings los stonden van dit onderwerp (ik was ook schuldig hieraan :nowink:)

Ron
 
Te veel eer mannen, dank u dank u !

Weer een kleine zondagse update.

De wielen werden van hun rubber loopvlakken voorzien, en een eerste wash werd eroverheen gezet. Nu volgt een lichte drybrushing van de details in de wielen.

28-4.jpg

De uitlaatkappen werden verder bewerkt en staan op deze foto nog los. Een vuile wash erop trekt de boel wat naar mekaar.

29-4.jpg

De hele mikmakzooi op mijn kurkmatje, de wielen en bogies op stokjes, handig om te schilderen.

Voor de wielen, penseel laden met verf, op z'n plek houden, draaien met het tandenstokertje en even laten indrogen, tot je tevreden bent, steeds herhalen, klaar.

30-7.jpg

Allez, voor een zondag valt dit toch nog mee mag ik hopen ?

Groeten boys !
 
Laatst bewerkt:
Ik wou dat ik zo'n resultaat op een week kon neerzetten,laat staan op een zondag ;)

Knappe update weer Guy, en altijd leuk dat je uitlegt wat je allemaal doet. En dit geld ook voor alle andere bouwers hier hoor, kan het alleen niet overal neerpoten hé :D
 
Valt niets op aan merken gewoon zeer net werk wat er word afgeleverd.

Misschien een idee voor een volgende tank met rubber banden, je kan met een hobby mesje hier en daar een kleine beschadiging aan de rubber banden aanbrengen voor een beetje meer gebruikt effect.

Ron
 
Ik wou dat ik zo'n resultaat op een week kon neerzetten,laat staan op een zondag ;)

Knappe update weer Guy, en altijd leuk dat je uitlegt wat je allemaal doet. En dit geld ook voor alle andere bouwers hier hoor, kan het alleen niet overal neerpoten hé :D

Tomas, de kennis waarover men beschikt, moet men doorgeven op een modelbouwforum. Ooit las ik ergens over 'het geheim van de smid', en dan ben je verkeerd bezig vrees ik. Ik kom zelf ook graag te weten hoe iemand bepaalde effecten kon bereiken. Bedankt voor je leuke reactie.
 
Valt niets op aan merken gewoon zeer net werk wat er word afgeleverd.

Misschien een idee voor een volgende tank met rubber banden, je kan met een hobby mesje hier en daar een kleine beschadiging aan de rubber banden aanbrengen voor een beetje meer gebruikt effect.

Ron

De wielen had ik inderdaad wat kunnen insnijden, maar ik wil er geen zwaar door de strijd getekende smurf van maken. Ik zit zelfs zwaar te twijfelen of ik iets ga chippen.

Anyway, ik heb vandaag het houtblok achteraan gekleurd op dezelfde wijze als de stelen van schop en bijl. Later wil ik nog subtiele kleurvariaties bekomen.

En ik heb een zachte drybrushing gedaan, maar er volgt er straks nog een lichtere op de hoger gelegen delen van de Panzer.
 
Ik zit zelfs zwaar te twijfelen of ik iets ga chippen.

Niet twijfelen Guy, gewoon nul chipping ! Ik denk dat het niet goed zou uitkomen daar je panzerkleurenspel uitstekend is . Het enige bijkomende dat ik zou doen (op de zachte drybrushing) is een zeer zachte behandeling met een stoflaagje (lees pigment) . Zo hier en daar in enkele hoekjes of kantjes , subtiel weg, ge weet wel é..... pigmenteren op zijn GUnit's !
Misschien om het jizereffect te bekomen ook eens hier en daar eens met een grafietpotlood op de randjes slepen, maar ik loop waarschijnlijk voor op de feiten.....:$
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan