Hoofdsponsor

1/35 Mittagessen fangen [wip]

Ik heb mij misschien slecht uitgedrukt maar Roy heeft mij daarin goed verbeterd.
Voor alle duidelijkheid: geen afbreuk aan je enthousiasme, je ideeën en je bouwen en ik bewonder wat jij op korte tijd allemaal klaar speelt.

Maar ik kan mij inderdaad mateloos ergeren aan dio's die goed bedoeld zijn en prachtig gebouwd maar waar je zo kan zien dat de realiteit niet kan kloppen. Als voorbeeld iets wat in 1 der laatste Steelmasters verschenen is, het dio Vodka 1,2,3. Daar rijd een busje in een afgrond maar de vogels op de draad blijven rustig zitten. Maar ja, als er tegenwoordig geen beestje op een dio staat, is het blijkbaar niet meer goed, het is een trend in gang gestoken door de grote mannen en al wat zij maken wordt door de lezers van de tijdschriften opgeslorpt als ware het evangelie.
 
Daar technische constructies mij zeer interesseren volg ik dit al even.
Zo te zien is er nogal wat discussie rond de constructie van de brug.
Nu heb ik dit gisteren aan mijn schoonvader laten zien, die is bouwkundig ingenieur en hij schudde meteen zijn hoofd!
Volgens hem werd een dergelijke brug inderdaad nooit in het metselwerk verankerd en bovendien verwees hij naar de bouten.
Hij weet zeker dat dergelijke constructies en zeker een spoorwegbrug niet in elkaar werden geschroefd maar wel geklonken.
Volgens hij zei zou bij een geschroefde brug, als daar een maand lang vier keer per dag een trein overdonderd de brug gewoon uiteenvallen doordat de bouten er gewoon op termijn uitspringen door de trillingen.
Dan ben ik vanmorgen even gaan surfen en ik vond een paar interessante detailfoto's van een oude spoorwegbrug in restauratie.
Je ziet hier duidelijk die grote klinknagels.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
duidelijker kan het niet Sam leren weeral bij grt
 
zeer intressant
nu de brug die ik maak/ga maken is niet perse een spoorwegbrug hoor
Maar je hebt wel gelijk dat als daar voertuigen over komen dat de bouten zouden kunnen loskomen.
Nu Roy heeft me vandaag in Mol een tooltje laten zien om klinknagels te maken en dat zach er wel intressant uit.
Jammer dat ik niet genoeg centen bij had, want dan had ik het misschiem meegenomen.
Dus dat wordt eens kijken straks om het eventueel online te bestellen.

En Erwin, no hard feelings hoor
Als je gelijk hebt heb je gelijk ;)
En hoewel ik nog een beginner ben zijn de tips en kritiek die hier gegeven worden door iedereen zeker welkom, zo leer ik enkel maar bij ook he
 
Bon, vermits de technische kant niet echt juist was en het mij toch wat stoorde dat de zijkanten van de brug volle platen waren heb ik eens een beetje research gedaan.
Bij mijn research kwam ik te weten dat dit type brug een "Deck Truss" wordt genoemd, of een "Vakwerkbrug" volgens wikipedia.
Door dit dan op te zoeken ben ik op historicbridges.org terechtgekomen waar ik een brug vond die best dienst kan doen als voorbeeld, namelijk de Penetangore River Bridge
Deze brug stond in Ontario en is gebouwd in 1934, dus qua tijdspanne is ze historisch wel corect.

Niet dat het de bedoeling is om deze brug na te bouwen, maar ik ga ze wel als voorbeeld gebruiken om mijn definitieve brug te maken.
Nu ga ik de boel eens uittekenen om te kijken hoe ik deze ga maken
 
Aangenaam en bijzonder leerrijk jullie reactie's over zo'n bewuste constructie, blijf dan ook je werken met argusogen volgen :)
 
ruw uitgetekende versie van wat het gaat worden, om er aan uit te kunnen is het misschien ook handig om de fotos te hebben die ik als basis gebruikt heb, maar om die hier allemaal te zetten zijn het er wat veel dus linkje dan maar :p


29627676225_33f1b015e8_o.jpg
 
Hallo Hondafan, dit ziet eruit als een degelijke voorbereiding, erg belangrijk voor het maken van een sterk diorama waarvan je vooral later zelf nog veel plezier moet beleven. De tips van de collega's zijn waardevol gebleken. Dat belooft voor dit diorama én de toekomst !

Veel plezier !
 
Dat ziet er al een stuk beter uit als plan, en dat voor een doener :)
 
bedankt mannen
Nu gaat nog het moeilijkste komen he, hetgeen op papier staat ook effectief in elkaar gestoken krijgen.
 
Met het nodige geduld , (een goed plan) en nieuwe moed komt alles wel in orde.
Ik volg lekker verder... ;)
 
Hey,

Ook plannen maken en uittekenen is doen, dus op die manier ben je goed bezig :)
Nu alles omzetten in schaal en je kunt beginnen met bouwen.
Goed bezig :)
 
thx gasten
Het plan is trouwens al in de schaal hoor ;)
ik moet het enkel nog juister uittekenen zodat alles zeker klopt van afmetingen
 
ferme uitdaging en volg graag grt
 
bon, we hebben eens geprobeerd hoe het gaat zijn om deze te maken.
Uiteraard met het simpelste stuk begonnen :p
Ik zie het volledig zitten want het gaat nog best vlot, maar.....


.... toch ben ik niet helemaal tevreden.
Ik vind het heel moeilijk om van een plaat strookjes af te snijden van de juiste breedte.
Ze krullen lichtjes, zijn niet overal 100% even breedt, buigen al tijdens het snijden waardoor je geen rechte snijlijn krijgt, ...
Dat wordt dus strips bestellen van dat spul op de juiste breedte.
Jammer want had zin om de ruwbouw nog af te krijgen vanavond :p

Nuja, oordeel zelf maar:
29011823163_fa8a6ce979_o.jpg

29345359790_0e85a05a7d_o.jpg

29636073515_bfae3c0959_o.jpg
 
Tijdens het snijden kun je het beste een metalen liniaal gebruiken die je op het te snijden stuk Evergreen legt. Als je dan een nieuw mesje pakt en dat langs de stalen liniaal haalt (eerst even ritsen met een mesje, zodat je bij het uiteindelijke snijden niet makkelijk uitschiet en je bovendien kunt controleren of het precies klopt), zul je zien dat het snijden makkelijker gaat.

Ikzelf gebruik soms, als ik héél precies wil werken, een photo etch bender waarin ik het stukje Evergreen of (meestal: ) messing plaat tussenklem. Vervolgens rits ik heel voorzichtig ofwel met een mesje de snijrand. Bij messing een paar keer, zodat je het makkelijk kunt heen en weer buigen zodat het zuiver op de vouwlijn afbreekt; bij evergreen haal ik het vervolgens weer los om verder te gaan met snijden op de mat.
 
hoe dunner de styreen hoe sneller het krult heb ik hier ervaren maar gooi overschoten niet weg heb juist gelezen dat er mooie plantjes kan van maken en Roy dat klopt heb hier twee meetlaten met een soort rubber onder om schuiven te vermijden
 
zo heb ik het ook gedaan
Metalen meetlatje niet te hard drukken want dan vervormd het zeker, nieuw mesje, ...
nuja, no problem, de strips zijn besteld ineens op de juiste breedte dan ben ik ook ineens zeker dat ze recht zijn he.

Zo een bendertje heb ik nog niet, maar dat lijkt me inderdaad eventueel nog een optie voor later

Ondertussen dan maar andere dingen doen voor dit diorama ;)
 
Oefening baart kunst denk ik, in dezen.

Zorg er ook vooral voor dat het mesje precies haaks op het te snijden stuk staat, anders gaat het mis.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan