Hoofdsponsor

1/35 Mittagessen fangen [wip]

ik denk dat dat ook een van de problemen is, dat haaks snijden :p
 
Als we dan toch niet aan de brugconstructie zelf kunnen werken gaan we even verder met de figuren.
Zoals gezegd gaan er 2 figuren bijkomen.
Deze trekken een karretje voort met voorraad voor de soldaten.

Bij het afhalen van de sprue voor het handvat van het karretje denk ik dat ik wat te onvoorzichtig geweest ga zijn, want wat normaal 1 stuk moest zijn waren er plots 2
Nuja, geen rampen, stukje koperdraad van 0.7mm dik en het probleem is opgelost
29644203445_81ef571785_o.jpg

Bij het karretje zitten enkele PE onderdelen bij, ik heb hier nog nooit mee gewerkt, dusdat was even zoeken, maar het is dan toch gelukt
Er moet voor alles een eerste keer zijn he :p
29019912213_6ae6b55759_o.jpg

En uiteindelijk gaat dat er dus zo ongeveer uitzien
29644203185_c5c5f4a029_o.jpg
 
Dat custom made handvat ziet er stukken beter uit. De figuren doen het ook goed.
 
na het snijden van je styreen is je gesneden zijde meestal schuin (het lemmet van je mes is ook schuin in twee richtingen) dus even nalopen met een schuurblokje is misschien wel een must om een mooie rechte rand te krijgen. Voor de rest mooi werk, en welkom in de wereld van het scratchbuilden...

beware, there's no way back once you've started...
 
Dit is wel heel boeiend en leerzaam, ik heb er nooit bij stilstaan dat er bij modelbouw zoveel kon komen bij kijken.
Die brug die Hondafan hier wil bouwen, zag ik zoiets op een modelbeurs dacht ik altijd dat je dat zo in bouwdoos kocht?
 
Soortgelijke bruggen zijn inderdaad te koop. Maar wat is er leuker dan zelf iets te bouwen wat niemand anders heeft, precies in de maat die je zelf het mooiste vindt en helemaal met je eigen handen. Geen twee bruggen zijn precies hetzelfde he. Bovendien is het zelf maken goedkoper.

Dat is denk ik (een deel van) de redengeving.
 
je kan zulke dingen inderdaad in bouwdozen kopen.
Maar als ik een bouwdoos had gekocht had ik er zoveel weer niet van bijgeleerd.
Nu zijn er dingen besproken geweest die bij een bouwdoos nooit zouden gezegd zijn snap je

Dat het zelf maken goedkoper is is uiteraard mooi meegenomen, maar niet de hoofdzaak
 
Bij het verder uittekenen vam de brug ben ik net tot een vervelende conclusie gekomen.
Ofwel is de brug te breed of de pijler die ik gemaakt had te smal.
Als ik de beide figuren die het karretje voorttrekken plaats zoals ze moeten staan dan hebben ze bijna de volledige breedte van de brug in beslag genomen als ik de breedte van de brugpeiler behoud.
Klopt ook niet echt volgens mij.

Deze bruggenbouw heeft me ondertussen al bloed zweet en tranen gekost bij wijze van spreken...
...maar we geven niet op, een nieuwe pijler is snel gemaakt, en opend weer opties tot verbetering
 
Dit zijn dingen die elke scratchbouwer moet doorstaan. Als zodanig is het alleen maar goed dat je dit soort dingen nu tegenkomt. Je zult merken dat hoe langer je bezig bent, er steeds minder foutjes insluipen omdat je nauwkeuriger gaat werken en alles gaat dubbelchecken voordat je grote werken verricht. Alom een gunstig leerproces waar je je in bevindt.
 
Inderdaad, uit deze bouw heb ik al enorm veel geleerd.
Nuja, dit is ook geen ramp he, een beetje gips kost niets, dus dat probleem is snel opgelost
Eerst het bovendek uittekenen en afmeten wel voor ik een nieuze pijler giet
 
Is wel goed dat het je nu ontdekt en niet later he
grt
Marc
 
inderdaad
nu graag even jullie mening;
een brug zoals ik ze wil bouwen is uiteraard uitvoerbaar in plasticard, maar nu zit ik met het gekke idee om profieltjes te bestellen in messing en ze in het metaal te maken
wat denk ik strakkere lijnen en mooiere afwerking gaat geven.
Zou dat wat zijn?
 
koen ik kan je daar geen raad in geven want uiteindelijk word alles geschilderd he en dan zie je der niks van
Nu is er in uw buurt geen " Lucas creatif " winkel daar hebben ze alle profielen in plastic ( styreen ) in metaal ook zelfs in hout en ook platen plasticard en zelfs platen met steen motief op en met gaatjes mogelijkheden genoeg daar en daar kan je rustig kijken zonder dat je iets moet bestellen Pascal gaat er ook naartoe
grt
Marc
 
dat moet ik eens bekijken
En wat je zegt klopt, dat het achteraf nog geschilderd moet worden, maar mijn idee (en daarom dat ik er de meningen rond vroeg) is dat als ik het in metaal zou doen de afwerking strakker gaat zijn
 
Maak natuurlijk niets uit wat er strakker is alleen is metaal een berg extra werk.
 
Mits degelijk uitgevoerd en weloverwogen uitgedacht is plastic zeker even strak als metaal.
 
Ondertussen eens wat gewerkt aan de onderste en bovenste horizontale dragers
29641745202_d91afaf7a9_o.jpg

29753609335_fa48f291b5_o.jpg

29641744992_e806412554_o.jpg
 
Dit lijkt me héél degelijk gescratcht, heel overtuigend.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan