Hoofdsponsor

1/35 Mittagessen fangen [wip]

Een mens kan vele ideën hebben,wat goed is hoor maar het is beter om die te noteren en te bewaren en met één,of ter afwisseling twee dingen te werken maar niet met 5 of 6 tegelijk. Dit gaat op de duur negatief werken volgens mij en je bent zo verbeten om alles tegelijk tot een goed einde te brengen dat je op de duur gaat beginnen knoeien met alles. Geduld bij het bouwen is een goede deugd....ik kan het weten hoor want ik ben zeker al 5 à 6 jaar bezig aan mijn Waterloo dio en het is nog maar voor een derde voltooid. Dus nog veel werk te doen maar ik werk op mijn gemak en zo blijft het toch altijd leuk om verder te doen.
 
Bon,

Ik heb alle lopende projecten eens bekeken, en ik denk dat ik weet wat bij deze mijn grote probleem is.
Ik wil uiteraard iets met een waterpartij en dat is niet echt het probleem, het probleem lijkt telkens de combinatie tussen de figuur en het diorama
Wat ik allemaal in mijn hoofd heb voor dit diorama komt er eigelijk op neer dat het diorama zelf teveel de aandacht van het figuur gaat wegnemen.
En voor het waterproject kan ik me niet direct iets bedenken wat klein gaat zijn om dan toch de aandacht naar het figuur te trekken.

Ben er nu al een week over aan het denken en doen, en heb een oplossing gevonden :D
De visser blijft een vast feit, maar hij zal niet meer het enige figuur zijn op het diorama.
Ik ga hem combineren met nog 2 andere figuren.

Ben momenteel alles aan het uittekenen en uitrekenen voor de afmetingenm en dan gaan we er weer volle moed tegenaan.
 
Er zijn in mijn beleving twee soorten diorama's: enerzijds die waarin één onderw....

He wacht eens, dat heb ik al eens helemaal uitgeschreven. Ik verwijs je naar deze post waarin ik zeer uitvoerig te werk ben gegaan. Ik denk dat je in die post bevestiging kunt vinden van wat je al denkt, of toch op geruststellende gedachten gebracht kunt worden.
 
dat is een post die ik inderdaad nog niet gezien had.
heel mooi omschreven wat daar staat.
en inderdaad, het geeft zowel een bevestigend als geruststellend gedacht.
 
hier gaan er een paar grijs haar krijgen maar ik werk vrij impulsief en denk er wel over na voor een lange tijd en dan begin ik spontaan en soms laat ik wat weg en soms komt er iets bij maar veel veranderd er niet meer wanneer ik beslist heb.
als het echt groot word moet je wel beginnen noteren wat je wil maar eigen idee werkt het zuiverst.
als het moet kloppen dan begin ik ook te zoeken wat veel tijd in neemt is wel nodig.
voorstelling van diorama heeft Roy en andere hier veel meer ervaring maar als ik iets mooi vind blijf ik altijd staan om te kijken.
grt
 
Pascal ik heb nog nooit een diorama gemaakt :)

Wel heel veel aanschouwd en bestudeerd, artikelen erover gelezen, en op die manier vorm ik dan voor mezelf een kader zoals ik dat heb uitgeschreven.
 
Ok, we hebben bijna een brug.

De brugpijler is gemaakt zoals ik het meestal maak, een blok gips gegoten en dat dingen die teveel zijn weggehaald en groefjes trekken voor de stenen.
29578948025_39b7257d50_o.jpg

Voor de constructie van de brug heb ik plasticard gebruikt.
Alles op maat gesneden op hoe het de vorm van het diorama haat aannemen en de plaatjes tegen elkaar gekleefd.
28953423894_a1508fe820_o.jpg

Nadien het "moeilijkste" werk, het kleven van de boutjes die alles zogezegd bij elkaar houden.
Alles bij elkaar 420 stuks.
Het zijn boutjes van Meng Models, die je dan van de lat kan snijden en dan kleven waar je ze nodig hebt.
29288758560_2910a0c9a6_o.jpg

29578947885_e896a39f66_o.jpg

29288758440_48dd2d099d_o.jpg

En zo zou het er ongeveer gaan uitzien (als je geen wegdek op de brug zou plaatsen, maar dat komt er uiteraard wel.
29544829756_98413328c7_o.jpg

Naast de brugpijler waar het water komt komt nog een platformpje waar onze soldaat op komt te zitten.
Op de brug zelf komen ook nog 2 figuurtjes, die uit de kit van Masterbox #35182 waar 2 jongeren een karretje vooruittrekken om de soldaten te gaan bevoorraden.

De werktittel ga ik momenteel nog houden maar er gaat naar alle waarschijnlijkheid eens het klaar is nog veranderen
 
Koen, in dit topic geef je niet aan tot hoever je kritiek wilt en accepteert. Voor de zekerheid geef ik deze toch maar, nu ik mij kan voorstellen dat je realisme beoogt.

De brug die je nu hebt gebouwd, zal naar mijn idee constructietechnisch niet voldoen, nu de bouten onvoldoende stevig verankerd zitten in de (zand-?) steen. Een brug rust normaliter OP de twee uiteinden, in plaats van dat hij er tegenaan geschroefd zit.

Verder vraag ik me af hoe je de metalen stukken aan elkaar hebt gemonteerd, met bouten zoals je zegt of met klinknagels. Op de foto's kan ik dat niet zien. Zijn het bouten, dan dienen die aan de andere zijde te zijn voorzien van ofwel dubbele moeren ofwel sluitmoeren ofwel andersoortige relevante moeren.

Denk er daarnaast aan, dat een brug zoals deze in beginsel naast verticale ook horizontale kruizen dient te krijgen, voor de laterale stevigheid.

Een en ander behouders dat je een voorbeeld hebt gevonden waar het anders is, maar zo niet dan is het steeds riskant om zelf dingen te bedenken.
 
Ik aanvaard zeker kritiek Roy.
Geen probleem mee ;)
Ik ben wel iemand die probeert bij kritiek zoals jij hem geeft (wat de goede opbouwende en meedenkende kritiek is die zeker welkom is ) te beantwoorden met mijn ideeën , om zo uiteindelijk een beeld te proberen vormen van het hoe en wat.

De brug die je nu hebt gebouwd, zal naar mijn idee constructietechnisch niet voldoen, nu de bouten onvoldoende stevig verankerd zitten in de (zand-?) steen. Een brug rust normaliter OP de twee uiteinden, in plaats van dat hij er tegenaan geschroefd zit.
Klopt wat je zegt, maar het stuk waar het zogezegd met bouten vastgemaakt is is niet de enige bevestiging op de pijler, de brug moet nog een stuk constructie krijgen, die wel op de rand zal komen als je snapt wat ik bedoel.

Verder vraag ik me af hoe je de metalen stukken aan elkaar hebt gemonteerd, met bouten zoals je zegt of met klinknagels. Op de foto's kan ik dat niet zien. Zijn het bouten, dan dienen die aan de andere zijde te zijn voorzien van ofwel dubbele moeren ofwel sluitmoeren ofwel andersoortige relevante moeren
Zal vanavond er een closupje van nemen, maar als ik begrijp wat jij bedoeld dan zijn deze aanwezig hoor.

Die horizontale kruisen ben ik niet mee, hoe of waar zouden deze dan geplaatst worden?

Zal straks als ik op de computer zit de foto die ik als referentie gebruikt heb eens plaatsen ook, dan kan je er een beter beeld van vormen misschien.
 
Die brug rust op een flink stuk horizontaal vlak van de peiler, conform mijn eerdere opmerking.

Overigens begrijp ik niet waarom je je baseert op iets wat de bouwer misschien zelf niet goed heeft onderzocht. Als je gaat scratchen, kun je je bijna zonder uitzondering beter baseren op foto's en tekeningen van 1:1-exemplaren zoals ontworpen door ingenieurs. Je baseren op andermans modellen is vragen om problemen.

Horizontale kruizen plaats je gewoon horizontaal, tussen de verticale in.
 
ik snap wat je bedoeld hoor, en je hebt daar naar mijn idee 95% gelkijk in.
De overige 5% noem ik "artistic freedom" :p

Begrijp me niet verkeerd he Roy, je hebt gelijk hoor.
En hoewel het uiteraard de bedoeling is om het realismegehalte zo hoog mogelijk te houden wordt er hier en daar een beetje gefoefeld geef ik toe.

Nu om enkele dingen op te helderen:
dit is de close up waar ik van sprak over die bouten, ik vermoed dat je dit bedoelde met
Zijn het bouten, dan dienen die aan de andere zijde te zijn voorzien van ofwel dubbele moeren ofwel sluitmoeren
28964414383_68b2b24c6f_o.jpg]


En dit is hoe ik hem bevestigd zie op de brug, waarbij hij dus ook steunpunten heeft op de brug zelf.
Is wel maar een simpele lijntekening, maar zo wordt het misschien wat duidelijker.
28964414183_6573c5392f_o.jpg
dat bovenste stuk moet nog gemaakt worden uiteraard
 
Ik begreep al wel dat je dat bovenste stuk nog ging maken, maar eerlijk gezegd zie ik nog steeds niet in dat een dergelijke brug in werkelijk gebouwd zou worden. Echter, zoals je terecht zegt heb je wel je artistieke vrijheid. Als het niet volledig realistisch hoeft te zijn, is het een prima voorstelling.

De bout-schroefcombinaties die de tussenstukken met elkaar verbinden zien er goed uit.

Hopelijk neem je wel mijn advies over het niet baseren van een bouw op andermans model of kit ter harte, dat is iets waar ik in het verleden zelf fouten in heb gemaakt.
 
Het dio waar jij je op richt is er één dat heel mooi overkomt maar waar ik mij ontzettend kan aan ergeren om verschillende redenen.

Zoals Roy al aangaf is een dergelijke brug technisch een ramp, geen enkele brug wordt verankerd in steen. Tevens zie je op het dio dat er een boom uit de stenen groeit met als gevolg dat de brugpijler dus in werkelijkheid al op een natuurlijke wijze ondermijnd is.
Het ergste van alles vind ik die Kübelwagen er boven op. Hoe kan ik een klein dio zo hoog mogelijk maken? De Kübel zal de aandacht van de fouten aan de brug wegtrekken en als ie al een prijs zal halen zal het door de Kübel zijn, niet door de rest.
De figuren die tenslotte toch de hoofdactie zouden moeten uitvoeren (het klaarmaken om de brug te laten springen) verdwijnen in het niet.
 
Ik denk dat het wel zinvol is om erbij te zetten dat Erwin zich ergert vanuit bovengemiddelde kwaliteitsmaatstaven. Hij is een ervaren bouwer met hoge eisen, uiteindelijk bouw je natuurlijk voor je eigen plezier en de een haalt dat plezier uit een simpel kitje dat binnen een dag in elkaar wordt gezet, de ander in de grootst mogelijke detaillering.

Waar Erwin zich ergert, wil dat natuurlijk niet zeggen dat dat ook voor anderen zo geldt.

Je krijgt misschien niet de tofste eerste twee reacties, maar we gaan dan ook uit van een kwalitatief hoogstaande bouw. Voor iemand die nog maar net de modelbouw weer heeft opgepikt na een jarenlange pauze, is het allerminst slecht, moge dat duidelijk zijn (althans zo denk ik erover, ik weet niet wat Erwin ervan vindt of anderen).
 
Hey,

Kijk, dit is nu het moeilijkste aan dioramabouw. Proberen om de werkelijkheid in het klein te reconstrueren. Iets of wat moet technisch in orde zijn. Ik jureer regelmatig en bij zou dit onderuit gaan wegens technisch niet in orde. Ik spreek dan wel voor het afgewerkte diorama, niet hetgeen die in opbouw is. Tenzij dit is ingeschreven in de cat van voertuigen, dan wordt uitsluitend het onderwerp bekeken.
Maar dit is mijn gedacht uiteraard. De bouwer heeft ook de artistieke vrijheid die hij kan gebruiken. Maar ook hier moet je iets of wat maken dat het 'kan kloppen' met de werkelijkheid. Ik weet wat onzen Erwin bedoeld, regelmatig krijg ik ook (opbouwende) kritiek van hem, maar dit kan helpen bij de verdere opbouw. Als je een diorama wilt bouwen moet je echt eerst studeren over je onderwerp voordat je aan de slag kan gaan, en het kan soms nog misgaan.
 
Ik heb een tekening voor je gemaakt, hopelijk maakt dit duidelijk wat het probleem is. Samengevat: de brug zal last kunnen krijgen van torsie om zijn lengteas.

29480210612_ccb11f541d_b.jpg


Als je een diorama wilt bouwen moet je echt eerst studeren over je onderwerp voordat je aan de slag kan gaan, en het kan soms nog misgaan.

Swa legt hier de vinger op de zere plek. Zoals al meerdere keren gezegd, je wilt heel veel in heel korte tijd. Dat willen we allemaal, maar dan krijg je hoe dan ook fouten, die anderen snel zullen opmerken. Ik ben vandaag al een aantal uur bezig geweest met het bestuderen van een deel van de motor van mijn F1-auto en ik zal nog de nodige uurtjes besteden voordat er ook maar één likje primer over de onderdelen gaat. Niet leuk, maar ik weet wel dat zodra ik ga beginnen ik weet waar ik mee bezig ben. Dan nog kunnen er fouten worden gemaakt, maar als ik goed mijn best gedaan heb gebeurt dat niet.
 
Overigens nog ten aanzien van het gerefereerde diorama, vind ik het ergerlijk dat als je als modelbouwer dan toch alweer (zoals iedereen) het cliché van schuine plaatsing van de rechte lijnen hanteert (in dit geval, de spoorlijn en daarmee de positie van de brug ten opzichte van de ondergrond van het diorama), je dan logischerwijze ook consequent zou moeten zijn en ook het bovenste deel van het diorama (=begin en einde van het spoor) schuin zou moeten afronden.

Ik moet wel zeggen dat ik de verticale verhaallijn van het diorama wel mooi vind.

Een en ander geheel terzijde van de discussie.
 
Voorts; ik had je in de chat al gewezen op het diorama "Die Überfahrt" van Inflandersfields. Toen hadden we het over een ophaalbrug, inmiddels zijn de plannen veranderd maar het diorama blijft interessant om te bekijken ook voor je nieuwe dioramaplannen.

attachment.jpg

Je ziet hier dat de brug in het geheel niet verankerd zit (zat) in het steen, in overeenstemming met de opmerking van Erwin dat een brug niet verankerd wordt in steen en in overeenstemming met Swa's en mijn eigen opmerkingen van technische aard. Inflandersfields hanteerde de volgende foto als inspiratie voor zijn bouw:

attachment.jpg

Je ziet daar ook duidelijk de richel in het midden van de pijler, waar het onderste deel van de staalconstructie rust.

Bekijk eens op je gemak dit topic, het is heel leerzaam en leuk om te bestuderen.
 
Hopelijk neem je wel mijn advies over het niet baseren van een bouw op andermans model of kit ter harte, dat is iets waar ik in het verleden zelf fouten in heb gemaakt.
Absoluut hoor, ik snap wat je bedoeld.
Maar ik weet van mezelf dat ik geen denker maar een doener ben als je snapt wat ik bedoel.
Ik ben daar eerlijk in, zelf dingen ontweropen is absoluut mijn sterkste kant niet, daardoor dat ii me meestal baseer op reeds bestaande dingen.
En inderdaad dat heeft me al dikwijls fouten door gemaakt heb


Het dio waar jij je op richt is er één dat heel mooi overkomt maar waar ik mij ontzettend kan aan ergeren om verschillende redenen.
Ik vind de opzet van het voorbeelddiorama best leuk, maar ik vind het zoals voorgesteld op de fotos nogal druk ook.
Is inderdaad een diorama waar ik soms moeite heb met te beslissen naar wat ik eerst moet kijken, dus als je dat bedoeld, dan heb ik wel dezelfde mening daarin, maar ik ga proberen de mijne iets minder "rommelig" te maken.
Nu ik ben ook wel van plan om wat groen toe te voegen in de vorm van klimop, en ja dat zal ook gebruikt worden om foutjes te verbergen :p


Je krijgt misschien niet de tofste eerste twee reacties, maar we gaan dan ook uit van een kwalitatief hoogstaande bouw. Voor iemand die nog maar net de modelbouw weer heeft opgepikt na een jarenlange pauze, is het allerminst slecht, moge dat duidelijk zijn (althans zo denk ik erover, ik weet niet wat Erwin ervan vindt of anderen).
Thx, en dat soort reacties storen me niet hoor, in tegendeel het is daaruit dat ik ook dingen leer he.


Als je een diorama wilt bouwen moet je echt eerst studeren over je onderwerp voordat je aan de slag kan gaan, en het kan soms nog misgaan.
Klopt en dat is inderdaad al enkele keren aangehaald door Roy en nog anderen, maar ik ben nooit een studeermens geweest, ik doe en denk dan pas, somsgaat dat goed, soms gaat dat slecht

Ik heb een tekening voor je gemaakt, hopelijk maakt dit duidelijk wat het probleem is
Ben heleaal mee nu (denk ik :p )


Overigens nog ten aanzien van het gerefereerde diorama, vind ik het ergerlijk dat als je als modelbouwer dan toch alweer (zoals iedereen) het cliché van schuine plaatsing van de rechte lijnen hanteert (in dit geval, de spoorlijn en daarmee de positie van de brug ten opzichte van de ondergrond van het diorama), je dan logischerwijze ook consequent zou moeten zijn en ook het bovenste deel van het diorama (=begin en einde van het spoor) schuin zou moeten afronden..
Volledig mee eens, maar dat was bij mij wel de bedoeling, om het schuine ook schuin te laten zijn aan het "einde" van het diorama.

Nu, wat de technische bouwkindigheid betreft voor de steun van de brug kan ik jullie uiteraard enkel maar gelijk geven
Daarom heb ik aan de pilaar nu een aanpassing gedaan waardoor hij wel de steun gaat krijgen die jullie bedoelen.
29303182960_8c4135de9d_o.jpg

ook wat de brug betreft gaat er nog iets veranderen want die volle platen stoorden me zoiezo al wel.
Maar dat is voor morgen, nu ga ik slapen of ik overslaap me en dan mis ik mijn lift naar Mol :D
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan