Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Ik kijk elke keer opnieuw bewonderend toe hoe jij alles zo maakt Ron, en voor mij is het niet van iets te vragen, ik te weinig ervaring om over zulke projecten vragen te stellen of kritiek te geven aan een grootmeester.

Als er vragen zouden zijn dat zal ik of zullen wij dat natuurlijk doen Ron.
Dan vraag ik u ook om aub niet te stoppen met je verslag hier maar alles tot in de puntjes hier neer te pennen, het is voor mij en vele anderen een zeer grote leerschool, bedankt daarvoor.

Groetjes
 
Hoi Dirk.

Ik vind het heel fijn om ook hier te kunnen plaatsen.Het is een fijn en ook gebroederlijk forum.
En beslist wil ik er ook niet mee stoppen met updates.Het ging er zich bij mij erom dat ik input mis(te).
Ik weet dat ik dit ook al eens heb aangehaald bij de Pershing 72.Misschien is het een fout van mij,om dit aan te halen.Doch ik vind het heel erg fijn om kritiek(opbouwend)te mogen ontvangen.Dat stimuleert mij:$.

Ik ben verre van perfect in het modelbouwen,ik leer nog steeds bij.En ik leer veel bij bij zulke reacties.

Dus hopelijk is mijn opmerking niet in verkeerde aarde gevallen,dat is niet mijn bedoeling ervan.

Groetjes Ron.
 
Dus hopelijk is mijn opmerking niet in verkeerde aarde gevallen,dat is niet mijn bedoeling ervan.

Groetjes Ron.

Neen hoor, ik begrijp goed dat je hier en daar een beetje tegenwind wil, maar er moeten mensen zijn die het kunnen of durven geven :D
Henny is ook bezig met scrachen van een u-boot, ik denk dat jullie toch iets aan elkaar zullen hebben ivm jullie project, je zal zeker dingen zien die hij dan weer anders doet en anders om, is mooi om zien, ik geniet er toch van, dus Ron ga zo verder en de opbouwende kritiek zal vanzelf wel komen ;)
 
Homeghost schreef :

Dus hopelijk is mijn opmerking niet in verkeerde aarde gevallen,dat is niet mijn bedoeling ervan.
Ooh jawel hoor :laugh: :laugh: vanaf nu reageer ik enkel nog met bweeeh's en baaah's i.p.v. ooooh's en aaah's :P

Tja, weinig input. Dat hebt ge helaas als ge een project bouwt dat uniek is, en in dit geval ook niet heel erg bekend. Heel veel mensen kennen de Kursk enkel van naam, maar weten niet eens hoe ze eruit ziet. Daardoor (en ook door de speciale tempex bouwmethode) gaan er niet veel mensen zijn die iets kunnen schrijven waar ge iets mee bijleert. En het is toch ook niet de bedoeling om elke foto met een vergrootglas te gaan bekijken, in de hoop een foutje te ontdekken hé ?

Maar wees gerust, uw projecten worden met veel belanstelling gevolgd, en zullen in de toekomst meer mensen gaan inspireren om "full" te gaan scratchen. Misschien komt er wel eens een tempex-groepsbouw ? ;)

En om het in de legendarische woorden van Barry Steven te zeggen : "Vooral doorgaan !!" :D :D

Groeten, Pascal
 
Daarom nog een korte update er achteraan.

De voorbereidingen voor het achterschip.Dit is het moeilijkste onderdeel in de romp.Maar als je het stap voor stap doet komt het wel goed.

2_P2090001_goed_goed.jpg

De geleide rails lopen hier dus flink verkeerd.Nu de rompdelen aan elkaar zitten,kan ik met een gerust hart deze rest stukjes eraf zagen.Ze zijn niet meer nodig.

2_P2090003_goed_goed.jpg

En in de onderste foto zijn de twee nieuwe geleide rails voor het achterschip te zien.

2_P2090005_goed_goed.jpg

De twee overige gaten zijn te ver naar buiten geplaatst.Dus deze ga ik niet gebruiken.Een foutje :P

En dit tempex blok wordt over de twee nieuwe geleide rails geplaatst.

1_P2090008_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ron

Hoe ver heb je de nieuwe latten naar binnen gestoken ?
ben je niet bang dat bij het minste of geringste je hele achterkant
eraf breekt ?

Henny
 
Hoi Ron,

Moest het nu nog een werkschip zijn dan zou ik met je in discussie kunnen treden en je de nodige tegenwind geven (alhoewel!? :P).
Maar van duikboten heb ik geen fluit verstand (ik weet enkel dat zo'n sigaar naar beneden gaat en als alles goed is, dan komt ze terug boven :laugh:) dus kan ik niet meer doen dan je werk bewonderen én er met volle teugen van genieten.

We kennen elkaar nu al jaren en je weet dat ik van zoiets moois veel in stilte geniet en dat ik geregeld eens kom piepen.

Doe jij nu maar lekker verder met wat je bezig bent en laat mij maar bijleren.






Pascal zei:
vanaf nu reageer ik enkel nog met bweeeh's en baaah's i.p.v. ooooh's en aaah's
Onnozel manneke (op z'n Antwaarps)! :laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:




Luc
 
Het laatste stuk zit erop.

1_P2100002_goed_goed.jpg

1_P2100001_goed_goed.jpg

Dit blok is flink "overdone".Er zal bitter weinig van overblijven als het eenmaal in vorm is gebracht.En dit noemde ik dus het einde van een tube tandpasta,omdat het er op gaat lijken straks.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi,ron
is het nu de bedoeling uit dit blok de vin te modeleeren of zie ik het verkeerd
groetjes,ronny
 
Ron,
ik veronderstel dat je eerst verticaal de staartvin hieruit haalt en dan naar het horizontale tandpasta einde van je romp gaat werken.

Plaats je een mal in kruisvorm op het einde om de eerste grove vorm te geven of doe je dat zonder mal(enkel tekenen op je eindplaat tempex)?

Je hebt toch je center van de romp overgebracht op je eindplaat vermoed ik anders ga je goed moeten mkken vrees ik.
Ben benieuwd naar het resultaat van dit complexe rompstuk.

crossed fingers

Grts

Johan
 
Nee hoor,dit blok dient voor twee dingen.

1.Als eindstuk,leest raar ik weet het.Doch hier zit de eindvorm van de romp in.
2.Als tussenstuk voor de vier roerdelen.Deze komen ieder samen in dit punt.

Als ik dit blok heb "gevormd",lijkt het sterk op een gesloten "<".

De vier roerdelen,deze ga ik ieder apart construeren.Ze zijn zeer complex,en worden,na constructie,pas gemonteerd.Zoals ik schreef,dit is het meest complexe stuk van de romp.

Hier komen 4 roerdelen samen,de romp komt hier samen in een "tube"vorm.
En er lopen nog eens de twee "buisvormige"aandrijf tunnels.

Hier ben ik dus wel een tijd zoet mee.

Maar is wel leuk,een flinke uitdaging.

Ron.
 
Ok Ron,

hier ga je naar de eind diameter van je romp om daar de roerdelen op te monteren.
Is inderdaad de betere manier om te werken, ik dacht dat de fase net hiervoor al het eindstuk van de romp was.(beetje te snel geweest)

Maak je de dunnere roerdelen ook in tempex? Dat lijkt mij werkelijk een huzarenstukje als je dat klaarspeelt.

Grts

Johan
 
Inderdaad,dat gaat niet lukken met tempex^^.

De roerdelen ga ik maken van dikke balsaplanken(5 mm).
Zo kan ik ze makkelijker en strakker profileren.Triplex kun je niet goed profileren,het splijt dan vlugger.

De roerdelen zijn flink in dikte.

Ron.
 
Ron, ik geef maar weinig commentaar op je projecten, maar wees gerust, ik volg ze van dag tot dag op (vroeger op Modelbrouwers, nu hier), zeker als het onderzeeers en duikboten betreft!
Om eens iets anders te zeggen dan de gekende Ooh of Aah:
Michelangelo (een heel bekende Italiaanse scratchbouwer uit de 15e eeuw) zei ooit:
Beeldhouwkunst: de kunst om het overbodige materiaal te verwijderen. Wel, als ik zie hoe jij je Kursk bouwt, moet ik hier spontaan aan denken. En meer dan terecht!

Greetz, Johan
 
Dank je wel,Johan.Ja,het werken met tempex lijkt een beetje erop.
Alleen de vergelijking is teveel eer:|

Ron.
 
En het aller laatste tempexblok(je) is klaar.
Hiermee is de basis van het achterschip nu gereed voor beplanking.

1_P2110004_goed_goed.jpg

Ik ga dit eerst beplanken,waarna ik de roervlakken en stuurvlakken enm de twee aandrijftunnels eraan kan gaan monteren.

Daarom noemde ik het een "tube",omdat ik deze vorm er erg op vind lijken.

1_P2110001_goed_goed.jpg

Het eindstuk,waar nog het nodige materiaal aan komt.

1_P2110003_goed_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:O:O:O

Ben ik mij even niet op het forum door veel te veel werken, is ze bijna klaar? :wacko:

Ziet er goed uit ron. Nu beplanken? Om de stevigheid er in te krijgen?


Btw, heb je de folie proef al gedaan?

Bij de action hebben een soort mat die rubberachtig aanvoelt. Deze is heel rekbaar. Misschien is dat een tip. Je kunt deze vinden bij de kookspullen. Het is niet van silicone. Dus vast wel overschilderbaar.
 
:O:O:O

Ben ik mij even niet op het forum door veel te veel werken, is ze bijna klaar? :wacko:

Ziet er goed uit ron. Nu beplanken? Om de stevigheid er in te krijgen?


Btw, heb je de folie proef al gedaan?

Bij de action hebben een soort mat die rubberachtig aanvoelt. Deze is heel rekbaar. Misschien is dat een tip. Je kunt deze vinden bij de kookspullen. Het is niet van silicone. Dus vast wel overschilderbaar.

Nee..:wub:...heb nog niet het folie getest.Maar heb gelukkig nog wel even tijd ervoor.

Ja,ik ga nu eerst het achterschip beplanken,en de roervlakken/stuurvlakken construeren.

Bij het volgende bezoek aan de action zal ik daar naar kijken,ben erg benieuwd.

Ron.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan