Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Hebt ge al een idee met welk materiaal ? Misschien kunt ge van die onderleggers gebruiken die ze op de toog in cafés leggen ? Ik gebruik er zo eentje als muismat, heeft stof aan de bovenkant en rubber met of zonder patroon aan de onderkant.

Groeten, Pascal

Ik moet het nog testen,maar waarschijnlijk ga ik de romp weer bekleden met alufolie.
Daarin kun je heel gemakkelijk en strak,met een malletje aan een greepje,de tegel vormen erin drukken.

Ron.
 
Maar goed,nog een kleine aanvulling erbij dan maar weer....

In onderstaande foto zijn de eerste modules bijgewerkt.En het geeft meteen een indruk eraan.

file.php


Bart zal wel blij zijn,dat ze eindelijk eens een beetje gaat lijken op een onderzee boot:$.

file.php



Tja,het is nu eenmaal een OSCAR II klasse..en dus moet je ook de romp eens bekijken zoals de productie mensen(werf medewerkers/dokwerkers)haar zien tijdens de bouw...erg groot allemaal...

file.php


file.php


Natuurlijk wordt er meteen een nieuwe module aangeschoven/gemonteerd.

file.php


En zo wordt ze steeds langer...

file.php


Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er weer goed uit. Ben trouwens wel benieuwd naar de test met de folie. :D
 
Ook hier weer bij het topic van Ron zit ik weer met open mond mee te genieten van elke update die hij maakt, geweldig vind ik dit project, we hebben er allemaal zoveel over gehoord in het nieuws, veel succes nog Ron en ook dit project word op de achtergrond mee bekeken.
 
Ben je even een paar dagen niet op het forum, staat er alweer een halve Kursk op de werf ;)
Ziet er weer prima uit Ron!

groeten, Rinie
 
Zo,na een week hard werken is het grootste gedeelte van de romp nu gemonteerd.Alle modules,op een na,zijn nu gemonteerd.

file.php


Ze wordt al een flinke dame.

file.php


Dit was ook het gemakkelijkste tot nu toe.

Aan de sectie in onderstaande foto,komt de laatste module uiteindelijk.

Dat wordt ook moeilijker nu.
Niet alleen komt er nog een conische vorm erin,maar aan deze module komen ook de twee aandrijf gedeelten.En daar heb ik een ander bevestigings systeem voor bedacht.Dat moest ik wel al vanaf het begin erin maken.

file.php


Nadat hier over de nog resterende geleide rails de laatste blokken en de laatste module is gemonteerd,gaan de geleide rails over van verticaal naar horizontaal.

Daarover later meer.

De boeg en het midscheeps gedeelte in modules gemonteerd.Hierbij hebben de tussen stukken eenzelfde breedte als de aangrenzende modules.

file.php


Doch richting het achterschip,komen er enkele blokken tussen de modules.Dat heb ik zo gepland van te voren bij het ontwerp.Omdat ik eerst alle prefab.modules gelijk wilde maken,gaat sneller.En om niet over de geplande lengte van 2.13 te gaan,moest ik hier dus enkele blokkken inbouwen/monteren.

file.php


Ook zien we,dat ik meerdere dunne lagen tempex ertussen heb gemonteerd.Dat is zuiver om economische redenen.Ik wil ook al mijn tempex voorraden gebruiken.Er zitten meerdere formaten tussen.

Uiteindelijk moet ik daarna nog op enkele minieme gedeeltes even met het schuurblokje erlangs.Daar zitten kleine oneffenheden nog.

file.php


Maar ik ben erg tevreden erover,ze is recht.

file.php


Nu laat ik deze hele constructie een tijd goed uitharden,en dan gaat ze voor het eerst op de werk standaard.

Ron.
 
Ziet er goed uit Ron. Ik zou in dit geval eerst een plank regelen die het schip in haar geheel ondersteund. Het gewicht is niet veel maar haar op het werk standaard zetten nu zou ik nog niet doen. Dit ivm het de tijdsduur van de bouw en dan het beetje gewicht. Dan heb je ook kans dat ze iets gaat doorhangen. Dus tot het moment dat ze helemaal bekleed is wachten met het plaatsen op het standaard.

Ik zou deze plank wel zo maken dat er een paar stukken schuim of iets dergelijks onder het schip zitten die het schip zullen dragen.
 
Ik denk dat je daar wel gelik in hebt,Rik.
Hoewel deze constructie erg sterk en stevig is,kan het gaan doorbuigen,omdat het nog niet beplankt is.

Dus zal ik haar voorlopig nog laten rusten op het werkblad,dat strak en recht is.

Ron,
 
Dank je wel,maar dat was de "easy part":P tot nu toe.

Ik ga nu eerst verder aan het achterschip,daar begint de fun ermee.
ALs eerste moet ik deze gaan vormen als het eind van een tandpasta tube,maar dan in het groot.

Ron.
 
indrukwekkend :O
Scratchwerk eerste klasse hoor!
succes met de rest van het project!
 
Pershing 72 versus KURSK.

file.php


file.php


En zo ben ik alweer aan het eind van het tempex gedeelte in dit project.De Conning Tower wordt later ook gedeeltelijk gemaakt met tempex,doch dat is maar minimaal.

Het achterschip is nu in de vorm gebracht.

file.php


file.php


file.php


file.php





EINDE FASE 1

Ron.
 
Mooie sigaar Ron :laugh:

Ziet er heel mooi uit, ben erg benieuwd naar het vervolg.

Groeten, Pascal
 
Het vervolg zal gaan bestaan uit de constructie en montage van het achterschip met de aandrijf welvingen in de romp.Daartoe zal ik de geleide rails gaan doorzagen(achter het laatste schot).

Beste jongens,is het gewenst dat ik de voorruitgang van de KURSK blijf presenteren?.

Hoewel ik de KURSK in opdracht bouw,mis ik in dit project betrokkenheid:(.

Ik bedoel dus geen oohh`s en aahh`s,maar input(ik val daar altijd over,ik weet het).
Ik bedoel het niet kwaad of slecht,sinds enige dagen lijkt het mij allemaal wat stil.

Tja,het zit in mijn bloed,dat ik graag tegenwind krijg en opbouwende kritieken enzo.
Daarmee leer ik.Eventueel kan ik best wel de kleine stappen overslaan,zodat de grote verschillen wellicht meer aanleiding geven voor aanvullingen.

Graag input??....:$

Ron.
 
Beste Ron,

Het is wel zeer zeker nuttig,nodig en gewenst dat je de updates
blijft posten ,alleen (en dit thema is tijdens de U-82 ook al eens langs-
gekomen) niet iedereen heeft de uitgebreide tekeningen en/of
foto,s van de kursk tot zijn beschikking en kan dus alleen maar
de ooh,s en aah,s posten.
Ik weet zeker dat iedereen op dit schepen forum geniet van jou projekt
en de manier waarop dit tot stand komt.
Dit geld zeer zeker voor mij en je bent de aanleiding dat ik ook
een volscrach projekt bent begonnen.
En let maar op, als de afwerk fase begint zul je nog meer dan genoeg
vragen en opmerkingen krijgen.

p.s. ik herken het gevoel wel ,ik heb er ook een beetje last van
bij de X-boot.

GA A.U.B. DOOR MET POSTEN


Groet Henny
 
Ron,

sinds het maken van de eerste elementen met tempex waar wel wat vragen en op/bemerkingen waren, heb je ons de verdere opbouw van de romp getoond die eigelijk telkens min of meer een herhaling is was van de vorige schijven. Dit maakt dat er inderdaad geen of weinig vragen zijn. Vragen stellen om vragen te stellen belast onnodig je verslag dus kijk ik uit naar je volgende fase waar we terug nieuwe elementen/werkwijzen zullen zien die we graag verduidelijkt zullen zien door vragen of opmerkingen. Ik ben benieuwd naar de staart elementen die afwijken van de (pot)vorm van de romp.
Verder zal er weer meer stof zijn om te bespreken, uitrusting, details etc nu is het een nog rudimentaire vorm die weliswaar op een zeer mooie wijze ontstaan is en al geleid heeft tot navolging.

niet omkijken
je wordt gevolgd door een hele bende fan's (veel stille/spraakloze fan's blijkbaar).
Zal me eens meer laten horen dan enkel te kijken en te luisteren.

Grts


Johan
 
beste ron
zoals myn voorgangers het al hebben verwoord.
het is niet omdat er byna geen respons is buiten wat ahs,en ohs dat we niet zyn ge intereseerd in de bouw van dit machtig bouw werk.
wees gerust ron de vraag ronde zal niet al te lang meer op zich laten wachten.
eens de beplanking van start gaat,
je zult het wel merken,hou u vast aan uw britels of iets in dien aard.
groetjes,ronny
 
Ron, ik geef altijd graag tegen wind. :P:P

Bij deze.

Kijk eens naar de boeg. Daar zie ik een binnenhoek in die volgens mij erg groot is. Ik had de indruk dat deze meer glooiend verloopt. Al hoort wel de hoek er in maar dan minder scherp om maar te schrijven.

Ik wacht nu al op het volgende filmpje.

Ron doet de limbo dans in de hobby kelder. :8:8
 
Ron, ik geef altijd graag tegen wind. :P:P



Kijk eens naar de boeg. Daar zie ik een binnenhoek in die volgens mij erg groot is. Ik had de indruk dat deze meer glooiend verloopt. Al hoort wel de hoek er in maar dan minder scherp om maar te schrijven.

Ik wacht nu al op het volgende filmpje.

Ja,daar moet gelukkig nog een stuk aankomen.in dit stuk zit die ronde vorm,welke jij aangeeft.
Dit doe ik als laatste,om beschadigingen te voorkomen.Immers de boeg is erg vlug beschadigd.

Ik ga eerst de romp bekleden,en als laatste pas de boeg construeren.

Een filmpje ervan,kan ik wel eens maken ja.
Zal het van de week eens proberen:P

Ron.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan