Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

De eerste stap in de constructie van het roer en aandrijvings gedeelte.

Als eerste heb ik de vorm van het achterschip aangepast,zodat de roervlakken op deze plaats een mooie strakke overgang gaan krijgen.
Na het aanbrengen en het profileren van het laatste stuk,is de vorm hier nog veel te ovaal.

1_P2120005_goed_goed.jpg

Aan de boven en onderzijde moet ik daarom hier de plaats vlakker gaan maken.Daarom eerst eens heel ruw de omgeving aftekenen met een liniaal.
Niet om de positie weer te geven,maar om ervoor te zorgen dat ik niet teveel aan de weerszijden eraf haal.

1_P2120001_goed_goed.jpg

Met de dremel het schot flink onder handen genomen,en zo is te zien hoeveel ik hier eraf heb gehaald.De geleide rails worden zichtbaar:dry:

1_P2120006_goed_goed.jpg

Bijgewerkt en geschuurd ziet het er nu zo uit.

1_P2120002_goed_goed.jpg


En deze vorm is prima geschikt als basis voor de beplanking.In de onderste foto is te zien,dat er nog een beetje af mag in het midden ongeveer.

1_P2120004_goed_goed.jpg

Wordt nu wat constructiever..

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ron,
geluk dat de geleide rail net laag genoeg zit en dat er niet teveel af moet, zou je stabiliteit in het gedrang kunnen brengen zolang je nog niet beplankt hebt. En murphy is dan altijd in de buurt :(

Begint er inderdaad boeiender uit te zien met de werken die je nu begonnen bent.( is spannender dan schijfjes aan elkaar te zetten, zonder negatief te willen zijn hoor!!!, is een fase waar je door moet en die niet echt spannend is herhaling van dezelfde procedure).
Wat wordt de drager (tussenstuk)tussen rompen roeren ??


Grts

Johan
 
Wat wordt de drager (tussenstuk)tussen rompen roeren ??


Grts

Johan

De 4 roervlakken komen allen samen in een punt,dus dat punt welke ik zojuist vlakker heb gemaakt.
Dat geeft dus duidelijk constructieve moeilijkheden.Een grote uitdaging waar ik wel van hou.

De eerste stap nu is het maken van het grote zichtbare verticale vlak,waar de sonar bovenop zit gemonteerd.
Dat doe ik nu nog voor het beplanken.Het geeft mij een beter inzicht in de te volgen werkwijze.

Want doordat ik dan intensief bezig ben met dit vlak,ga ik ook automatisch erin verder denken.
Een goede optie is een kruislings verbonden open pen en gat verbinding.

Wat wil zeggen,dat er eerst alle 4 vlakken gemaakt worden,en dan eerst alles beplanken,gevolgd door het maken van de verbinding van de twee horizontale vlakken,welke een opening in het midden hebben inwendig.Mmm...hopelijk is het te volgen.Maar het kan ook nog anders worden.

Meestal blijkt de juiste wijze als je er mee bezig bent.

Lekker moeilijk...heerlijk.

Ron.
 
En zo zijn we begonnen aan het bekleden/beplanken van de KURSK.

Dit werk doe ik echt met veel plezier.het is heel leuk om te doen,mits je maar geduld en je verstand erbij houd.

Nadat ik het plaatje met overmaat(langer als nodig)had afgetekend op het tempex(ik trek eerst lijntjes om het plaatje heen,zo weet ik waar ik de kit kan aanbrengen)was het tijd om het balsa plankje van 1,5 mm dik lekker nat te maken.Hiervoor gebruik ik gewoon koud leidingwater.

Hier nog economischer,want dit is het laatste spoelwater uit de wasmachine :laugh:....

1_P2130001_goed_goed.jpg

En daarna spuit ik lekker wat montage kit in het afgetekend vlak waar het plaatje moet komen.

1_P2130002_goed_goed.jpg

Let ook op de hoek in de overgang tussen het voorste gedeelte en het achterschip.Hier zit een kleine knik in.Net zoals bij het origineel.


Daarna het plaatje erop leggen,een beetje wrijven ermee(zodat de kit zich een beetje verspreid onder het plaatje en ook wat gelijkmatiger wordt daardoor).En dan vanaf een zijde(bijv.stuurboord)beginnen met het vastzetten van het plaatje d.m.v.kopspeldjes.

Doe dit ook altijd vanaf een zijde,anders krijg je de ronde rompvorm er nooit goed in.Nu druk je het plaatje mooi mee met de vorm erin zonder een soort "verhoging"erin te krijgen.

1_P2130004_goed_goed.jpg


Wat ook belangrijk is,is dat je de speldjes zoveel als mogelijk vlak langs de schotten erin drukt.Doe je dit teveel in het midden,of druk je de spelden te diep erin in het midden krijg je een hobbelig oppervlak.De schotten bepalen uiteindelijk ook hier de definitieve vorm.


Langs de boven en onderkant(kopse kanten)wel altijd genoeg speldjes plaatsen,omdat het plaatje op deze kanten altijd wil gaan "waaieren",en dan krijg je alsnog een hobbelige oppervlakte.

1_P2130003_goed_goed.jpg

Doordat je het plaatje eerst hebt gewreven,komt de overtollige kit er vanzelf aan de zijkanten eruit.Even laten drogen gewoon,waarna je het erg gemakkelijk kunt wegschrapen met een latje,wel niet vergeten want anders kun je het volgende plaatje niet mooi strak meer ertegen aan monteren.En doe dit niet met je vingers,sommige mensen kunnen daardoor allergische reacties krijgen zoals jeuk aan de vingers.

1_P2130005_goed_goed.jpg


Vervolgens heb ik als laatste de uiteindes strak tegen elkaar aan geklemd.
Zoals ook bij het origineel weer.Doordat ik hier een houten latje heb gebruikt,hoef ik alleen maar twee klemmetjes aan de uiteindes te zetten.Het latje drukt de rest mooi strak tegen elkaar aan.Wel erop letten dat er geen kit tussen zit,anders zit het latje later ook meteen mooi vast erop.Dat willen we niet.

1_P2130006_goed_goed.jpg

Ook is te zien,dat ik de houtnerf in langsrichting heb gemonteerd.
Dat geeft er extra stijfheid aan in de romp,en maakt ook dat het plaatje erg gemakkelijk de romp vorm kan volgen.En bij de overgangen tussen de latjes laat ik ze altijd OVER de schotjes heen gaan.Immers een schotplaats is een zwakke plek.Door nu de beplanking daarover heen te laten gaan,is het net als bij metselen.Een overlappend geheel...............enorm sterk na droging.

1_P2130010_goed_goed.jpg

Duidelijk te zien,dat ik het plaatje OVER het bovenste schot heb geplaatst.

1_P2130011_goed_goed.jpg

De zijkant ervan.Aan de linkerkant zien we dat montage kit altijd iets opzwelt tijdens het droogproces.Lekker laten zitten nu.Na droging is dit gemakkelijk weg te snijden.

1_P2130013_goed_goed.jpg


Al met al is de eerste plaatsing geslaagd,de vorm zit er prima in nu.

1_P2130012_goed_goed.jpg

Dit laat ik nu minstens 12 uur met rust.

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaat vlot vooruit Ron maar heb toch een vraag.
Ik dacht dat als je deze montage kit gebruikt op die tempex dat deze door de chemische stoffen in de montage kit de tempex een beetje zou weg smelten, maar dit gebeurt dus niet??
En het balsa hout die je gebruikt, zijn het de plankjes die al een beetje voorgesneden zijn, ik wil zeggen, die plankjes die aan de onderkant groeven hebben om lekker te doen plooien??

Voor de rest blijf ik u in alle stilte volgen Ron, wordt terug een toppie ;)
 
Knappe uitleg Ron, ik weet zeker dat een aantal mensen hier ideeën mee oppikken.
 
Er zijn inderdaad ook montage kit soorten die tempex aantasten.Dit zijn vooral die super sterke kit soorten.
Ik gebruik de montagekit van de action,en soms van de Gamma.Dit zijn prima montage kitten,die enorm sterk zijn,alleen lekker in prijs liggen.En,zowel bij de U82 en de Persing alsmede ook bij de KURSK is nog niets mis ermee gegaan.

Maar op de sticker/bijsluiter van de kit staat het ook altijd bij vermeld,of de kit geschikt is voor POLYSTYREEN

Ik gebruik als beplanking gewone balsa plankjes,deze zijn niet geplooid of zoiets dergelijks.

Maar ik maak ze wel altijd nat.Hierdoor worden ze buigzamer en scheuren niet zo vlug.

Ron.
 
homeghost zei:
Ik gebruik als beplanking gewone balsa plankjes,deze zijn niet geplooid of zoiets dergelijks.

Maar ik maak ze wel altijd nat.Hierdoor worden ze buigzamer en scheuren niet zo vlug.

Ok bedankt Ron,
maar als je nu de plankjes van de winkel neemt, deze zijn aan een kant bewerkt, er zijn groeven in gemaakt in de langs richting, dan plooit het plankje makkelijk denk ik en zal de montage kit mooi in deze groefjes zich vast hechten, of maak jij ook groeven in uw plankjes die je gebruikt om makkelijker te plooien?
Ik heb ze al eens vast gepakt in de winkel, lijkt me wel makkelijk, maar is wel duur.
 
Ik heb altijd gewone plankjes gebruikt.Deze zijn niet voorbewerkt.
Ik vind sowieso dat deze zich prima laten buigen,als je dat vergelijkt met de vreemde bochten in de Persing 72.
Zal het hier gemakkelijker gaan.

Ze kosten mij € 1,40 per stuk.Is een prima prijs.

Meestal bestel ik ze HIER

Ron.
 
Aan de linkerkant zien we dat montage kit altijd iets opzwelt tijdens het droogproces.Lekker laten zitten nu.Na droging is dit gemakkelijk weg te snijden.



Dit laat ik nu minstens 12 uur met rust.

Wordt vervolgd.

Ron.
Als je de droge montagekit gaat wegsnijden, bestaat er dan niet het risico dat de ondergrond niet geheel ongeschonden uit de operatie komt, Ron?
Is het niet gemakkelijker (lees 'veiliger) om de nog natte kit weg te vegen?



Droop
 
Jawel,als je erbij kunt dan is het waarschijnlijk beter om het dan meteen weg te halen.
Maar in mijn geval,laat ik zitten omdat er slecht is bij te komen nu.

Ron.
 
Na een paar drukke dagen nog eens tijd om alles bij te lezen.

Ziet er allemaal goed uit. Het einde zou ik volledig uit balsa hebben gemaakt,gewoon voor de stevigheid en het goed kunnen monteren van alles.Natuurlijk veel minder gemakkelijk in vorm te krijgen dan tempex.

alleen bij deze foto klopt er nog iets niet met de onderkant. Er zit een holte in bij het voorlaatste tempexstuk aan de onderkant.Maar vermoedelijk zal dit nog bijgewerkt moeten worden.

1_P2120004_goed_goed.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na een paar drukke dagen nog eens tijd om alles bij te lezen.

Ziet er allemaal goed uit. Het einde zou ik volledig uit balsa hebben gemaakt,gewoon voor de stevigheid en het goed kunnen monteren van alles.Natuurlijk veel minder gemakkelijk in vorm te krijgen dan tempex.

alleen bij deze foto klopt er nog iets niet met de onderkant. Er zit een holte in bij het voorlaatste tempexstuk aan de onderkant.Maar vermoedelijk zal dit nog bijgewerkt moeten worden.

1_P2120004_goed_goed.jpg

Klopt,dat heb ik later nog bijgewerkt.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een kleine update nog...

Ben begonnen met het beplanken van het resterende deel van het achterschip.Aan weerszijden hiervan komen later de twee tunnels voor de aandrijving.

1_P2140001_goed_goed.jpg


Maar om deze tunnels juist en goed te kunnen plaatsen,moet ik wel eerst dit volledige gedeelte gaan beplanken.

In het vorige deel,had ik de eerste twee grote panelen aangebracht.Het uiteinde had ik samengevoegd d.m.v.een latje welke ik erop had geklemd met twee kleine lijmtangetjes.

Dit is uitermate goed gegaan,getuige onderstaande foto.

1_P2140002_goed_goed.jpg

In de onderste foto,zien we dit in overzicht.Let op de ombuiging in het uiterste deel.Perfect!...

1_P2140003_goed_goed.jpg

Bij het beplanken,maak ik altijd eerst een markering.Zo kan ik het plaatje precies passend maken,zonder bang te hoeven zijn dat het op een andere plaats is verschoven.Erg belangrijk.

1_P2140004_goed_goed.jpg

De beide uiteindes kan ik niet bekleden met de 1,5 mm plankjes.Daar zou het breken gaan i.v.m.de grote hoek erin.Dus maak ik hier een balsablok voor in plaats.Daarom dat ik hier het tempex vlak heb gesneden,zo kan ik het blok hier mooi inlijmen gaan.

1_P2140007_goed_goed.jpg

Dit natuurlijk aan beiden zijden.

1_P2140008_goed_goed.jpg

En hier zitten de blokjes op hun plaats(2x5 mm).

1_P2140009_goed_goed.jpg

1_P2140011_goed_goed.jpg

1_P2140014_goed_goed.jpg

En hier rest alleen nog de opening opvullen....

1_P2140012_goed_goed.jpg

En ja,mijn dochter heeft haar eerste scratchproject ook al gereed.Helemaal zelf gemaakt,Ik heb alleen de opbouw erop gekit voor haar.Let op de details erin...ze heeft het anker niet vergeten.

1_P2140006_goed_goed.jpg

Ondertussen had ik nog snel de opening opgevuld.

1_P2140013_goed_goed.jpg

En zo is het eerste stukkie klaar.Nu eerst goed laten uitharden,en dan alles al mooi schuren in de juiste vorm.

1_P2140017_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo te zien is dochterlief goed op weg om in papa's voetstappen te treden. :D

Mooi gedaan, meid! ^^



Droop
 
Zeer leerzaam Ron ,al deze technieken gaan mij
goed van pas komen binnenkort .

Leuk om te weten dat je ook nog aandacht besteed aan het gezin
(schiet er bij mij wel eens bij in moet ik toegeven :ohmy:
als ik met een model bezig ben denk ik aan bijna niets anders meer
:ohmy::ohmy: )

Henny
 
je mag fier zijn op je helper ron ze doed het echt geweldig goed :)

en het ziet er goed uit vanhier bekeken maar ik had ook niets anders verwacht het bouwen van boten zit gewoon in de familie ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan