Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Dank jullie wel voor de leuke woorden:).

Mijn nog oudste inwonende zoon,is mij altijd aan het porren om in mijn volgend yacht weer eens met verlichting te gaan werken,hij ios aan het leren voor electronica(fijn).

En dan wil hij het schema en de aansluitingen erin gaan doen,dus ik kan nog alle kanten uit.
En mijn dochter gaat graag knutselen.Terwijl de jongste zoon graag schildert(liefst op mijn modellen).

Dus het gaat allemaal goed komen,ooit.

Ron.
 
Dank jullie wel voor de leuke woorden:).

Mijn nog oudste inwonende zoon,is mij altijd aan het porren om in mijn volgend yacht weer eens met verlichting te gaan werken,hij ios aan het leren voor electronica(fijn).

En dan wil hij het schema en de aansluitingen erin gaan doen,dus ik kan nog alle kanten uit.
En mijn dochter gaat graag knutselen.Terwijl de jongste zoon graag schildert(liefst op mijn modellen).

Dus het gaat allemaal goed komen,ooit.

Ron.

De Everts-familie : fantastische motorcrossers, de Iglesias-familie : schitterende zangers, de Homeghost-familie : geweldige scheepsbouwers ;)

Jammer dat ik niks zinnigs kan toevoegen aan dit fantastische bouwproject, ik kan alleen maar kijken en heel veel genieten van het prachtige werk, en de manier waarop ge dit project aanpakt. Geweldig om te zien hoe deze complexe romp beetje bij beetje gemaakt wordt.

Groeten, Pascal
 
1_P2140017_goed_goed.jpg

Wat ik meestal doe is de balsa blokjes al +/- op maat zagen (bv 5mm extra materiaal )
en dan erop plakken.Dan hoef ik alleen nog maar bij te vijlen.Nu moet je met een scherp mes of zaagje eerst nog veel materiaal wegnemen met al de nodige risico's.
 
Netjes ron. Maar er rijst mij toch de vraag waarom je de blokjes aan de zijkant niet met een harder soort hout gemaakt hebt. Dan verkrijg je toch wel meer stevigheid. Hierdoor loop je minder kans op beschadigingen.
 
Ik kan Ron volgen in het gebruik van balsahout voor deze stukken.
Je behoud dezelfde struktuur van de ondergrond, even poreus over heel het oppervlak geen andere lijmeigenschappen. (droogtijd voor latere lagen). Gemakkelijk te bewerken (schuren) en de ervaring die hij heeft met dit relatief lichte materiaal. (moet handelbaar blijven, zal zo ook al een respectabel gewicht hebben als hij klaar is).

Grts

Johan
 
Ja,inderdaad heb ik daarom voor balsa gekozen.En er komt waarschijnlijk toch sowieso een laag alufolie overheen later.Het is nu al enorm sterk zo.

En nog een kleine aanvulling...

De blokken zijn weg geschuurd,en de overgangen tussen de balsa plankjes onderling heb ik intussen licht geschuurd en de eerste laag plamuur in gewreven.Waarschijnlijk komt er hier later een laag alufolie overheen.

1_P2150001_goed_goed.jpg

1_P2150003_goed_goed.jpg

1_P2150007_goed_goed.jpg

Daarna heb ik aan de boven en onderzijde het eerste plaatje gemonteerd van de tweede ring.

1_P2150005_goed_goed.jpg

1_P2150008_goed_goed.jpg

1_P2150002_goed_goed.jpg


Duidelijk te zien is,dat dit plaatje nog lekker nat is.We zien ook verder dat er bij het voorlaatste schot een extra rij met spelden is aangebracht.Dat heb ik gedaan omdat daar een flauwe hoek zit,waar het plaatje in moest buigen.

Zonder de spelden daar,zou daar een bolling komen,omdat daar de lijn naar horizontaal gaat.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog eventjes een off-topic vraag.

Is deze montagelijm ook geschikt voor koperalu te plakken.bv 1100 koperplaatjes.(waterbestendig)

Rik stelt bison fix voor.Komt nooit meer los en waterbestendig.Maar je zit met droogtijden enz.
Met deze montagelijm is het gewoon spuiten en vooruit DENK IK.

Wat zou jij nemen ??(als 2de opinie zoals bij de dokter)
!! 1100 aparte plaatjes lijmen in waterbestendige lijm)
 
Luc. Heel goed om ook aan Ron te vragen.

Maar ik bedoel geen fix. Maar tix.
 
Ik denk dat montage kit daar uitstekend geschikt voor zijn.
Hoewel het dan niet meteen droog is,heeft de kit een zuigkracht,en daardoor blijven de plaatjes meteen op hun plaats zitten.Hoewel,als je dat zou willen,je ook nog gedurende enige tijd de plaatjes zou kunnen verschuiven.Dus een dotje aan de achterzijde en erop drukken en doorgaan:).

Hopelijk heb je daar iets aan.

Ron.
 
De eerste vier ringen zijn volledig beplankt nu.

Ik neem even deze "oudere "foto erbij zodat het duidelijker is welke ringen ik ermee bedoel.

P2150002_goed.jpg

In het plaatje is hier te zien tot waar nu alles rondom is beplankt.

Ik heb alle spelden erin moeten steken om de rondingen goed te krijgen,was veel werk maar is toch uiteindelijk gelukt.

Morgen komen er pas foto`s van,ik heb er geen tijd meer voor nu om ze te maken.Als deze ronde nu helemaal klaar is geschuurd,ga ik beginnen aan de tunnels voor de aandrijving.

Ron.
 
En dan nog een kleine update met onze spelden.

1_P2170006_goed.jpg


De tweede en voorlopig laatste beplanking is gereed.Inmiddels ook al geschuurd en in de naadjes heb ik al plamuur aangebracht.Niet echt nodig maar ik kon het niet laten,plamuren en schuren vind ik nu eenmaal leuk werk 8)

Als je niet van prikjes houd,beter even dan deze serie plaatjes ontwijken.

Ik heb al mijn restplaatjes balsahout in deze sectie kunnen gebruiken,dus heb ik geen nieuw plankje hoeven aan te breken.

1_P2170007_goed.jpg

Gelukkig heb ik genoeg knop spelden om dit werk te kunnen doen :).

1_P2170010_goed.jpg

Zoals is te zien,heb ik er al mijn restplaatjes inzitten.Is wel meer werk,want het moet een beetje aansluiten als een puzzel,maar blijft toch leuk om te doen.na het schuren heb ik er plamuur in aangebracht en voila alles was een mooi en strak geheel.

Daar komen later foto`s van nog.

Erg belangrijk was de hoek tussen de romp en het aandrijvings gedeelte.
Daar zit een knik in,ik was erg bang dat deze knik eruit zou gaan tijdens het beplanken.

Let op de groene pijl.


1__1778149_kursk300_goed_voorbeeld_rompvorm.jpg

Gelukkig is het goed gelukt,de knik is erin gebleven.

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie puzzel Ron,

het voordeel van de kleine stukjes is dat je de vorm mooi kan volgen en dat je de originele vorm die je in je tempex geschuurd hebt niet verliest.
Na je favoriete bezigheid plamuur en schuren vormen ze sowieso een mooi aaneengesloten geheel.
Hoe valt de stevigheid mee na het belpanken met Balsa?? Weeg je basisvorm eens na het beplanken van het geheel?? eens benieuwd naar het gewicht.

Grts

Johan
 
Waar je nu zit met de beplanking is dat ongeveer waar de staartvin begint.
 
Mooie puzzel Ron,

het voordeel van de kleine stukjes is dat je de vorm mooi kan volgen en dat je de originele vorm die je in je tempex geschuurd hebt niet verliest.
Na je favoriete bezigheid plamuur en schuren vormen ze sowieso een mooi aaneengesloten geheel.
Hoe valt de stevigheid mee na het belpanken met Balsa?? Weeg je basisvorm eens na het beplanken van het geheel?? eens benieuwd naar het gewicht.

Grts

Johan

De stevigheid is enorm,nu al in dit gedeelte.
Dat stuk is niet meer te buigen.Ja het gewicht wordt wat lastiger,onze weegschaal is niet meer...
Maar ik stop nu sowieso met het beplanken voor voorlopig,omdat ik het nu beplankte stuk eerst wil gaan construeren naar het voorbeeld,de roervlakken en de aandrijving.Waarbij de twee aandrijftunnels als eerste nu aan de beurt komen.

Ik beplank het resterende rompgedeelte pas nadat ik het gehele achterschip klaar heb ik ruwbouw.
Ik doe dat omdat je een onderzeeboot constant ligt te draaien om de stuurvlakken te monteren eraan.
En de romp bestaat nu nog grotendeels uit tempex,dat kan meer hebben als balsahout in kleine beschadigingen.En die komen erin tijdens het draaien,dus dan beter in het tempex als in het zachte balsahout.

En het achterschip "zweeft" nu vrij,dus daar kan niets mee gebeuren tijdens de montage en beplankings fase later.

Ron.
 
Waar je nu zit met de beplanking is dat ongeveer waar de staartvin begint.


Ja dat klopt helemaal.Daarom heb ik dit gedeelte nu reeds beplankt,zodat ik nu aan het constructiewerk van de roervlakken en aandrijving kan gaan beginnen.

Ron.
 
En nog enkele plaatjes van dit gedeelte.
het is nu hier geplamuurd,geschuurd en omdat ik zo lekker ging meteen nog een laag porienvuller en een laag parker plus overheen.

Het is nu lekker hard,en zo kan ik er goed in gaan snijden om de roervlakken en de aandrijf tunnels aan te gaan brengen.

De "knik"..

1_P2170001_goed_goed.jpg

1_P2170002_goed_goed.jpg

1_P2170005_goed_goed.jpg

Daarom noem ik het dus een "tube"...:P

1_P2170006_goed_goed.jpg

1_P2170007_goed_goed.jpg


De aandrijf tunnels komen aan weerszijden van dit sectie gedeelte.

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Strak, beter kan ik het niet omschrijven, fantastisch wat je doet met wat tempex, lijm en een handvol hout! Dit is Scratchbouwen in z'n puurste vorm, en het soort topic waar ik nooit genoeg van kan krijgen!

Johan
 
Ik volg het antwoord van klein lowietje, het is inderdaad om je vingers af te likken die scrach bowers, als ik het goed gelezen heb in het begin komt daar dan nog een soort rubber laag op niet? Waarom dan die parket plus er op, of is dit zuiver om het harder te maken om je gaten te kunnen maken?

Sorry voor de misschien domme vragen, maar ben toch benieuwd ;)
 
Ik volg het antwoord van klein lowietje, het is inderdaad om je vingers af te likken die scrach bowers, als ik het goed gelezen heb in het begin komt daar dan nog een soort rubber laag op niet? Waarom dan die parket plus er op, of is dit zuiver om het harder te maken om je gaten te kunnen maken?

Sorry voor de misschien domme vragen, maar ben toch benieuwd ;)

Is een hele goede vraag hoor.

Ja,ik heb inderdaad het balsa daarmee harder gemaakt,zodat ik er beter op kan aftekenen zonder er meteen in te krassen.Ook zal het daardoor minder snel gaan splijten,omdat ik er nog flink in moet gaan snijden.

Ron.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan