Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Goed gevonden Ron zal wel veel steviger zijn, maak zelf ook altijd mijn triplex van 3 lagen fineer O,6 mm met witte houtlijm geperst tussen 2 platen betonplex en pe folie aangespannen met lijmklemmen ,resultaat plaat triplex van 30 X 120 cm 1,8 mm dik. Nog nooit met balse geprobeerd iets om te onthouden:k
 
Ron, hoe dik moeten die roerbladen worden? Is het geen goed idee om deze van een ander materiaal te maken? bij voorbeeld van triplex?
 
Ron, hoe dik moeten die roerbladen worden? Is het geen goed idee om deze van een ander materiaal te maken? bij voorbeeld van triplex?

Ik heb opzettelijk gekozen voor Balsaplex,omdat ik bij het zeer afronden van dikke vlakken de ervaring heb gekregen dat het materiaal dan wel eens wil gaan splijten,oftewel dat er stukjes in de dunne voorkanten willen eruit gaan.

De vorm moet "bollig"worden,zeg maar.

Ron.
 
Goed gevonden Ron zal wel veel steviger zijn, maak zelf ook altijd mijn triplex van 3 lagen fineer O,6 mm met witte houtlijm geperst tussen 2 platen betonplex en pe folie aangespannen met lijmklemmen ,resultaat plaat triplex van 30 X 120 cm 1,8 mm dik. Nog nooit met balse geprobeerd iets om te onthouden:k

Dank je wel,misschien een gekke vraag,maar wat is PE folie?.

Ron.
 
Zie je dat niets slimmer is dan een mens, maar en moet een beetje leven in zitten, mooi gezien Ron, deze zal ik net zoals Rik onthouden
 
@ RON

P.E. Poly etileen transparante plastiek die gebruikt word als verpakkings middel, pakt geen witte lijm , of epoxy op , gebruik dat ook om bv tafel te bedekken als ik een epoxy glas laminaat opbouw ,plug te bedekken als ge een hout epoxy ( cold moulded ) vorm opbouwd
MIJN EPOXY IS WEL SOLVENT VRIJ !!!!! Voor polyester weet ik het niet zeker
 
Ah,nu begrijp ik het.Ik was even in de veronderstelling dat je de folie ertussen in mee lijmen deed:laugh:.
Daarom mijn vraag.Maar nu is het duidelijk en ook begrijpelijk.Bedankt voor je uitleg.

Ron.
 
Een stapje verder met de constructie van de horizontale roervlakken.

De eerste stap was om de overgangen tussen de romp en de beide aandrijf tunnels dicht te maken.Dit plamuurwerk hoef ik niet volledig glad te maken.
Immers er wordt nog het nodige in gesneden en gemonteerd.Later komt daar nog wel plamuur overheen.

Daarom alleen een ruwe schuurbeurt hier op deze plaats.

1_P2200009_goed_goed.jpg

Als de overgangen nu maar dicht zijn is dit voor hier nu voldoende.

1_P2200010_goed_goed.jpg

Om daarna eerst eens de montage "lippen"eruit te zagen in de Balsaplex plaatjes.Deze "lippen" gaan in de romp en dienen als bevestigings stukken.

1_P2200013_goed_goed.jpg

Een close up van het Balsaplex.Erg sterk en toch licht.Let op de tegenovergestelde houtnerf erin.

1_P2200014_goed_goed.jpg

Daarna de plaatsen aftekenen op de romp zijkanten voor de twee horizontale roervlakken en voorzichtig eruit snijden.Met een scherp mesje is dit nooit een probleem.En zo kun je dan het materiaal er netjes uit halen.

1_P2200015_goed_goed.jpg

1_P2200018_goed_goed.jpg

De "lipjes"steken we er dan zo in.Een hele stabiele en sterke montage.

1_P2200019_goed_goed.jpg

En een dryfit leert dat het prima is gelukt.Gelijk in hoogte en op dezelfde plaats.

1_P2200022_goed_goed.jpg

1_P2200024_goed_goed.jpg

Nu ga ik eerst de omtrek vorm in beide Balsaplex plaatjes aftekenen en eruit zagen met de figuurzaag.Om daarna de voor en achterzijde in de juiste vorm te schuren(conisch).

1_P2200021_goed_goed.jpg

Nog heel veel te doen,maar wel leuk om te doen ^^

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer een geniale manier om die constructie te maken ^^ En ook nog eens stevig, lijkt me wel handig want zo'n grote vlakken stoot er heel makkelijk vanaf.

Er zit een duidelijke vooruitgang in uw manier van scratchbouw. Als ik dit project vergelijk met de Uboot en de Pershing, zie ik heel goed dat uw inzicht en aanpak van moeilijke vormen steeds eenvoudiger en handiger wordt. Prachtig om te zien hoe zelfs een bouwmeester zijn technieken verbeterd en verfijnt :)

Puik werk Ron, meer kan ik helaas niet toevoegen :wub:

Groeten, Pascal
 
Dank je wel,Pascal.

Inderdaad merk je,als je zoiets maakt dat bepaalde facetten steeds sneller en gemakkelijker gaan.Bij de U82 moest ik steeds alles goed overpeinzen,zeker wat betreft moeilijkere stukken.In dat project heb ik het werken van de sandwich bouwwijze onder de knie kunnen krijgen.

Bij de Persing 72 heb ik geleerd om ook moeilijkere bochten/hoeken met deze bouw wijze onder de knie te krijgen.

En dat kan ik nu allemaal goed gebruiken bij de KURSK.

Bij een van mijn toekomstige projecten wil ik de drempel nog wat verder proberen te gaan leggen door een yacht geheel zelf te gaan ontwerpen en ontwikkelen.

Maar dat is nog voor voorlopig niet aan de orde:dry:.

En,Pascal,je mag mij best aanschrijven met je of jij hoor:P...we zijn alleen liefhebbers van dezelfde sport.

Ron.
 
Nog een kleine aanvulling.

De beide horizontale vlakken had ik nog in hun basisvorm gezaagd.Hierbij zijn de randen verdwenen en zijn ze in vorm gekomen.

1_P2200001_goed_goed.jpg

1_P2200004_goed_goed.jpg


Nu zijn ze nog overal 10 mm dik,daar komt een profiel in.

1_P2200006_goed_goed.jpg

1_P2200005_goed_goed.jpg

Mijn excuses voor de twee gelerige foto`s.Daar heb ik de camera niet op het wit ingesteld.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ron,

een paar dagen niet gekeken en weer veel gebeurd zie ik, goed idee die
balsaplex zo blijf je in het vertrouwd materiaal werken en het laat zich goed bewerken. Hier leer je altijd iets nieuws fijn zo.

Grts

Johan
 
Hoi Ron
Ik heb je uitleg begrepen , komen de roervlakken nog aan de
achterkant van de delen die je nu gemaakt hebt of ga je de
roervlakken infrezen in het hout ??

Ik neem aan dat je de verticale roeren precies zo gaat maken ,
is er dan genoeg ruimte in de romp om ook zo een pen-gat verbinding
te maken ??

(sorry voor de vele vragen ,het heeft nogal mijn interesse ,snap je )

Henny
 
Ja hoor,er is genoeg plaats voor de verticale vlakken,aan de onderkant komen er twee stuks,die ieder dan de bovenste stabilisator niet in de weg staan.

De stuurvlakken van de horizontale vlakken kan ik erin frezen of eruit zagen.
Ik ben er nu nog niet uit.Dit soort invallen krijg ik altijd pas als ik eraan toe ben:8

Ron.
 
De twee horizontale roervlakken zijn nu klaar voor de laatse bewerking.
Ik heb ze in de vorm geschuurd,ingesmeerd met porienvuller,weer geschuurd en als laatste een laagje Parkerplus eroverheen gedaan.

Nu is de oppervlakte wat harder geworden.De kans dat ik er per ongeluk een kras in aanbreng is hiermee niet weg,maar het helpt toch een beetje plus dat ik er nu prima op kan aftekenen zonder te krassen.

Zo zien ze er nu dus dan uit...

1_P2210007_goed_goed.jpg

De twee "lipjes",welke in de romp gaan verdwijnen als bevestiging heb ik niet behandeld met porienvuller en parkerplus.Zo blijft de oppervlakte goed opneembaar voor de montage kit later.

De voor randjes zijn ook afgerond.En nu is te zien dat het allemaal wat groot is 8)...

1_P2210008_goed_goed.jpg

Verder zien we nu ook duidelijk hoe mijn Balsaplex eruit ziet.Net alsof ik er een voorlijstje tegenaan heb gelijmd.Maar dat heb ik niet,het is de middelste balsaplank die tevoorschijn komt door het schuurwerk :)

En zo gaat het er dan uitzien uiteindelijk.

1_P2210009_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vind het heel knap hoe die ronde vorm er zo mooi inzit. Schitterende uitvinding dat balsaplex © ^^

Groeten, Pascal
 
Amaai, ik heb hier net de gehele uitleg over balsaplex gelezen.
Da's een serieuze boterham, hoor.

Ik heb hier weer het één en ander bijgeleerd.

Bedankt Ron om dit met ons te delen enne... prachtig werk wat je hier neerzet!

Chapeau!!!




Droop
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan