Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Ron, dat is echt jammer. Maar zo zie je maar je moet altijd blijven nadenken. En daar hoort nu eenmaal bij dat je soms wel eens iets moet afbreken. Dat is erg zuur, dat weet ik wel. Maar je hebt nu eenmaal het scratschbloed in je. Dan hoort dit er wel bij. Twee stapjes vooruit en een stapje achter uit. :ohmy:

Maar blijf je zelf wel kietelen he. Anders is het straks saai. En dit houd het juist spannend.


Vooral doorgaan Ron. Het word echt jou meester werk. Ik voel het aan het water. :P
 
Ik heb over je probleem nagedacht , bij het RC vliegen wordt
een soort folie gebruikt voor het bespannen van o.a. de vleugels
dit spul krimpt door de warme lucht uit een fohn en kan dus mooi
strak getrokken worden ,ik weet niet of het wat is ,het is maar een idee .


Henny

Hoi Henny.

Ja,ik ken de krimpfolie,waar je over schrijft.Ik heb deze zelf vroeger regelmatig gebruikt ervoor.

Doch bij deze folie kun je op de hoeken ook de "randjes" zien zitten.Dat is nu net niet wat ik wil bereiken ermee.
Maar er schijnt inmiddels alweer licht aan de horizon.

Ik ben vanavond begonnen aan het schuren van de vlakken,welke ik gisteren al in de plamuur had gezet.
Een vlak is al(als proef)in het zwart gespoten.Daar ga ik wel nog een laag Parker plus overheen aanbrengen als dot goed is uitgehard.Een ander vlak heb ik inmiddels geschuurd heb gespoten in de primer.

Zo kan ik voor jullie de verschillende stappen fotograferen,dat geeft een goede indruk.

Ik heb de grote vlakken express iets minder glad geschuurd om er de onregelmatigheid in na te bootsen welke er ook in het origineel zit.Hopelijk kan ik er morgen de foto`s van plaatsen.

Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte.

En,inderdaad Rik,scratchbouw blijft altijd drie stappen voorruit en een stap terug(mooi verwoord van je).

Ron.
 
Ron wat je eens zou kunnen doen met de plammuur als je deze straks in een heel dun laagje hebt aangebracht, is dat je met een doekje zoals een handdoek op de plamuur dept. Dan kun je die als het ware een soort van sinasappelhuidje zien. Dan met een fijn schuurpapierjte afvlakken totdat je het gewenste resultaat hebt.

Wat ook kan in met een structuur ver hier deppend een soort van profiel aanbrengen. Misschien heb je nog een restje staan.
 
Heel goed idee,Rik.Ik zal dit zeker onthouden.
Eigenlijk bestaat het dek uit een soort rubber tegels.De oppervlakte daarvan is inderdaad niet glad,maar eerder ruw.Mammoet heeft mij daarmee op het goede spoor gebracht.Je moet de oppervlakte hiervan eigenlijk een beetje zien als een soort textuur.Dus jouwn idee komt wel in die richting.
Alleen is deze textuur erg miniem,bij het origineel zie je deze pas als je erop staat.Erg klein.

Daarom dat ik een beetje heb geprobeerd om de plamuur niet helemaal glad te schuren,maar eerder een beetje onregelmatig.Morgen kan ik daar hoplijk een foto van laten zien.

Ron.
 
En zo ben ik begonnen aan een testfase alweer.

Omdat ik later bij de weathering de romp onder de waterlijn juist wil gaan verweren ben ik wat gaan studeren op verschillende rompen van duikboten.

De KURSK gaat afgebeeld worden als zijnde in het droogdok.Dus is de romp beneden de waterlijn flink onder de aandacht.Immers na een tijd droog te hebben gelegen,is dat gebied enorm vervuild en aangetast te zien.

Maar eerst maar eens de stuur en roervlakken.

Ik heb extra flink wat plamuur aangebracht voor een eerste laag.Normaal doe ik daar weiniger op,omdat je het meeste toch weer eraf schuurd.
Maar nu heb ik dat met opzet gedaan.Ik wil namelijk gaan bereiken dat de oppervlakte structuren aangetast en verweerd gaan uitzien.

En wat gebeurt er nu eenmaal als je teveel plamuur aanbrengt op een laag?.Juist het gaat scheuren bij het opdrogen.

1_P2280001_goed_goed.jpg

Lekker kliederen is soms leuk :laugh:
Dit heb ik ook toegepast bij de Pershing 72 om het leer te simuleren bij de garage daarop.

Bij sommige vlakken is het me beter gelukt als bij anderen.Waar blijven nu dan de scheuren als je ze nodig hebt?...

Een ander vlak heb ik hier ruw geschuurd met korrel 80.Duidelijk te zien is de onregelmatige huid hierin nu.De dekking is verder prima op het hout eronder.Daarom zit er ook(een voordeeltje nu)porienvuller en een laag parketplus onder.Het hout is nog lekker glad en dekkend..


1_P2280002_goed_goed.jpg

1_P2280003_goed_goed.jpg

In de primer zien we deze onregelmatige structuur meteen terug.

1_P2280004_goed_goed.jpg

Daarna een tweede plamuur laag dekt de ergste onregelmatigheden.

1_P2280005_goed_goed.jpg


Lekker he :D ....al die scheuren...

Een zwarte laag geeft enkele details minder weer..

1_P2280006_goed_goed.jpg


Vervolgens heb ik dit vlak even verweerd met mosgroen en grijs/wit.
Om te testen hoe de sporen lopen gaan.

1_P2280007_goed_goed.jpg

Maar let op,dit is slechts een testfase.Dit is niet definitief.Later wordt dit plaatje weer overgespoten met zwart bij de definitieve eind sluitklus.

Uitproberen geeft altijd meer weer als alleen maar eraan denken.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeer creatief Ron, deze techniek geeft een mooie verweerde look!

groeten, Rinie
 
Is idd, heel creatief. Maar ik denk toch gezien dat het rubberplaten zijn dat er meer een soort van sinasappelhuidje is. Heb je toenvallig een plaatje van de huid van dichtbbij?

Ik heb geen idee of het correct is of niet. En voor een beetje kritiek moet ik dit toch wel weten. Anders sla ik de plank straks helemaal mis.
 
He he...:laugh:....Rik ik heb helaas geen foto van de huid in close up.Dat mis ik wel een beetje erin.
Wel heb ik wat direkte foto`s van de beplatingen,doch deze mag ik helaas niet plaatsen:wub:.

Voor deze beplatingen kunnen we redelijker wijs ervan uitgaan dat het gladde tegels zijn van rubber.Daar(lijkt mij zo)zal de oppervlakte een beetje uitzien als zijnde van een gladde rubberen mat.

De weathering is daarom ook nu nog niet definitief.Wellicht dat dit op een later tijdstip of bij de definitieve verwering toch iets anders gaat uitzien.

Ron.
 
Hey Ron,

Ik wist eerst niet wat ik me bij die scheuren moest gaan voorstellen maar toen ik de laatste foto's zag, werd het me duidelijk.

Dat heb je terug slim opgelost. Knap gevonden!

Wel heb ik wat direkte foto`s van de beplatingen,doch deze mag ik helaas niet plaatsen
En als we het nu eens héél lief moesten vragen? kus_boos.gif

:D:D



Droop
 
Droop,ook ik vind het niet mooi uitzien,de eerste plamuurlaag en de eerste schuurbeurt:tongue:.

Dit is zeker niets voor mij(een nachtmerrie),Ik heb dit express zo gedaan om de oppervlakte flink onregelmatig proberen te maken.Althans op deze schaal.In werkelijkheid is het nog vele malen erger.De beplating van het origineel is op sommige plaatsen volkomen ingedrukt,waarschijnlijk door de dieptedruk.

Maar ik ga toch nog een tweede plamuurlaag aanbrengen,dat omdat een model nu eenmaal niet erg slecht mag uitzien.Ik ga er in ieder geval vanuit,dat een kijker erna niet onder de indruk zal zijn van een model dat louter bestaat uit weggeslagen tegels,deuken in de huid enz..Dan lijkt het alsof je als bouwer er met de plank naar hebt geslagen.

Ik vind dat een soort "consessie",een omzetting van een origineel naar een model.Waarbij je als bouwer een beetje rekening houd met de smaak van mensen op zich.Kijk ook maar de de fabrikanten van bouwdozen van de KURSK,als voorbeeld.De bouwdozen daarvan bestaan alleen uit een mooie gladde huid,nergens zie je weg geslagen tegels en deuken in de huid ervan.

Rik,ik heb enkele detail foto`s in mijn bezit van een(helaas)niet nader te noemen bedrijf.Dit zijn prive foto`s.Ik mocht/mag deze foto`s gebruiken als referentie`s.Maar met de nadrukkelijke klemtoon erbij dat ik deze nooit mag openbaren en/of plaatsen in een forum.Dit is echt waar hoor:ph34r:

Ik wil deze bron niet tegen mij in het harnas werken,daarom dat ik daarmee mij aan de belofte houden wil.

Wel heb ik enkele detail foto`s van de grotere zus,de Typhoon.Daar is dat ook goed in te zien.

In onderstaande foto is goed te zien,hoe de huid eravn uit ziet.Dit is dus niet de KURSK of een ander type van de OSCAR II klasse,maar de grootste duikboot ter wereld op dit moment.Dus groter als de KURSK.


1_tower_goed.jpg

Ik heb wel andere foto`s van de KURSK die ook razend interressant zijn.Deze komen natuurlijk ook in dit topic nog voorbij.Vooral tijdens de weathering.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo dat zijn dus eigenlijk een soort van platen die er op zitten. Zo te zien mist deze er een paar. Moeilijke verwering trouwens. Dat ingedeukte zal door de diepte komen denk ik. Ga je dat ook op jou Kursk doen.?
 
Zo dat zijn dus eigenlijk een soort van platen die er op zitten. Zo te zien mist deze er een paar. Moeilijke verwering trouwens. Dat ingedeukte zal door de diepte komen denk ik. Ga je dat ook op jou Kursk doen.?

Nee,de deuken zijn niet te bootsen.Dan zou ik de gehele huid moeten gaan aanpassen en bewerken.Dan zou ik er minstens een jaar over deze klus gaan doen ofzo.Daarbij hoeft het ook niet direkt in deze schaal.Een grondige verwering is ruim voldoende,naar mijn smaak.

De missende tegels zijn de tegels die er per missie wel eens verloren gaan.Na de missie werden deze altijd weer aangevuld:wacko:....

Ron.
 
Misschien een dom idee maar jan je dit niet nabootsen met papier en behangerslijm?

Groeten,

Michel
 
@ Michel. Ik vind dit helemaal niet dom. Maar juist een heel goed idee.

Ik wil even erbij vermelden dat domme opmerking echt nooit bestaan. Niet opmerken of vragen niet stellen dat is dom. Goed gedaan. :laugh:
 
En Rik heeft het juist beantwoord en geformuleerd.
Beter een vraag teveel als geen enkele.

Papier mache noemen ze deze bewerking bij ons,welke Michel voorstelde.

Daarbij plak je dus papier met behanglijm op een ondergrond.Dit gaat ook uitstekend op een vorm welke bestaat uit kippengaas.Zo kun je bijv.al die prachtige vormen en gezichten maken,die je zoveel ziet in de carnavals optochten.Eenmaal de lijm droog is het keihard en zeer goed te verven.

Op zich een prima voorstel,Michel.Maar dan zou ik eigenlijk de schaal groter moeten hebben om het "ruwe"effect beter tot zijn recht te laten komen.Omdat ik hier in Kerkrade woon(een van de carnavalssteden van Nederland)zie je deze bewerking terug gedurende de maand Oktober tot nu,einde carnavalstijd.

Zo kun je dit mooi van nabij bekijken.Op schaal gezien is het te grof zeg maar.Maar het idee is prima gevonden:).

Ron.
 
En zojuist heb ik de roer en stuurvlakken toch nog maar voorzien van een tweede laagje plamuur.
Ik kon het niet laten om het te doen.Het is ook erg moeilijk om een onderdeel volkomen "slecht"te maken als je het wilt.Ik heb dit daarom maar gedaan.Nu zijn de oppervlakten misschien weer iets te strak.Maar dat geeft ook weer niet eigenlijk.Zo kan ik ook later alsnog een andere manier erop loslaten.

Misschien de lak erop gaan rollen.Dat geeft er ook een ietwat grof uiterlijk aan.Dat ligt een beetje in de schaal verhoudingen.Maar dat is nu nog niet helemaal aan de orde.

IN ieder geval liggen de plaatjes hier klaar voor de tweede primerlaag,voorzien van een tweede laag plamuur en geschuurd met korrel 400.

1_P3010001_goed_goed.jpg

Ik heb nu een andere primer genomen.Deze is niet meer op nitro celluose basis,wat en beter is voor het milieu en minder zou stinken.Ook deze is te koop nu bij de action.

1_P3010002_goed_goed.jpg

Helaas merk ik er geen verschil in.Deze stinkt nog net zo erg naar thinner.Of deze zich beter verhoud met andere lakken moet zich nog bewijzen later.Dekken doet deze primer in ieder geval wel prima.

Van dichtbij genomen zie ik nu op de foto alsnog een klein onvolkomenheidje....

1_P3010003_goed_goed.jpg

Maar dat is niet zo erg(rechtsboven in de hoek is de overgang tussen plamuur en porienvuller laag te zien).

De volgende stappen worden weer constructief.Ik ga hierna deze vlakken samenstellen en definitief monteren in de romp.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Enkele foto`s welke ik niet direkt ga gebruiken als referentie`s.maar wel leuk zijn om te zien.

2_2evt47s_goed_goed.jpg

Onderstaande foto is geen OSCAR II klasse duikboot(o.a.de KURSK)maar van het type Typhoon.De grootste duikboot momenteel ter wereld.

2_10_goed.jpg

Dit is uiteraard wel een OSCAR II klasse duikboot.

2_949a_02_goed.jpg

1_949a_04_goed.jpg

1_949a_09_goed_goed.jpg

1_t249.jpg

Enkele foto`s heb ik mogen ontvangen van nektarios koufopoulos.

Some photo`s showing above where send to me from nektarios koufopoulos.Thanks for sharing these to me.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtige foto's Ron,Ik denk dat je live voor zo een sub staat,dat je nekharen wel omhoog zullen gaan......:wacko::wacko:Hééél imposant...knap man..:D:D
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan