Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Ik zie daar ook niet echt een opliggende naad in .(zie toren)
Misschien een maatafwijking/tolerantie van de tegels.(dikker/dunner)

Eerder een voeg. Daarom vind ik de etiketten goed alleen de rondingen zijn verkeerd.
 
De rondingen zijn inderdaad nog een onderdeel erin wat mij ook niet geheel tevreden stelt.

Maar eerst nog wel wat ander werk aan dit project.
De sonar is gemonteerd,en alles staat in de primer.

1_P3070001_goed_goed.jpg

Omdat de balsa voorraad inmiddels al flink is geslonken,moet dit eerst weer eens worden aangevuld.Tot die tijd kan ik lekker verder aan de verschillende onderdelen.

Als eerste ben ik begonnen aan de voorste duikroeren.

Het leek mij wel leuk om ze inklapbaar te maken,net als bij het origineel.
Dus heb ik er een plexiglas plaat bij gehaald,en heb een box gemaakt,waar het duikvlak in kan "rusten".

Het lijken net doosjes van cassettebandjes,maar deze heb ik zelf gemaakt.Als scharnierpunt heb ik een messing asje genomen,welke door een vinylhulsje(kunststof) kan draaien.Dit geeft er een lange levensduur aan,want draaien in balsa gaat niet echt lang goed.

1_P3070002_goed_goed.jpg

Later,als alles klaar is,hoef ik alleen maar aan de boven en onderkant een ringetje erop te solderen,en de zaak zit definitief vast.Daarom heb ik een messing asje genomen.

De gedachte achter deze box is,dat ik zo deze gehele constructie volledig klaar kan maken(inclusief het paintwerk)en alleen nog maar deze box in een van tevoren opengemaakte sleuf hoef te schuiven en te monteren met montagekit.Simpel...

Natuurlijk kan het ook bewegen...

1_P3070003_goed_goed.jpg

1_P3070004_goed_goed.jpg

1_P3070005_goed_goed.jpg

Bij de volgende klus,ga ik de roervlakken in de juiste vorm schuren en wederom plamuren.Dit is een heel leuk onderdeel in dit project.

Prefab.... :P

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi gemaakt ,zijn de voorste duikroeren ook van balsaplex of
is het maar 1 laag ??

Henny
 
knap gedaan ron maar ben je niet bang dat ze na een tijtje gaan afhangen ?
 
Hoi Ron,

ziet er puik uit!
Een vraagje met wat heb je die plexiglas gelijmt?
 
Mooi gemaakt ,zijn de voorste duikroeren ook van balsaplex of
is het maar 1 laag ??

Henny

Gezien de grootte en de vorm heb ik hier niet gekozen voor balsaplex.
Dit is een laag van 5 mm balsa.

Het wordt sowieso ook nog geschuurd in de juiste vorm.

Ron.
 
Hoi Ron,

ziet er puik uit!
Een vraagje met wat heb je die plexiglas gelijmt?

Hele goede vraag,overigens.Ik was vergeten om erbij te vermelden,dat ik alle delen heb gelijmd met secondelijm.Maar daar is een kleine maar aan verbonden.

De secondelijm lijmt plexiglas prima.Maar niet voor blijvend.Dat omdat de hechting ervan op plexiglas na een tijd kan los gaan laten.Maar omdat ik deze boxen met montagekit in de romp ga monteren,is het voor deze constructie wel geschikt.De secondelijm zal het waarschijnlijk toch wel vast houden,maar dat is geen zekere zaak.Eenmaal in de romp gelijmd met kit,worden alle delen definitief vast gezet.

Ron.
 
Heel knap gemaakt, Ron.

Misschien nog eventjes dit: Naar het schijnt kan je plexiglas goed met chloroform lijmen. ;)




Droop
 
Hoi Droop.Ik heb dat al eens eerder ergens ook gelezen.Doch hoe kun je daaraan komen?.
Ik kan me levendig voorstellen dat als ik naar de apotheker ga om een flesje chloroform te kopen,dit wat argusogen zal trekken... en dat ik het niet meekrijg:unsure:...

Ron.
 
Chloroform is kankerverwekkend jongens dus let daar mee op!
 
Vandaag heb ik de twee "boxjes"geschuurd,omdat ik ook wil dat ze later in de romp goed blijven zitten.Op een ruwe oppervlakte hecht de kit nu eenmaal beter als op een glad oppervlak.

Daarna heb ik ze meteen gedoopt in spiritus om ze schoon en vetvrij te krijgen.Aan de binnenkant worden ze namelijk zwart gemaakt voor het definitief monteren van de duikroeren erin.

De beide duikroervlakken zijn inmiddels in de vorm geschuurd en staan in hun eerste plamuur laag nu te drogen.

Ron.
 
Na lang zwoegen is de gehele draaibare constructie van de voorste duikroeren eindelijk klaar.Uiteindelijk is het een hele klus geworden.

Om de constructie te begrijpen en ook om de constructie te zien,zijn er in totaal 14 foto`s nodig :D ...

Die grote update komt er dus binnenkort aan.

De duikroeren heb ik ook geheel zwart gespoten al,voorzien van decals en geseald.Dat moest wel,later kom ik er niet meer bij.

Wordt dus binnenkort vervolgd..

Ron.
 
Als eerste een foto van het draaipunt.Om dit punt zijn de duikroeren bevestigd aan een messing as.Welke bevestigd is in de "box.

Dit is een hele stabiele bevestiging,meer als ik ervan had verwacht.

In het gat,zit een nylon busje,waarin dus het messing asje kan draaien.Zo zal het ook niet vlug slijten gaan.Aan de boven en onderkant zitten metalen en ook kunststof ringetjes om alles stabiel en sterk te houden
Ook kan het duikroer hierdoor erg soepel,maar toch wat beheerst draaien gaan.En de duikroeren buigen absoluut niet door......

1_P3090002_goed_goed.jpg

Zo komt het messing asje door het nylon busje.Dit is een prima situatie,want dit geeft het roer ook precies het middelpunt,zodat het niet tijdens het in of uitdraaien aan de binnenkant tegen de wanden aan stoten kan.Het loopt prima en helemaal vrij..

1_P3090004_goed_goed.jpg

Aan de binnenkant heb ik een stukje tempex gemonteerd met montagekit.
Hierdoor zal het duikroer nooit stuk slaan tegen de binnenkant aan(het werkt als een soort begrenzer)En hierdoor is het roer ook makkelijk weer uit te draaien,omdat het vlak niet helemaal naar binnen kan gaan ;)

1_P3090010_goed_goed.jpg

Aan weerszijden van de nu zwart gespoten boxjes,zien we net allebei de roervlakken ietsjes uitsteken.Makkelijk om nu deze vlakken beet te nemen en uit te klappen.

1_P3090011_goed_goed.jpg

De messing asjes zijn aan de buitenzijdesn vast gesoldeerd aan deze ringetjes.Dat kan ook nooit meer los gaan.Moet ook wel,immers deze komen later in de romp te zitten.Daar is ook nooit meer aan te komen.Stevigheid voor alles...

1_P3090008_goed_goed.jpg

Het draaipunt,enorm sterk en lekker soepel lopend zonder uit zichzelf in of uit te klappen door een kunststof ringetje aan de binnenkant.Dit werkt als een soort "rem".Ook daar heb ik een beetje over moeten doordenken.

1_P3090017_goed_goed.jpg

Zoals eerder geschreven,steken de vlakken een beetje uit,makkelijk om ze uit te laten klappen,en het doet niet af aan de realiteit.

1_P3090018_goed_goed.jpg

Het blijft scratchbouw immers..

Absoluut recht en stabiel tijdens het bewegen..

1_P3090019_goed_goed.jpg

Recht ook aan weerszijden.Later komt er een beplating tegenaan,waarbij de randen ongeveer zo gaan lopen als de groene lijnen.Dus de box is niet meer te zien,dit wordt volledig afgedekt door de beplanking.

1_P3090020_goed_goed.jpg

Zo heb ik ze gemaakt,de rode lijnen zijn vlug weg door de weathering.
Dus dat moet ik ook later een beetje meer "verweerd"gaan maken.
Maar eerst maak ik de KURSK in "nieuw staat".


1_P3090012_goed_goed.jpg

1_P3090013_goed_goed.jpg

1_P3090015_goed_goed.jpg

1_P3090016_goed_goed.jpg

1_P3090021_goed_goed.jpg

Dit hoofdstuk is ook alweer klaar.

Modules,welke nu klaar zijn;

1.Beide verticale stuurvlakken achterschip.
2.Beide horizontale stuurvlakken achterschip.
3.Het grote verticale stuurvlak met sonar achterschip.
4.Beide duikroeren voorschip.

Nog te maken;

1.Vier stabilisatievlakken midscheeps.


Het gaat gestaag...

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
niks op aan te merken.Spijtig want je wil graag interactie.

Misschien hier en daar is een fout maken:laugh::laugh::laugh:
 
Wat ik mij afvraag is hoe je deze nu netjes recht in de romp gaat krijgen. Zodat ze netjes in lijn komen.

Verder heb je weer een mooi staaltje werk laten zien.
 
Wat ik mij afvraag is hoe je deze nu netjes recht in de romp gaat krijgen. Zodat ze netjes in lijn komen.

Verder heb je weer een mooi staaltje werk laten zien.

Ik ga ze uitlijnen,later,met een touwtje.
Dat werkt bijna altijd.

Ron.
 
Hoi Ron,

Weer een prachtige opdate.
Ziet er weer strak uit man, je blijft me steeds verbazen!!!!
Geen wonder dat ze je bouwkoning noemen!
 
Het ziet er heel stevig uit Ron. Ik ben benieuwd hoe het eruit zal zien na de inbouw.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan