Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Ik zal met de tijd nog wel wat foto`s plaatsen.Ik heb er nog wel wat van.Maar ze geven wel mooi aan hoe overweldigend de russische subs zijn.De Typhoon is daarbij de allergrootste.

En nog een kleine update erachteraan.

De eerste 4 roervlakken zijn klaar.Ze staan weliswaar in de primer,maar gereed voor montage in ieder geval.

De stuurvlakken zijn ook definitief nu gemonteerd.

1_P3020002_goed.jpg

Later ga ik,waarschijnlijk,de huid simuleren door er met een roller de lak op aan te brengen.Dat geeft er in de juiste schaal,misschien de beste verhouding aan.

Wel moet ik nog een eenvoudige manier bedenken om de tegelranden te gaan simuleren(dus de naden).Maar ook daar zal een oplossing voor gevonden worden.Een van de kontakten,die ik via Mitchell heb gekregen,heeft bij zijn model van de KURSK(een behoorlijk stuk kleiner)de gehele oppervlakte bekleed met vierkante,ronde en rechthoekige stukjes papier.Een goede oplossing.

Maar daar ga ik deze KURSK echt niet mee bekleden.Gezien de oppervlakte zou ik dan waarschijnlijk ergens ver in 2010 ermee klaar zijn.

Maar daarvoor heb ik nog ruim de tijd.

De horizontale roervlakken zijn ook klaar,waarbij hier ook de stuurvlakken definitief zijn gemonteerd.

1_P3020004_goed_goed.jpg

Ik heb hierbij de stuurvlakken in neerwaartse stand gemonteerd.Dit zag ik ook terug in een van de vorige foto`s.Ook wel logisch in het droogdok.

1_P3020006_goed_goed.jpg

Het is allemaal gelukkig erg stevig geworden.Vooral de laatste roervlakken.Balsaplex heeft zich bewezen :).

Een close up geeft aan,dat de oppervlakte dik,en eigenlijk te glad is geworden.Maar dat geeft niet,alle wegen staan nu weer open voor de details in de huid later.Tijd genoeg nog.

1_P3020007_goed_goed.jpg

En hier moet het allemaal uiteindelijk gaan komen.

1_P3020008_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Da's een mooi stukje referentiemateriaal dat je hier toont, Ron.
Echt schitterende foto's.

Ik ben al een paar keer in de Russische sub geweest die in Zeebrugge ligt (Foxtrot klasse), maar dit monster hier is toch heel wat anders: groot!! :O


Petje af voor het maken van die roervlakken!
Knap gedaan! Applaus




Droop
 
Misschien een idee om de rooervlakken e.d. zwart te spuiten,
daarna gaas erover spannen en daaroverheen weer te spuiten.
Gaas weghalen, et voila de aftekening van tegels in de lak.

Henny
 
Ook weer een oplossing die ik moet onthouden.Echt airbrushwerk dit.
Bedankt voor de suggestie.

Ron.
 
Vandaag begonnen aan het laatste onderdeel van het achterschip,het grote verticale stuurvlak boven de waterlijn,met de sonar eraan...

Ik ben deze toch eerst gaan maken,zo kan ik daarna alle 5 stuurvlakken samen monteren.Dat geeft waarschijnlijk een beter overzicht tijdens de montage.

Om dit flinke stuk te maken,heb ik wederom eerst een "plaat" balsaplex gemaakt.In de juiste vorm gezaagd,de sonarbuis erop gemonteerd en het luid stuk daar weer aan gemonteerd.Beetje high tech,maar wel leuk om te doen.

Daarna de stuurvlak eruit zagen,en alles gaan plamuren.

Natuurlijk daarna alles in dryfit even gemonteerd.

Tjonge jonge....die willen we niet tegenkomen als tegenstander.

Foto`s komen nog ervan natuurlijk,even druk 8)

Ron.
 
Een kleine update.

De start was dus gemaakt aan het laatste onderdeel in het achterschip,van de stuurvlakken.

Omdat dit ook een groot deel is,en ook lekker dik bij het origineel,heb ik dit onderdeel ook gemaakt van balsaplex.Dat materiaal maken was dus de eerste klus eraan.

Daarna heb ik het opstaande stuurvlak uitgetekend hierop.

1_P3020001_goed_goed.jpg

Al snel bleek,dat deze tekening erop niet juist was.Ik had hier het vlak en te hoog uitgetekend,en de verkeerde vorm in het stuurvlak zelf.Hier kom ik later nog op terug.Feit is gewoon dat ook ik wel eens fouten maak :dry:.

Bovenop dit grote vlak,zit een sonar mechanisme gemonteerd.

Om dit ook goed na te bootsen,heb ik gebruik gemaakt van een aluminiumbuis.Deze buis moet dus gewoon stomp bovenop het vlak worden gemonteerd.Omdat ik al wist dat dit nooit zo zou blijven zitten,moest ik een manier bedenken om dit blijvend en ook sterk te kunnen monteren..

Mij leek het het beste om de buis te verankeren met dwars geplaatste stukjes ijzer(in dit geval gewone spijkers ;))in de kopse kant van het stuurvlak.

Hier bewees de kolomboor machine goede diensten.Zo kon ik heel precies de boorgaten recht erin boren,zonder bang te moeten zijn dat ik per ongeluk er scheef in zou gaan.

1_P3030002_goed_goed.jpg

Ook in de buis de drie gaten geboord,en de spijkers erin getikt met de hamer.Die gaan waarschijnlijk wel nooit meer los of eruit.

1_P3030001_goed_goed.jpg

Links ervan zien we de opening waar het stuurvlak later in wordt gemonteerd.

En zo wordt de buis erin gemonteerd,met kontaktlijm.De spijkers had ik van tevoren eerst opgeruwd met schuurpapier om een betere hechting te garanderen.

1_P3030003_goed_goed.jpg

Vast erin...

1_P3030005_goed_goed.jpg

1_P3030006_goed_goed.jpg

Een dryfit..

1_P3030007_goed_goed.jpg

1_P3030010_goed_goed.jpg

Aan de voorkant een balsaplex blokje om de overgang mooi vloeiend te kunnen gaan schuren.

1_P3030009_goed_goed.jpg

En dit onderdeel moet er later nog aan worden gemonteerd.

1_P3030004_goed_goed.jpg

Dit gaat de sonar uitgang simuleren.Ik heb dit gemaakt uit een speelgoed föhn van mijn kinderen.Hiermee speelden ze toch al niet meer,en dan plaats ik zulke dingen altijd in mijn sparebox...

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Schitterende update Ron!
Mooi om te zien welke techniek je hebt toegepast om de buis stevig te bevestigen.
En het gebruik van een speelgoed fohn als sonar uitgang toont de ware scratchbouwer!

groeten, Rinie
 
Dank je,Rinie.Als je kids in huis hebt,kun je jezelf soms gelukkig prijzen.Soms kun je uit speelgoed de mooiste onderdelen halen.

En tussendoor heb ik nog vlug het "blokje"geschuurd.

1_P3040002_goed_goed.jpg

En nu wederom op naar het plamuurwerk.
De sonar uitmonding plaats ik pas nadat de stuurvlakken klaar staan in de primer.Ik ben anders bang dat ik er teveel tegen ga stoten tijdens het schuur en plamuurwerk.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He, he, he, Ron.....

Als ik die laatste foto van je vorige post en dus laatste update zie, moet toch denken aan een heel futuristisch iets. Denk ik ineens aan hoe dit door alle zonnestelsels heen schiet.

Eigenlijk zit ik daar toch niet zo heel ver vandaan. De grote onbekende zeeen. Is ook erg mysterieus.

Er mooi gedaan allemaal weer Ron. En je raad het al. Rik heeft wederom even geen kritiek. :ohmy:
 
Dat is ook wel eigenlijk wat ik nu zo mooi vind aan alle types Russische onderzee boten.
Ze hebben allemaal iets mysterieus over zich,en de vormen benadrukken dat allemaal.

Niet gewoon strak,zoals de overige landen ze soms construeren,maar altijd met uitsteeksels,ronde en/of schuine vormen erin.Inderdaad lijken ze dan wel op ruimteschepen:laugh:.

Ron.
 
En zo komen we al weer bij de eindstreep van het in ruwbouw construeren van de stuurvlakken van het achterschip.

Dit gedeelte is ook al vrijwel klaar nu.Hierbij rest mij alleen nog de sonar uitmonding te monteren.

Ik heb er meer plamuur en primer op aangebracht,als wat ik eigenlijk wilde.
Het hoeft namelijk niet,maar soms gaat het gewoon vanzelf.En ik vind plamuren en schuren nu eenmaal leuk om te doen.

Maar eerst een groot woord van dank aan nektarios.Hij heeft mij enkele zeer gedetailleerde werktekeningen doen toekomen waar ik grandioos mee voorruit kan.

But first a big word of thanks to nektarios,for sending me a couple of drawings from the OSCAR II sub.With this drawings I can make the fine details on the conning tower.

En zo heb ik inmiddels het schottenplan van het prikbord verwijderd,en de detail tekeningen ervoor in plaats aangebracht.

1_P3060001_goed_goed.jpg

Prachtige details...

1_P3060002_goed_goed.jpg

Daar kan ik wel wat mee :D...




En dan nog enkele andere plaatjes van de vorderingen..

Het verticale roervlak,volledig geplamuurd en geschuurd.

1_P3060004_goed_goed.jpg

En de grote test is afgelopen.
Ik heb hierover tot nu toe niets vermeld,omdat ik eerst wilde afwachten hoe het zou gaan aflopen.

Dit gaan waarschijnlijk de rubberen tegels worden op de romphuid.
Ik heb deze aangebracht,meteen na het droog zijn van de porienvuller,enkele weken geleden.

Waarom,nu om te kijken of het niet los gaat zitten na een tijd.Dat is niet gebeurt.

Verder heb ik de tegels bespoten met primer,om te kijken of ze niet gaan bollen,of los gaan daardoor.Ook dat is niet gebeurt.En ik heb ze nog nat gemaakt met water,om te kijken of ik ze later ook kan weatheren met dunne vloeistoffen.Dat is ook prima afgelopen.

Nu zou ik graag jullie mening willen weten,hoe vinden jullie deze tegelhuid?.

Ik persoonlijk denk dat dit de oplossing is.

1_P3060005_goed_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een geweldige tekeningen heb je daar Ron, tot aan een
lijnenplan voor de toren aan toe , ik neem toch aan dat elk
detail erop staat.

Van welk materiaal zijn de tegels gemaakt ?
Het lijkt op papier mache of zoiets .

Henny
 
De tegels zien er goed uit Ron. Alleen zie ik op vorige pagina van dit verslag aan de referentie foto's dat ze daar niet als baksteenformatie geplaatst zijn maar gewoon recht onder elkaar.

2_10_goed.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De tegels zien er goed uit Ron. Alleen zie ik op vorige pagina van dit verslag aan de referentie foto's dat ze daar niet als baksteenformatie geplaatst zijn maar gewoon recht onder elkaar.

2_10_goed.jpg

Hoi Michel.

De afgebeelde duikboot is er een van de Typhoon klasse(de grootste duikboot ter wereld momenteel nog).
Dus niet een van de OSCAR II klasse,waaronder de KURSK viel.

Maar dat geeft niet,de Russische Marine heeft veel verschilende duikboot types.Als je daar niet een beetje direkt inzit haal je ze al vlug door elkaar.

De tegels van de KURSK zitten ook onder elkaar,zoals je vermelde.Ik heb ze alleen zo geplaatst,om beter te kunnen zien hoe het opvullen en/of het eventuele zwellen van de randen van deze namaak tegels zou gaan.

Later bij de montage op de KURSK komen ze wel recht onder elkaar te zitten.

Goede opmerking;)

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een geweldige tekeningen heb je daar Ron, tot aan een
lijnenplan voor de toren aan toe , ik neem toch aan dat elk
detail erop staat.

Van welk materiaal zijn de tegels gemaakt ?
Het lijkt op papier mache of zoiets .

Henny

Inderdaad staan alle details erin.Nu wist ik ondertussen wel al,wat er allemaal moet komen en waar,maar nu weet ik de plaatsen tenminste zeker.Ik ben ook heel blij met deze tekeningen.

De tegels zijn van een heel simpel materiaal,en ook alweer afkomstig van de action...ongeloofelijk toch:laugh:..

Het zijn namelijk schrift etiketten....ja echt waar...

Ron.
 
Ziet er goed uit Ron, ik zat ook al een beetje te denken aan deze panelen. Wat ik had bedacht is nog weer iets anders.

Heb je gezien dat er een soort opliggende naden opliggen. Deze naden lijken een beetje op lasnaden. Deze naden zou je met acrylkit kunnen nabootsen. Dan doormiddel van een extra dun lijntje aanbrengen en deze met een spateltje bijwerken zodat deze niet te egaal is.
 
1_P3060005_goed_goed.jpg


zeer goed gevonden maar waarom snij je er geen stuk af zodat de ronde hoeken weg zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit Ron, ik zat ook al een beetje te denken aan deze panelen. Wat ik had bedacht is nog weer iets anders.

Heb je gezien dat er een soort opliggende naden opliggen. Deze naden lijken een beetje op lasnaden. Deze naden zou je met acrylkit kunnen nabootsen. Dan doormiddel van een extra dun lijntje aanbrengen en deze met een spateltje bijwerken zodat deze niet te egaal is.

Dank je wel,Rik voor de lovende woorden.
Waarschijnlijk zit er een verschil in de beplating tussen de Typhoon en de OSCAR II klasse duikboten.
Bij de OSCAR II liggen de tegels tegen elkaar,zonder een verhoging(naad)ertussen.

Of,misschien,is het mogelijk dat het gezichtsbedrog is.

Ron.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan