Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Rik,nu begrijp ik jouwn reactie,ik ben er inmiddels al aan gewend.Ze is inderdaad erg groot.
Flinker in ieder geval als de U82.En dat in de 1:72 schaal...

Dank je wel,Droop voor de lovende woorden.Ik hoop dat ook andere modelbouwers er hun voordeel uit kunnen halen met het Balsaplex.Het is erg lichten heel erg sterk.Niet te buigen in ieder geval.

En verder wil ik nog even een foto delen met jullie.Ik heb deze foto op Modelbrouwers mogen ontvangen van Mitchell.In de onderstaande foto is de ruimte heel goed te zien,waar de ontsnappings module wordt ingebouwd.

In de conning tower is een open "V" vorm te zien.
Hierin zit een reddingscapsule.Door de "V"vorm is deze erg snel te lozen met mensen erin bij een ramp.Helaas ging de ramp bij de KURSK te snel om hiervan gebruik te kunnen maken.Achter de conning tower is ook een verhoging te zien.De speculaties gaan ervan uit,dat ook hieronder een reddingsvaartuig zit opgeborgen.

oscariiomskatdrydockzveph3.jpg

Ron.
 
Een kleine update nog even snel plaatsen tussen al het Carnaval geweld hier in de omgeving moet mogelijk zijn.

Ik ben verder gegaan met de constructie van de twee verticale roervlakken welke aan de onderkant van de romp zijn gemonteerd.

De eerste stap was natuurlijk weer het zorgvuldig aftekenen van de plaatsen waar de roeren moeten komen.Hier heb ik weer handig gebruik gemaakt van de middellijn van de romp.

1_P2210001_goed_goed.jpg

Wat meteen opvalt is,dat er een schot tevoorschijn kwam.Leuk om haar weer eens te zien.Dus moet ik een klein stukje uit de vlakken halen om ze goed te kunnen plaatsen.

1_P2210002_goed_goed.jpg

Twee 5 mm balsaplanken gaan dienst doen ervoor.

1_P2210003_goed_goed.jpg

Deze zakken een stuk in de romp als bevestiging.

En zo moeten ze komen te zitten in de romp.Bedenk dat de romp nu op haar kop ligt.We kijken tegen de onderkant op nu.

1_P2210004_goed_goed.jpg

1_P2210006_goed_goed.jpg

Op de foto ziet het er al spannend uit.Maar kom maar op bezoek bij mij en aanschouw dit met eigen ogen.Heel erg indrukwekkend.Wat een formaat en algemene indruk geeft dit.

1_P2210010_goed_goed.jpg

1_P2210014_goed_goed.jpg

En zo was het weer tijd om ook deze twee vlakken te behandelen met porienvuller en Parkerplus.

1_P2210015_goed_goed.jpg

Het werken met porienvuller is niet gezond.Als je er lang mee werkt,gaat het zweven in je hoofd...:huh: .Daarom dat ik altijd ermee werk met het raam open,de deur open en een ventilator die de thinner lucht uit de kelder blaast.De kwast moet je daarna ook nog eens schoonmaken in thinner.Met een andere vloeistof gaat de proienvuller er niet volledig uit,en kun je de kwast weg gooien,hij wordt steenhard.

Maar het geeft welk een uitstekend resultaat.

En hier zijn dus nu alle 4 de roervlakken behandeld met porienvuller en parkerplus.Genoeg om er prima op te kunnen aftekenen zonder in het balsa een streep te "snijden".

1_P2210016_goed_goed.jpg

Een "ruige"foto vind ik deze...

1_P2210022_goed_goed.jpg

1_P2210020_goed_goed.jpg

1_P2210017_goed_goed.jpg


Bij de volgende klus ga ik de stuurvlakken er toch uitzagen.Ik vind dat mooier en ook realistischer uitzien.Ik maak ze niet bewegend,ze wordt tenslotte een statisch model.Maar er komen wel een soort "scharnieren"tussen van abs materiaal,zo komt er een spleetje tussen.Dat geeft er een mooi beeld aan.

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Schitterende update Ron. Het ziet er op de foto's al imposant uit, dus ik kan me goed voorstellen dat het er in het echt helemaal indrukwekkend uit zal zien.

Het werken met porienvuller is niet gezond.
Zelfs de foto is er een beetje wazig van geworden :D

groeten, Rinie
 
He ron, weer mooi man.

Maar staan die stuurvlakken niet meer recht op. Er lijkt een hoek in te zitten.

Btw, erg mooi foto met het laadluik open. Dat zou je ook moeten doen. Dan zou je de binnenkant zwart kunnen schilderen en het luik open. Dit is echt een schitterend detail. ;)
 
Schitterende update Ron. Het ziet er op de foto's al imposant uit, dus ik kan me goed voorstellen dat het er in het echt helemaal indrukwekkend uit zal zien.


Zelfs de foto is er een beetje wazig van geworden :D

groeten, Rinie


:laugh:...Gelukkig moest ik er toen nog aan gaan beginnen.
Maar zo zou je je kunnen gaan voelen...

Ron.
 
He ron, weer mooi man.

Maar staan die stuurvlakken niet meer recht op. Er lijkt een hoek in te zitten.

Btw, erg mooi foto met het laadluik open. Dat zou je ook moeten doen. Dan zou je de binnenkant zwart kunnen schilderen en het luik open. Dit is echt een schitterend detail. ;)

Klopt Rik.ik moet ze tijdens de definitieve montage wel recht zetten gaan.
Ik heb er iets teveel ruimte in gecreëerd.

Rik,ik durf zulke fijne details niet erin aan te brengen.Ik weet vrijwel zeker dat deze details er gaan afbreken.
Ik heb ook het gevoel dat de kijkers waarschijnlijk gewoon een strakke KURSK zien,ipv de inwendige details.

Dus details zoals de naden tussen de stuurvlakken en op de huid enz..
Dus die "strakke"details,zeg maar.

Ron.
 
Wat ik me nu afvraag is waarom je romp niet eerst volledig in balsa maakt.
De update is prachtig Ron, zeer mooi wat je tot nu toe hebt gemaakt.
 
Wat ik me nu afvraag is waarom je romp niet eerst volledig in balsa maakt.
De update is prachtig Ron, zeer mooi wat je tot nu toe hebt gemaakt.


Ik beplank de romp nu nog niet volledig omdat ik eerst het achterschip volledig geconstrueerd wil hebben.Om de roer en stuurvlakken te monteren moet ik de romp heel regelmatig omdraaien.De romp ligt nu nog niet in de standaard en dan zou ik de rompbekleding(balsa)volledig gaan voorzien van kleine deukjes erin.Balsa is immers erg zacht.

Nu zit er alleen nog tempex,dat kan het beter verdragen:).

Ron.
 
Ik beplank de romp nu nog niet volledig omdat ik eerst het achterschip volledig geconstrueerd wil hebben.Om de roer en stuurvlakken te monteren moet ik de romp heel regelmatig omdraaien.De romp ligt nu nog niet in de standaard en dan zou ik de rompbekleding(balsa)volledig gaan voorzien van kleine deukjes erin.Balsa is immers erg zacht.

Nu zit er alleen nog tempex,dat kan het beter verdragen:).

Ron.

Ok, bedankt voor de uitleg, en het is inderdaad nog al kwetsbaar dit balsa hout, veel succes met de verdere bouw Ron.
 
Hoewel de vorige update wat kort was,lijkt het mij wel leuk om ook nog eens een kleine update te plaatsen.Zo blijft de spanning er wel wat in.

Ik ben verder gegaan met de twee verticale stuurvlakken.Een geheel gesloten stuk vond ik eigenlijk niet zo realistisch.Natuurlijk kun je wel een groef erin aanbrengen als scheidingsvlak tussen het roervlak en de vaste delen.Maar een spleet waar je doorheen kunt kijken is leuker.

Daarom heb ik het stuurvlak eruit gezaagd met de figuurzaag.

1_P2230002_goed_goed.jpg

Dit is wel erg voorzichtig zagen.want het hout is erg zacht nog,en dan ga je vlug scheef.Maar gelukkig is het allemaal goed gegaan.

In de foto zien we tevens,dat ik er al inwendig zelfklevende aluminiumfolie heb aangebracht.Dat heb ik gedaan om enkele redenen.

1.Waarschijnlijk ga ik later toch de rompwand ermee bekleden.In deze folie kan ik waarschijnlijk prima het dek reliëf aanbrengen.

2.Als ik zou besluiten om het toch niet te doen,hoef ik deze binnenwandjes niet meer te plamuren.De folie dekt het volledig af,gereed voor de primer al.

3.Het maakt ook,dat de houtnerf zo verstevigd is,op deze raakvlakken.Zo voorkom je dat er zich eventueel splinters of ander materiaal kan worden afgestoten tijdens de verdere montage eraan.

1_P2230001_goed_goed.jpg

Het afgezaagde stuurvlak moet dit dan uiteraard ook hebben.

1_P2230003_goed_goed.jpg

Tussen de stuurvlakken en het vaste deel,breng ik semi scharniertjes aan van een reepje abs kunststof.

1_P2230005_goed_goed.jpg

1_P2230004_goed_goed.jpg

De afstand tussen de delen moet wel overal gelijk zijn,geen scheve toestanden.

1_P2230006_goed_goed.jpg

1_P2230007_goed_goed.jpg

Het leuke erbij is,dat je het ook nog eens kunt bewegen.Al is dit niet de bedoeling erbij.

1_P2230008_goed_goed.jpg

Klaar voor de volgende stap liggen ze hier te wachten...

1_P2230009_goed_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ron, je hebt het weer helemaal voor elkaar.

Alleen zou ik het roer dus met een pennetje van messingdraad laten scharnieren. Zo kun je deze natuurlijk in de zijkant inboren van beide zijden af en zo het deel draaien als dat moet. ;)
 
Ron, je hebt het weer helemaal voor elkaar.

Alleen zou ik het roer dus met een pennetje van messingdraad laten scharnieren. Zo kun je deze natuurlijk in de zijkant inboren van beide zijden af en zo het deel draaien als dat moet. ;)

In principe wilde ik de roervlakken niet bewegend maken,maar ja...soms gaat het gewoon vanzelf.
Al begrijp ik niet hoe je de constructie bedoeld,Rik?.

Ron.
 
Sorry,Rik voor de wat late reactie hierop.

Maar ja,het is nog carnaval hier in Kerkrade,dus is er van alles samen te doen.

Maar als reactie op jouwn aanbod,is het niet mijn bedoeling om het echt werkend te maken.Immers ik wil haar graag statisch houden.En daarbij komt dat de stuurvlakken ook beslist niet naar beneden mogen wijzen gaan.

Ik wil eigenlijk alleen maar er een spleet in houden als simulatie zeg maar...

Ron.
 
Het leven van een scratchbouwer.......zucht.

Ergens moest er hier een zacht en zielig muziekje bij op de achtergrond meespelen.....

Het begon allemaal heel lang geleden op een winterse dag op 24 februari 2009 ten huize van de familie van Homeghost....zucht.

Homeghost begon op die dag met het bekleden van de twee horizontale en de twee verticale stuurvlakken voor de KURSK.

Vol goede moed en met een reuze zin erin.

Extra naar de bouwmarkt gegaan om de eerste rol zelfklevende aluminium folie te kopen(€ 7,45).En eindelijk met goede moed en frisse zin begonnen aan het bekleden van de stuurvlakken.

Vandaag,na het bekleden van de stuurvlakken,heel blij dat dit werk erop zat.Meteen de primer erop gespoten...en vol ongeduld wachten tot het voldoende droog was om het resultaat te bekijken.Immers als de primer droog is,zie je goed of alles mooi glad en strak is zoals jij het wilt hebben.




En al snel zakte mij de goede zin in de schoenen....zucht....




Wat ziet dit er slecht uit.Het lijkt zo erg op speelgoed ineens.De randes zien eruit alsof er wat plakband omheen is geplakt.Nee.......dit is niet mijn manier van werken.Lijkt alsof er iets gevaarlijks is ingepakt in kado papier.Geen mooie huid van een onderzee boot.....


Waar het bij de U82 heel praktisch en juist ook zeer doeltreffend zijn uitwerking had als huidbeplating,mist het hier volledig zijn doel.

Nee,al het werk dat ik er de afgelopen dagen in heb gezet is volledig voor niets,noppes geweest...

Dus heb ik het plan opgevat om alle alufolie wederom te gaan verwijderen en dan alles "gewoon"in de plamuur te gaan zetten.

Dus dat wordt weer een volle dag werk om alles te verwijderen.

Met plamuur maak ik me geen zorgen,dat geeft altijd het beoogde resultaat..


En weer een wijze les geleerd......je kunt niet alles op dezelfde manier oplossen :( ...


Scratchbouw...wat een leven :wub:.....


Ron.
 
Indrukwekkend tot nu toe.

Spijtig dat je geen foto's hebt van het mislukt alu.

Waarom geen glad karton gebruiken en dit onder een schuine hoek snijden zodat als je ze tegen elkaar legt je de overgang ziet.
 
Amaai Ron, da's nu eens balen.


Gelukkig heb je de spirit van een goede scratchbouwer en laat je de moed niet in de schoenen zakken.


Dit komt goed hoor. ;)





Droop
 
Goed om te zien dat je dit professioneel oppakt: duidelijk het probleem constateren, een stap terug doen en verder gaan.
Wel enorm balen natuurlijk!
Ik ben wel geinteresseerd in het resultaat, maar ik kan me ook voorstellen dat je de foto's liever niet plaatst.

groeten, Rinie
 
Ja,is erg jammer dat ik er geen foto`s van heb gemaakt.Ik had er op dat moment niet bij stil gestaan.

Zeker is het erg teleurstellend als je alles hebt bekleed,het ziet er prima uit,en dan spuit je er de primer op als controle(immers door de primer ga je de verschillen goed zien)en dan blijkt dat je er helemaal niet tevreden mee bent.

Maar aan de andere kant is het wel erg leerzaam.Zo blijkt nu,dat het bekleden met alufolie uitstekende resultaten geeft bij redelijk tot grote strakke oppervlakten.Daarom dat deze werkwijze zo een mooi resultaten gaf bij de U82.Daar zijn wel veel rondingen in de romp,maar deze zijn vrij dik en hebben een ietwat grotere hoek erin.

Bij de KURSK is dit toch wel een ander verhaal,meer kleinere hoeken en smallere rondingen bij het achterschip dan.

De romp zelf is helemaal strak,waarschijnlijk dat de alufolie daar wel prima resultaten gaat geven.Daar wil ik deze werkwijze nog eens gaan toetsen.

Al met al is deze tegenslag niet leuk,maar wel leerzaam.

Inmiddels staan alle vlakken al in de plamuur nu te drogen.

Mijn dank aan jullie,voor het medeleven8)

Ron.
 
Ik heb over je probleem nagedacht , bij het RC vliegen wordt
een soort folie gebruikt voor het bespannen van o.a. de vleugels
dit spul krimpt door de warme lucht uit een fohn en kan dus mooi
strak getrokken worden ,ik weet niet of het wat is ,het is maar een idee .


Henny
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan