Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Wow! Wat een update Ron.


Zoals gewoonlijk heb ook ik hier niets op aan te merken.
Dus blijf ik maar met volle teugen genieten van dit verslag.


Op naar de volgende update! ^^




Droop
 
Ik sluit me aan met de andere reacties, geweldige update, prachtig hoe je alles maakt en zeker hoe je alles mooi tot in detail uitlegt, bedankt om ons te laten meegenieten van je uitzonderlijk mooie project Ron.
 
Dank je wel,maar ik vind het ook fijn om mijn "kunsten"te tonen hier.
Het geeft altijd een aansporing:).

Ron.
 
Vandaag de start gemaakt aan het volgende prefab onderdeel.
Hierbij ga ik de 4 stabilisator vinnen,welke aan de onderzijde van de romp hangen,maken.

Ik heb nog wat balsaplex liggen,wat ik hiervoor ga gebruiken.
Dat scheelt in de verwerkingstijd,en is milieu bewuster.

Ik ben,merk ik zelf,af aan het wijken van mijn eigen werkwijzen.
Voorheen maakte ik altijd eerst de romp geheel klaar in ruwbouw(beplankt).

Nu bij de KURSK ben ik opeens eerst alle onderdelen aan het maken,hoewel ik de romp nog moet gaan beplanken.

Eigenlijk raar,ongemerkt ben ik anders gaan werken.
Maar goed...eerst eens de 4 vlakjes gaan maken.


Wordt vervolgd.

Ron.
 
Je gevoel volgen Ron. Als je het onbewust zo aanpakt zal het wel goed zijn :)
 
Hey,

Lijkt me heel schoon aan het worden, en dat op 1/72, ...waouw. Wanneer hij af is moet je er eens een figuurtje bijzetten op 1/72, zodat we de grootte beter kunnen inschatten, lijkt me een gigantisch iets te worden. Knap werk.
 
Geen plaatjes? :(
Had ik mij nu net daar heel erg op verheugd.

Nee hoor Ron. Ik snap best dat je niet altijd een foto update kunt maken. Maar ik blijf wel benieuwd. Je weet 1 foto zegt meer dan 1000 foto´s. En dat is dus net wat ik nodig heb om jou van kritiek te kunnen voorzien. Maar het klinkt allemaal erg spannend.

Verder geld voor mij dat ik toch nog altijd in de volgorde heb kunnen bouwen van de romp eerst helemaal klaar. En vandaar uit naar de verdere stappen. Dus eerst het fundament, en dan verder bouwen. Ik houd hier stevig aan vast. Je weet nooit waar het ineen kan veranderen.
 
Ja,dat klopt Rik.Het is gewoon vanzelf gegaan.Maar hu hoef ik wel deze delen niet meer te maken:sleep:.

En onderstaand een foto van de vier stabilisatie vlakken.
Geplamuurd en in de primer.

1_P3130001_goed_goed.jpg

En hier nog de "test plaats"op de romp,waar ik de "tegels"heb getest.

1_P3130004_goed_goed.jpg

En als laatste een overzichtsfoto van alle prefab.delen die nu klaar zijn voor de montage.

1_P3130002_goed_goed.jpg

Natuurlijk worden ze nu nog niet gemonteerd.Eerst moet de romp geheel beplankt zijn.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er weer prima uit Ron, wordt de toren een apart hoofdstuk ?

Hoeveel balsa heb je nodig voor de romp ?


Groeten Henny
 
Ik wil proberen om de tower inderdaad pas te gaan maken,als de romp in ruwbouw helemaal klaar is.Net zoals bij de U82.

Tja,de romp gaat wel wat balsa plankjes verzwelgen.Hoeveel precies durf ik niet te schrijven,maar ik schat een plankje of 15 zal er wel opgaan....

Ron.
 
1_P3130004_goed_goed.jpg

En hier nog de "test plaats"op de romp,waar ik de "tegels"heb getest.

ik denk niet dat jeje gewenst resultaat hebt behaald.

Eigenlijk vermoed ik dat de stickers redelijk dun zijn waardoor de ondergrond goed geplamuurd en geschuurd moet worden.

Ik blijf eigenlijk mijn idee van karton (1mm dik) met één gladde kant nog altijd goed vinden.
Dan moet je zelf niet schuren en plamuren(spijtig genoeg).
En als je dan nog via een verfrol er een appelsienhuidje erop zet is het gelukt.

ps (dit z'n positieve opmerkingen,niks anders)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ron, ook ik vind het nu zo niet zo heel mooi. Ik weet het niet, maar ik mis toch wel iets. Ik denk dat je het misschien wel met rubber een mooier resultaat zult halen. Je weet wel. Waar kinderen mee knutselen. Dat is per A-4 te krijgen en kost natuurlijk wel iets meer.

Je weet het he. Tis maar een idee.
 
Beste jongens...:P.

Ik vermoed dat jullie het verkeerd begrepen hebben.
Het is niet de bedoeling dat dit zo gaat worden.

Ik wil met die foto alleen maar laten zien waar de tegels hebben gezeten.
Zoals het nu in de foto is te zien,is niet wat ik voor ogen heb.

Ik heb de "tegels"hier weer weg gehaald,omdat ik eerst de romp eronder wil behandelen met porienvuller.En de tegels zaten hier geplaatst.Maar ik heb ze nu er weer vanaf gehaald omdat ik ze alleen maar als test had geplaatst.:laugh:...Nee zo wil ik de KURSK beslist niet gaan maken....JKullie moeten mij toch wel een beetje kennen nu he:P?...

In de foto is wat er heeft gezeten.Dat waren de tegels.Dit wil ik misschien wel er gaan plaatsten,alleen moet je dit wel in het zwart denken dan...

1_P3060005_goed_goed.jpg


:laugh:

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben gestart met de beplanking van de KURSK.

Hier zullen nog wel de nodige plankjes in opgaan.De eerste zit er in ieder geval op.

Ron.
 
Toen ik de foto zag dacht ik ook van: "Oei oei oei! ". :ohmy:
Ik hield al mijn hart vast want dit is inderdaad niet je manier van werken.

Maar je uitleg verklaart al heel veel, Ron. ;)

Op naar het vervolg!



Droop
 
Off course,Rinie.Zal proberen om snel enkele foto`s te plaatsen.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels ben ik begonnen aan het beplanken dus van de romp.

Een kleine stap voor mij,maar een grote stap voor de KURSK.

Dit eerste plankje is geplaatst.

1_P3150001_goed_goed.jpg

Ik heb ervoor gekozen om niet een volle lengte van een balsaplankje te plaatsen.

Zo kan ik enkele problemen voorkomen,want op de lengte van een plankje kun je al gauw "bobbels"erin krijgen.Dus kleine verhogingen die je niet meteen ziet.Ga je nu de beplanking schuren.schuur je als eerste over deze "bobbels"heen,met als risico dat de huid op die plaats te dun kan gaan worden.

Verder is de droogtijd op deze lengte ook een risico,montagekit droogt oppervlakkig al snel,de kit is dan wel nog in de kern goed kleefbaar,maar aan de oppervlakte is er dan een vlies.Dat geeft geen goede zekerheid op een optimale hechting.

Daarom dat ik steeds een derde ongeveer van een plankje ga nemen als plaatsing.Dus ongeveer een centimeter of 35-40 per stuk.

1_P3150002_goed_goed.jpg

Na droging kon ik de speldjes verwijderen en dit eerste stuk lichtjes schuren,om eventuele verschillen glad te schuren.Ook om het risico te vermijden dat ik per ongeluk er een stukje zou kunnen afstoten.

1_P3150012_goed_goed.jpg

Natuurlijk wordt het schuren nu steeds moeilijker gezien haar romp lengte.Immers is ze tot nu toe mijn grootste model.

1_P3150013_goed_goed.jpg

Tussendoor heb ik de romp opening voor het grote verticale sonar roervlak passend gemaakt.Hoewel de opening er niet helemaal strak uitziet,is dit wel van belang dat het zo grof is.

1_P3150003_goed_goed.jpg

Want het grote vlak ga ik erin monteren met montagekit.En dat zal er tussendoor omhoog gaan kruipen als ik het vlak erin monteren ga.

Is de opening nu precies passend,zal de montagekit op zijn plaats blijven zitten.En dat geeft dan het probleem dat het vlak er onder spanning in komt door de grote hoeveelheid kit.Dus door nu deze sleuf ruim te maken,kan het overtollige monate kit materiaal er gemakkelijk langs omhoog kruipen.

Voordeel;het bereikt de gehele oppervlakte voor verlijming en het overschot komt er gemakkelijk uit,dat hoef ik er dan alleen maar weg te halen.

In onderstaande foto is ook goed te zien,dat ik twee schotten gedeeltelijk heb moeten doorfrezen,dat is nu niet meer erg.Immers door de beplanking wordt het een geheel,dan hebben de schotten niet meer het alleen recht.

1_P3150004_goed_goed.jpg









Verder ben ik nog steeds bezig met het testen van de "tegels".

In onderstaande foto zien we aan de linkerzijde de tegels zitten welke ik "overvloedig"heb behandeld met parketplus.Deze is op waterbasis en zal al snel de tegels verzwelgen willen gaan.Dus dat de lijm loslaat of dat de tegels gaan bollen.

De tegels aan de rechterzijde heb ik,na het waterbad,nog eens voorzien van plakkaatverf(ook op waterbasis).Om ook de weathering erop te simuleren.Immers dat komt er later nog eens overheen.Beter nu testen als later de romp opnieuw moeten bekleden gaan.


1_P3150006_goed_goed.jpg

Het resultaat is verbluffend.De tegels hebben de test grandioos doorstaan.Hoewel de witte tegels enige bollingen vertonen,mag dit voor mij wel.Want er is een enorme lading parketplus(drie keer)overheen gegaan met de kwast.En ze laten niet meer los.

De rechterzijde is ook geslaagd,geen verdere uitwerkingen van de plakkaatverf erin te zien.

En een tweede test had ik ook losgelaten op een serie andere tegels.

Hierbij heb ik acrylverf erop aangebracht(ook op waterbasis),doch nu is dit erop gespoten.Let op het materiaal binnen de cirkel.

1_P3150008_goed_goed.jpg

Hier is eerst een laag parkerplus op aangebracht(nodig om geen verzadiging te krijgen van de acrylverf,anders wordt het niet dekkend genoeg)Ik ben hier ook tevreden mee.NU nog testen of er ook nog een sealing overheen kon...

En zo zag het uit,na de test met parketplus over de acrylverf.

1_P3150009_goed_goed.jpg

Erg goed.Ik vind het zo precies lijken op de romphuid van het origineel.

Zo dat was het weer voor nu.Hopelijk hebben jullie ook iets aan deze testen allemaal.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ron,

Wat een update zeg!

Het systeem om de tegels te behandelen is wel slim gevonden.
Zo zie je maar dat je met wat vindingrijkheid toch heel wat kan bereiken.

Dus als ik het goed begrepen heb komt er eerst een laag P+, dan de plakkaatverf en vervolgens terug een laag P+?

Komt er daar overheen nog een sealinglaag of blijft dit zo?




Droop
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan