Hoofdsponsor

1/72 KURSK submarine scratchbouw 1:72 [DONE]

Een kleine update.

De hoofd modules zijn klaar nu.

file.php


file.php


file.php


En ik heb eens de hoofd modules achter elkaar gelegd.
Let op,dit is niet de originele constructie,tussen iedere afgebeelde module hier komt nog een blok tempex.

Maar het ziet er wel leuk uit zo,al wordt ze een flink stuk langer.

file.php


Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ron,je ziet dat ze vorm krijgt.............en als ze dan nog ééns aangevult wordt....ze zal..."groot "...worden...maar ja ....de echte was ook iets ...om "U" tegen te zeggen.........:D:D:D
 
:O :O :O

file.php


Als ik deze foto zie, denk ik : prototypes voor een nieuw soort Tupperware doos ? :laugh: :laugh: :laugh:

Grapje, het is weer heel knap hoe ge de vorm erin brengt, de "ziel" van de Kursk is bijna klaar ^^

Puik werk.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ron,je ziet dat ze vorm krijgt.............en als ze dan nog ééns aangevult wordt....ze zal..."groot "...worden...maar ja ....de echte was ook iets ...om "U" tegen te zeggen.........:D:D:D

Ja,dat kunnen we wel schrijven dat ze groot was/is.
De KURSK was een duikboot uit de OSCAR II klasse.Hoewel de KURSK gezonken was,zijn er nu nog steeds ook duikboten van haar klasse.De TYPHOON was wel wat groter,maar de OSCAR II zijn ware reuzen.

ROn.
 
Ron,

indrukwekkend afmetingen voor je kursk, zolang het op papier staat en er geen echte referenties zijn blijft het moeilijk zich de schaal voor te stellen.
Mooi resultaat van je behandelingen schuren slijpen/schaven. Ik wist niet dat je tot zo'n glad resultaat kon komen op deze wijze.
Mooi ik blijf je discreet volgen

Grts

Johan
 
Ik geloof er heilig in,dat je met deze "sandwich"bouw wijze alles kunt namaken.
Je fantasie is de grens:).

En de afmetingen,die zijn erg groot.Nu lijkt het nog niet zo,omdat dit alleen de tussen modules zijn.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Ron ziet er goed uit man. Ik kan niet wachten tot ik zie dat de delen allemaal samengevoegd gaan worden zodat het geheel ook echt een geheel is.

Nog steeds heb ik geen echte opmerkingen of kritiek voor je. :huh:

Dus ga zo door. Word een pracht sub. Eentje waar ik echt iets speciaals mee heb. :$
 
Het ziet er goed uit Ron maar wat een troep maakt dit spul. Kan je het niet met een weerstandsdraad snijden? Je maakt een soort lintzaag opstelling en snijden maar.
 
Dat is met deze maten onmogelijk.Een beugel maken van meer dan twee meter lengte gaat problemen geven met de gloeidraad.De draad gaat waarschijnlijk doorbuigen.En dan smelt er zo een scheve vorm in:D.

Bij de volgende stappen zal hieruit wel blijken wat ik daarmee bedoel.

Maar bedankt voor de tip.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Dat is met deze maten onmogelijk.Een beugel maken van meer dan twee meter lengte gaat problemen geven met de gloeidraad.De draad gaat waarschijnlijk doorbuigen.En dan smelt er zo een scheve vorm in:D.

Bij de volgende stappen zal hieruit wel blijken wat ik daarmee bedoel.

Maar bedankt voor de tip.

Ron.


Ik dacht meer om de modulen die je nu met zagen en schaven hebt gemaakt om die te snijden. De houten platen aan beide kanten dienen dan als geleiding, dus niet de hele sigaar in een keer:D

Zie deze link als voorbeeld, alleen dan een vaste opstelling moet volgens mij wel kunnen:8
seite - Page: 28 of 105
 
Dank je,Antonin voor je voorstel.
Doch de modules zijn inmiddels allemaal klaar.

Nu worden de modules onderling verbonden op de geleide rails,met tussen iedere module wederom tempex blokken.Daar kom ik niet tussen met een gloeidraad zonder brokken.

Maar de rommel vind ik niet zo erg,daar is het opruimen goed voor:laugh:

Ik doe dit sowieso in de kelder,en daar kan ik het p mijn gemak doen,en ik vind het ook wel eigenlijk een beetje leuk om te doen,dat vormen erin...:P

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Zo,na het feest gedruis van de maiden trip en de te waterlating van de Persing 72,is het nu tijd om met de KURSK aan de slag te gaan.

En de eerste stap(ook meteen de grootste)is het gaan samenvoegen van de modules.
Vanaf nu gaat ze steeds groter worden en meer en meer lijken op een sub.

Genoeg geschreven,laten we eraan gaan beginnen.

De eerste module is ook meteen de belangrijkste.

file.php


Hierin zitten de schotten 1,2 en nummer 3 verwerkt.
Ik heb deze eerder samengevoegd omdat er een schuine vorm inzit.
Dat ging gemakkelijker als ze nog niet werden gemonteerd op de geleide rails.

Overigens,de geleide rails hebben meerdere doelen.

1.Zorgen dat de schotten precies tegenover met de gaten komen.
2.De romp stijfheid geven.
3.De modules netjes naar hun positie geleiden.

De eerste module is hier gemonteerd op de geleide rails met montagekit.

Duidelijk is te zien,waar de overige modules komen.

file.php


Aan de boeg,laat ik twee stukken rails uitsteken.Hier kan ik later mooi de ronde vorm op monteren van de boeg sectie.

file.php


Overigens,is dit ook de sectie welke van de romp werd afgezaagd onder water bij de berging.

file.php


We zijn begonnen eraan...:)

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De volgende stap is het strak en precies doortrekken van de middellijnen van alle modules.Daarom was het zo van belang in het begin van het maken van de schotten,dat de middellijn er goed in stond getekend namelijk.

file.php


Deze lijn heb ik op alle modules die al klaar zijn door getrokken.

En dat doe ik aan de bovenzijde en aan de onderzijde zo.

file.php


Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de volgende stappen worden de resterende modules samengevoegd.

Ik heb eerder twee blokken tempex samen gekit,die nu goed uitgehard zijn samen.En daarna heb ik dit blok passen gemaakt om over de geleide rails te kunnen schuiven.

De grootte van deze twee gaten is niet belangrijk,omdat de volgende module de uiteindelijke vorm gaat bepalen.Dit blok is louter als verlenging bedoeld.

file.php


Aan de boven en onderkant heb ik in het midden een sleuf gesneden.Zo kan ik het midden van het volgende blok(module)doortrekken en richten.

Daarna het opvul blok en de module op de rails schuiven.

file.php


Kit ertussen,de blokken lekker en stevig tegen elkaar drukken,en dan het blok richten.De middenlijn aan de boven en onderzijde zijn het richtpunt.

file.php


Zo zou het moeten lopen gaan.

file.php


Natuurlijk wel aan de onderkant ondersteunen,want het opvul blok is nog niet in de juiste vorm gemaakt.En zonder steunen trekt alles scheef.

file.php


En nu maar drogen laten...

file.php


file.php


Na het drogen kan ik dan het opvul blok in de vorm gaan raspen en schuren.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Ron,

Dat gaat goed vooruit :)

Heb nog een vraag : de buitenhuid van deze sub bestaat toch uit een soort rubber hé ? Maar zit daar dan nog iets omheen, of is het rubber aan de buitenkant ?

Groeten, Pascal
 
De buitenkant is voorzien van rubber tegels.
Eronder ligt een aluminium laag.

Wat je wel eens ziet op foto`s is,dat er tegels zijn vanaf gevallen,verloren..
Dat geeft de huid een ietwat brokkelig uiterlijk.

Zo vlug als ze aan de kade lagen,werden die gemonteerd.Ze verloren ze regelmatig.

In het model kan ik dit niet gaan nabootsen,dan zou ik de huid steeds moeten kapotmaken om er dieper liggend een nieuwe oppervlakte in te brengen.

Wel wil ik de tegels gaan nabootsen.

Het rubber dient om geluiden binnen te houden,en ook om de sonar af te leiden van de vijand.
De samenstelling is niet bekend,dat is natuurlijk geheim.

Zelfs Mammoet(de berger)heeft mij laten weten dat de Russische Marine dat niet openbaar maakte.

Ron.
 
ziet er goed uit Ron. Waarom zit die inkeping bij de liniaal er nu in? Dat kon ik niet goed uit je tekst opmaken. :unsure:
 
De buitenkant is voorzien van rubber tegels.

Wel wil ik de tegels gaan nabootsen.

Hebt ge al een idee met welk materiaal ? Misschien kunt ge van die onderleggers gebruiken die ze op de toog in cafés leggen ? Ik gebruik er zo eentje als muismat, heeft stof aan de bovenkant en rubber met of zonder patroon aan de onderkant.

Groeten, Pascal
 
ziet er goed uit Ron. Waarom zit die inkeping bij de liniaal er nu in? Dat kon ik niet goed uit je tekst opmaken. :unsure:

Klopt,dat was ik vergeten erbij te vermelden:D.

Het blok tempex was hoger als de bovenste laag van de romp.
Zodoende kon ik niet de juistheid controleren van de samenstelling,of deze ook recht loopt.
Daarom heb ik er een stukje uitgehaald om de lijn beter te kunnen zien.

Later bij de beplanking valt het niet meer te zien.

Ron.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan