Hoofdsponsor

1/33 Krabbenkotter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt voor de complimenten.

@modelengeneer: Ik heb er inderdaad een behoorlijk dikke laag op gedaan, op enkele plaatsen, vooral vooraan het potdeksel, is het zelfs nu nog (na 24u) nog een klein beetje kleverig. Ik hoop dat dit nog weggaat. Het is zo dat de spuitbus niet naar behoren werkte. Als ik de spuitknop indrukte kwam er nauwelijks iets uit en ik moest de bus met 1 hand onderaan vasthouden en met gans mijn andere hand de drukknop heel hard indrukken om het goed te laten spuiten. Het spreekt voor zich dat niet niet heel handig werken was..... wacko

@ Droop: Van het beplanken van het dek is niet veel op te volgen hoor. Ik heb op mijn vals dek van stuurboord naar bakboord lijnen getekend op een halve planklengte van elkaar. Nu kan ik plankjes leggen van de ene lijn naar de tweede lijn die ik tegen kom dus 1 lijntje overslaan. De volgende lijn dekplanken gaan dan van de lijn die je overstaat naar de tweede lijn die ik dan tegen kom enz... Je kan ook de dwarsgetekende lijnen afwisselend een andere kleur geven om het beter te kunnen volgen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Als ik enkele lijnen heb geplaatst zet ik er wel een foto van in het bouwverslag. Er is ook een mooie how to geschreven door Rik maar deze volg ik niet omdat ik geen zwarte lijnen wil tussen de planken.
Ik ga ook met een stuk of 6 verschillende fineerlatjes werken door elkaar omdat je dan per plankje een iets ander nerf patroon krijgt.
 
Mooi werk, je bent ook niet rap tevreden van jezelfApplaus
 
Hey Michel,

Wat een prachtige romp man Applaus Applaus Applaus Applaus
Een enorm verschil met de versie die op de doos staat, die van jou ziet er echt fantastisch uit !!!

Puik werk cute

Groeten, Pascal
 
Applaus Applaus Applaus Inderdaad een zeer mooie romp, ik hoop dat ik die van mijne <<Vagabond>> ook zo mooi ga krijgen. Doe zo verder!
 
Hartelijk bedankt voor de mooie woorden mannen, ik voel me hier anders heel bescheiden tussen al de andere mooie projecten hier. ^^

De vernis is nu helemaal uitgehard en het enigste dat me een beetje stoort is dat de verschansing uit drie delen bestaat (naast elkaar) en dat je da naden waar het tegen elkaar is bevestigd een beetje ziet dus ik had dit beter moeten plamuren maar dit is maar een kleinigheid waar ik weeral van bijleer.

Mooi werk, je bent ook niet rap tevreden van jezelfApplaus
Ik denk dat elke modelbouwer wel een beetje deze eigenschap bezit. Je verplicht daarbij jezelf ook om bij te leren van je fouten hé.
 
De vernis is nu helemaal uitgehard

Als de vernis gisteren nog plakte moet je toch nog niet spreken van uitgehard zijn hoor. De vernis is nu droog, maar nog wel kwetsbaar. Je hebt er nog snel deukjes of vingerafdrukken in staan, als je het te hard/stevig beetpakt.
 
Bedankt voor de tip Rik, ik ben er voorzichtig mee geweest.

Update van de beplankingswerken. Normaal gezien wilde ik wachten tot het af was maar speciaal voor Droop die dit werkje ook binnenkort zal moeten doen plaats ik hier enkele foto's van de werken tot nu toe. Niet dat ik de expert ben :D hoor.

Ok, de plaatjes:

10_1.jpg
7_4.jpg
8_3.jpg

De blauwe dwarslijnen die op het valse dek zijn getekend zijn de plaatsen waar de naden tussen de planken zich bevinden. De groene hebben geen nut want hier had ik verkeerd gerekend en de potloodlijnen zijn voor het uitlijnen van de tuigage. Die hebben gediend om enkele gaatjes te boren een hele tijd geleden.

De laatste foto heb ik voorzien van een blauw cirkeltje, dit om de kleine kiertjes aan te duiden. Deze kier is zowat de breedste kier tot nu toe en gelukkig komt deze onder een dekhuisje te zitten. Helemaal kiervrij is het dus niet maar het zijn wel hele kleintjes. Omdat het valse dek veel lichter is dan de mahogany plankjes is dit zo zichtbaar. De kiertjes zijn niet te zien vanaf een schuinere hoek.

Het kan zijn dat ik ze achteraf ga proberen weg te werken maar dit zal ik bekijken als het dek helemaal beplankt is.

De plankjes zijn 132mm lang en 5mm breed en dit komt overeen met 4,35m lang en 16,5 cm breed en lijkt me toch realistisch.
 
ik vind ze er al heel goed uitzien. spijtig dat je geen breeuwnaden hebt :D

mijn gedacht van die kieren he...je bent veel te streng voor jezelf. de macro zal waarschijnlijk opstaan op je camera, en op de foto zie je eht zelfs nauwelijks. daar zou ik mij helemaal niet druk om maken. bij mij zitten veeeeeel ergere gevallen hoor :D
 
Ziet er goed uit. Breeuwnaden is een optie. Die niet altijd mooi is. Een goed gelegd dek zonder breeuwnaden kan zeker net zo mooi zijn. Ga dus zo door.

Verder mag de volgende keer een plankje wel wat langer zijn hoor. Een dekplank kan wel tot 9 mtr zijn op een echt schip. Dus mag je het best wat gemakkelijker maken voor jezelf.

Die kleine naadjes zul je straks niet meer zien. De streepjes van het hout waar je een nieuw plankje begint zullen door de lak zichtbaar blijven en hierdoor op elkaar gaan lijken, dus als je ergens een niet helemaal aansluitend stuk hebt, valt dit niet zo op. Dus over die circel zou ik mij niet zo druk maken.

Straks zul je een keuze moeten maken. Of eerst lakken (ik raad deze af) en dan alles op het dek. Of alles op het dek, omdat je dan gemakkelijker kunt lijmen. Lijm houd niet op lak. En dus moet je het weer verwijderen, met eventuele schade van dien. Wel is het dan moeilijker met lakken. Maar dat is nog altijd beter dan schade bijwerken. Zelf met het schuren is het gemakkelijker.

Nu je geen breeuwnaden hebt aangbracht kun je het dek wel schuren, en dat is wel zo gemakkelijk. Schuren met de nerf richting mee. En nooit haaks op de nerf. En neem hier een schuurblokje voor. Dan weet je zeker dat je een strak dek krijgt.
 
Bedankt jongens. Ik maak me niet druk in de kiertjes hoor maar ik heb al heel mooie dekken mogen bewonderen op dit forum en ik probeer altijd zo goed mogelijk te doen om dit te benaderen.

Ik heb bewust niet voor breeuwnaden gekozen omdat ik het eerst zo wil proberen en ook dacht ik dat het op deze kotter niet zo mooi zou staan.

@ Modelengeneer: Bij mijn eerste kottertje heb ik eerst de grootste delen gelijmd op het dek en dan het dek in de blanke lak gezet. Ik ga het nu ook zo doen maar enkel de grote zaken als stuurhut enz.... De kleinere dingen vb. de ketel om te koken en masten enz... ga ik na het lakken plaatsen. Het kan wel zijn dat ik de buitenste rand 1 cm al ga lakken ofzo want achteraf kan ik misschien niet meer met het penseel onder de verschansing geraken.
 
Bedankt voor de tip Rik, ik ben er voorzichtig mee geweest.

Update van de beplankingswerken. Normaal gezien wilde ik wachten tot het af was maar speciaal voor Droop die dit werkje ook binnenkort zal moeten doen plaats ik hier enkele foto's van de werken tot nu toe. Niet dat ik de expert ben :D hoor.
Mijn dank is o zo groot, Michel.

Je vindt van jezelf dat je geen expert bent, maar volgens mij heb je je werkwijze heel goed uitgelegd én van het gepaste fotomateriaal voorzien.


Als mijn dek maar half zo netjes als het jouwe zal zijn, dan ben ik al een tevreden mens.

Keep up the good work en ik blijf dit dan ook op de voet volgen. :k



Droop
 
Bedankt Droop. Ik heb van u ook al veel kunnen leren alsook van anderen op dit forum en dus vind ik het niet meer dan normaal om zelf ook mijn steentje bij te dragen.
 
Prachtig Michel,

mooie letters voor de achtersteven.
Je romp is een bijoutje echt werk van de bovenste plank ik hoop dat mijn Norden en de St Germain er enigszins vergelijkbaar zullen uitzien. Ik zal eerst eens starten met de ARM 82. Ik hoop deze maand verhuisd te zijn en te starten om terug het gevoel voor hout te hervinden.

Doe zo voort

Grts

Johan
 
Michel,het dek is...wat moet ik er nog aan toevoegen :k.
Complimenten ervoor zijn wel op zin plaats.Doet goed he,als iedereen tevreden is met je geleverd werk.
En dan heb je het ook verdient Applaus.

Ron.
 
Ik ben hier zo stikjaloers op he...
Zo een krabbenkotter (identieke doos) staat hier al meer dan 10j te wachten om verder gebouwd te worden. Ik weet niet waarom, maar ik heb een (denk ik) panische angst om aan de beplanking te beginnen.
'k Ga me toch voornemen om er deze winter aan te starten... wacko
 
Dank je Ron.

Het is zeker en vast leuk om zo'n complimenten te krijgen. B:

Ik ben hier zo stikjaloers op he...
Zo een krabbenkotter (identieke doos) staat hier al meer dan 10j te wachten om verder gebouwd te worden. Ik weet niet waarom, maar ik heb een (denk ik) panische angst om aan de beplanking te beginnen.
'k Ga me toch voornemen om er deze winter aan te starten... wacko

Eerst welkom op dit forum Mr. Incredible.
Jaloers hoef je zeker niet te zijn hoor. Ik dacht ook in het begin dat ik dit niet zou kunnen maar je moet gewoon de stap zetten en starten met de kit. Eerst een goed alles lezen en bekijken en dan stap voor stap kom je er wel hoor.

Mijn suggestie:
Maak een discusie op dit forum en start een bouwverslag en als je vragen hebt stel je ze gewoon. Ik heb hier al veel geleerd en door bouwverslagen van anderen te lezen leer je ook heel veel.
 
Bedankt voor de tip Michel.
Ik ga er zeker aan beginnen. Als er iets misloopt, kan je dan die plankjes nog ergens kopen? Of moet dat van Billing Boats komen?

Jij doet het alvast héél goed!
 
Bedankt voor de tip Michel.
Ik ga er zeker aan beginnen. Als er iets misloopt, kan je dan die plankjes nog ergens kopen? Of moet dat van Billing Boats komen?

Jij doet het alvast héél goed!
De plankjes, ook die van BB kan je ofwel gewoon kopen bij je lokale modelbouwhandel, of er bestellen indien ie ze niet in z'n voorraad heeft.

PS ook van mijnentwege, hartelijk welkom
 
Jep, wat Dancooper schrijft is helemaal juist. Sterker nog, je kan van BB alles apart bestellen van de plankjes tot de nageltjes enz...
Ik had na het beplanken nog plankjes over dus er zitten er zeker genoeg in als je er eens eentje de mist in gaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan