Hoofdsponsor

1/33 Krabbenkotter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
ApplausApplaus

Mooi hoor, heel netjes.

Het dek ziet er vele malen beter uit dan mijn vorige en eerste dek dus ik ben heel tevreden van de vooruitgang
Dat is toch uiteindelijk ook de bedoeling he. Leren van de vorige keer. Let er wel op dat je zo wel ook steeds een nieuwe uitdaging hebt. En dus ook een moeilijker model kiest. :k

Verder die aansluiting naar de verschansing kun je nog anders oplossen. Breng eens een watergang aan. Die kun je maken door een deklat dikte hout te nemen en deze langszij te lijmen, de breedte zal dan een kwart van de dekplankbreedte mogen zijn.
 
1_146.jpg
Hier kan je ook mijn volldedige werkplek zien, dit tafeltje zal voor mijn volgende boot wel te klein worden denk ik :D
Dat denk ik ook Michel. :k




Dat dek heb verdikke mooi gelegd zeg. Complimenten hoor. ApplausApplaus

Ik hoop dat ik straks ook zo'n resultaat zal bereiken.




Droop
 
@ Pascal: de kiertjes heb ik bewust niet gefotografeerd ;P maar het valt wel mee hoor

@ modelengeneer: Een goed tip hoor van de watergang maar ik ga dit dek zo laten. Ik ga het opschrijven voor de volgende keer, als het model daar voor in aanmerking komt natuurlijk.

@ Droop: Ik twijfel er niet aan dat jou dek mooi zal worden.
 
Mooi dek Michel,

Werkplek te klein ga je 1/1 beginnen bouwen ??

Grts

Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hehe, toch niet Johan. De schaal zal zelfs kleiner zijn maar het schip groter cute
 
Het schrapen van het dek is goed gelukt. Het is een goede en eenvoudige techniek om het dek gladder te maken. Bedankt voor de tip hiervoor.
Geen foto ervan want er is geen verschil te zien enkel te voelen.

Nu eerst afstoffen (er hangt hier ineens bruin stof :D) en dan kan het moeilijke werk van het project beginnen namelijk de bovenbouw. Het zal wat uitzoeken zijn hoe het mooi af te werken. Op de schema's van de BB is niet alles duidelijk dus ik ga mijn creativiteit moeten aanspreken en als referentie de foto op de bouwdoos gebruiken.

Wordt vervolgd...
 
en als referentie de foto op de bouwdoos gebruiken.

dit heb ik ook moeten doen bij de colin archer .
Volgens mij is deze foto gewoon een deel van de bouwinstructies.
 
Update:

Al eerste deel van de bovenbouw ga ik de stuurhut maken. Dit is het grootste stuk en ik denk dat het ook het meeste werk is.

Aan de binnenkant ga ik niet veel doen, enkel een stuurwiel en de rest is donkerbruin geschilderd.

De fundering heb ik al gemaakt en de ruwbouw van de muren van het huisje staan ook al recht.

9_3.jpg

8_2.jpg

11_1.jpg

8_4.jpg

De laatste foto is een dryfit en het zal pas later aan elkaar worden gelijmd.

Het volgende werk zal zijn de muren bekleden met fineerlatjes en ik zal er ook voor moeten zorgen dat de deuren er niet als muur gaan uitzien. De fineerlatjes zijn niet voorzien in de kit want de BB geeft aan om dit bruin te schilderen of te beitsen. Ik ga restjes fineerhout gebruiken dat ik nog heb liggen.
 
Dat ziet er goed uit hoor.

Wat je kunt doen is het geheel beleggen met latjes. En dan een los deurtje maken met sponning en al. Die er later op lijmen. De deur zat in die tijd meestal op de constructie als het ware. Iig doe zo verder. Dit word iig mooier dan het orgineel. En geeft er weer wat extra detail aan. Dat zie ik graag.
 
Hola, je bent weer in vorm, Michel.cute
De opbouw vind ik het leukste van heel het model.

Ik weet niet of er bij de kit deurklinkjes zijn bijgevoegd.
Andes kan je die makkelijk maken door een stukje messingdraad in model te buigen.


Droop
 
Bedankt voor de tips.

De deur erop plakken hou ik in gedachten, eerst zo proberen en als het niet lukt kan ik er altijd nog eentje overheen plakken.

De deurklink zit er niet bij Droop dus ik ga je voorstel uitvoeren, sterker nog ik ga proberen om de scharnieren ook te maken van ofwel messingdraad of lood dat rond een wijnfles zit.
 
Update:

Na vele uren van plankjes leggen is de stuurhut helemaal beplankt. De donkere kleur latjes is overschot van het dek en de andere had ik nog liggen maar vraag me niet wat voor hout dit is.

De pica's zeggen genoeg denk ik, ik ben er best trots op cute.

10_3.jpg

9_2.jpg

12_1.jpg

Ik heb nu voor het eerst het gevoel dat ik dit project tot een goed einde kan brengen :k

De klinken enz... komen er nog op hoor, dit is enkel de beplanking.

Tot hier deze update.
 
Dat ziet er goed uit. Wat ik wel zou doen is nog even naar de deur kijken, die heeft altijd een horizontale drager aan de onderkant. Die word de waterkering genoemd. Je hebt de paneelplanken nu doorlopen naar het laatste onderste punt. En is de deur niet stevig. (Detail)

Verder nu nog een lijstje om de deur heen. En perfect. Applaus

Een klein koper spijkertje. Kun je ook vlak vijlen. Hierdoor krijg je een boeren klink van Koper. Die zat vaak op dit soort schepen in deze tijd. En daaronder een klein gaatje voor de sleutel. :D
 
Bedankt voor de tips Rik.

Ik ga de deurklink maken van een stukje messingdraad (tip Droop). Ik heb ook geen kopernageltjes dus voor 2 ga ik geen pakje kopen.

Het deurtje: Ik kan eventueel het dwarse latje onder de deur in donker hout vervangen door de houtsoort van de deur zelf. Meer doe ik er niet aan om beschadiging van de rest te vermijden.
 
Ziet er prima uit, doe zo verder, en apropo hier moogt ge best trots B: op zijn. Applaus
 
Je kunt er gewoon een water dorpel van maken. Dus in de zelfde kleur een latje op te lijmen die tweederde heeft van de breedte van het gebruikte hout. Dan is het ook goed. Lijkt mij makkelijker. De deurstijlen kun je gewoon langs de deur op lijmen. Dat gaat echt goed. En geeft een mooi uiterlijk. :k
 
Michel,

ziet er mooi uit je perfectie van de romp zet je consequent voor in de opbouw mooi zo. Applaus

Grts

Johan
 
Bedankt voor de reacties mannen.

Update:

Ik heb besloten op geen deurlijsten te maken om 2 redenen:

1. Het huisje wordt dan te breed, zelfs ietsje breder dan de fundering waar het op komt te staan.

2. Dan zou ik ook raamlijsten enz... moeten maken en deze vind ik mooi zoals ze zijn.

De deuren heb ik niet speciaal voorzien van een waterdorpel maar ik heb het huisje behandeld met een beschermingsmiddel voor ramen en deuren waardoor het kleurverschil van de twee houtsoorten miniem is geworden. De dwarslat onder de deur kan daardoor voor een waterdorpel doorgaan.

Verder heb ik de patrijspoorten aangebracht ( de rechtse op de foto moet binnenin nog bijgeverfd worden) alsook de klinken en scharnieren. Rond de deur heb ik een zwart lijntje gemaakt om deze af te tekenen van de rest.

1_IMG_3245.jpg
 
Dat lijntje om die deur is een goed idee geweest. Dat staat goed. Applaus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan