Hoofdsponsor

1/33 Krabbenkotter [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
het is altijd handig als je wat plankjes over hebt. je weet nooit wanneer je ze nodig gaat hebben

Mr. Incredible, pak die doos, maak wat foto's, maak een topic aan en wij staan je bij met raad en daad :k
 
Hallo medebouwers,

Ik weet niet wie dit verslag 5 sterren waardering heeft gegeven. Ik ben er heel trots op maar I am not worthy ^^

Goed, en dan nu nog twee foto's van mijn dekbeplankingswerken zoals het er nu bijstaat.

1_144.jpg

1_145.jpg
De laatste 2 rijen tegen de verschansing houd ik voor het laatste en zoals je kan zien moet ik de rode verf aan de binnenkant van de spuigaten nog een beetje bijwerken maar het meeste ervan verdwijnt onder de plankjes.

Je kan nu ook zien dat als je schuin op het dek kijkt, de kiertjes niet meer te zien zijn.
 
Netjes hoor, maar ik zou het wit nog een beetje bijwerken.

Met het dek schuren of schrapen, is beter, de verschansing en potdeksel wel even netjes afplakken he. Dan krijg je geen beschadigingen. :D

Doe zo verder.

Die sterren kun je altijd van iedereen krijgen. Je bent het waard als je die krijgt. Dat kan op vele vlakken gegeven worden. Iig draagd het topic een mooie waarde toe aan dit forum.

En daar ben ik weer blij mee. :D
 
heel mooi gedaan tot nu toe :D
idd, het dek schrapen. maar ik veronderstel dat je dit gaat doen als je helemaal klaar bent met het dek?
 
De verf wordt nog een beetje bijgewerkt, het is zonde om na al het werk dit niet te doen.

I.v.m. het dek: Ik heb al op enkele plaatsjes geschuurd (zie op de foto de doffe vlekken). Nu hoop ik dat het schuurstof niet in de nerven gaat blijven zitten. Ik hoor dat jullie het dek schrapen maar met wat doe je dit dan en hoe? Als het met een mes is moet je deze dan haaks op het hout zetten of schuin?....

In ieder geval gaat het zeer moeilijk zijn om het dek tussen de spantenkoppen te schuren of schrapen. Ik ga er ook niet te veel aan schuren/schrapen want dit dek is sterk gebogen en ik moet dus opletten dat ik er niet doorheen schuur.
 
je mesje lichtjes schuin houden en dan over je dek schrapen

maar worden de spantenkoppen niet weggesneden later, of zie ik iets over het hoofd?
 
Het schrapen is echt niet moeilijk, juist makkelijker dan schuren. Dat komt omdat je met het schuurpapier niet overal bijkan omdat het schuurpapier zich moeilijk in de hoekjes laat gaan.

Men neemt een stenleymesje. Dus zo een die je in de doe het zelf koopt. Die heben zo'n snijkant die op twee kanten in het houdertje kunt steken. Nou ja je kent ze wel en hebt deze ook vast wel in de schuur liggen.

Dit mesje moet je even iets afronden op de scherpe snijhoeken. Dan kun je dit mesje doormiddel van het haaks onder een kleine hoek naar jezelf toe. Over het dek heen halen ook weer naar je toe. Dan kun je door een lichte druk een laagje (erg dun) van het dek af schrapen. Dit geeft een glad resultaat die het schuurpapier zonder blokje niet voor elkaar krijgt. Dit omdat het schraapvlak altijd recht is.
 
Bedankt voor de info. Ik weet wat voor een mesje je bedoeld Rik dus ik zal er eentje gaan kopen en als het dek helemaal is gelegd dan zal ik het proberen.

@ Siemen: de spantenkoppen blijven staan hoor, dit is afhankelijk van het scheepstype.
 
Michel, als je soms het gevoel moest krijgen dat er iemand in je nek aan het ademen is, dan ben ik het maar hoor. ;P
Ik vind dit allemaal zeer leerzaam én interessant voor m'n EV05. :k

Keep up the good work.


Droop
 
Oh, jij bent het maar Droop ;P

Bedankt hoor en jou EV05 project is ook leerzaam én interessant voor mij. Zekers voor mijn volgend project :k
 
Miljaaaaaarde arghh
Juist is mijn hobbymesje uit m'n handen gevallen en een kras op mijn reeds in de blanke lak gezette romp boos
Een kras van ± 1cm, ik denk niet dat het door de groene verf heen is maar wel in de blanke lak of erdoor.

Ik heb het even gezien voor vandaag en ik ga het later proberen te herstellen met auto polish of zoiets. Als dit niet lukt moet ik misschien terug vernissen. wacko
 
Juist is mijn hobbymesje uit m'n handen gevallen en een kras op mijn reeds in de blanke lak gezette romp
Een kras van ± 1cm, ik denk niet dat het door de groene verf heen is maar wel in de blanke lak of erdoor.

Maak hier eens een foto van? Er zullen dan mensen zijn die zeker tips hebben over hetgeen dan je kunt gaan doen.

Autowas, niet doen!!!!!!!!!!!!!!

Daar zit vaak een glansmiddel in. Deze laat er daarna geen verf meer op houden. Dit trekt in de lak in en als het niet lukt, dan moet je opnieuw lakken, maar dat gaat niet.

Dat komt doordat het een matlak is dat je gebruikt hebt. Die is een soort van poreus. Tenminste als je deze onder de microscoop legt.
 
1_IMG_3209.jpg
foto van het euvel

Alvast bedankt voor de tip van de autowax. Misschien tandpasta zoals reeds aangehaald in het topic van bluebird?
 
Die tandpasta lijkt mij idd. Een beter idee. Dat kan geen kwaad om dit eens te proberen, maar ik denk als je het goed weg wilt krijgen, dat je ook eens met een lichte schuurbeurt en toch een kleine laag eroverheen moet gaan.

Maar ik denk dat als je alles op de romp hebt zitten het toch wel verstandig is om er een laatse keer overheen te gaan. Dit als beschermlaagjes in het algemeen.
 
Ik zal het eens dit weekend met tandpasta proberen. Schuren ga ik niet doen denk ik want dan heb ik bang om meer slecht te doen dan goed.
Bedoel je dat je achteraf als alles erop zit incluis tuigage je er overal een laagje blanke lak op moet doen of nadat het dek is gelegd?

Alvast bedankt voor de hulp.
Het is wel toeval dat ik net een nieuw mesje had gestoken wacko maar ach, we gaan gewoon verder hé
 
Ja als je alles er op hebt zitten maar nog niet met het tuig bent begonnen. Dat moet je niet spuiten met blanke lak. Dan gaat het rafelen en dat is niet mooi.

Maar schuren met en heel fijn schuurpapiertje is goed te doen hoor. Neem dan bijvoorbeeld korrel 1000 of 1200 dan krijg je het al bijna weg. Dan kun je met een heel dun laagje lak weer alles overspuiten en je bent helemaal klaar. Dan tuigen.
 
Hoi Michel,

Ik vrees dat de tandpasta hier niet veel zal uithalen.

De enigste oplossing bij zo'n euvel is gewoon de kras er lichtjes (!) uitschuren met fijn schuurpapier en dan opnieuw spuiten en hervernissen.

Als je gaat spuiten zorg dan dat je rond de kras kan uitnevelen zodat je geen harde overgangen in de verf krijgt. Dat uitnevelen is wel belangrijk om een perfect resultaat te bereiken.


Droop
 
Bedankt voor de hulp mannen. Ik ga hetvolgende doen:

Eerst de boot lekker verder bouwen tot het moment van de tuigage en dan eventueel lichtjes schuren met kleine korrel (vb 1000-1200 zoals Modelengeneer zegt) en dan over het geheel een lichte vernislaag spuiten.

Ik heb geen airbrush dus enkel rond de kras spuiten met een spuitbus is moeilijk.
 
UPDATE:

Het dek is nu volledig beplankt met in totaal een 150 tal plankjes. Ik ga er niet te veel woorden aan vuilmaken, de foto's zeggen meer dan woorden.

1_146.jpg
Hier kan je ook mijn volldedige werkplek zien, dit tafeltje zal voor mijn volgende boot wel te klein worden denk ik :D

1_147.jpg

1_148.jpg

1_154.jpg

1_153.jpg

Het dek ziet er vele malen beter uit dan mijn vorige en eerste dek dus ik ben heel tevreden van de vooruitgang. Wat ik een volgende keer hoop te verbeteren is de aansluiting met de verschansing iets strakker te maken. Maar dit is voor een volgende keer....

De komende dagen ga ik proberen om het dek te schrapen met een mes. Dit is een tip van Siemen en Rik zoals je een paar posts terug kan lezen.
 
Heel mooi dek Michel Applaus Applaus Applaus
Maar wat bedoel je met de aansluiting met de verschansing strakker maken ?
Ik zie geen kiertje hoor, ik zie enkel een heel mooi gelegd dek B:

Groeten, Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan