Hoofdsponsor

1/50 Kotter Bou 319 schaal 1:50

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Droop en Ronny,

Ik heb een foto in mijn bestand gevonden van de echte Bou 319.
Als je goed kijkt kun je de plek zien waar de reddingsboei zit.
Volgens mij moeten ze ver over de railing hangen om bij de boei te komen. Ook heb ik andere schepen bekeken en vond dat de boeien op verschillende plekken zitten.

bou319hd2100000001.jpg

By fevdw at 2011-09-27
 
Misschien kan je de boeien vanop de verdieping pakken met een touw ofzo...
 
De foto liegt er in ieder geval niet om.
Het zal wel z'n redenen hebben waarom die boei daar hangt. ;)


Droop
 
Mischien hebben ze de boei gewoon wat hoger gehangen omdat ze er steeds tegen liepen en ze nog nooit nodig hadden gehad

in iedergeval vind ik het prachtig gedaan en heb ik een item in mijn project waar niet meer over gepiekerd dient te worden hoe ik die dingen moet maken.
bedankt Fred voor deze prachtige tip

vgr
Marc
 
Mooi stuk vakwerk, ik volg het proces al vanaf het begin en sta telkens met verbazing te kijken hoe gedetailleerd het schip is. Aan alles is gedacht tot in het kleinste detail. Totaal niet afgeraffeld maar met liefde gemaakt. Kijk nu al uit naar het dopen ;).
 
Ik ben op zoek naar informatie, foto's van hoe het tuigage a.b. van een kotter in elkaar zit. Ik vind de bouw tekeningen onduidelijk. Ik ben zover om de katollen te monteren maar zonder informatie kom je niet zo ver.
 
fred,
als ge enkele dagen geduld hebt,
laat ik het tuigplan van de 0.231 scannen,
en dan laat ik het hier plaatsen,
groetjes,ronny
 
Na heel wat gepieker hoe het tuigage nu in elkaar zit heb ik van Nonkel een tekening gekregen waar ik duidelijk kon zien hoe ik het tuig van de gieken in elkaar zit. Ik moest op een van de blokken een extra oogje solderen om het tuig te kunnen aansluiten. Toen ik daar mee klaar was moest ik een opening in het dekhuis maken waar het tuig naar binnen gaat. Ik had nu de juiste hoek dus heb ik een stukje styreenplaat van 1 mm gekipt en een gaatje van 4mm in geboord. Ik moest het gaatje iets schuin vijlen om aan de juiste hoek te komen. Het pijpje heb ik met secondelijn aan het platje gelijmd. Het geheel heb ik aan de binnenkant van het dekhuis gelijmd. Daarna heb ik een afwerkplaatje aan de buitenkant gelijmd. Omdat ik nog geen winch heb, heb ik tijdelijk een latje in het dekhuis bevestigd waar ik het tuig tijdelijk aan vast kan knopen. Later als ik de winch heb haal ik het tijdelijke tuigage er weer af zodat ik de bomen via mijn zender kan laten vieren. Ik heb zwart draad gebruikt van 0,90 mm gebruikt

img0333vv.jpg

By fevdw at 2011-10-08

img0332xf.jpg

By fevdw at 2011-10-08

img0334af.jpg

By fevdw at 2011-10-08

img0335d.jpg

By fevdw at 2011-10-08

img0338uc.jpg

By fevdw at 2011-10-08
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dag fred,
het is u dus gelukt ben ik blij om,
dacht al,dat ge het bestand niet kon openen,
het is een machtig mooi plan niet waar
groetjes,ronny
 
Ja dit is aardig gelukt. Nu hebben we het volgende probleem. Het slipblok kan ook worden gevierd. Nu ben ik onderaan de giek een aanpassing vergeten om daar een blok (katrol) aan te kunnen bevestigen. Ik kan ook aan het scharnier waar de giek aan de mast bevestigen is een blok bevestigen of anders moet ik boven het scharnier een gaatje boren en daarin schroefdraad tappen.
dag fred,
het is u dus gelukt ben ik blij om,
dacht al,dat ge het bestand niet kon openen,
het is een machtig mooi plan niet waar
groetjes,ronny
 
Bijzonder mooie details,.... en op schaal 1/50,;) de grootte van die onderdelen zijn mij wel bekend ;)
groetjes
ward
 
Even nog een upate voordat ik op vakantie ga. Het slipblok is dit keer aan de beurt. Eerst moest ik onderaan de giek nog een blok maken, dit was ik helemaal vergeten. Gelukkig kon ik de giek op z'n plaats laten. Ik heb een gaatje geboord en draad M3 getapt. Daarna heb ik een kapje van hout gemaakt wat net over het wieltje past. Voordat ik het geheel vast kon schroeven plaatste ik eerst boven in de mast vlak onder het plateau 2 katrollen. Toen kon ik het slipblok op hangen. Ik moest even goed kijken hoe ik het touw door de giek en het slipblok moest laten lopen. Ik heb het touw tijdelijk ergens vastgemaakt omdat ik nog geen voorziening in de winchruimte heb gemaakt. Om het kapje en het wieltje aan de giek te bevestigen heb ik een taps M3 boutje gebruikt. Het gaatje in het kapje heb ik taps gemaakt zodat het boutje er helemaal in valt.

img0347kb.jpg

By fevdw at 2011-10-13

img0344mh.jpg

By fevdw at 2011-10-13

img0341qp.jpg

By fevdw at 2011-10-13

Het touw wat van boven in de giek naar de bak en achterdek loopt heb ik vervangen door een dikkere touw van 1.5 mm. Ik heb kabelkousjes en krimpkous gebruikt. Dit staat veel beter. Om de kabel op spanning te houden heb ik zoals op tekening 2 kleine katrollen gebruikt. Omdat ik nog regelmatig het brugdek moet verwijderen heb ik het touw tijdelijk om een bolder vast gezet. Later zal ik het veranderen

img0339jp.jpg

By fevdw at 2011-10-13
 
mooi fred er zit best wat touwwerk en katrollen aan dit schip.

wel mooi gemaakt en in beeld gebracht
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan