Hoofdsponsor

1/50 Kotter Bou 319 schaal 1:50

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Marc,
Ja het einde is zeker in zicht maar wat denk je van de netten en alles wat er bij hoort. Ik heb ook 2 accu's gekocht alleen moet er nog 1 bij omdat hij nog te hoog in het water ligt.
voor de netten heb ik niet direkt een pasklare oplossing ,
voor het gewicht kan je ook lood gebruiken, ik heb dit weekend net 7kg in mijn romp geplaatst om dezelfde reden en het is een stuk goedkoper en kleiner in omvang dan een batterij mocht je plaatsgebrek krijgen.
vgr
Marc
 
en fred,maatje
nog nieuws over de bouw van uw kotter,
hebt ge al uw netten,zal anders eens zien ge deze gemaklijk en mooi kan maken
groetjes,ronny
 
Hoi Ron, Ik ben er nog niet uit of ik de netten kant en klaar zal kopen of zelf proberen. Het lijkt mij een enorme klus.
 
Fred, heb je al eens tussen de dames kousen gesnuffeld, volgens mij heb je wel een setje netkousen met de juiste mazen, heb je enkel wat verstel werk te doen.
vgr
Marc
 
Afgelopen weekend had ik nog even wat tijd om aan mijn boot te werken. Mijn zoon gaat vrijdag trouwen dus zijn we druk bezig met de voorbereiding. Dit keer heb ik de ankerlier gemaakt. Ik vond ergens een latje van 18 mm bij 5 mm dik en heb de maten van tekening genomen. Met een figuurzaag heb ik het geheel uitgezaagd en op maat gemaakt. Volgens mij is hij iets schuin op het dek geplaatst.

img1430x.jpg

By fevdw at 2011-09-14

Op het achterdek heb ik aan SB en BB in het midden 2 bolders gemaakt. De hoogte heb ik gegokt omdat ik het nergens op de tekening kon vinden.

img1431xw.jpg

By fevdw at 2011-09-14
 
De hoogte van de bolders zal wel kloppen, om een schip van die afmeting vast te maken ga je 3 maal in een 8 rond de beide bolders onder je dwarsstang en dan met een laatste slag boven je dwarsstang belegt, die 3 slagen dienen om de kracht op te vangen zodat deze niet op je belegknoop komt. Anders word deze zo strak getrokken dat je een bijl nodig hebt om je schip teru los te krijgen.
Je touwen op het 1/1 schip zijn zo dik als een pols dus kan je uitrekenen hoe groot je bolders zijn ;)
 
dag fred,n
meschien een stomme vraag,maar heb ge al iets
van de netten,
ik bedoel de korrestok,sloefen voor de korrestok of om het even wat.
denk dat ik nog,wel genoeg stukken net heb liggen,om uw netten te maken hoor,
zal eens op zolder moeten zien
groetjes,ronny
 
dag fred,n
meschien een stomme vraag,maar heb ge al iets
van de netten,
ik bedoel de korrestok,sloefen voor de korrestok of om het even wat.
denk dat ik nog,wel genoeg stukken net heb liggen,om uw netten te maken hoor,
zal eens op zolder moeten zien
groetjes,ronny

Hoi Ronny,
Ik heb afgelopen weekend de netten besteld. Ik vind het jammer dat ik jou berichtje niet eerder heb gehad, maar in ieder geval bedankt voor je aanbod.
 
Dit keer heb ik een naambord gemaakt. Het naambord heb ik gemaakt van een latje die je krijgt als je een bus verf koopt. Het naambord heb ik uit 2 stukken gemaakt. De letters heb ik met een dremel uit gefreest en met goudverf in gekleurd daarna het geheel in de blankelak gezet.

img1432bm.jpg

By fevdw at 2011-09-18

img1433w.jpg

By fevdw at 2011-09-18
 
Knap werk Fred, je kan ook alles gebruiken :)
 
De ontluchtingskokers heb ik gemaakt van haar speldjes. De haarspeldjes gebruikt mijn vrouw bij haarrollers ( om krullen te maken). De speldjes hebben de juiste diameter en dikte. Eerst moest ik de speldjes opvullen met staal plamuur. Na het uitharden kon ik het overtollige weg vijlen. Toen heb ik van halfrond styreem profiel 2 mm plakjes gesneden en aan 1 kant in de midden op geplakt. Nadat ik op de juiste plek gaatjes had geboord kon ik de speldjes vastlijmen en schilderen.

img1439qi.jpg

By fevdw at 2011-09-24

img1438yf.jpg

By fevdw at 2011-09-24

img1436wk.jpg

By fevdw at 2011-09-24

img1437p.jpg

By fevdw at 2011-09-24
 
En je vrouw maar zoeken naar die spelden ;).

Mooi gemaakt Fred !!
 
Dit keer is de reddingboei aaan de beurt. De maten heb ik overgenomen van de tekening. Voor het touwen rondom de boei heb ik heel dun koperdraad wat gebruikt wordt om ankers te wikkelen. Verder heb ik tape gebruikt om het touw op z'n plaats te houden. Voor de houder waar de boei in ligt het ik latoenkoper en messing draad gebruikt. Latoenkoper heb ik bij de marine gebruikt om apparaten, machines uit te lijnen. Het is in verschillende dikte te verkrijgen. Latoen koper wat ik gebruikt heb heeft een dikte van 0,1 mm. Het geheel heb ik aan elkaar gesoldeerd. Verder heb ik een bij behorende lichtboei gemaakt.

img1440yt.jpg

By fevdw at 2011-09-26

img1441bz.jpg

By fevdw at 2011-09-26
 
Mooie reddingsboei. Die details maken een model af vind ik.
 
Knap werk, alles zelf maken dat kost minder en geeft meer voldoening ;)
 
fred,
ge maakt pot vol koffie, van simpele dingen mooie dingen,
zoals de reddings boeien,maar zeg nu zelf,
vint ge dat een logische plaats voor de reddingsboei,
ge moet een reus zijn om die boei uit zijn houwder te lichten dunk mij;
ik zou ze meer op het achterdek plaatsen,
pas op maatje,dit is niet bedoeld om u af te breken hoor,
want wat ge bouwd met simpelle dingen,petje af daar voor,
groetjes,ronny

i
 
Hoi Ronny,
Ja zeker vind ik dit een rare plek, maar volgens mijn tekening zit er op die plek een reddingsboei. Misschien had ik de lichtboei en het koord links plaatsen. Ik zal eens op internet zoeken waar dit bij een echte kotter geplaatst is dan kan ik altijd nog verplaatsen. Maar bedankt voor de tip, kijk hier heb ik wat aan.
fred,
ge maakt pot vol koffie, van simpele dingen mooie dingen,
zoals de reddings boeien,maar zeg nu zelf,
vint ge dat een logische plaats voor de reddingsboei,
ge moet een reus zijn om die boei uit zijn houwder te lichten dunk mij;
ik zou ze meer op het achterdek plaatsen,
pas op maatje,dit is niet bedoeld om u af te breken hoor,
want wat ge bouwd met simpelle dingen,petje af daar voor,
groetjes,ronny

i
 
fred,
op de 0.231 den hoope een gelijkwaardig schip,
zitten er twee boeien naast elkaar op de zij wand van het stuurhuis,
schippers verblijf,dus op het achterdek
met andere woorden,als ik op het plan meet van aan de deur stuurhuis tot center eerste boei
meet ik 4 centimeter,de tweede zit center opvijf en een half van de deur
het plan is op schaal 1/50
ik kan verdomme geen foto's plaatsen mijn kennis van pc is nogal beperkt
hoop u te kunnen helpen
groetjes,ronny
 
Hoi Fred,

Hier twee foto's van m'n Olayinka waarop je goed de posities van de boeien kan zien:

1_DSCN9290.jpg

1_DSCN9284.jpg


Je kotter wordt een echte schoonheid. Keep up the good work!!! 8)



Droop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan