Hoofdsponsor

1/50 Kotter Bou 319 schaal 1:50

Status
Niet open voor verdere reacties.
Laatste update. Het tuig is compleet, afgelopen weekend heb ik het laatste gedeelte van het tuig aan BB afgemaakt. Nu is het wachten op de netten. Voordat ik met het tuig ga beginnen waar de netten aan hangt zal ik eerst de accu's moeten plaatsen want anders kan ik er niet meer bij. Momenteel heb ik 1 12 volt en 1 6 volt accu. qua gewicht is dit de weinig. Er moet op z'n minst nog 1 accu bij. Ik zal nog een 12 volt accu kopen en kijken hoe het schip in het water ligt. Gelukkig heb ik een ligbad dus kan ik hem mooi trimmen, misschien moet er nog wat lood bij maar dat zie ik nog wel.

img1450x.jpg

By fevdw at 2011-10-24

img1452ew.jpg

By fevdw at 2011-10-24

img1451xk.jpg

By fevdw at 2011-10-24
 
Prachtig werk Fred, met plezier je topic gevolgd, voor de winter nog varen? :-)
 
Mooi man! Het wordt tijd dat ik ook nog eens iets aan m'n trawler ga doen.
 
Prachtig werk Fred, met plezier je topic gevolgd, voor de winter nog varen? :-)

Nou voor de winter laten varen dat weet ik nog niet of dat zal lukken omdat ik het hele electra nog aan moet sluiten. Hoe ik dat moet doen zal ik uit moeten zoeken. Tussen de 12 volt accu en de motor moet een schakelaar en laadpluggen komen en het zelfde bij de 6 volt accu en de ontvanger. Dus wie mij kan vertellen hoe ik dit moet aansluiten zou ik graag advies willen hebben. Ik ben hierin niet zo in thuis en ben bang dat ik iets verkeerd aansluit.
 
Weer eens dit topic bijgelezen.
Je hebt een erg mooie boot gebouwd Fred.
Helaas kan ik je niet helpen met de aansluitingen van de elektronica maar er gaat vast iemand anders helpen.

Fred
 
Je regelaar moet zwaar genoeg zijn om de blokeerstroom van je motor te verdragen, plaats ook een zekering zodat de motor bij het blokeren niet verbrand.
Als je de accu's wil laden in de boot een 2 weg schakelaar gebruiken, tijdens het laden mag er geen verbinding zijn met je RC electro.
Als je weet wat je allemaal wil laten werken kan ik je een schema tekenen .
 
Even het topic nog eens door gelezen vanaf het begin,mijn complimenten een lust voor ons oog...
 
Je regelaar moet zwaar genoeg zijn om de blokeerstroom van je motor te verdragen, plaats ook een zekering zodat de motor bij het blokeren niet verbrand.
Als je de accu's wil laden in de boot een 2 weg schakelaar gebruiken, tijdens het laden mag er geen verbinding zijn met je RC electro.
Als je weet wat je allemaal wil laten werken kan ik je een schema tekenen .

Ik heb een regelaar in mijn vrachtauto zitten, het is een Rookie No 8407 5-10 nc , 6-12V/Pb, 36 amp. Ik niet of deze regelaar geschikt is voor mijn boot.
 
Je kan natuurlijk de motor van je vrachtwagen gebruiken, of het zelfde type kopen. Als je een boot motor koopt kun je in de data lezen hoe het zit met de vrijloop stroom, max belasting stroom en blok. stroom. Daar zet je dan een zekering tussen van een waarde die tussen de max. belastingstroom en de blok stroom inligt, BV max. belasting 6 A, blok. stroom 30 A dan kies je 20 A dan zijn zowel je motor als je regelaar beschermd.
 
Ik heb de regelaar en de ontvanger uit mijn vrachtauto gehaald en geplaatst in mijn boot. Toen zag ik dat er uit de regelaar een aantal draadjes uitkomen. rood/zwart naar accu, blauw/wit naar motor, en een dunner kabeltje rood/wit/zwart naar de ontvanger. En om dat laatste draadje heb ik een vraag. Omdat de regelaar op 12 volt is aan gesloten en de ontvanger op 6 volt aangesloten moet worden moet ik dan het rode draadje door knippen. Hoe krijgt de ontvanger dan z'n spanning. Ik heb een schema gemaakt hoe ik denk dat het 12 volt gedeelte aangesloten moet worden. Misschien heb ik iets niet goed gedaan dus zou ik hierop commentaar willen hebben.

img1455xh.jpg

By fevdw at 2011-10-30

afbeelding18.jpg

By fevdw at 2011-10-30
 
Als je een apparte batt hebt 6 v voor de ontvanger kan je dat dunne rode draadje losmaken, dat dunne draadje kan mogelijk ook 6 vold leveren voor je onvanger BEC fuctie. Als je de spanning meet op het draadje als het los is en je hebt hier 6 V kan je ook zonder apparte batt voor je ontvanger, je regelaar maakt dan van de 12 V van de batt, 6 V voor de ontvanger.
Een apparte batt is beter, minder kans op storingen
 
Als je een apparte batt hebt 6 v voor de ontvanger kan je dat dunne rode draadje losmaken, dat dunne draadje kan mogelijk ook 6 vold leveren voor je onvanger BEC fuctie. Als je de spanning meet op het draadje als het los is en je hebt hier 6 V kan je ook zonder apparte batt voor je ontvanger, je regelaar maakt dan van de 12 V van de batt, 6 V voor de ontvanger.
Een apparte batt is beter, minder kans op storingen

Ik heb een 6 volt accu. Het is mij duidelijk dat ik het dunne rode draadje van de regelaar aan moet sluiten op de 6 volt accu, maar dan kom ik nog een min draadje te kort op de 6 volt accu.
 
De rode draad is de BEC aansluiting. Dit staat voor battery eliminator circuit denk ik.
Het komt erop neer dat de ontvanger via die draad zijn voeding krijgt en dat je zo een aparte battery niet nodig hebt.
Bij mijn schip heb ik dat gebruikt zodat ik geen aparte batteryen moet opladen, ik vind dit gemakkelijk.
Het kan problemen geven als je loodaccu leeg is dan werk de ontvanger ook niet meer maar zo een loodbatterij is niet rap leeg en je ziet vanzelf wel als het bijna leeg is want dan vaart het schiptrager ;)

Ik heb net dezelfde ontvanger en ook een robbe Rookie snelheidsregelaar. Dit is namelijk een truck&boat regelaar.
De ontvanger werkt op 4,8-6,0V (=4 of 5 cellen)
De BEC aansluiting geeft 5V ;)

Dus zou je kunnen kiezen om toch de BEC te gebruiken of een aparte batterij.

Als je een aparte batterij wil gebruiken heb je die rode draad niet nodig dus isoleer het uiteinde.
Er bestaan batterijhouders in de modelbouwwinkel die een aansluiting hebben die op je ontvanger past.
 
Ik heb een 6 volt accu. Het is mij duidelijk dat ik het dunne rode draadje van de regelaar aan moet sluiten op de 6 volt accu, maar dan kom ik nog een min draadje te kort op de 6 volt accu.
Als je een apparte batt gebruik rode draadje losmaken en isoleren, 2 apparte draadjes van je 6 V batt naar ontvanger, zoals Michel ook schrijft, rood in het midden zwart langs de zelfde kant als de zwarte van je regelaar
 
Dit is een houder voor 4 AA batterijen met juiste aansluiting = 4.8V

mfutm1590.jpg


Je hebt ook batterij packs met een aansluiting voor aan de ontvanger

RC4.8V2000L.jpg


Nu heb je de informatie die je nodig hebt en de keuze is verder aan u ;)
 
Ik vond op zolder in een stoffige hoek de beschrijving van mij zender. Op mijn ontvanger is buiten de aansluitingen voor de servo's ook nog een aansluiting met de letters DSC. Dit is de aansluiting met tussen komst van een bijgeleverde schakelaar die verbonden moet worden met de 6 volt accu. Ik heb het rode dunne draadje van de regelaar die ik heb aangesloten op mijn ontvanger los kunnen peuteren. Op de foto zit het rode draadje er nog in, de foto had ik al genomen. Als het nodig is kan ik het rode zo weer in het stekkertje duwen.
 
Ik heb een vraag over accu's. Qua diepgang moet er nog aardig wat gewicht bij. Nu wil ik een 2e 12 volt accu aan schaffen. Nu heb ik een Power sonic PS 1270 met 7 amp/hr. Moet ik nu een zelfde merk en type accu kopen of er ook ander merk accu in die ook 7 amp/hr heeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan