Hoofdsponsor

1/50 Kotter Bou 319 schaal 1:50

Status
Niet open voor verdere reacties.
dag fred,
pracht van een bokker,
dat is hoe ze bij ons een boomkorder noemen,
zeker de verlichting vind ik geslaagt,
echter is er een klein dingetje,de kasten van de zijde lichten
zijn sedert halfweg de jaren 70,in het zwart geschilderd vraag mij nu niet waarom maatje
groetrjes,ronny
 
Zeer mooi Fred Applaus
Ik heb ook een gel batterij gekocht voor in m'n trawler, eentje van 6V en eentje van 12V van Graupner.
De 6V is voor de boegschroef en de 12V voor de hoofdaandrijving
 
dag fred,
pracht van een bokker,
dat is hoe ze bij ons een boomkorder noemen,
zeker de verlichting vind ik geslaagt,
echter is er een klein dingetje,de kasten van de zijde lichten
zijn sedert halfweg de jaren 70,in het zwart geschilderd vraag mij nu niet waarom maatje
groetrjes,ronny

Hoi Ronny,
Ik ben uitgegaan van foto's van andere modelbouwers, ik zal de kleur aanpassen.

Fred
 
Zeer mooi Fred Applaus
Ik heb ook een gel batterij gekocht voor in m'n trawler, eentje van 6V en eentje van 12V van Graupner.
De 6V is voor de boegschroef en de 12V voor de hoofdaandrijving

Hoi Michel,
Ja een gel of ....., ik weet nog niet wat voor accu's ik ga kopen.

Fred
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag heb ik mijn mast afgemaakt. De mast wordt op 3 punten extra verstevigd aan het dek. (hoe je dit noemd weet ik niet). Ik heb bij quartel 3 kabelspanners gekocht, lengte 24 mm met aan beide kanten een busje met een gaatje van 2 mm. Ik heb voor de bevestiging aan de mast en op dek oogjes gemaakt van 0,5 mm messing draad. Het messing draad heb ik in de busjes gesoldeerd en aan de andere kant heb ik een oogje gebogen.

img0051yc.jpg

By fevdw at 2011-08-14

img0052uf.jpg

By fevdw at 2011-08-14

img0053wj.jpg

By fevdw at 2011-08-14

img0054pt.jpg

By fevdw at 2011-08-14
 
De lopendeband heb ik gemaakt van 1mm triplex. Na het maken van de omkasting heb ik in de lengte een dun latje van 0,5 mm onderin gelijmd. Daarover heb ik van polystireen van 1,5 x 3 mm om de 1,6 cm aan weerszijde in de lengte een latje gelijmd. Toen ben ik bovenaan begonnen en heb om de 1,6 cm een vakverdeling gemaakt. Ik heb dezelfde latjes gebruikt om de vakken te maken. In de vakken heb ik heel fijn gaas gelijmd. Het gaas rust op de latjes die in heel in het beging als eerste gelijmd had. zodoende rust het gaas niet helemaal op de bodem van de lopendeband. Het water loopt zo terug naar het dek.

img0059ry.jpg

By fevdw at 2011-08-14

img0060vnh.jpg

By fevdw at 2011-08-14
 
De panamakluis is aan de beurt. Ik heb een koper pijpje gebruikt met een gat van 5 mm. Het pijpje heb ik iets ovaal gebogen. Tegen het pijpje heb ik een plaatje gesoldeerd 15 x 12 mm. Aan de onderkant een bodemplaatje. Toen heb ik een gaatje in het plaatje geboord en de rest weggevijld totdat ik aan de binnenkant van het pijpje gekomen was. Toen ik de achterkant op dezelfde manier gemaakt. De tussenuimte tussen de 2 plaatjes heeft een ronding, ik dacht hoe zou ik dat kunnen maken. Ik had nog wat staal plamuur over en heb de tussenruimte helemaal opgevuld. Nadat het goed was uitgehard ben ik met een rondevijl aan de slag gegaan totdat ik de juiste ronding had. Het geheel heb ik met 2 compomentenlijm op het dek gelijmd.

img0021rbz.jpg

By fevdw at 2011-08-07

img0020qm.jpg

By fevdw at 2011-08-07
 
De visbak kan gespoeld worden. Dit keer heb ik een waterleiding gemaakt van een styreenpijpje van 4 mm. Het ombuigen ging niet gemakkelijk. Ik heb het pijpje op die plaats waar het gebogen moest worden verhit met een soldeerbrander, niet te heet gemaakt en voorzichtig om gebogen. Ik heb ook een poging gedaan om het pijpje te vullen schelpenzand maar dat ging ook niet omdat er een knik in kwam tijdens het buigen. Het pijpje waar het slangetje aan zit heb ik met een ronde vijl een delletje in gevijlt en met 2 secondenlijm vast gelijmd. De afsluiter heb ik uit 3 delen gemakt. Eerst heb ik 2 ringetjes van hout gemaakt de buiten diameter is 8 mm toen heb ik in een 4 kant latje van 6 x 6 een gaatje geboord en over het pijpje geschoven. Nadat de lijm gedroogd was heb ik het klephuis in de juiste vorm gevijld. De eiding heb ik groen geschilderd, dit heb ik nog over gehouden toen ik nog bij de marine zat. Want een leiding die groen is stroomt zout water doorheen (blauw is drinkwater, geel is smeerolie en ga zo maar door).

img1408sa.jpg

By fevdw at 2011-08-21

img0076cn.jpg

By fevdw at 2011-08-21

img0077fl.jpg

By fevdw at 2011-08-21
 
Foto's op de echte genomen :) knap gedaan Fred
 
Voor de radarbol heb ik een knikker genomen. Als steun waar de radarbol op rust heb ik een ring genomen van een knelkoppeling. Ik heb de maten van de tekening genomen en het komt goed overeen. De ring heb ik gevult met staal plamuur,zo had ik een groter oppervlak om het geheel te kunnen lijmen. Na 2 lagen grondverf heb ik het afgelakt met hoogglans verf.

img0079lz.jpg

By fevdw at 2011-08-22

img0080e.jpg

By fevdw at 2011-08-22
 
Fred, ik volg het al een tijdje in stilte en het wordt heel mooi. Daarnaast is het ook nog eens leerzaam, zo wist ik niet dat groene leidingen voor zout water waren, blauwe voor drinkwater etc.
 
Fred, ik volg het al een tijdje in stilte en het wordt heel mooi. Daarnaast is het ook nog eens leerzaam, zo wist ik niet dat groene leidingen voor zout water waren, blauwe voor drinkwater etc.

Hoi win
Bij de marine was ik machinist, de machinekamer was mijn vak. In de machinekamer lopen verschillende systemen en zo heeft ieder oort systeem z'n eigen kleur. Ja het einde is in zicht. Het volgende probleem zijn de netten. Er is wel iemand die maakt netten maar dat kost aardig wat geld.
 
Fred, zijn de mazen van een garnaal netje niet van het goede formaat?
 
Fred, 7 à 8 mm dat zou goed kunnen passen, dat koop je aan de kust voor een prikje :)
 
De benaming van dit onderdeel weet ik niet, ik denk een winchkop of een verhaalkop. Dit onderdeel heb ik gemaakt van een bezemsteel. Omdat ik geen draaibank heb moest ik dit gewoon met een rondevijl op maat maken. De binnenkant heb ik uitgeboord.

img1421a.jpg

By fevdw at 2011-08-28

img1424tk.jpg

By fevdw at 2011-08-28

img1425b.jpg

By fevdw at 2011-08-28

img1428km.jpg

By fevdw at 2011-08-28

img1427n.jpg

By fevdw at 2011-08-28

img1429t.jpg

By fevdw at 2011-08-29
 
Laatst bewerkt door een moderator:
volgens mij begin je stilaan het einde te zien al kruipt er nog heel wat tijd in al die kleine afwerkingetjes , zeker verder doen zoals je bezig bent het resultaat mag zeker gezien worden.
vgr
Marc
 
volgens mij begin je stilaan het einde te zien al kruipt er nog heel wat tijd in al die kleine afwerkingetjes , zeker verder doen zoals je bezig bent het resultaat mag zeker gezien worden.
vgr
Marc

Hoi Marc,
Ja het einde is zeker in zicht maar wat denk je van de netten en alles wat er bij hoort. Ik heb ook 2 accu's gekocht alleen moet er nog 1 bij omdat hij nog te hoog in het water ligt.
 
fred,
voor de netten,kijk eens bij afgebouwde rc schepen hier op het forum,
droop geeft ook een kotter gebouwd,er zitten prachtige netten op,
ben de naam van de maker vergeten,
meschien helpt dit u,
want netten boeten is niet van de poes maatje,
en ik weet waarover ik spreek,heb lang genoeg in de visserij gevaren,
en nee,ik zie het niet zitten om ze in model te maken,
het werk dat daar is zit brrrrrrrrrr,bangelijk,
groetjes,ronny
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan