Hoofdsponsor

1/35 Kübelwagen Typ 82 (Tamiya 35213)

ERVARING
Beginner
BOUWWIJZE
Oud of the box (met een klein beetje PE)
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
Work in progress
COMMENTAREN
Laat jullie mening de vrije loop...
Goed bezig hoor. Lijkt me niet het eenvoudigste om in elk hoekje en kantje te geraken met de verf.
 
Ziet er inderdaad al helemaal anders uit (y)

Grtz.

Luc:cool:
 
Het interieur is af (denk ik). Natuurlijk gaan we het later, na de eerste vernislaag nog een beetje wash opzetten.
20231008_132233.jpg
Nu even rusten, want ik kijk scheel van al die kleine details en dan komt de buitenkant (camo) aan de beurt.
 
Mooi, met wel de aantekening dat de banden, stuur en andere ‘zwarte’ details in mijn ogen te donker zijn. Kijk eens naar foto’s van echte voertuigen (ook Kubelwagens) en je ziet dat eea een andere tint heeft. Daar komt nog bij het schaaleffect: hoe kleiner de schaal des te lichter het onderdeel, om realistisch te ogen.
 
Mooi, met wel de aantekening dat de banden, stuur en andere ‘zwarte’ details in mijn ogen te donker zijn.

Inderdaad, ik dacht dit op te lossen door het toevoegen van een stoflaag met pigment. Maar waarschijnlijk is dat niet egaal genoeg. Ik ga nu eerst de buitenkant spuiten, dan moet ik de wielen niet afplakken en dan zet ik erna een soort donkergrijze laag op. Welke kleur zou jij aanraden? Een eigen mix of is er een kant en klare kleur die jij zou gebruiken hiervoor?
 
Mooi verfje voor banden van oorlogsvoertuigen vind ik ( anderen ook hoor ) XF 69 NATO Black van Tamiya. Niet echt zwart maar meer zwart grijs , veel realistischer dan gewoon zwart.

53243245503_e438dd643c_h.jpg


Greetzzzz Modest.
 
Het geldt voor al het zwart. Zelfs met die Citroën op schaal 1/8 ga ik geen puur zwart gebruiken maar net iets "lichter zwart", omdat je anders tegen een pikzwarte massa aankijkt. Een klein voorwerp weerkaatst relatief minder licht.

Dus ook het stuur... gebruik daar geen puur zwart voor, zou ik willen zeggen.

De suggestie van Modest werkt, zelf gebruik ik ook wel Vallejo Model Air dark sea gray of panzer grey of zoiets, weet het nummer niet uit mijn hoofd.
 
Mooi verfje voor banden van oorlogsvoertuigen vind ik ( anderen ook hoor ) XF 69 NATO Black van Tamiya.

Ik heb dus vooral de verfjes van Ammo Mig en heb geen Tamiya. Er is blijkbaar bij Ammo ook geen equivalent voor XF-69. Misschien zal ik beiden moeten gaan gebruiken. Omdat ik niet één potje verf wil bestellen zal ik dus mijn eigen mix maar gaan maken. Moet lukken. Thanks
 
Vooral geen perfecte equivalenten gaan zoeken, dan blijf je bezig. Lekker zelf maken... met die druppelflesjes kun je een mooie mix maken. Je kunt bijvoorbeeld 1 druppel wit mengen met 9 druppels zwart.
 
Welke kleur heb je gebruikt om die Kubel te schilderen, lijkt mij dat er een groene tint in zit.
 
Zo... na wat geoefend te hebben met cola flessen een camouflage kleurtje te geven moesten we het toch eens op het model proberen. Ook het zwart heb ik een toontje naar beneden gehaald. Hier en daar gaan we nog wat retouches doen. Zo ga ik de gele lijn in het midden toch even opnieuw spuiten omdat het bruin op die plaats te veel "spikkels" heeft gegeven. Ook de velgen denk ik opnieuw te gaan doen. De spade moet ook nog gedaan worden alsook de riemen van het dak. En dan... tijd om te vernissen...

kubel_07.jpg
 
Hm je kunt die 'spikkels' (overspray) voorkomen door rolletjes blu-tack te kneden en op het model aan te brengen.
 
Beste Bitweiser,
Ik vrees dat je je weer bezondigt aan de fout die je hebt gemaakt in je eerste model (Willys jeep).
Tot juist voor de camouflage zag de kübelwagen er niet slecht uit. Het resultaat van de camouflage toont duidelijk dat je nog niet klaar bent om dit soort werkjes uit te voeren. Zoals Roy zegt breng je dergelijke camouflage als beginneling best aan door gebruik te maken van BluTack (of kneedgom). Ook het gebruik van een sjabloontje die je een millimetertje boven het oppervlak aanbrengt laat toe een dergelijke overvloeiing aan te brengen. Je moet dan wel het debiet en de hoek van de spuitnevel aanpassen al naargelang het gewenste resultaat. En geloof mij, enkele testjes met een colaflesje is in deze niet voldoende en vraagt wel wat meer ervaring.
Sorry, maar ik vrees dat je in de toekomst nog meer mooie modellen zal verprutsen omdat je te snel en te veel ineens wil.
Probeer misschien toch eens te luisteren en eerst enkele modellen te maken met enkel een minieme en subtiele weathering (zoals ik reeds heb gesuggereerd, gewoon een beetje pinwash en een beetje drybrush). Zoals ik je laatste foto nu zie vind ik het zonde van het geld dat je aan dit mooie model hebt gegeven.
Geen enkele job, hobby of taak lukt wanneer je zonder de nodige ervaring enkele niveaus overslaat.
Dit is als opbouwende kritiek bedoeld en niet om de betweter uit te hangen of je terecht te wijzen. Ik vind het alleen jammer dat je enkele mooie modellen zou kunnen maken (van een redelijk niveau) zonder je te vergalopperen en te eindigen met een kübelwagen zoals op de laatste foto.
NB, Voor wat de kleur van de banden betreft kan je in de toekomst misschien Vallejo Nr 306 Dark Rubber uit de serie “Panzer Aces” proberen.
Mvg en succes verder.
 
Ik zie echt wel een (serieuze) verbetering ten opzichte van de Jeep. Het is wel een beetje een kwestie van vallen en opstaan. Iedereen maakt wel eens dit soort foutjes en daar leer je dan van. Iets meer / vaker vragen of uitzoeken hoe anderen iets oplossen, kan je helpen. Maar stukje bij beetje kom je verder.
 
Het groene ziet er beter uit dan het bruine.

Misschien niet allebei hetzelfde verdund of andere druk gebruikt bij het spuiten?

Maar al doende leert men dus dat komt wel goed.

Goed idee om het wat bij te werken met het geel.
 
Het is bij deze bouw trouwens heel eenvoudig op te lossen lijkt mij: gewoon alsnog die blue-tack erop plakken en over de overspray heen de desbetreffende camouflagekleur spuiten.

Ik zie dat ik over die Blu-Tack methode al een post heb geplaatst, zie hier.

Specifiek voor deze bouw, een samenvatting:

39603881415_be2fbe4951_b-jpg.284340


Links de Blu-tack. Doordat die als een worstje op het plastic onderdeel ligt, komt er steeds minder verf op dat onderdeel terecht naarmate dat dieper 'onder de worst' ligt. Enkel wat zijwaartse spray komt daar. Zo krijg je de 'feathered' look die je met deze [Kübelwagen] wilt.

Rechts: afplakken met tape. De airbrush spuit alles recht naar beneden. Er komt dus een scherpe afbakening tussen de ene kleur en de andere.
 
Ik heb deze techniek met bluetack toegepast op mijn 2 vliegerkes. En het werkt prima (als je een zachte overgang wil) . Maar als je te schuin spuit is het effect naar de knoppen en krijg je ook harde overgangen :sneaky:
Ik plak wel heel het gebied af dat ik wil schermen (combinatie van blue tack en tape) omdat mijne airbrush techniek nog maar pover is
 
Zelf heb ik mij een groot blad papier genomen.
Een flesje verf aangeschaft alleen maar om te oefenen.
Van stipjes zetten tot lijnen trekken en tekeningetjes.
Hoe dichter je gaat naar het blad hoe fijner de lijnen enz......
Ook wat spelen met de druk op de trekker.
Dit heb ik uit een boek over hoe te leren werken met airbrushes.
En het is nog plezant ook.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan