Hoofdsponsor

1/35 Kübelwagen Typ 82 (Tamiya 35213)

ERVARING
Beginner
BOUWWIJZE
Oud of the box (met een klein beetje PE)
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
Work in progress
COMMENTAREN
Laat jullie mening de vrije loop...

Bitweiser

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 aug 2023
Berichten
98
Locatie
Tongeren
Na het kleine fiasco met de Willys Jeep hebben we ons voor het eerst op een Duits voertuig gestort. Dit voertuig zal deel uitmaken van mijn nog te bouwen Diorama.

kubel_01.jpg

Omdat ik geen goede eerste ervaring heb opgedaan met photo etch materiaal besloot ik toch om ook in dit voertuig er gebruik van te maken, gewoon omdat ik de set reeds gekocht had maar ditmaal besloot ik enkel de "makkelijke" onderdelen te gebruiken.

kubel_02.jpg
kubel_03.jpg

Er zitten in deze kit heel wat kleine onderdeeltjes (zoals de bumpers) die fragiel en moeilijk op hun plaats te houden zijn, maar al bij al lijkt het toch goed mee te vallen. Ik heb er alvast een beter gevoel bij dan bij de Jeep. Het zal zoals op de foto boven te zien wel wat extra werk vragen om alle spleten goed te dichten met wat Tamiya putty. Met alle photo etch erop (pedalen, vloer, documententas en houders voor de jerrycans) staat alles in elkaar.

kubel_04.jpg

Tijd dus om te primen. Ik heb deze keer mijn airbrush wat beter afgesteld (denk ik) en ben heel tevreden van het resultaat.

kubel_05.jpg

De primer heeft zich mooi egaal over het model gezet en de geschuurde naden zijn helemaal niet zichtbaar. Ik had misschien de ruit pas nadien moeten plaatsen maar ik hoor overal dat je dan met contactlijm moet werken en dat dit sporen nalaat op het glas. Nu is het een kwestie van beslissen hoe we gaan verven. Gaan we voor een eerste versie in Duits grijs of kiezen we voor de camouflage kleuren (geel, groen, bruin). Omdat de diorama zich in 1944 tegen het eind van de oorlog zal afspelen, zal ik naar alle waarschijnlijkheid voor de laatste optie gaan. Wordt dus vervolg.
 
Eerste (vriendelijke) hartenkreet: als je opmerkingen / opbouwende kritiek / waarschuwingen voor te nemen bouwstappen wilt, post dan iets regelmatiger. Ook met de Jeep bouw je een hoop en vergeet je de voortgang te delen.

Zo lees ik jouw opmerking dat er heel wat putty aan te pas zal moeten komen; ben dan benieuwd wat je gaat dichtsmeren en wat niet. Veel kieren zie je op het origineel ook en Tamiya kitjes behoeven in het algemeen minder plamuur dan vergelijkbare sets van andere makers. Daarnaast, als je putty kiest dan is een tip om een paar uurtjes te wachten en het werk dan opnieuw te beoordelen. De meeste putty's krimpen (op Milliput na) en zullen profiteren van een aanvullende smeerbeurt.

Maar de eerste verflagen zien er goed uit! Tot nu toe ga je beter dan met de Jeep, die ikzelf trouwens zeker niet als 'ramp' zag maar als prima eerste poging.
 
Ziet er inderdaad niet slecht uit. Doe rustig aan, werk stap voor stap en wacht reacties af alvorens verder te gaan. Op die manier leer je het meest. Succes met het vervolg.
 
Dat is al een mooie start,
De primer ziet er prima uit.

Wat mij opvalt en wat ik ook bij veel andere bouwers zie is dat je ook alle 'toebehoren' zoals de schop, het reservewiel enz.
op het voertuig lijmt.
Het lijkt mij niet simpel om dat nadien nog te verven maar misschien is dat op deze schaal beter te doen dan op 1/16 :winking:

Grtz.

Luc:cool:
 
Ziet me er prima uit. Zelf bouw ik niet alles ineens maar in tussenstukken zodat ik er makkelijker bij kan met de airbrush.
Niet dat dit slechter is hoor, is meer een voorkeur dan iets anders.
 
Ziezo, de Kübelwagen heeft zijn basiskleur gekregen. Ik ben vrij tevreden over het spuitwerk al had de motorkap wat beter gekund. Ik ben echter vrij tevreden. Nu moeten de camo kleuren nog erop en dient het nodige afplakwerk te gebeuren. Het interieur en het dakcanvas mogen immers niet in camo kleur komen.
Zou ik de camo met het penseel aanbrengen of met de airbrush? Airbrush zal meer dan waarschijnlijk mooier zijn maar ik heb niet veel vertrouwen in mijn recente airbrush capaciteiten. Het penseel zal me beter liggen maar niet zo mooi ogen. Ik denk dat ik voor airbrush ga en indien echt niet om aan te zien kunnen we het nog altijd opnieuw overspuiten zeker?
Wat denken jullie?
kubel_06.jpg
 
De jeep vond ik geen fiasco hoor.
Ook deze ziet er goed uit
Hoop dat niet alles al vast staat want dan word het moeilijk schilderen aan het interieur.
Ben benieuwd naar vervolg.
 
Het penseel zal me beter liggen maar niet zo mooi ogen.
Probleem bij alle modelbouwers, in realiteit werd camouflage geregeld met een borstel aangebracht.
Enkel als het voertuig van het fabriek uit in camouflage werd geleverd werd het gespoten.

Ziet er best goed uit je model.
 
Wat Jan zegt, maar wat 1:1 duidelijk gekwast is, ziet er 1:35 veel effener uit. Anders gezegd, als je op een aantal meter afstand van het echte voertuig gaat staan ziet de camouflage er al een stuk netter uit.

Qua oppervlak past dan misschien het beste de airbrush, qua afwerking aan de randen misschien het penseel.

Het is dus kiezen tussen twee goeden, in de wetenschap dat je nooit iets perfect 35x kunt verkleinen.

Wat je airbrushtechniek betreft: eerst oefenen en perfectioneren, daarna toepassen. Uurtje testen met luchtdruk en mengverhouding brengt je al een stukje meer zelfvertrouwen. Ook net voordat je ‘voor het echie’ gaat spuiten, even een proefdruk gebruiken, niet meteen op het model.
 
Ziet er inderdaad niet slecht uit. Doe rustig aan, werk stap voor stap en wacht reacties af alvorens verder te gaan. Op die manier leer je het meest. Succes met het vervolg.
Dat is mijn grootste probleem. Al mijn "projecten" zouden al af moeten zijn eer ik er aan begonnen ben :-). Wachten staat wel in mijn woordenboek maar dat wel helemaal achteraan en in kleine lettertjes.
 
Als je de camo wil aanbrengen met je airbrush, maar je hebt nog niet zoveel vertrouwen in je skills moet je eens oefenen op een PET flesje. Goed voor je zelfvertrouwen en er kan niet veel mis gaan hè. Veel succes

Greetzzzz Modest.
 
Als je de camo wil aanbrengen met je airbrush, maar je hebt nog niet zoveel vertrouwen in je skills moet je eens oefenen op een PET flesje. Goed voor je zelfvertrouwen en er kan niet veel mis gaan hè. Veel succes

Greetzzzz Modest.

Geweldige tip... Thanks
 
Beste ik denk dat ik dezelfde ziekte had als jij kon gewoon nooit wachten tot het af was , en dan ging ik naar een modelbouwwinkel om verf of lijm en kwam met een nieuwe doos naar huis , gevolg degene waar ik aan bezig was ging terug in de doos en ik moest die nieuwe bouwen
Ik had het soms zo erg als ik naar huis fietste dat ik stopte om de doos te openen kon gewoon niet wachten
Ben nu in de 70 en heb toch meer geduld gekregen en nu zeker door dat mijn vrouwke niet goed is en ik meer in het huishouden moet doen
Eraan werken , geduld oefenen het loont zich op de duur , en is het fout herbegin dat hebben ze mij hier geleerd op dit forum
succes verder
By the way het ziet er in mijn ogen toch goed uit
Marc
 
Eraan werken , geduld oefenen het loont zich op de duur , en is het fout herbegin dat hebben ze mij hier geleerd op dit forum
succes verder
By the way het ziet er in mijn ogen toch goed uit
Marc
Bedankt Marc, ik ben geen 70 maar toch al dik in de 50 ondertussen en ik heb nog steeds die drang vooruit. Een van de redenen trouwens om met modelbouw te starten. Onthaasten.
Bedankt voor de tip en veel beterschap voor je vrouw.
Peter
 
Dat is mijn grootste probleem. Al mijn "projecten" zouden al af moeten zijn eer ik er aan begonnen ben :-). Wachten staat wel in mijn woordenboek maar dat wel helemaal achteraan en in kleine lettertjes.
Zo was het tot voor kort ook bij mij, maar ik heb de knop omgezet en mezelf voorgenomen dat het helemaal NIETS uitmaakt hoelang ik met een project bezig ben, of hoelang het desnoods "in de koelkast" gaat om iets anders te doen, behalve natuurlijk bij een eventuele toekomstige groepsbouw in papier of zo (hint hint hint :winking:)
 
Ik ben nog een beetje aan het oefenen voor de airbrush. Mijn vrouw vraagt zich af waar al onze lege colaflessen plots naar toe zijn (bedankt Modest) maar ondertussen toch al een beetje met verf gespeeld. Een beetje kleur maakt toch al onmiddellijk een verschil.

20231007_170107.jpg
 
Mooi wagentje, vind ik eerlijk gezegd mooier dan een JP of "JEEP", veel interessanter van vorm, en veel economischer van verbruik als je de motoren vergelijkt. Je keuze van kleur is weer eens wat anders dan het standaard grijs.
 
Goed bezig zo te zien.
Netjes al.(y)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan