Hoofdsponsor

1/35 Kübelwagen Typ 82 (Tamiya 35213)

ERVARING
Beginner
BOUWWIJZE
Oud of the box (met een klein beetje PE)
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
Work in progress
COMMENTAREN
Laat jullie mening de vrije loop...
Weer heel veel goede tips. Ik heb hier geen blue tack maar wel een "wit product" dat zal ook wel werken. Ik ga nu eerst even mijn mengverhoudingen "standariseren" en ook eens kijken wat het resultaat is bij verschillende luchtdrukken. Iets wat ik waarschijnlijk al veel eerder had moeten doen.

@airbus56 bedankt voor jou reactie. Je neemt duidelijk je tijd om mensen terecht te wijzen. Helaas moet ik als absoluut beginner toch eveneens de tijd nemen om je (een beetje) tegen te spreken. In de eerste plaats vind ik niet dat ik dit model verprutst heb. Ja ik heb een fout gemaakt in het spuiten maar dat wist ik zelf al en dat had ik ook aangegeven. Ik gaf ook aan dat ik dat zou herstellen. Ten tweede zie ik het afwerkingsniveau door de ogen van een beginner en niet van een expert zoals jij. Als ik beter wordt zal ook mijn kritisch oog verbeteren. Hoe vaak heb ik immers op dit forum gelezen van experten dat ook zij hun eerste werkjes hebben "verprutst". Wel ik hoop ooit ook een expert te mogen worden.
Ten derde ga ik niet akkoord dat ik me zou moeten beperken tot iets "simpels". Als absolute beginner is er niets simpel te noemen. Als ik me echter zou beperken (beperken = remmen, vrijheid afnemen) dan zou ik ook nooit iets anders kunnen aanpakken. Het is door te vallen en opnieuw op te staan dat je leert. Ik ben Electro-technisch ingenieur en als ik me altijd beperkt had tot wat ik zeker wist dat ik kon had ik nooit bereikt waar ik vandaag sta. Uitdagingen aangaan - yes, I can - werkt motiverend en geeft zin aan het volgende keer nog beter te willen doen om dan weer andere fouten te kunnen maken natuurlijk.
Verder dank ik je vanzelfsprekend voor jou inbreng en ik heb de nodige zwarte verf besteld. Zowel de Vallejo als de Tamiya om zelf te bekijken of deze nog beter zijn dan de mix die ik er nu heb opgezet.

Nu heb ik professioneel nog enkele projecten die af moeten dus zal het enkele dagen zijn voordat ik het resultaat van mijn correcties zal posten of ik zal moeten toegeven dat ik het model inderdaad volledig heb verprutst.
 
@Bitweiser,
Mijn kritiek was bedoeld als opbouwende kritiek en zeker niet om je terecht te wijzen (dit staat zo letterlijk geschreven in mijn vorige post).
Mijn probleem als modelbouwer is vooral gericht op het feit dat je (zoals ik het aanvoel en zoals ik het al twee keer heb vermeld) te veel en te snel ineens wil en dat je jezelf niet de tijd gunt om je rustig stapsgewijs te bekwamen in de hobby. Dit wil dus niet zeggen dat je niet kan (of moet) groeien in je projecten. Indien je zelf ter zake een andere mening bent toegedaan is dit uiteraard je eigen keuze en respecteer ik deze ten volle.
Zoals je zelf hebt aangegeven in de inleiding van je topic onder de rubriek commentaren heb ik dus wel de vrijheid genomen om daadwerkelijk mijn mening te geven. Als ik iets niet goed vind, dan zeg ik het ook en probeer ik tevens enkele suggesties mee te geven (wat je daar dan mee doet, dat beslis je uiteraard zelf).
Om nog even terug te komen op de kübelwagen. Ik heb zelf gezegd dat ik dit model in de voorlaatste fase (foto post 23) niet slecht vond. Indien je dit model in die zin verder had afgewerkt met de basistechnieken (wat ik ook al tweemaal heb gesuggereerd) zou dit een mooie maquette zijn geworden. Geen topmodel maar voor een beginneling, zeker een meer dan behoorlijk resultaat. En ik weet dat iedereen fouten maakt (zelfs de gevorderde modelbouwer maakt fouten) maar fouten waarmee je het resultaat van een reeds geslaagd model (in mijn ogen) volledig teniet doet terwijl die te vermijden zijn, daar heb ik het als rechtgeaard modelbouwer een beetje moeilijk mee en ik zal dat dan ook zeggen.

Uiteraard is het niet de bedoeling om oeverloze discussies te gaan voeren en wens ik met jou op het forum in de beste verstandhouding verder te communiceren. Ik beschouw dit onderwerp voor wat mij betreft dus als afgesloten. Uiteraard mag je altijd nog een persoonlijk bericht sturen indien je dit wenst.

Mvg.
 
Laatst bewerkt:
Wij zijn met zijn allen begonnen op deze manier en na10 jaar leren we nog steeds zeer veel bij,dus ik vind dat je hier wel mooie werk hebt geleverd en inderdaad er kan wat verbeterd worden aan dit model maar de verdere tips neem je gewoon mee naar het volgende project..
Als ik persoonlijk een kleine tip kan/mag geven is de volgende,ik spuit mijn camouflage uit de hand maar ik teken eerst het volledige patroon op het voertuig,verdun je verf een klein beetje meer en verlaag je psi zodat je met fijne lijntjes het patroon kan in tekenen werk zo dicht mogelijk tegen het voertuig zo voorkom je ook de wel bekende overspry😉..
Je kan ook met verdunde verf (basis kleur) langs de camouflage randen gaan om deze overspry weg te werken...
Blijf verder genieten van deze fantastische hobby en ook bijons loopt het zeker eens fout,dus blijven oefenen en oefenen...👍👍👍
 
Bij gebrek aan 'Blue tack'

Posterbuddy's van Pritt of iets dergelijk werken ook goed.

Grtz.

Luc :cool:
 
Hier zijn we weer en we hebben onze kuipwagen wat aangepast. Ik heb voor de wielen en het interieur op aanraden Tamiya XF-69 gebruikt en inderdaad. Dit oogt veel beter. Persoonlijk ben ik super tevreden van het resultaat tot nog toe. Het interieur vind ik super gelukt en ook de "herwerkte" camouflage kan ditmaal mijn goedkeuring krijgen. Kan het nog beter? Natuurlijk maar nu heeft het model de zachte overgangen waar ik naar op zoek was. De blue tack (of altans het equivalent) heeft hier inderdaad goed geholpen. Super tip!!! Klaar voor de eerste glanslaag en dan de decals en verwering. Kan dit erdoor of is het nog steeds knoeiwerk?
kubel_08.jpg

Na het bekijken van wat YouTube filmpjes heb ik op voorgaande modellen AK Gauzy gebruikt. Ik was hier echter niet echt gek van (maar ik heb het wellicht ook niet juist gebruikt). Nu heb ik ook een andere vernis gekocht. Welke raden jullie aan en waarom?

gloss.jpg
 
Hoewel het al beter oogt, zie ik nog steeds overspray en zou ik dat proberen op te lossen door na een tweede blu-tacksessie een laatste laag geel toe te passen. Iets meer verdunner bij de verf, beetje proef spuiten, niet te hoge compressordruk en gaan. Zo krijg je het nog mooier en kun je jezelf nog net iets meer trots veroorloven. (Overigens begrijp ik het ook wel als je dat niet meer aandurft en denkt, goed is goed).

Dat lucky varnish-middeltje was, tegen mijn principe in, het eerste Ammo- ding dat mijn werkkamer in is gekomen. Getest en…. als rommel bevonden. Maar misschien werkt het in jouw handen beter dan bij mij.
 
Trouwens, waarom wil je een glossy laag tbv verwering? Glossy is vooral handig als je bijvoorbeeld een wash wilt plaatsen. Als jij dat als verwering ziet of bedoelt: ok. Maar als je aan de slag wilt met bijvoorbeeld olieverfjes of drybrushes wilt toepassen of een filter of dergelijke, dan kun je juist beter een matte ondergrond hebben. Het ligt er dus aan wat je volgende stap is.
 
Trouwens, waarom wil je een glossy laag tbv verwering? Glossy is vooral handig als je bijvoorbeeld een wash wilt plaatsen. Als jij dat als verwering ziet of bedoelt: ok. Maar als je aan de slag wilt met bijvoorbeeld olieverfjes of drybrushes wilt toepassen of een filter of dergelijke, dan kun je juist beter een matte ondergrond hebben. Het ligt er dus aan wat je volgende stap is.

Ik wil inderdaad wat washes gaan toevoegen...
 
Een pinwash dan, neem ik aan.

In dat geval kun je prima de matte lucky varnish gebruiken want die kwam er bij mij prachtig glossy uit :D

Maar serieus, nog twee opmerkingen in aanvulling op mijn vorige (ik vertoon werkontwijkend gedrag... ):

- Het model ziet er echt een stuk beter uit dan eerst, dus ik begrijp je overwinningsgevoel en de 'uplift' van vooruitgang die je maakt. Dat is al zo ten opzichte van je vorige post, maar helemáál als je het vergelijkt met de Jeep. Geniet daar vooral van, want er is in de hobby weinig leukers dan grote stappen te maken in hoe je modellen eruit komen te zien, het gevoel dat je een stukje dichterbij komt aan de getalenteerde anderen die je hier aan het werk ziet (bij Danny Jeurissen bijvoorbeeld, die op zijn beurt op het gebied van afwerking de afgelopen jaren zelf ook ontzettend veel vooruitgang heeft geboekt). Mijn tip om het geel nog beter te maken moet je lezen als een poging je nog meer zelfvertrouwen te geven; want met niet al teveel moeite (verf iets verdunnen, luchtdruk iets naar beneden) kun je nog dichterbij komen. Ook letterlijk bij het model trouwens, waarover de tweede opmerking:

- Doordat je met lagere druk en iets meer verdunning dichterbij je model kunt komen, zou je zelfs kunnen overwegen om helemaal niet meer af te plakken (blu-tacken). Als je niet 15 of 20 centimeter vanaf je model airbrusht, maar 2 tot 4 centimeter er vanaf of zoiets, dan kun je die kleine spettertjes overspray stuk voor stuk corrigeren, alsof je met een gummetje werkt. Dit behoeft wel wat meer ervaring in die zin, dat je moet weten wanneer je moet stoppen. De tip droogt wat sneller. Je kunt retarder of flow improver gebruiken om dat een beetje tegen te gaan. Regelmatig de tip schoonmaken, blijft echter een noodzaak.

Op die manier heb ik onder andere het oil canning effect gemaakt op mijn 1/72 Yokosuka bommenwerpertje:

49664267042_5da7619753_b-jpg.285710


Zie hier. Werkwijze: donkergroene ondergrond. Daarna afplakken met tape twee van de vier zijdes van een "blokje", daarna héél dicht op het model, héél lage compressordruk en relatief veel verdunning, het effect airbrushen. Ik lees in mijn bouwverslag terug dat ik de airbrush op ongeveer 1,5 centimeter van het model hield. Zo kun je uiterst precies mikken.

Ook heb ik die techniek (lage PSI, iets meer verdunnen, niet afplakken) toegepast op het mottling-patroon van een Messerschmitt 262 op de erg kleine schaal 1/144 (zie hier):

15721590084_63527fb8ab_c-jpg.279862


Toch is het in het geval van jouw Kübelwagen verstandig om een rudimentaire afplaksessie te doen, wat betreft bijvoorbeeld de banden als je daar in de buurt komt. Ook zo dicht op je model, heb je toch nog wel iets van overspray.

Wil je dit eens proberen, gebruik daar dan zeker niet meteen je model voor maar eerst een oefenblaadje of oefen-petflesje.
 
Wow... knap wat je daar gedaan hebt. Momenteel werk ik met de verf onverdund, recht vanuit het flesje met een druk van "slechts" 15 psi. Iets verdunnen dus en druk nog omlaag. Ik zal dit morgen zeker nog eens uitproberen. Maar eerlijk is eerlijk, ik vind het nu reeds goed genoeg. Ik heb wel al heel veel info gekregen voor mijn volgende werkje waar dezelfde camo moet op toegepast worden zodat ik van in het begin beter kan doen. We gaan proberen...
 
De enige verf die ik onverdund gebruik, is Alclad. Voor de rest alles verdund, zelfs Vallejo Model Air, in een verhouding van 10 druppels verf, 5 druppels verdunner en 1 druppel flow improver. Dit is de formule die ik via Airbrush Services Almere leerde. Dus zelfs specifiek voor de airbrush gemaakte verf kan worden verdund tot verhouding 2:1 verf:verdunner, om een perfecte viscositeit te krijgen.

15 psi is trouwens niet verkeerd hoor, voor algemene airbrushwerkzaamheden.

Wat eventueel aanpassen van het model betreft… ik ben benieuwd. Ieder doet het op zijn eigen manier en je verdient al respect voor je snelle leercurve. En ik waardeer het al zeer dat je al correcties hebt toegepast en niet pavloviaans hebt gezegd “ik neem de tip mee voor een volgend model”. Dat is de insteek die veeeeel beginnende bouwers hebben, tot ze erachter komen dat ook dat nieuwe model weer verbeterpunten bevat, waarvan de tips dan weer worden meegenomen naar een volgend model, etc, etc. En uiteindelijk krijgt zo’n bouwer nooit een model af dat volledig toont wat hij in zijn mars heeft.

Het getuigt van doorzettingsvermogen en de wens te leren, dat je de eerdere tips al meteen op dit model besloot toe te passen.

Ik volg met interesse. Succes met de laatste loodjes.
 
Mischien een domme opmerking. Ik had ergens gelezen dat de voertuigen gewoonlijk in een standaard kleur in de eenheid aankwamen.
Plaatselijk (aan het front) werd dan dan camouflage erop gezet. Ik dacht dat dit met de borstel gebeurde en geen te grote vlekken want dat is niet makkelijk met de hand. Dus de camouflage vlekken hebben helemaal geen zachte overgang en zijn minder netjes dan je denkt.
Maar ik kan verkeerd zijn. 🥴
 
Als dat het geval is (heb ik geen verstand van), dan is het zaak -eventueel voor volgend model- de allicht slordige schilderwerken niet 1:1 slordig te maken. Maar die slordigheden 35x zo gering te maken.

Wat zeggen de instructies van Tamiya? Als zij zeggen ‘feathered’ dan is er toch een goeie kans dat ze ergens een foto hebben gezien van een gefeatherde Kübelwagen.
 
De foto’s in post Nr 45 geven een flinke verbetering tegenover deze in post Nr 33. Ik zou de kübelwagen dus verder niet meer proberen te veranderen. Je ervaringen en vorderingen kan je dan toepassen op je derde model.

Misschien een klein beetje algemene informatie voor wat het airbrushen betreft (en waarmee je in de toekomst stap voor stap een beetje rekening kunt houden).

Een goede verflaag op uw model hangt af van tal van factoren.
De belangrijkste zijn :
- De soort verf die men gebruikt (enamel, acryl op alcoholbasis of watergedragen verf, primer, vernis…).
- Gebruikte verdunning (white spirit, thinner, water, andere verdunners…)
- Soort airbrushpistool dat wordt gebruikt (singel action of double action + naalddikte).
- Werkdruk (aantal Kg/Bar/Psi waarop men werkt). Hierbij speelt ook de kwaliteit van de compressor voor een stuk mee (lichte of zwaardere compressor, compressor met of zonder drukvat…)
- Omgevingstemperatuur (wanneer het te koud en te vochtig is verwerkt en/of droogt de verf niet goed).
- Ook het debiet van de verfnevel, de afstand tot het te verven oppervlak en de snelheid waarmee men met de airbrush over het oppervlak gaat spelen een rol.
- En uiteraard is de ervaring van de modelbouwer/airbrusher uiterst belangrijk en bepalend voor het geleverde resultaat.

Zelf werk ik met drie verschillende soorten verven en pistolen.
1. Enamel verf van Revell met compressor Euro-tec 30A. Hiervoor gebruik ik meestal een pistool badger 150 met medium naald met werkdruk 1,2 kg (= 1,17 Bar, 17 psi). Verdunning : verf Revell + 40 à 50 % Color Mix Revell.
Deze verf en airbrush gebruik ik voor het zetten van grondlagen (als primer) en voor grotere oppervlakken.
2. Verf Vallejo Air voor het verven van allerhande oppervlakken en bij het mengen van complexere kleuren. De flesjes met druppelteller lenen zich immers uitstekend voor het exact afmeten van verhoudingen met verschillende kleuren.
Voor het verven met Vallejo gebruik ik een pistool Iwata HPC-Plus met 0,4 naald. De werkdruk is dan 0,8 kg (= 0,78 Bar, 11 psi). Verdunning : Verf Vallejo + 25 à 30 % thinner Vallejo.
3. Verf Golden. Dit is een soort waterverf voor het uitvoeren van heel gedetailleerde werkjes (post shading enz).
Voor het verven met Golden gebruik ik een pistool Harder & Steenbeck Infinity met zeer fijne naald (0.2 mm). De werkdruk bij het verven met Golden is 1,8 kg (= 1,7 Bar, 25 psi). Verdunning : verf Golden + 10 à 15 % verdunning Golden.

Als uitgangspunt voor het airbrushen ga je uit van een verf met 25 à 30 % verdunning en een werkdruk van ongeveer 1 kg. Hiermee kan je dan experimenteren (iets meer of minder werkdruk, iets meer of minder verdunning) tot je tot een gewenst resultaat komt. Zoals reeds gezegd kan het soort compressor of airbrush (+ naalddikte) en de ervaring van de gebruiker leiden tot kleinere verschillen waarbij de ene modelbouwer zal opteren voor een iets andere werkdruk of verhouding verf/verdunning dan de andere. De rest is oefening en ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Mischien een domme opmerking. Ik had ergens gelezen dat de voertuigen gewoonlijk in een standaard kleur in de eenheid aankwamen.
Plaatselijk (aan het front) werd dan dan camouflage erop gezet. Ik dacht dat dit met de borstel gebeurde en geen te grote vlekken want dat is niet makkelijk met de hand. Dus de camouflage vlekken hebben helemaal geen zachte overgang en zijn minder netjes dan je denkt.
Maar ik kan verkeerd zijn. 🥴
Dat was wellicht het geval aan het begin van de oorlog (toen werden zowat alle voertuigen à fabriek in grijs geleverd) maar naarmate de oorlog vorderde werden ook de leveringsvereisten aangepast.
 
Moeilijke beslissingen. @Roy vd M. zegt nog een beetje proberen bij te werken terwijl @airbus56 zegt het zo te laten en bij het volgende model beter te doen. Wat doet een mens dan?
Wel hij probeert het toch nog wat bij te werken maar dan met de airbrush tips van @airbus56. De Dunkelgelb Ammo verf werd hier 25% verdund met X-20A van Tamiya en de druk was rond de 0,7 bar. Mijn airbrush is een Harder & Steenbeck Ultra met 0,4 naald.

En nu hou ik het voor bekeken voor wat de camo betreft. Hier is het resultaat, nog steeds in de zelfgemaakte spuitcabine (waar hallo-fresh dozen allemaal goed voor zijn). Nu gaan we een gloss coat toevoegen, decals erop, wellicht nog een gloss coat en dan de pin wash.

kubel_09.jpg
 
Je hebt in ieder geval al een kwaliteitsairbrush 👍🏻
inderdaad al veel beter , clear gloss en daarna decals is een goed idee
maar daarna zou ik een matte clear doen , oorlogsvoertuigen blinken niet….. denk ik


Greetzzzz Modest.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan