Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw VW Kever Staff-car 1/35 [DONE] Einddatum 22-03-2018

Dan bedoel je zeker enamel Airbus56, want acrylverf is -behoudens specifieke primer- in de meeste gevallen een zwakke ondergrond.

Hoe dan ook, gebruik je dus die zwarte verf als primer.

Juist, klein foutje van mij.
Het gaat hier inderdaad om de enamel verf van Revell.
In tegenstelling tot de meeste acryl verven waar een simpele aanraking met een vingernagel reeds krasjes kan veroorzaken, is de enamel verf van Revell supersterk en zeer goed bestand tegen eender welke manipulatie achteraf.
Afhankelijk van de beoogde kleur (eindresultaat) kan je eender welke kleur uit het gamma gebruiken als basis.
 
Laatst bewerkt:
Beste Roy , Airbus , Mark ik denk dat het een beetje mijn fout is onwetend heb ik iets gebruik dat heel waarschijnlijk reageerde op de verf want het is alleen op de groene verf waar ik dat product op gebruikt heb die gewoon loskwam
Jullie kennen dat toch die kneedbare dingen om een poster of foto tegen de muur te kleven zonder schade aan te brengen , wel ik heb daar een heel pak van liggen en als dat goed gekneed is en handwarm is dat net plasticine en daar heb ik worstjes van gemaakt en daar de camo mee afgeplakt om te spuiten , maar ik moet ook nog 1 ding melden daar waar de verf los gekomen is stond die enorme knots op het dak en daar heb ik de alclad primer nogal redelijk dik opgespoten maar wel meer dan een dag laten drogen daarna lichtjes geschuurd want het is juist op die plaats waar de meeste verf los kwam
De kever is nu terug gespoten helemaal in olive groen en staat te drogen
Niks ergs gebeurt juist wat achteruit met mijn tijd he , morgen kan ik ook al niet al te veel doen , ik kom er wel
Marc
 
In tegenstelling tot de meeste acryl verven waar een simpele aanraking met een vingernagel reeds krasjes kan veroorzaken, is de enamel verf van Revell supersterk en zeer goed bestand tegen eender welke manipulatie achteraf.

Bepaalde kleuren enamelverf (zwart / grijs) worden inderdaad vaker als primer gebruikt. Beetje ouderwets, maar daarom niet minderwaardig. Ik hou van ouderwets. Hoewel ik wel een primer gebruik, omdat die mij prima bevalt.

Marc, gaat goed komen!
 
Vroeger werd er nooit geen primer gebruikt maar zal er ook wel mee te maken te hebben dat er meer met enamels werd gewerkt.
 
Beste Roy , Airbus , Mark ik denk dat het een beetje mijn fout is onwetend heb ik iets gebruik dat heel waarschijnlijk reageerde op de verf want het is alleen op de groene verf waar ik dat product op gebruikt heb die gewoon loskwam
Jullie kennen dat toch die kneedbare dingen om een poster of foto tegen de muur te kleven zonder schade aan te brengen , wel ik heb daar een heel pak van liggen en als dat goed gekneed is en handwarm is dat net plasticine en daar heb ik worstjes van gemaakt en daar de camo mee afgeplakt om te spuiten , maar ik moet ook nog 1 ding melden daar waar de verf los gekomen is stond die enorme knots op het dak en daar heb ik de alclad primer nogal redelijk dik opgespoten maar wel meer dan een dag laten drogen daarna lichtjes geschuurd want het is juist op die plaats waar de meeste verf los kwam
De kever is nu terug gespoten helemaal in olive groen en staat te drogen
Niks ergs gebeurt juist wat achteruit met mijn tijd he , morgen kan ik ook al niet al te veel doen , ik kom er wel
Marc

Marc,

Ik ken het product dat je hier vernoemt en ik weet dat de toepassing die je hier beschrijft wel meer wordt gebruikt in de modelbouw.
Zelf gebruik ik voor dit doel de zogenaamde "kneedgom". Dit is een gelijkaardig product dat in de kunstwereld wordt gebruikt om o.a. de kleuren van pastel tekeningen te verzachten (met de kneedgom wordt over de kleurlaag gerold om bijvoorbeeld de blos op de wangen van een gezicht een meer natuurlijk uitzicht te geven en overgangen in kleur mooi te nuanceren). Mogelijk is het product dat jij gebruikt misschien iets te agressief en in dit geval kan kneedgom misschien uitkomst bieden (voor zover dit mede oorzaak is van je probleem...)
Mvg
 
Laatst bewerkt:
Thanks , ik had gisteren bij Lucas plasticine gaan kopen maar die hecht zich niet aan plastiek toch niet goed genoeg en laat een vettige schijn achter dus afvoeren deze manier
Marc
 
Thanks , ik had gisteren bij Lucas plasticine gaan kopen maar die hecht zich niet aan plastiek toch niet goed genoeg en laat een vettige schijn achter dus afvoeren deze manier
Marc

Marc,

Plasticine is een boetseerklei die voor een deel bestaat uit oliën en vetten. Deze zijn oorzaak van de vetafzetting op je model.
Voor de kneedgom neem je best deze van een goed merk. Nagenoeg alle fabrikanten van teken- en schilder benodigdheden hebben een kneedgom in hun assortiment (Faber-Castell, Staedtler, Bruynzeel....)

Mvg
 
Vroeger werd er nooit geen primer gebruikt maar zal er ook wel mee te maken te hebben dat er meer met enamels werd gewerkt.

Ron , zou/zal je weleens gelijk in kunnen hebben ... zo denk ik er ook over , en idd de droogtijden die soms niet meer zo gerespecteerd worden.

Tegenwoordig zie je het bos door de bomen met allerlei verfsoorten/merken dat vervelende reactie's kunnen ontstaan ...

Just my 2 cents ;)
 
Hey,

Inderdaad, de vele reclametoestanden doen er niet veel goeds aan...
Vandaar dat ik me hou aan een merk, de rest kan de..... :) ;)
Van die reclametoestanden trek me dan ook niet veel van aan, is er enkel om de commerce te laten draaien, ook al gebruikt een 'modelbouw-grootheid' (wat een naam) die nieuwere producten... ;)
 
Mannekes dit was heftig enerverend enorm
Om te beginnen gisteren naar Lichtervelde gereden , kevertje was ondertussen lekker in het groen aan het drogen na dat ongelukkige voorval , dus ginder aangekomen even wat rondgelopen ,Steven had ik al gezien maar die was druk bezig om zijne wel verdiende portemonee te spijzen dus liet ik hem maar doen .
Na enige tijd kwam Steven zelf naar mij om me de hand te drukken , eerst even wat gebabbeld en dan over de putty begonnen en hij prijsde mij de Clever putty aan dus doosje meegenomen
En vanmorgen de strijd aangebonden met dat rare spul , mijn kleindochter die kende dat als speelgoed maar had dezelfde doos maar met andere tekst op dus in feite is het gewoon speelgoed
Ok om een uur of elf begonnen , dat goedje kleeft overal aan behalve ........ jaja aan plastiek het is te zeggen je moet het deftig aan drukken wil het blijven kleven maar aan mijn mes daar zou het bijna naar toe springen
Kleine worstjes gedraaid en die aangebracht ongeveer zoals op de tekening trok op niks veel te dik , geen mooie rondingen echt gekl... met dat spul en dan de miserie om de kever nog vast te kunnen houden want overal hangt die putty en daar waar je handwarmte komt begint dat terug te werken
Na de tekening nog eens goed bekeken te hebben zag ik dat de figuren mooi glooiend zijn gemaakt dus ik zat ergens niet 100 % juist met hoeken en kanten , maar nu kwam onze Filip zijn cuttermes er aan te pas lekker scherp , ik begon de uit de hand de afrondingenzelf te snijden en dat ging vrij vlot en het werd met de minuut beter , ik had het gevonden ik maakte op een stuk glas een plat gerold stuk putty en sneed er reepjes af die ik de vorm gaf die in de richting van het voorbeeld gingen
De kever even in de diepvries gezet en een boterhammetjes gegeten en verder gegaan ja nu was de putty hard en bleef mooi zitten en stilaan kwam er toch zich in , uiteindelijk ben ik toch klaar geraakt , snel naar beneden gevlucht mijn airbrush in gereedheid gebracht lekker kleurtje in gedaan en een paar laagjes verf opgezet .
Na een klein kwartiertje drogen de putty voorzichtig verwijderd en het resultaat zie je hier
De putty look

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

de gespoten versie nog ruw de afwerking volgt wat later

attachment.jpg

attachment.jpg

Ben tevreden omdat dit voor de eerste keer is dat ik zulks gebruik en er mee werk
Grt
Marc


attachment.jpg
 
Ziet er mooi uit na het vele werk. Daarom waag ik me (nog) niet aan camo, het is moeilijk om te doen en uit de vrije hand lijkt me al helemaal ondoenbaar.
 
Awel Marc, dat is een mooi resultaat, mag best gezien worden.
 
Goei resultaat coach..da hedde gij goe gedaan..!! :)

Grtz yves,
 
Wel dank u voor de goeie commentaren
@ Alain moeilijk is dat niet hoor dat afmaken met putty vraagt wat oefenen uit de vrije hand is nog eenvoudiger vind ik juist durven en een vaste hand meer niet de Kubel die ik hiervoor deed is gewoon uit de hand een camo aangebracht
Ik vond het ook een probleem zeker met de kleuren maar daar heb ik mijn vrouw voor om mij te helpen
Gewoon proberen Alain
Marc
P.s. ben nog vergeten mijn tijd door te geven zaterdag 45min
vandaag 3uur
 
Ikzelf ben minder enthousiast.

Maarrrrr... ik vind niet dat Coachke hier iets aan kan doen. Als ik die Clever Putty overal toegepast zie worden dan heb ik het idee dat er wel enige ervaring en timing bij komt kijken wil je er alles uit halen en wil je precies het resultaat behalen dat je beoogt. Deze putty, en silly putty als ik me niet vergis, is niet heel stabiel en zakt wat in. Ik zie aan je vingerafdrukken hoe je hebt lopen vechten met die putty.

Wil je dat nu voorkomen, dan gebruik je gewoon een stabieler alternatief. De meeste van die poster-plakdingen zijn niet te gebruiken omdat ze vettig zijn. Het beste alternatief is Blu-Tack. Draai daar rolletjes van en plak ze op de body ter voorbereiding van het camo-spuiten.

Even wat theorie:

39603881415_be2fbe4951_b.jpg

Links de Blu-tack. Doordat die als een worstje op het plastic onderdeel ligt, komt er steeds minder verf op dat onderdeel terecht naarmate dat dieper 'onder de worst' ligt. Enkel wat zijwaartse spray komt daar. Zo krijg je de 'feathered' look die je met deze Kever wilt.

Rechts: afplakken met tape. De airbrush spuit alles recht naar beneden. Er komt dus een scherpe afbakening tussen de ene kleur en de andere.

Als we nu kijken naar jouw goedbedoelde poging:

attachment.jpg

dan is duidelijk te zien dat je het een met het ander combineert. Daar waar je de putty hebt aangeduwt, werkt die bijna als tape. Scherpe groen-geel lijnen dus, daar. Op andere punten krijg je een beetje feathering. Maar doordat die Clever Putty zo inzakt, krijg je nergens heel erg overtuigende feathering.

Probeer het eens, op een volgend model misschien, met blu-tack en je zult zien dat dat makkelijker werkt. Weliswaar moet je dat spul iets harder aandrukken, maar met beleid is dat prima mogelijk zonder brokken te maken. Het is ook een kwestie van oefenen. Of, zoals je zelf zegt, je kunt ook uit de hand spuiten... dat is veelal nog makkelijker.
 
Blu-tack is iets onmisbaars als je camouflage gaat spuiten. Afhankelijk van het aandrukken zal je begrenzing scherper of faded worden, beide op hetzelfde model kan perfect en is naar mijn mening zelfs een must.

Goed bezig Marc.
 
Marc mooi resultaat complimenten.


Ik heb deze week ook gespoten met clever putty en ben een van degene die er problemen mee hebben. Mijn fout was een nacht over in de woonkamer. En verder ellede zoals Marc beschrijft. Ik ben voornemens blu-tack te kopen. Blijft er wel een vraag over. De nacht over of desnoods een aantal dagen in de blu-tack gaat het dan "wandelen" of zelfs hechten in roosters en radiators. Op roosters mag putty maar 3 uur zitten of blijft het zoals aangedrukt?
 
Beste Aris als je dat nog gebruikt en je moet voor de een of andere reden weg stopt uw model in de diepvries hou kouder hoe minder snel dat het zal vloeien het is en blijft een vloeistof
Marc

als ik nu meer moest militair bouwen zou ik me bleu tack aanschaffen
 
Ondertussen gestaag verder gedaan hier en daar wat retouchskes gedaan foutjes hersteld , daarachter de plaatsen waar de decals moesten komen met blinkende vernis bewerkt , decals geplaatst en het geheel in matte vernis gezet , veel beter kijk maar

attachment.jpg

attachment.jpg

het bodem stuk is nu ook volledig in kleur en het houten vloertje is ook al in het hout bruin gezet niet overal egaal bruin zodanig dat er toch een beetje houtstructuur inzit ( staat op bouwplan dat het in houtbruin moest )

attachment.jpg


en de wielen hebben ook hun clownachtige versie gekregen , vind het zelf niet mooi maar het staat op het schema zodus

attachment.jpg


Alleen in het bodemstuk wat retouches doen en de matte vernis erover en we kunnen verder
Marc
 
ik volg Roy met zijn uitleg, en je kan mits een beetje oefenen ook de worstjes aanbrengen en dan op hun plaats kneden. Ook verbeterd de hechting naarmate het product handwarmer wordt... en bij het spuiten erop letten dat je haaks op de worstjes spuit of over de worstjes heen, niet naar de worstjes toe (klinkt verleidelijk) maar dan heb je grote kans dat je de zone waar het worstje over de basislaag komt dichtspuit, met een verhoogde richel als resultaat...

Maar na de retouches ziet het er beter uit, wel scherpe lijnen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan