Hoofdsponsor

1/250 "Japans slagschip Yamato" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
update 09/08/2010

Zo, hier zie je dan het geschut met de reling steunen er op gemonteerd, nu nog spuiten en het touw op de reling plaatsen.
IMG_4920.png

Hier al de reling gespoten en ook op het kleiner geschut de antenne's gemonteerd, nu ook deze nog schilderen en het touw werk plaatsen.
IMG_4921.png


(*3 uur aan gewerkt, totaal 180 uur )
 
Hey Dirk,

Jammer van die boortjes :( Ik doe het ook met de dremel zoals Rik beschrijft. En als ik echt heel voorzichtig wil zijn : maak ik eerst een gaatje met een dikke naald (dan kan het boortje niet meer weg glijden) en dan boor ik (ofwel zonder druk ofwel met heel lichte druk) met de hand een gaatje. Het boortje steek ik in een "pinvise".

Voor de loopjes van het kleinste geschut : neem even contact met een verpleegster van het wit-gele kruis, of in een ziekenhuis en vraag heel dunne naaldjes die ze voor spuiten gebruiken. Voorzichtig met de dremel op maat snijden, als het gaatje niet meer helemaal rond is, er even met een gewone naald in prikken, en voila mooi loopjes met een gaatje.

Groeten

Sellery, wet not soaked
 
Goed idee van die naalden Pascal, zal ik zeker onthouden ;)
 
Ik steek kleine boortjes tot 1mm in de houder van m'n hobbymes. Dit werk prima voor mij.
 
Deze ideen zijn mooi, maar om door ijzer te boren, en dan zo'n 100 gaatjes zie ik niet echt zitten om het zo te doen, dan lijkt me een dremel het beste, maar ze breken oo zo snel, zijn dan ook kleine boortjes he :)
 
Deze ideen zijn mooi, maar door ijzer te boren, en dan zo'n 100 gaatjes zie ik niet echt zitten om het zo te doen, dan lijkt me een dremel het beste, maar ze breken oo zo snel, zijn dan ook kleine boortjes he :)

Een vraagje Dirk,

moet je veel druk zetten om te kunnen boren ?
Ik zou toch proberen op een lager snelheid te boren en desnoods een stukje tape op de plaats waar je gaat boren om de de omgeving van beschadigingen .
Je weet wel wat ik bedoel???
 
Ik moet niet echt veel druk zetten, men mag ook nooit veel druk zetten bij het boren, de boor zijn werk laten doen, maar ze zijn klein en bij iets teveel druk of scheef gaan, breken ze, zal waarschijnlijk ook wel aan mijn handeling liggen :p
 
Hé Dirk,

daarom is het misschien ook niet verstandig om een stukje tape te plakken werkstuk of in het metaal een slagpuntje te plaatsen.
 
Met die tape zal ik het eens proberen, ik had eerst met het handboortje een klein puntje als referentie gemaakt, wat op zich goed ging, maar ook met het handboortje heb ik een 2tal boortjes gebroken, ze zijn dus echt broos :), na dat ik het referentie puntje had verkregen kon ik met de kolomboormachine toch vrij makkelijk de gaatje verder boren, alleen als het iets schuin ging brak ik er wel een paar, dus het stuk zo horizontaal mogelijk proberen te houden was de boodschap, inmiddels alles geboord :)

Bedankt iedereen voor de reacties
 
Update 10/08/2010

Een paar prentjes van de commando toren met geschut gemonteerd op de romp omdat hij anders te gevaarlijk in de weg staat :) en omdat ik via de commando toren de andere delen moet plaatsen.

IMG_4925.png



IMG_4924.png




IMG_4922.png



Hier heb je dan het zware geschut waar ik de reling touwen heb gemonteerd.
IMG_4929.png



Close up van de reeds voor de eerste keer geschilderde touwen.
IMG_4932.png


En dan nog een geschut waar ik bezig ben met het touwwerk.
IMG_4931.png


(*3 uur aan gewerkt, totaal 183 uur )
 
hoi Dirk,

Je hebt zeker niet stilgezeten , en dat zien we graag of vergis ik me???
Is de commando toren ook uit metaal ?
Dan moet je zeker het goed vast lijmen, een epoxylijm gebruikt?
 
hoi Dirk,

Je hebt zeker niet stilgezeten , en dat zien we graag of vergis ik me???
Is de commando toren ook uit metaal ?
Dan moet je zeker het goed vast lijmen, een epoxylijm gebruikt?

Inderdaad, zoals je kan zien in het begin van het verslag is de complete commandotoren uit metaal en verlijmd met 2componenten lijm van Bison. :)
 
Hoi Dirk,

dan ben ik razend benieuwd wat het totale gewicht gaat zijn ?????:ohmy::ohmy:
Daar moet je toch ook rekening meehouden, of niet soms :dry:.:unsure::unsure:
 
Hoi Dirk,

dan ben ik razend benieuwd wat het totale gewicht gaat zijn ?????:ohmy::ohmy:
Daar moet je toch ook rekening meehouden, of niet soms :dry:.:unsure::unsure:

Wat wil je zeggen met rekening houden met het totale gewicht? Van de commandobrug of van het geheel?
Alles is redelijk sterk qua spanten waar het dek op rust, dus het gewicht van de brug is geen probleem, en het gewicht totaal, is ook geen probleem voor het voetstuk waar hij op komt te staan, dus in feite, alles ok :)
 
Hoi Dirk,

Ja ik had het over het gewicht van je boot, heb het al eens gewogen??
 
Neen nog niet hehe, zal ik eens doen, ik laat het weten :)
 
een vraagje . waren de touwen ook echt touwen of waren dit ijzeren kabels ? ik ben gewoon niewschierig
 
Bij een slag schip kun je bijna altijd ervan uitgaan dat het om stevigheid is gemaakt. Dus staalkabels. Vaak werd dit ook nog wel eens voorzien van een linnen wikkel in die tijd. Dus een soort verbandje er omheen om de handjes te beschermen. Een staalkabel die hier en daar een klein draadje los laat door breuk en dan in je handen.... Denk dat je dit wel weet Dirk.. Heb jij in de vaart ook last van. Altijd handschoenen met staalkabels...
 
Bij een slag schip kun je bijna altijd ervan uitgaan dat het om stevigheid is gemaakt. Dus staalkabels. Vaak werd dit ook nog wel eens voorzien van een linnen wikkel in die tijd. Dus een soort verbandje er omheen om de handjes te beschermen. Een staalkabel die hier en daar een klein draadje los laat door breuk en dan in je handen.... Denk dat je dit wel weet Dirk.. Heb jij in de vaart ook last van. Altijd handschoenen met staalkabels...

Ja zeer zeker Rik, stalen kabels of wires zijn gevaarlijk, de kabels die gebruikt worden om als reling te fungeren daarentegen komt geen kracht op en meestal zijn dit dan nog roestvrij stalen maar die kom je niet veel meer tegen, zijn nu meer reling van buizen of met ketting hier en daar.Ook touw word hier en daar nog gebruikt, maar is uitzonderlijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan