Hoofdsponsor

1/250 "Japans slagschip Yamato" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even overdenken, ik heb wel een paar dingen maar vanwege tijd en tijd tekort morgen avond even een goed en proper antwoord. ;)

Maar het zullen natuurlijk wel gewoon tips zijn.... :P
 
update 30-11-2008

Hier dan een kleine update van het plaatsen van deze evergreen ( weet nog niet wat de bedoeling is van de randen) randen.
Ik heb het geprobeert met contact lijm, maar deze is zo moeilijk aan te brengen in deze toch wel kleine opening, dat ik een test heb gedaan met de plastiek lijm van revell, en jawel hoor het lijmt zeer goed, het is natuurlijk makkelijk aan te brengen als je met het rvs buisje lekker in de opening gaat en een kleine hoeveelheid lijm aanbrengt.
1_IMG_4154.jpg
Hier het resultaat van de eerste randen.

1_IMG_4156.jpg

Later volgt een nieuwe update met hopelijk betere foto's die het duidelijker maken.


(* 1,1/2 uur aan gewerkt, totaal 110,1/2 uur )
 
Laatst bewerkt:
dat ziet er tog goed uit .

dit rezultaat had je denk niet met draad klaar gekregen.

en te weten dat het nog moet afgewerkt moet worden 8)
 
Bedankt Dirk, en inderdaad, ik zou zeker dit resultaat niet hebben verkregen met die messing.

update 30-11-2009

Zo, de volledige omtrek van de romp is nu gedaan, straks kan ik beginnen aan het afwerken ervan, dus de overtollige lijm resten verwijderen, de naadjes terug dicht plamuren die er nog zijn, en dan ga ik de afvoerpijpen maken die je op de onderste foto al ziet afgetekend in potlood.
1_IMG_4158.jpg

Zo kun je het goed zien, en ook de afvoerpijpen.
1_IMG_4160.jpg

(* 1,1/2 uur aan gewerkt, totaal 112 uur )
 
Laatst bewerkt:
de rand zit er behoorlijk mooi in dirk zeker over deze lengte niet makkelijk ;)
 
Ziet er al heel goed uit!
Wat betreft die stootrand, dat is een 'Degaussing Coil', een onder spanning staande kabel die de elektrische handtekening van het schip neutraliseerd, zodat het minder kwetsbaar is voor magnetische mijnen. De term komt van de toenmalige Duitse eenheid voor sterkte van het magnetisch veld voor gebruik in hun magnetische zeemijnen. Deze kabels vond je tijdens WOII op zowat alle grote schepen, de kleinere (wegens goedkoper en eenvoudiger) gebruikten een andere techniek. Degaussing wordt nog steeds gebruikt, voornamelijk voor mijnenjagers (oa Belgische en Nederlandse Marine)
Voor meer info, google eens op de uitvinder van het systeem:
Cmdr. Charles F. Goodeve, RCNVR

Greetz, Johan
 
Bedankt voor de informatie Johan, dit wist ik niet, leuk om weten en interessante info voor alle schepenbouwers lijkt mij.
 
de rand zit er behoorlijk mooi in dirk zeker over deze lengte niet makkelijk ;)

Bwa, eenmaal men de lijnen heeft afgetekend en de groef er in gemaakt, wat het moeilijkste is, valt het op zich nog mee hoor.

Men kan ook zien aan de hand van de patrijspoorten en de "coil" dat de romp nog gelijk moet gezaagd worden met de kromming van het dek, dit zal ik pas doen eenmaal het Dek op zijn plaats gemonteerd is, dan kan ik mooi het Dek als leidraad gebruiken om er met een scherp mes langs te lopen en zo de romp in zijn glooiing te krijgen.
 
Je had de kontaktlijm heel gemakkelijk kunnen aanbrengen in de naad met een spuit(je).
Dat gaat prima,gewoon de tube in het potje knijpen en dan met de naald in de naad spuiten.

Voordeel van kontaktlijm,en zeker voor dit onderdeel,is dat het sowieso eerst moet aandrogen.Kontaktlijm heeft weinig hechting zolang het nog nat is.Nadat je dan de lijm in de naad had gespoten had je dan rustig kunnen werken en de rail er ook langzaam in kunnen drukken.En doordat de kontaktlijm dan al was aangedroogd hoad de rail dan meteen daar waar je het aandrukt,vast gezeten.

Maar goed,je hebt het nu ook kunnen oplossen met een andere lijm.Het eindprodukt is wat telt;).

Ron.
 
Ziet er inderdaad al heel goed uit, Dirk, maar wat ik me wel vaag herinner van een paar oude z/w foto's, zijn de overduidelijk aanwezige "clamps" waarmee die antenne, of wat het ook moge geweest zijn (de Japanners hadden alle plannen en tekeningen van dit scheepstype vernietigd toen de capitulatie onafwendbaar was (ter informatie, met het risico een berisping op te lopen wegens anti-amerikaanse propaganda ; dat was na de EERSTE atoombom, niet na de tweede, reeds toen was Japan bereid om te capituleren)), om die te simuleren kan je op regelmatige afstanden boven en onder de antenne een klein gaatje boren en een "U"-vormig stukje fijn metaaldraad aanbrengen.
 
Je had de kontaktlijm heel gemakkelijk kunnen aanbrengen in de naad met een spuit(je).
Dat gaat prima,gewoon de tube in het potje knijpen en dan met de naald in de naad spuiten.

Voordeel van kontaktlijm,en zeker voor dit onderdeel,is dat het sowieso eerst moet aandrogen.Kontaktlijm heeft weinig hechting zolang het nog nat is.Nadat je dan de lijm in de naad had gespoten had je dan rustig kunnen werken en de rail er ook langzaam in kunnen drukken.En doordat de kontaktlijm dan al was aangedroogd hoad de rail dan meteen daar waar je het aandrukt,vast gezeten.

Maar goed,je hebt het nu ook kunnen oplossen met een andere lijm.Het eindprodukt is wat telt;).

Ron.

He Ron

Ik heb het geprobeerd om via een spuit de lijm in deze naad aan te brengen maar, de lijm is te dik om in de spuit te krijgen, als je de naald er af neemt en de lijm via de spuit zelf inbrengt en dan de naald er op zet, dan droogt hij te snel in de naald en krijg je de lijm er niet uit :( ik heb het geprobeerd Ron.

Zou je die contact lijm kunnen verdunnen met white spirit of zo om er makkelijker mee te werken??

Toch bedankt Ron voor de Tip
 
Ziet er inderdaad al heel goed uit, Dirk, maar wat ik me wel vaag herinner van een paar oude z/w foto's, zijn de overduidelijk aanwezige "clamps" waarmee die antenne, of wat het ook moge geweest zijn (de Japanners hadden alle plannen en tekeningen van dit scheepstype vernietigd toen de capitulatie onafwendbaar was (ter informatie, met het risico een berisping op te lopen wegens anti-amerikaanse propaganda ; dat was na de EERSTE atoombom, niet na de tweede, reeds toen was Japan bereid om te capituleren)), om die te simuleren kan je op regelmatige afstanden boven en onder de antenne een klein gaatje boren en een "U"-vormig stukje fijn metaaldraad aanbrengen.

Bedankt Danny voor het helpen uit zoeken van de details.
Hier op deze foto die al eerder in mijn verslag staat, kun je die clamps inderdaad zien.

y001s.jpg

Ik zal nog zien wat ik kan doen om die clamps te vervaardigen, ben nog niet zeker dat ik ze zal monteren.

Toch bedankt Danny.
 
update 01/12/2009

Hier heb ik de afvoerpijpen gelijmd op hun plaats.
1_IMG_4162.jpg

Dan al begonnen aan de stabilisatie vinnen die vervaardigd worden uit een aantal delen fineer zoals je op de foto kunt zien.
1_IMG_4163.jpg

Al een aantal stukken op elkaar gelijmd, en na het drogen kan ik ze op maat uit snijden en aan de andere kant ook nog een laagje fineer aanbrengen, het zijn zijn 3 laagjes fineer die tot de uiteindelijke dikte zullen komen.
Dan moet ik het geheel bijschuren naar de vorm van de romp en ook wat spitser maken naar voren en achter toe, waar ik foto's zal van nemen.
1_IMG_4164.jpg

(* 3 uur aan gewerkt, totaal 115 uur )
 
ziet er een delicaat werkje uit dirk ik zal je dan ook niet langer storen en van je werk houden ;)
 
Valt nog mee hoor Dirk :D

update 1-12-2009

Zo, nog een paar foto's van die stabilisatie vinnen.
Hier zie je dus dat we een soort van triplex hebben gemaakt in de vorm van de vinnen.

1_IMG_4166.jpg

Dan mooi de afschuining gegeven tot bijna scherp aan de onderkant.

1_IMG_4167.jpg

En hier staan de vinnen op 2 tandenstokers ingesmeerd met parket +.
Straks ga ik ze nog een keer schuren en nog een laagje geven en dan zijn ze klaar om in de primer te zetten.

1_IMG_4168.jpg

(* 2 uur aan gewerkt, totaal 117 uur )
 
Laatst bewerkt:
He Ron

Ik heb het geprobeerd om via een spuit de lijm in deze naad aan te brengen maar, de lijm is te dik om in de spuit te krijgen, als je de naald er af neemt en de lijm via de spuit zelf inbrengt en dan de naald er op zet, dan droogt hij te snel in de naald en krijg je de lijm er niet uit :( ik heb het geprobeerd Ron.

Zou je die contact lijm kunnen verdunnen met white spirit of zo om er makkelijker mee te werken??

Toch bedankt Ron voor de Tip

Bisonkit kun je prima verdunnen met thinner of(beter nog)spoelthinner.Alleen is spoelthinner lastig te verkrijgen.
Spoelthinner is eigenlijk een sterk verdunde thinner.Maar ruikt hierdoor minder sterk en heeft minder oplosmiddelen en is dus gezonder en goedkoper in verhouding.Alleen te verkrijgen in,ik dacht,5 liter kannen bij een groothandel in verfmaterialen,als ik mij niet vergis.

Alleen....een spuit kan erdoor week worden(thinner is de oorzaak).Maar dat ligt aan de kwaliteit van je spuit.

Maar geeft niet,als je een andere manier hebt gevonden is ook prima^^

Ron.
 
8) o dat wist ik ook niet ron dat je dat kon verdunnen.
 
Dit wist ik ook niet, zal vandaag eens een proefje doen voor om later of bij volgende project te kunnen gebruiken.
 
Bij mijn vorige werkgever maakte ik honderden rontgenboxen(voor ront aparatuur).Deze deed ik aan de binnenzijde bekleden met lood.De loden platen werden erin gelijmd met bisonkit(in vaten van 100 liter)en we verdunden de bisonkit met spoelthinner.En zo konden we dan de lijm aan de binnenzijde met een gewone schilders kwast bestrijken met verdunde bisonkit.

Ron.
 
Ik heb het eens geprobeerd met het te verdunnen met white spirit maar die werkt niet goed, als je dan de lijm op het gewenste vlak openstrijkt met een borstel dan krijg je korrelige lijm knobbels, werkt dus niet naar behoren maar misschien doe ik iets niet goed.

Update 02/12/2009


Ik heb al een eerste stabilisator op zijn plaats gebracht door het af te tekenen waar ze moeten komen.

Dan heb ik aan de binnenkant van de stabilisatie vin 4 gaatjes geboord en overgetekend op de romp.
4 stukjes messing draad genomen en in de stabilisatie vin vast gemaakt, en de gaatjes in de romp geboord om een betere houvast voor de vinnen te hebben.
Ik heb dan de vin afgetekend op de romp en een beetje ruw gemaakt,ontvet en aan de binnenkant van de vin als ook op de romp ingesmeerd met contact lijm, een paar minuutjes laten drogen en voila de eerste vin was op zijn plaats gemonteerd.
Morgen kan ik dan de andere kant doen en ook de resterende opening bijwerken met wat plamuur, maar geen nood morgen volgen de foto's

(* 3 uur aan gewerkt, totaal 120 uur )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan