Hoofdsponsor

1/250 "Japans slagschip Yamato" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb het eens geprobeerd met het te verdunnen met white spirit maar die werkt niet goed, als je dan de lijm op het gewenste vlak openstrijkt met een borstel dan krijg je korrelige lijm knobbels, werkt dus niet naar behoren maar misschien doe ik iets niet goed.

Klopt,probeer maar eens met thinner.En dan goed omroeren.

Ron.
 
Zal ik proberen Ron, bedankt ;)

update 03-12-2009

Dan een beetje uitleg bij de foto's die ik gisteren heb beloofd.
Ik heb wel al wat verder gedaan deze morgen, dit zul je in het verslag verder lezen.
De eerste foto hier, is de vin waar ik dus een gaatje heb in geboord van 0.85mm en dan heb ik een stukje messing van 1mm er mooi in kunnen persen dat het stevig vast komt te zitten.
1_IMG_4171.jpg

dan op de romp natuurlijk mooi afgetekend waar deze verankering komt te zitten en een gaatje geboord, hier heb ik er aan de andere kant in de romp een messing stukje in gestoken, dat voorkomt dat je krassen hebt als je het gaatje wil vinden.
Dus dan doe ik eerst de kant er in waar het messing draadje in de vin zelf zit, dan kun je makkelijk de vin iets optillen en hem zo op het stukje messing steken die al is vastgeklemd in de romp, zo voorkomt men krassen met het te gaan zoeken naar het geboorde gaatje :)
1_IMG_4172.jpg

Hier is hij er droog op gezet om af te tekenen zonder lijm dus wel te verstaan, dit om dan een beetje ruw te maken en ook om in te lijmen met contact lijm zodanig dat met minder lijmresten heeft op de romp.
1_IMG_4169.jpg


1_IMG_4170.jpg

Hier op deze foto is de vin gelijmd en de tape onmiddellijk verwijderd en zo komt de overtollige lijm al mee met de tape.
1_IMG_4173.jpg

Hier zijn alle 2 de stabiliteitsvinnen te zien
1_IMG_4174.jpg

En dan op de laatste foto is dus de vin te zien waar ik een beetje heb bijgewerkt met plamuur om een mooie overgang te krijgen tussen vin en romp.
1_IMG_4178.jpg

(* 3 uur aan gewerkt, totaal 123 uur )
 
Laatst bewerkt:
ziet en goed uit zeer intressant hoe je die stabilisatie vinnen vast zet.
ben benieuwdt of het goed slaagt om de lijm te verdunnen
 
Ik heb dit even zitten volgen maar ik blijf bij twee componenten lijm. Echter is dit een keuze. Dat pinnen is zeker goed.

verder nog geen aanmerkingen gevonden, gaat lekker zo. ;)
 
Ik heb dit even zitten volgen maar ik blijf bij twee componenten lijm. Echter is dit een keuze. Dat pinnen is zeker goed.

verder nog geen aanmerkingen gevonden, gaat lekker zo. ;)

Ik heb voor de metalen onderdelen 2 componenten lijm gebruikt Rik, maar voor hout op hout ( plamuur ) kun je toch contact lijm ook gebruiken, als je het in een keer op de juiste plaats kan krijgen???
 
update 04-12-2009

Ik ben bezig met de schroefas houders en geleiders te maken zoals je op de foto's kan zien.
Op de eerste foto dus vooruitgang te zien.
Het onderste is wat men van de kit krijgt en het bovenste is bewerkt.
1_IMG_4179.jpg

Hier alle 2 gemonteerd en klaar om met fijner schuurpapier te worden bewerkt en daarna een eerste laagje parket +
1_IMG_4181.jpg

Dan hier hoe het er ongeveer moet gaan uitzien.
1_IMG_4180.jpg

Hier na de parket + en nog eens geschuurd te hebben de 2de laaf primer na de eerste heb ik plamuur aangebracht en terug alles netjes geschuurd, en hier een 2de laagje primer op gespoten van Action.
1_IMG_4184.jpg
Eenmaal deze droog zijn nog eens schuren en zijn ze klaar om gemonteerd te worden op de romp.

En sorry voor de terug zeer onduidelijke foto.



(* 3 uur aan gewerkt, totaal 126 uur )
 
Laatst bewerkt:
Volg je al een tijdje, goed idee om in die vinnen pennetjes te gebruiken anders is het een onbegonnen zaak om zo een lange smalle stukken mooi recht en op zijn plaatst te kleven. ApplausApplaus
 
Bedankt voor de complimenten mensen

update 10/02/2010 na lange tijd :(

Ik heb voor het monteren van de schroeven en assen toch terug gebruik gemaakt van pen en gat, wil dus zeggen terug een stukje messing draad gebruikt om het geheel te verankeren in de romp zoals je dadelijk zal kunnen zien op de foto's.
Op de eerste foto dus een gaatje gemaakt en een stukje messing draad van 1mm er in vast gelijmd na het te hebben gepast met het te monteren onderdeel.
1_IMG_4390.jpg

Hier een beetje houtlijm op het houten gedeelte en een beetje CA lijm op de messing pen en dan het geheel op de romp gelijmd.
1_IMG_4391.jpg

Hier de gemonteerde delen die ik later nog zal bewerken met plamuur om ze een betere stroomlijn te geven.

1_IMG_4400.jpg

Hier dus terug de schroefas houders, en hier zie je duidelijk dat het iets te strak zit allemaal en zal dus in de samenloop tussen schroefas houder en romp wat plamuur gebruiken om het iets meer te doen afronden, natuurlijk komt daar ook een verslagje van met foto's.
1_IMG_4399.jpg

Dan heb ik hier een foto genomen uit de BB van de Yamato en zie hier hoe ze de schroefas willen ondersteunen, als je dan de volgende foto neemt uit de "Anatomie van de Yamato" zie je dus hoe ik het ongeveer zal namaken.
1_IMG_4395.jpg


1_IMG_4396.jpg

Hier ben ik begonnen met het namaken van de schroefas steunen, terug met pen en gat :D
Gaatje geboord in de bus en in de steun en een messing pen van 1mm dik er in gelijmd met CA lijm.
Ook de steun een ronding gegeven zodat de bus er mooi in komt te liggen.
1_IMG_4394.jpg

Dan het geheel vastgelijmd.
Ook hier zal nog wat plamuur aan te pas komen om er een betere vorm in te krijgen.
1_IMG_4397.jpg

Dan eens de 2 verschillende soorten naast elkaar gelegd.
Het zal dus de achterste worden.
1_IMG_4398.jpg

Zo, tot dusver deze update

(* 2 uur aan gewerkt, totaal 128 uur )
 
Laatst bewerkt:
ziet er goed uit dirk maar het plan en de Anatomie van de Yamato" zien er presies niet het zelvde uit.

bij de Anatomie van de Yamato" staan de steunders veel verder naar achter dan op het plan of denk ik dat maar
 
ziet er goed uit dirk maar het plan en de Anatomie van de Yamato" zien er presies niet het zelvde uit.

bij de Anatomie van de Yamato" staan de steunders veel verder naar achter dan op het plan of denk ik dat maar

Er zijn 4 schroeven amazone, en ik denk dat het gezichtsbedrog is, je moet er ook mee rekening houden dat op de foto van de bb de schroefassen nog niet zijn afgezaagd, dit komt later, dan zou het toch redelijk dicht bij dit van de Anatomie van de Yamato komen hoor :)
Dus de schroeven komen bijna tegen die steunders aan eens ze zijn op lengte gezaagd.
 
update 10/02/2010

Hier een kleine update om duidelijk te maken wat die schroefas steunders gaan voorstellen en hoe ik ze zal aanpassen.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=251351_IMG_4402.jpg

Hier kun je mooi zien dat de schroefassen nog een stuk moeten worden ingekort.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=251361_IMG_4403.jpg

Hier heb ik met iets te veel plamuur aan de gang geweest maar na een beetje schuren zal daar weinig van over blijven, ik heb dus de naden iets een ronding gegeven alsook het gehele stuk nog eens in de plamuur gestoken om een gladder oppervlak te bekomen.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=251381_IMG_4406.jpg

Dan ook de steunen nog wat bewerkt met plamuur en op de volgende foto zie je dan al het resultaat na schuurwerk en een eerste primer laag.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=251371_IMG_4404.jpg

De eerste primer laag is aangebracht en straks nog een beetje schuren om het ruwe van het hout weg te krijgen, dan nog een primer laag en de foto's zullen volgen van het vervolg.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=251391_IMG_4407.jpg

Tot zover deze update

(* 2 uur aan gewerkt, totaal 130 uur )
 
Laatst bewerkt:
scheepvaart

dit is helemaal mijn ding,schepen komen hier wa weinig aan bod vind ik
 
dit is helemaal mijn ding,schepen komen hier wa weinig aan bod vind ik

Meer schepen bouwen he Yvan :D
Ik vind dat we met ons forum niet mogen klagen in geen enkele sectie, we hebben ook maar een beperkt aantal leden vergeleken met andere fora, maar dat zal alleen maar beter en beter worden.
 
ziet er heel goed uit dirk

dus doe rustig voort ;)
 
1_IMG_4407.jpg

Frappant om te zien dat er ook bij jou gasbelletjes tevoorschijn komen bij de primer. Dat zie ik ook bij mij altijd. Typisch de primer van de action, die verder uitstekend is. Het heeft verder alleen invloed als je grote oppervlaktes ermee spuit. Dan moet je er even overheen (na droging )met een fijne korrel.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He Ron, dit zijn de hout splinters die recht zijn komen te staan, geen gas belletjes hoor ;), deze heb ik nu weg geschuurd en nog een laagje primer gegeven ^^
 
Ziet er goed uit!
Die pen en gat verbindingen zijn een stuk steviger dan enkel lijmen, netjes opgelost.
 
He Ron, dit zijn de hout splinters die recht zijn komen te staan, geen gas belletjes hoor ;), deze heb ik nu weg geschuurd en nog een laagje primer gegeven ^^

Aha,je zou zweren dat het belletjes zijn. Doch dit soort effecten komt bij mij wel af en toe de revue voorbij met de primer. Verder wel onschuldig.

Ron.
 
Bedankt voor de complimenten mensen :)

update 11/02/2010

Dan maar de andere 2 schroefas houders afgetekend en geschuurd tot op het ruwe hout zodat ik betere grip krijg met mijn houtlijm, ook hier heb ik terug pen en gat methode gebruikt met messing staafjes.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=251411_IMG_4408.jpg


Hier en dryfit van het geheel, nu zie je dus mooi welk stuk ik nog van de schroefassen moet afknippen, ik zal ongeveer 1 mm met het schroef vrij hebben t.o.v. de schroefas steun, dus moet nog wat af he :D
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=251421_IMG_4410.jpg


Hier op het achterdek of poopdek al een paar stukjes pe gelijmd na het te hebben bijgeschuurd op maat.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=251431_IMG_4412.jpg

De messing plaatjes die er op moeten gelijmd worden, dit zijn de draaibare platforms om de vliegtuigen op hun plaats te zetten neem ik aan.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=251441_IMG_4413.jpg

Dan de rails met een mesje een beetje uitgeschraapt om dan bij de volgende stap de rails zelf er in te verlijmen.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=251451_IMG_4414.jpg

Hier zijn alle rails van een inkeping voorzien.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=251461_IMG_4415.jpg

En dan terug een voorbeeld dat ik evergreen zal gebruiken ipv messing daar deze mooier zijn aan te brengen en natuurlijk rechter zijn.Dit is een slecht voorbeeld omdat hij ook een beetje scheef is :D, maar dit is dan ook een dry fit.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=251471_IMG_4416.jpg

Dan het geheel klaar en een beetje voorzien van tape om alles zo te laten drogen.
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=251481_IMG_4418.jpg


(* 3 uur aan gewerkt, totaal 133 uur )
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan