Hoofdsponsor

1/250 "Japans slagschip Yamato" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
update 22-11-2009

Zo, ik heb de patrijspoorten geboord en de andere er op gelijmd.
Het zal er redelijk realistisch uitzien een maal de romp in zijn mooie kleur zit.
1_IMG_4133.jpgHier zie dus ook mooi aan de

patrijspoorten bij het voorschipdat het dek een buiging maakt, de romp moet ik nog bijsnijden, maar dit doe ik pas als het dek er op gemonteerd is, dan kan ik de vorm mooi gelijk zagen, of snijden met een mesje.
1_IMG_4134.jpg

(* 3 uur aan gewerkt, totaal 104 uur )
 
Laatst bewerkt:
de romp ziet er inderdaad heel knap uit, ik hoop mijn bismarck ook zo te krijgen;)
 
Gaat de goede kant uit. Heb je niet alle poorten opgeboord?

Verder kun je eens een detail opname maken van de poorten die wat scherper is?
 
Ziet er inderdaad al indrukwekkend uit.
En ik ben ook altijd nieuwsgierig naar een detail opname.
 
Eeuuhhh...ik wil ook wel wat details zien als mogelijk.Als dit zo prima werkt kan ik het ook misschien toepassen bij de Emma later.Dus Dirk........laat ons maar eens genieten en leren.

Ron.
 
update 27/11/2009

Zo, nog een beetje verder gedaan met de romp, ik heb namelijk de lijnen afgetekend en een groef er in gemaakt om de messing draad er in te lijmen, die groef heb ik gemaakt door eerst met een krasnaald een groef te maken en dan nadien met een klein vijltje, eerst een driehoekkig vijltje dan de ronde vijl met de punt in de groef te lopen om zo een mooie geul te hebben om die messing draad er in te lijmen.Zoals je ziet op de eerste foto is er nog maar doorgegaan met de driehoekige vijl en ik ga er dus nog eens doorgaan met de ronde vijl om een mooie geul te bekomen.

Het lijmen van die messing draad word nog een euvel, ik ga dus en beetje lijm in die geul moeten aanbrengen en dan met de vingers de messingdraad in positie houden, ik weet dat je daarvoor een latje of zo kunt gebruiken maar met de vingers heb je meer gevoel waar er meer of minder geduwd moet worden om het mooi in de geul te verlijmen.

Op de eerste foto zie je gelijk de patrijpoorten die er gewoon opgelijmd zijn, eenmaal deze zullen bespoten worden met de lak zullen ze er uitzien als echte patrijspoorten, de gaatjes erboven moeten ook patrijspoorten voorstellen maar dan ingewerkte en dit is 1.5mm diep geboord, ongeveer.
1_IMG_4141.jpg
De messing draad moet volgens mij dan een soort stootrand zijn.

1_IMG_4143.jpg
Foto's van het vervolg volgen uiteraard.


(* 4 uur aan gewerkt, totaal 108 uur )
 
Laatst bewerkt:
hmm messing draad als stoot rand.

als je dit doed moet je wel op een paar dingen letten denk ik dirk.

messing draad uit 1 geheel maken

de draad op de grond leggen en dan met een plat voorwerp ( bv een plank van 20cm bij 20 cm ) de draad mooi recht rollen zodat je geen knikjes hebt want die gaan extra opvallen .

en een goede kuize maken van lijm want messing en hout plakken niet zo goed tegen elkaar.

voor het soort lijm moet je maar eens rond horen maar houtlijm zal denk ik niet goed zijn.

het ziet er anders wel goed uit en redelijk goed in schaal ook 8)
 
Hier op die foto's zie je dus duidelijk wat ik bedoel Dirk, dat het in het echt geen messing zal zijn, ja dat weten we ook :), maar zoals in zovele kits is er PE gebruikt om de details beter weer te geven, en ook in het echt zijn al die dingen die in PE op het model zijn aangebracht geen PE maar staal of hout of what ever.
y001s.jpg


yamato13.jpg

Wat ik dus aan de romp begin te krijgen zijn scheuren, dus beklaag ik het me al dat ik hem niet heb ingesmeerd met G4, ik ga het wel nog uitschuren en terug bewerken met plamuur, maar dit is terug meer werk dan voorzien, zo zie je maar, zelf leg ik aan de mensen uit om G4 te gebruiken om deze scheurtjes tegen te gaan, en dan zelf niet gebruiken, was ik wel van plan maar vergeten, stom stom stom.

Foto's volgen uiteraard.
 
messingdraad kan hier denk ik wel goed voor gebruikt worden.

mischien is er nog een alternatief. maar weet niet dat je ze zo dun kunt kopen, ik bedoel hier de plastic ronde of half ronde stokjes die je tog veel in modelbouwzaken ziet staan.

als je halv ronde kunt krijgen zou ik daar voor gaan dan moet je ook geen gleuf maken in je romp.

nogmaals ik weet niet welke diktes hier voor beschikbaar zijn.
maar messing draad gaat even goed hoor ik wil je gewoon een alternatief voor leggen ;)

ja g4 spijtig dat je dit vergeten bent maar je kan nu niet altijt aan alles denken.
 
Dirk, ik heb inderdaad nog van die evergreen draadlengtes liggen en wil ik ook gebruiken, maar welke lijm gebruik je hier het beste voor om het in de gleuf die er nu al is te verlijmen, ik dacht aan CA lijm.

Nu hier een paar foto's van de scheuren in de romp en ook van de evergreen die ik heb liggen en kan gebruiken.

1_IMG_4144.jpg

1_IMG_4146.jpg

1_IMG_4147.jpgHier ze je dus mooi het verschil tussen messing en evergreen die ik meer zal gaan gebruiken bij dergelijke dingen.Die messing krijg ik niet recht, hoeveel ik ook probeer met rechte lat er over te gaan of tussen 2 planken te rollen, recht komen ze niet.


(* 1 uur aan gewerkt, totaal 109 uur )
 
Laatst bewerkt:
update 27/11/2009

De messing draad moet volgens mij dan een soort stootrand zijn.

Ik meen eens gelezen te hebben dat dit een soort antenne was, of iets om mijnen te vernietigen, maar zeker geen stootrand.
Je model ziet er al heel indrukwekkend uit, misschien dat ik het 1/200 papieren model dat ik op m'n harde schijf staan heb ook ooit nog eens afdruk (al zal de bouw dan stiekem op de geheime werf (lees zolder) moeten gebeuren, wegens de afmetingen die vallen buiten het compromis des admiraals.
 
evergreen/ dat zijn de dinges die ik bedoel dirk thx. welke lijm je hier het best voor gebruikt zou je eens aan rik moeten vragen want daar heb ik geen ervaring mee, tog lijkt me ca lijm het meest aangewezen. tog ff op rik wachten ben je in één keer zeker.

de scheur/ hier zullen waarschijnlijk veel metodes voor bestaan om die weg te werken en de één zal ook wat beter zijn dan de andere. tog zou ik aanraden dit nog niet te doen. geef je schip de tijt om zich te zetten , het gaat vast nog een beetje trekken en krimpen tog zeker op deze lengte . bekijk hoe de romp er dan bij staat en dan kan je ook voor een goede oplossing kiezen.

mischien dat anderen het helemaal anders zien en zeggen dat het dirict moet gemaakt worden dit laat ik voledig aan jou over dirk. het is enkel een sugestie dat ik doe
 
Bedankt voor de suggestie, ik zal ze opvolgen en wachten tot ik de lak er kan opzetten, eerst alle ruwe werken doen, tegen die tijd heeft de romp zich een beetje gesetteld al moet ik zeggen dat ik denk dat het hout toch zal blijven leven als het niet behandeld is geweest, is te zeggen warmte koude.

Maar in alle geval wacht ik nog een beetje, bedankt Dirk.

En Danny ik ben benieuwd naar dit topic van de papieren Yamato, ook weet ik echter niet wat deze messing boord of bij mij zal het nu evergreen worden, als toepassing heeft.
 
Ik zou gewoon een kontkakt lijm(bijv.bisonkit)gebruiken om de kunstof draden te verlijmen.Een lijntje erin aanbrengen,even laten aandrogen en dan de draad erin drukken en fixeren met Tamiya tape bijv.Gewoon wat rechte strippen erop aanbrengen.

En de messing draden zijn er inderdaad minder geschikt voor,omdat je de bobbels erin erg moeilijk strak gaat krijgen.En de hobbels zie je heel erg goed erin zitten.

Ron.
 
Ik zou gewoon een kontkakt lijm(bijv.bisonkit)gebruiken om de kunstof draden te verlijmen.Een lijntje erin aanbrengen,even laten aandrogen en dan de draad erin drukken en fixeren met Tamiya tape bijv.Gewoon wat rechte strippen erop aanbrengen.

En de messing draden zijn er inderdaad minder geschikt voor,omdat je de bobbels erin erg moeilijk strak gaat krijgen.En de hobbels zie je heel erg goed erin zitten.

Ron.

Bedankt voor de tip Ron, ik ga het proberen met bisonkit.

Maar nu een vraag over die bison kit, ik heb er eens 2 soorten gekocht de vaste meer vaseline achtige en de lopende, na een paar maanden mocht ik deze alle 2 weg gooien, kapot gegaan, en deksel was er mooi op.
Hoe dit probleem voorkomen??
 
Misschien nog een beetje heel erg veel vroeg, maar, zal je er ook een bemanning op zetten, Dirk ?
De reden dat ik dit vraag is omdat ik net deze mannekes gevonden heb op internet :
sailors5.jpg


http://homepage.ntlworld.com/david.hathaway/downloads/misc/sailors.pdf

Het zijn dan wel geen Japanse WWII sailors, maar op die schaal (1/250) zal dat waarschijnlijk geen verschil maken hé.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ps : sorry voor de te grote pic, het is een rechtstreekse link naar de oorspronkelijke foto
 
Klopt inderdaad dat er twee soorten bison kit bestaan.Een gewone,deze trekt draden en een gel,deze is iets,zoals de naam al aangeeft,gel achtig,maar zou geen draden trekken.maar helaas trekt de gel versie ook af en toe draden.

Bisonkit bevat oplosmiddelen die niet gezond zijn om in te ademen.Daarom beter in een geventileerde ruimte gebruiken.Gebruik bisonkit ook niet op tempex,deze smelt helemaal weg door de bisonkit.

Maar de lijm is enorm sterk,en laat zich verdunnen met thinner of spoelthinner(verdunde thinner).Als je de pot open hebt gehad,gaat de bisonkit uitharden.Dat is een chemisch proces die niet is te stoppen.Derhalve droogt de bisonkit in de potten ook uit als de deksel erop zit.Al duurt dit proces best wel lang.

Maar het is ook te voorkomen.Als je klaar bent met de kit,laat je een laagje thinner eroverheen lopen in de pot.De thinner voorkomt dat het uitdroogt.Maar zal na een week of zo in de lijm gezakt zijn.Dan moet je dus weer een dun laagje thinner erover laten lopen.Zo blijft de lijm dan wel maanden goed.In de tube doet dit proces zich niet voor.door de kleine ruimte erin.Maar de tubes zijn,in verhouding,weer wat duurder.

Grote delen smeer je in met een kwast,welke je doopt in de pot,net alsof je gaat verven.Smeer beide te delen ermee in en laat deze een minuut of 5 tot 8 drogen.De lijm mag niet meer nat aanvoelen.

Dan de delen samenvoegen en aankloppen of drukken.Het zit dan meteen vast en gaat nooit meer uit zichzelf los.Eenmaal aangedrukt is het definitief dan.

Dat kun je ook goed gebruiken in onze hobby.Onder spanning staande delen zitten dan meteen goed vast.

Uitstekende lijm..

Ron.
 
ps : sorry voor de te grote pic, het is een rechtstreekse link naar de oorspronkelijke foto

Ik heb de foto zelf een beetje aangepast ;)

En Ron bedankt om ons allen nog eens mooi uit te leggen hoe men werkt met contact lijm, en hoe deze langer te bewaren.
Mooie uitleg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan