Hoofdsponsor

1/78 HMS.Victory scratshen ( debart ) [wip]

ziet er goed uit bart neem je tijt want het is best een secure werkje
 
Heb koper afgehaald en ga opnieuw beginnen, met bredere tape en heb er met een wieltje zogenaamde spijkers in geduwd ligt er los op .
dit heb ik er af gehaald.

attachment.jpg

zo moet het worden, ligt er los op.
attachment.jpg
 
Nog een zwaar werkje Bart komt de gehele onderkant op de zee e manier. ..
 
Bart ,als het technisch haalbaar is zou ik ze net laten overlappen en anders toch goed laten aansluiten zonder voeg ertussen.
succes alvast met het beplaten.
breng je ze van het weekend mee?
vgr Marc
 
bedankt voor de leuke reactie's, marc, ik ben niet in duizel vanwege dat ik morgen op vakantie ga met mijn vrouw, ze liggen los tegen elkaar marc zodoende zitten er spleetjes tussen, heb het gedaan om het te laten zien.
 
hoi, ik ga de romp onder waar het koper komt eerst met autoplamuur glad maken.
 
De romp heb ik onder met autoplamuur besmeerd en glad geschuurd en naderhand in de grondverf geschilderd en geschuurd, heb met smalle stukje koper geprobeerd maar vindt het te druk dus wordt het de bredere tape en ga met het wieltje de spijkerkoppen na bootsen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

was niet tevreden daarom heb ik het met plamuur en grondverf eerst behandeld.
 
het begin is gemaakt met de koperen tape.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooie update Bart je kan nu aan de slag gaan met het koper bevestig je dit met seconde lijm of de gewone houtlijm...
 
het is tape danny, plakt uit zich zelf al.
 
Bart,
mag ik een tip geven


Met een zelf gemaakte ponsje de nagelfiguur imiteren.

DSC00936_zps49fc268c.jpg


het plaatsen van de platen beginnen aan het roer tegen de kiel naar voorsteven
daarna terug van het roer naar voorsteven, en zo door tot de waterlijn.
als laatste daarop de afwerking die de waterlijn volgt.
de plaatjes ietsjes overlappend plaatsen.

Waarom? omdat de waterstroom van het varen, niet in naden kan worden geduwd en zo de houten beplanking sneller kan doen rotten.
Als ook de weerstand van de 100-tal plaatkieren te beberken en ten voordelen van de vaartsnelheid van het schip.


DSC00891_zps8ca335ba.jpg


het roer zelf werd bekopert met het afval van de platen en hebben geen noemenswaardige patroon, het oog is natuurlijk van tel.

vergeet niet dat er een loze kielplank onder de kiel komt, en die is niet bekoperd

De koperen plaatjes zijn inderdaad zelfklevend, maar heb ondevonden dat tijdens het opbrengen sommige plaatjes lastig klevend zijn;
Daardoor heb ik de romp eerst met rectavit ingestreken. De plaatjes niet, en zo is de kleefkracht beter geworden en hangen nu nog de plaatjes stevig vast.

tenminsten twee jaar gewacht met het vernissen van de romp om een zachte kleurpatine van het koper te krijgen.

Natuurlijk is het nogmaals de bouwer zelf die het laatste woord heeft.



groetjes
Ward
 
Laatst bewerkt:
een goede tip ward, kan er zeker iets mee, bedankt.
 
Bedankt Krutje.

Heb nu een stuk gedaan met de tape,bij de achtersteven moet ik schuin beginnen, ik heb lijnen op de foto staan en denk dat ik van de bovenste lijn zo de schuinte in doe of moet het scherper.

ward, sorry maar als ik dat ga doen moet ik opnieuw beginnen en dit is al de derde keer.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
geen probleem,
het is zeker een zen-werkje.
bekoperen is sowiso een pluspunt en zeker de boten die werden bekoperd. Hangt af van de eeuw en gangbaarheid van de bouw.

groetjes
Ward
 
Blijf erbij..een stiel apart..boten bouwen..zeer boeiend om te volgen..!

Grtz yves,
 
ziet er goed uit, doorgaan dus, niet meer opkijken en hameren maar die koperen platen.(plakken is bij deze natuurlijk meer van toepassing.)
vgr Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan