Hoofdsponsor

1/60 "H.M.S. Bounty" [wip]

Bedankt Rik, heb ik zeker iets aan, ik heb al zitten rond zoeken naar verslagen waar ze de Bounty maken maar heb er nog geen gevonden, dus bedankt hoor ;)
 
Let wel, dit is een prof bouwer en legt niet zo heel veel uit. Dus alleen het algemeen bekende. Maar dan is het toch nog altijd zeer handig voor referentie hij heeft wel heel veel foto´s staan. En daarbij ook nog veel detail.

Kijk maar eens naar de eerste 3 pagina´s. Daar zie je wat ik bedoel met de beplanking, tot aan de berghouten, dan vanuit onder latjes leggen zodat ze mooi onder de neus in de hoek van de kiel en berghout uitkomen. De Bal waar ik het over had, weet je nog...
 
dirk,
Als je nu een kartonnen strookje snijd in de breedte van de zandstrook, zonder de afschuiningen bij de boeg. daarnaast enkele huidplanken in karton ook met zijn breedte.
deze plak je met rubbercement( foto-lijm) en eventueel moeders spelden, dan kun je al in potlood je boeg aftekenen en zie je het model van plooi van de zandstrook, een rare bocht bijna in twee richtingen. De huidplanken in karton zuk je een idee geven om courage te krijgen. De rest komt vanzelf mits niet de verloren gangen en verjongen uit het oog te zetten.
Maar, na mijn vakantie neem ik zeker kontakt op.
sorry voor mijn lange afwezigheid hier op het forum.

Groetjes
Ward
 
Ik was bijna vergeten om bij dit topic de mooie foto van ward te zetten die hier een beetje uitleg is komen geven over hoe ik verder moet met haar, ward nog een keer bedankt.


Foto van ward die aan het kijken is naar de commandotoren en geschut van de Yamato :)
IMG_4485.png
 
Zo groot is die toren,:tongue:
Ja Dirk,
graag gedaan, zal je bij tijd en stond je wel verder op weg zetten en wat discuteren daaromtrend.
Trouwens mijn aanbod is ook voor alle leden.
Ik ben mij van bewust een beginnende en tamelijke kennis te hebben over historische scheepvaart, maar ik ben zeker "Niet" de enige.
En sta altijd open voor gedachten van collega's bouwers.
groetjes
Ward
 
Laatst bewerkt:
P.S. cute = dis- cu -teren

uit het vorige berichtje, krijg die beer maar niet weg.
groetjes
Ward
 
Hehe, dit komt omdat er woorden zijn die net hetzelfde zijn als de smileys.
 
Als ik klaar ben met de Yamato Rik :)
Ik ben ook nog met andere dingen bezig dan modelbouw, maar komt wel goed ;)
 
Ok, deze alvast eens terug van onder het stof halen en al gelijk een paar vragen stellen.
Kan mij nog eens duidelijk de werkwijze uiteen doen over het verjongen, Ward heeft het me eens uitgelegd maar ging me dit nog eens uitvoerig uitleggen als hij 100% zeker wist wat nu de correcte manier is.

Ik had zo gedacht, het grootspant opmeten en delen door de breedte van de plank die je gaat gebruiken om te beplanken, vb- grootspant 14.7 cm is 147 mm gedeeld door 6mm ( breedte van plank) kom ik op 24.5 uit.
Dat wil zeggen dat ik op alle spanten 24.5 plankjes zou moeten hebben, klopt dit??
Zo ja, dan komen er een paar vraagjes.
Als ik nu het spant neem vooraan en die is bv maar 9 cm of 90mm , dan moeten de planjes daar 3.7mm breed zijn, klop dit.
En dit doe je dus voor elke spant??

Nu de volgende vraag, waar verjongt men, als men de plank tegen de romp houd, onderaan, bovenaan, altijd onderaan, altijd bovenaan???
verjongen.png

Groen of rode lijntjes?

En moet ik anders nog iets speciaals weten waar op te letten?
Ik weet dat het veel is, en dat er al veel over gesproken is, maar weet het liever zeker, en begrijp het liever dan mis te doen ;)

Mvg

Dirk
 
Voor je gaat verjongen moet je ook weten dat dit schip per definitie gebouwd is met stealers... Dus zou jij dit ook kunnen doen.
Dan ook onthouden dat de stroken of huidgangen niet verder verjongd mag worden dan eigenlijk 2/3e. Dan word het echt te dun. Er zijn er zelfs die zeggen dat je 2/3e over moet houden en dus niet meer dan 1/3e dus mag weghalen.

Verder klopt je berekening wel.
 
He bedankt Rik ;)
Stealers zijn dus in feite soort spietjes die je er tussen doet? Zoiets als op de foto, of heb ik het mis.
stealer.png

De verjonging, dan moet je dus de plank op iedere plek waar de spant is, gaan verjongen naar die breedte die je op die spant hebt uitgerekend, of verjong je van het grootspant naar de boeg toe, dus de smalste kant toe, en van de grootspant naar het hek, in een vloeiende lijn??
 
Laatst bewerkt:
Het komt erop neer, Dirk, dat je aan de achtersteven een grotere afstand te overbruggen hebt met je 24,5 (of hoeveel waren het er?) latjes, dan ter hoogte van het grootspant. Vandaar dat je die stealers nodig hebt. Een andere reden voor stealers, is dus dat je de latjes niet te veel mag verjongen. Ik heb ergens nog een engelstalige uitleg staan die ik eens zal opzoeken... maar nu moet ik naar m'n nachtdienst (de laatste van zes) :(
 
Dat klopt helemaal Dirk. als je de zaken gewoon op gevoel doet kom je al een heel eind. Klinkt raar. Maar als je je lat gewoon over de spanten heen legt. Dan zie je hoe de lat zich natuurlijk gedraagt. Als je zo kijkt kun je je latje iets buigen en manipuleren maar niet al te veel. Je krijgt het wel in de vingers. Gewoon doen.....
 
En dan mijn vorige tekening, is het verjongen onderaan de huidplank?? Of ook bovenaan, ik denk maar aan een kant he, anders kan de volgende rechte plank nooit recht er tegen??Klop mijn redenering?
 
verjongen doe je enkel aan de boven kant dirk nooit van onder
 
Kijk, dat bedoel ik met de lat op de spanten te leggen. Daar waar je latje heen wijst moet je verjongen. Anders krijg je later een soort van S patroon in je huidlatten. Test het eens uit met wat latjes naast elkaar. Het zal je gelijk duidelijk zijn.
 
verjongen doe je enkel aan de boven kant.
ook je 24.5 latjes moet je proberen aan te passen als je kan. ik zou dit doen met een smallere zandstrook er in te leggen.
 
Smallere zandstrook?Ik dacht dat de zandstrook juist iets breder was, of zie ik ook dit verkeerd?
 
ligt er aan dirk als je een heel plate bodem hebt moet ze normaal langer zijn dan als je een scherp oplopende hebt in teorie natuurlijk. want de zandstook zou met de bovenkant van de kiel effen moeten komen. de zand strook zit op 2/3 van de onderkant van de kiel dus moet hij nog 1/3 oplopen tot bovenkant kiel.

dat is dus de teorie maar met een smalle zandstrook kom je mindersnel in de problemen bij het beplanken dan met een bredere zandstrook.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan