Hoofdsponsor

1/60 "H.M.S. Bounty" [wip]

Hallo

In de bijlage heb ik de bouwbeschrijving in het Engels ingelezen en in pdf formaat gezet zodat iedereen die deze beschrijving in het engels niet heeft er mee kan van genieten.
 

Bijlagen

  • all.pdf
    543,3 KB · Weergaven: 27
Dirk
Nogmaals hartelijk dank.Met mijn eentalig italiaanse bouwbeschrijving van de Bounty zag ik al de nodige problemen opduiken.
De Nummering komt overeen met mijn originele (It) BB dus gered!!
Ik zal waarschijnlijk nog vragen hebben en beroep doen op je ervaring als ik aan mijn Bounty begin.
Grts
Johan
 
Geen probleem, daarvoor is het forum er, om elkaar te helpen waar kan.
 
Ach kijk, dat wist ik niet, ik heb nu natuurlijk geen zin om alles terug los te maken hoor :p
Zal dus voor een volgende keer zijn, en zoals ik ook tegen Siemen zei, dit zijn voor mij leerscholen deze schepen die ik nu maak.

Bedankt weederom voor de mooie woorden en goeie tips

Ik meende mij te herinneren dat het verspringen van de dekbeplanking per 3 of 4 slechts op marine schepen van kracht was. Indien dit inderdaad het geval is, mogen we niet vergeten dat de Bounty niet als marine schip gebouwd was, maar wel als vrachtschip (kolenvervoer), en pas later door de admiraliteit gekocht, en verbouwd is.
 
en pas later door de admiraliteit gekocht, en verbouwd is.

Wanneer een schip als vrachtschip bedoeld was. En daarna als admiraliteit door moest werden de dekken altijd verstevigd. Maar ook de huidgangen. Het schip werd dan zo aangepast dat het beter bestand was om in gevecht te blijven. Vaak werd er dan een extra huidlaag overheen aangebracht en een aantal extra spanten van binnenuit geplaatst. Ook werd er aan de spiegel het een en ander vervangen. Juist daar omdat daar een vervelende zwakke plaats is. wacko
 
Voila, ik ook hier terug verder aan het doen daar de Amerigo Vespucci zo goed als klaar is.
Ik ben begonnen met het dek te schrapen, ik heb ook een proefstukje gemaakt met deze dek beplanking om te testen welke vernis laag ik zal toepassen, foto's volgen als ik de vernis heb aangebracht.
 
Nu eventjes iets vragen over het verjongen, en hier zijn we terug inderdaad, eventjes een uitleg om te zien als ik het goed zou doen of als ik iets over het hoofd zie.

Ik heb de grootspant gemeten en daar meet ik dus 148mm op
De planken die ik ga gebruiken om men romp mee te beplanken zijn 6mm breedt.
Dus 148/6 = 24.6 planken die ik nodig zal hebben op de grootspant.
Is het nu de bedoeling dat ik op elke spant die 24.6 planken moet gebruiken en dus alle spanten de lengt deel door 24.6???

Dus mijn volgende spant heeft een lengte van 145mm gedeeld door 24.6 = 5.89 dus ik moet op deze plaats men plank verjongen naar 5.89???
En zo verder doen tot ik alle spanten heb gedaan.

Is dit een beetje juist of zie ik het verkeerd??
 
ik dacht het wel dirk volgens mij is dat de juiste werkwijze
 
Ach mannekes toch,
De bouw van dit mooie schip heb ik terug stil gelegd, ik zal hem zaterdag meebrengen naar de ledendag, ik heb nog al wat problemen en zal ze zaterdag tonen, hopelijk zal ik er een uitweg in vinden.

Ik denk dus om morgen dan ook maar te beginnen aan de Yamato, daar deze simpeler is uitgelegd in het nederlands en niet in het italiaans zoals de Bounty.
 
Ehhh bijna,,,,

Eerst even weten de tijdstip van dit schip. na 1700 dus, eerst de berghouten aanbrengen. Dan tot boven aan. Volledig met volle latten blijven beplanken. Dan onder de berhouten gaan verjongen.

Voordeel. Zoals dat vroeger ook zo was.... En je komt niet onder 1/3e deel van de breedte. Dus als je latje 6mm breed is, mag je niet onder de 2 mm komen. Dit zouden ze vroeger ook nooit zo hebben gedaan.

Let wel kan verschillen per schip. Dit is dus wel na eigen inzicht, maar beplanken vanaf het berghout en dan netjes verjongen is wel de meest correcte wijze zoals dit vroeger gedaan werd.
 
Bedankt voor de uitleg Rik

update 14-09-2009

Ik heb net een paar stukken uitgetekend op balsa hout om de boeg en achtersteven iets mee op te vullen om er beter de rondingen tevoorschijn te doen toveren en om een groter raakvlak te hebben om de beplanking er tegenaan te lijmen.
1_IMG_3809.jpg

Hier het eerste stuk.
1_IMG_3810.jpg


Dan de boeg die opgevuld is, waar ik uiteraard nog veel schuurwerk aan zal hebben, maar hopelijk loont het dan ook om makkelijker te beplanken.
1_IMG_3812.jpg

En ook een paar aan het achtersteven bevestigd.
1_IMG_3813.jpg

Tot zover deze update.
 
Laatst bewerkt:
Hey Pantani, ik ken hier niets van hé, maar kon je die opvulling niet maken met isolatiemateriaal? Zoals Homeghost gebruikt voor zijn duikboten...
Het zou alleszins goedkoper zijn...
Of wil je gewoon enkel hout gebruiken voor dit schip?

Nogmaals, ik ken hier niets van hé, ik vroeg het mij gewoon af...

Grtz,
Beyond
 
Hey Pantani, ik ken hier niets van hé, maar kon je die opvulling niet maken met isolatiemateriaal? Zoals Homeghost gebruikt voor zijn duikboten...
Het zou alleszins goedkoper zijn...
Of wil je gewoon enkel hout gebruiken voor dit schip?

Nogmaals, ik ken hier niets van hé, ik vroeg het mij gewoon af...

Grtz,
Beyond

Neen, isolatiemateriaal kun je makkelijk indrukken en het is de bedoeling dat ik een stevige boeg heb om het hout tegen aan te drukken, dus moet dat wel iets steviger zijn dan piepschuim.Ook de hechting op piepschuim met houtlijm zal waarschijnlijk niet al te best zijn, en als ik de beplanking met punaises wil vast hechten heb ik ook hout nodig.
Daarom kies ik voor hout zoals ik al op andere verslagen heb gelezen.

Toch bedankt voor uw vraag maat ;)
 
Hey Dirk,

Wat voor hout hebt ge gebruikt om die stukken te maken ?

Groeten, "Wet Sellery"
 
Hey Dirk,

Wat voor hout hebt ge gebruikt om die stukken te maken ?

Groeten, "Wet Sellery"

Het staat in mijn verslag in de eerste lijn :)
update 14-09-2009

Ik heb net een paar stukken uitgetekend op balsa hout om de boeg en achtersteven iets mee op te vullen om er beter de rondingen tevoorschijn te doen toveren en om een groter raakvlak te hebben om de beplanking er tegenaan te lijmen.
 
Oops :wub:, ik zal vanaf nu toch maar mijne bril dragen als ik iets lees.

Bedankt voor de uitleg Dirk.

Groeten, Pascal
 
Ai ai ai, ben juist begonnen met een beetje te schuren aan de boeg, ja menne maat, da zal een lekker werkje worden, maaaaaar het zal zeer zeker ten goede komen aan men beplanking later.
Ik heb net al een berghout gebroken tijdens het plooien, ik probeerde eens te plooien op een houten plank waar ik de rondte heb afgetekend en dan nageltjes heb geplaatst op de te plooien lijn, maar ik had mijn berghout nog niet geweekt in water, en na een kleine forsing KRAK, en kapot :P
Nu ben ik dus bezig met het hout in warm water aan het weken en straks nog eens proberen en natuurlijk morgen meer uitleg en de nodige foto's.
 
Dirk,

ik meen ergens gelezen te hebben dat een beetje ammoniak in je water helpt om hout te buigen.
 
Doe ik soms ook inderdaad, maar zonder gaat ook, normaal gezien :wacko: we zullen zien, anders ga ik wel ammoniak gebruiken en als het echt niet gaat probeer ik het met die latjes op elkaar te lijmen zoals Rik toonde op de ledendag en als laatste gebruik ik de buigtang, is een zeer lekker ding, alleen beschadig je het hout een beetje aan de binnenkant en ben ik bang dat je het zal blijven zien, dus ik heb nog wat mogelijkheden.

Bedankt voor het helpen meedenken maat ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan