Hoofdsponsor

1/60 "H.M.S. Bounty" [wip]

heb ik ook gelezen en geprobeert maar de stank is niet te harden ook al doe je het buiten en het rezultaat vind ik ook maar zo.. ik buig altijt op warm ijzer en vind dat nog maar het beste werken. maar iedereen heeft natuurlijk zijn metode.
 
Dirk,

Het water moet minimaal 60 graden zijn met het buigen, dat betekend dat je dus bijna kokend water moet gebruiken.

Bij looghout. Geen amoniak gebruiken, dan word dat zwart. ;)

Anders 60% amoniak en 40% water. Anders werkt het niet. Daarin het hout goed laten weken. Ik doe dit altijd tot het hout zinkt. Bij de dikkere stukken zul je zien dat het dan niet gaat breken.
 
Bijvoorbeeld ijken is looghout. Dat heeft een bewerking ondergaan, hiervoor is zwavelzuur gebruikt. Dat geeft weer een chemische reactie met de amoniak, hierdoor word het hout dus vanbinnen uit zwart.

Let wel echt zwart dus. Dit kan ook gebruikt worden als je dit wilt. ;)
 
Bijvoorbeeld ijken is looghout. Dat heeft een bewerking ondergaan, hiervoor is zwavelzuur gebruikt. Dat geeft weer een chemische reactie met de amoniak, hierdoor word het hout dus vanbinnen uit zwart.

Let wel echt zwart dus. Dit kan ook gebruikt worden als je dit wilt. ;)

Ok bedankt voor de uitleg Rik ;)
Maar mijn hout is notelaar denk ik te herinneren dat je me vertelde, dus zou geen probleem mogen geven???
 
Nu moet je even onderzoeken met een klein stukje hout.

Is het Acacia, dan is dit wel degelijk geloogd hout. Maar dan heeft dit hout zoals eiken een eigen loog. Dat word dus ook zwart.

En is het, Okkernoot dan is het wel goed. Dan kun je dit goed behandelen met amoniak en blijft dit de kleur behouden. ;)
 
dat zwart uitslagen noemt men ook wel bloeden van het hout.
hoe droger je hout is hoe minder dat het bloed maar zoals rik zecht het bloed altijt wel een beetje.

notelaar heeft dit normaal niet denk ik ( ben niet 100% zeker ) je kan dit wel testen als je wil als je een stukje hout goed laat weken een paar uur in water leggen, dan recht zetten want het bloeden gebeurt het meest aan de kops kanten. laat dit een paar dagen gewoon staan en als er dan een soort zwart sap uitkomt zal het ook zwart uit als je het in amonjak legt als ik rik goed begrijp.

@ rik/ Acacia word dat gebruikt voor boten bouw ? want dat is wel hout met een heel lange vezel en erg hart, dit word hier gebruikt om wei palen van te maken omdat ze net als eik bijna niet rotten in de grond. ze gaan zelfs nog langer mee dan eik.
 
Amazone, het gaat nu echt niet om het bloeden van het hout. Dit is iets anders.

De nerf van het hout zal echt pik zwart kleuren. Het loog gaat een chemische reactie aan, waardoor het kleurings proces plaats vind. Ook de nerf zal iets aangetast worden waardoor de structuur van het hout iets grover zal worden.

Het hout word ook echt egaal zwart van kleur. ;)

Acacia word wel degelijk in de scheepsmodel bouw gebruikt. Maar let wel. Dit is moeilijk te krijgen juist om hetgeen je schrijft. Het word vak dun gehouden, maar let wel normaal zijn dit toch flinke stammen. Juist omdat de nerf heeel lang is, is dit erg goed te gebruiken voor de scheepshuid. Het buigen zal hierdoor makkelijk gaan zonder dat dit breekt. ;)
 
update 15-09-2009

Dan hier een voorbeeld van hoe ik deze heb geplooid.
Ik heb deus de ronding genomen van de boeg e, heb deze overgetekend op dit stuk mdf die ik nog had staan.
Dan heb ik op bepaalde plaatsen gaatjes geboord en nageltjes in deze gaatjes gestoken om het hout zo op zijn plaats te houden.
Dan heb ik het hout in heet water gelegd en laten weken voor een klein half uurtje en heb ik de planken zo tussen de nageltjes gelegd en met een spanvijs heb ik de plankjes zo stukje bij beetje gekregen zoals je op de foto kunt zien, ik heb het dus niet in 1 keer kunnen plooien, ik durfde niet door duwen, maar als je tijd hebt is het beter in een paar stappen te plooien anders maak je toch kans ze te breken.
1_IMG_3817.jpg

Tussen iedere beurt heb ik de plankjes terug laten weken in het hete water, en eenmaal ze ver genoeg geplooid waren heb ik ze laten overnachten op deze wijze.
Als ze eenmaal droog waren behouden ze dan ook hun vorm en zal ik makkelijker kunnen beplanken met deze voorgeplooide plankjes.
1_IMG_3818.jpg
Zoals op een paar van de vorige foto's te zien is heb ik dus verstevigingen aangebracht die bij de bouwdoos zaten.
Ik kon er maar geen kop aan krijgen waarom ze eigenlijk tussen de spanten moesten gelijmd worden als blijkt dat ik ze bijna volledig terug moet wegschuren, dus slopen maar, en ik ben dus bezig met deze verstevigingen aan het slopen, foto's volgen.




Zo, to zover deze update
 
Laatst bewerkt:
update 15-09-2009

Voila, hier kun je dus goed zien dat ik het aan het slopen ben.
1_IMG_3821.jpg

Hier waren dus overal verstevigings blokken aangebracht, juist voor de zandstrook kan ik er nog inkomen dat deze iets meer naar boven helt, maar daar kan ik nog een plankje lijmen om het zelfde effect te hebben en geen stuk hout van 6mm dik die overal veel te dik is.
1_IMG_3823.jpg

Ook hier als je kijkt waar de spanten zijn en als je dan de versteviging bekijkt ziet iemand die er niets van kent ook dat dit niet echt correct is en inderdaad veel moet weg geschuurd worden, daarom breek ik het af en zal ik het gepast aanpassen.
Ook hier waar het rode vierkant is liep deze door.
1_IMG_3822.jpg

Voila tot zover deze update, nog een beetje verder gaan doen.
 
Laatst bewerkt:
Hehe, bedankt Rik
De schroeven :P zal nog eens zien als ze er bij zitten, denk het wel
 
He, he, he, ik denk niet dat ze erbij zitten. Je hebt een kit, die gaat uit naar het schip zelf. De meesten weten niet eens dat er een dubbele turbo diesel in ligt. :O
 
Een dubbele turbo diesel !!, en dat in 1789 :O:O

Ge zoudt voor minder muiterij gaan plegen met die diesel stank aan boord hé :laugh::laugh:
Zeker als alle ander schepen lekker in de frisse lucht aan het zeilen zijn :P

Groeten, "Wet Sellery"
 
update 16-09-2009

Zo, heb nog een beetje verder gedaan met het schuren en ben nog lang niet klaar hoor, een paar sfeer foto's.
1_IMG_3835.jpg

Het begint er al op te trekken, maar ik wil het zo goed mogelijk doen en heb dus tijd.
1_IMG_3836.jpg

Het komt goed het komt goed hehe :D
1_IMG_3837.jpg

En dan terug naar het achtersteven waar ik toch maar terug wat strips beplanking heb gelijmd ter ondersteuning van de komende beplanking, ik had gezien dat ik veel problemen zal hebben eens ik begin met de zandstrook te leggen, dus zal ik die problemen proberen te minimaliseren en wat hout plakken die ik straks als het droog is kan bijschuren.
1_IMG_3838.jpg


Zo einde update, en ik ga straks nog wat verder schuren aan de Yamato ^^
 
Laatst bewerkt:
Hmmm :(

Ik heb voor dat ik de Bounty verpruts wijselijk besloten hem toch maar in de vriezer te steken, ik geraak er niet uit hoe het verder moet met de zandstrook, het lijkt er niet op en ik wil een mooi resultaat hebben en geen prutswerk, dus zal ik met deze toch wel moeilijke kit wachten tot ik wat meer ervaring heb en nog een paar andere makkelijkere schepen heb gemaakt.

Word vervolgd. ( op tijd en stond )
 
Hoooo, is niet moeilijk, als je het maar weet.

De zand strook is de horizontale en dus ook rechte plank naast de kiel. Dus daar waar jou sponning zit. Daar komt deze gewoon in. Dat is alles. Nu heb je de verstevigingen aangelegd. Zou je dat wal doen in dit hout? Kijk eens naar de Marseille van mij. De achterkant lijkt aardig op hetgeen jij aan het bouwen bent. Daar zien we dat de planken gewoon vlak tegen de kiel aankomen. Dus zul je de verstevigingen helemaal weg moeten schuren. Of zo goed als.

Waarom niet vullen met balsahout tot achteraan. Zoals je voor hebt gedaan. Dan de vorm erin schuren. Weet je zeker dat je de lijn alvast goed hebt.

Zie ook jou plastic model eens. Daar kun je heel goed zien hoe de beplanking loopt. Die heb ik net vergeleken met de echte, en komt echt goed overeen.

Laat je niet kisten he, Tis maar hout....

Let wel. Dit hout is in elke goede model bouw winkel te koop. Dus mocht je iets niet goed doen. Uit elkaar, nieuwe latjes halen en voila. Je kunt weer opnieuw. ;)


En nu subiet verder he. Ander geen koffie koeken.... :P
 
Ik zal toch wachten Rik, de zandstrook op zich zal gaan, maar dan heb ik problemen met de volgende plank, ik zou het moeten tonen om het mooi te kunnen uitleggen, dus zal ik hem op een volgende meeting meebrengen.
Ook heb ik Ward al eens opgebeld en als hij eens een beetje tijd heeft zal ik naar hem toegaan of komt Ward eens tot hier, tot zolang blijft deze mooie dame in de vriezer, de Yamato kan ik ook verder doen, dus geen probleem hoor Rik ;)
 
als je echt wil wachten is dat je goed recht hoor dirk maar het is zoals rik zegt echt niet zo mooilijk. eenmaal als je de zandstrook netjes recht hebt liggen moet je de andere latjes er gewoon tegen aan leggen en de lijn van de romp volgen.

ik vond het al vreemd dat je van achter blokjes ging plakken en dan vooral op het stuk dat plat is omdat de huidplankjes gewoon de vorm moeten volgen.

de problemen komen bij mij als ik aan het voorsteven begin dan zit ik pas goed in de mesery :wub:.

maar als je met ward afgesproken hebt zou ik ook nog ff wachten hij zal je zeker met raad en daad kunnen bij staan ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan