Hoofdsponsor

1/60 "H.M.S. Bounty" [wip]

Tja.... Deze discussie zal nog jaren en jaren voort gaan.... :tongue:

Een zandstrook is een zandstrook, dat is mijn gedacht. Deze is bedoeld om makkelijk en snel te kunnen vervangen. Dus ook nog extra dik omdat deze extra stevig is. Nu heeft de zandstrook niet altijd dezelfde maat. Er zijn idd zandstroken die aflopend zijn gevonden. Zo ook in het pas gevonden schip bij de antillen. Deze is aflopend omdat de boeg zoals een kasteel schip of fluit gemaakt is. Hierdoor zijn ze al begonnen met de afschuining bij de zandstrook. Sterker nog er blijken daar meerdere verdikte planken aangebracht te zijn die zo ongeveer overnaads moest gezeten hebben.

Zo zie je maar. Kijk je niet blind op een boekje en kijk naar je model. Natuurgetrouw nabouwen doe je op zicht op techniek en kennis. Dat houd dus in dat je dit moet mixen en dat heet op je gevoel af gaan. :laugh::laugh:
 
Inderdaad, heel veel is op het gevoel.
En nu ga ik eens iets zeggen (wat ik gelezen heb), die me in de ogen van sommige modelscheepsbouwers tot de brandstapel zou veroordelen ;
De echte houten schepen uit die tijden waren namelijk "handig" (neen, ze konden geen klusjes opknappen), maar waren links- of rechtshandig, waat heeft dat hiermee te maken ? Heel eenvoudig, dit illustreerd dat de echte schepen niet zo'n perfekte romp hadden als de modelbouwers tegenwoordig willen bereiken. Wij hebben eigenlijk veel te veel de neiging om die oude scheepsbouwers te idealiseren, terwijl het ook maar mensen waren die met de beperkte middelen uit die tijd hun best deden om een schip te bouwen. En dat is nog steeds het enige wat we ook kunnen doen ; ons best doen om een acceptabele romp te maken.
 
Een acceptabele romp inderdaad, daar gaat het om.
En hoe een ieder dat doet maakt mij dan niet veel uit.
Bij de Jonk heb ik het ook op gevoel gedaan: bij een aantal plankjes de ene zijde onder verjongd (geen brandstapel aub) en de andere zijde van boven en alleen daar waar dat het beste uitkwam.
 
ik zet niemand op de brand stapel en denk dat dany meer dan gelijk heeft.

ik heb het zelv ook al een paar keer aangehaalt dat schepen er echt niet zo keurig uitzagen als sommigen wel denken .
 
Jullie hebben allemaal gelijk hoor, ik vaar op schepen die hedendaags gebouwd zijn en man Oo man wat een ramp is dat zeg, ik denk soms dat er rompen, stalen rompen dan, gemaakt worden van geplette cola blikjes, zo erg is het inderdaad, krom en scheef en je ziet geen enkel schip zo glad als deze die wij maken, dus in feite heeft Danny groot gelijk en wij allemaal mis, we maken ze veel te glad, en zoals er al zoveel is verteld over zo glad als een baby poepje, wel, daar zou iedereen iets aan moeten doen en de werkelijkheid voor ogen gaan zien.
Maar ik wil ook een gladde romp, die zo perfect als mogelijk is, maar mis dus :)
Zie maar de Yamato, die scheurtjes, het zouden er veel meer moeten zijn, dan zie je pas wat een echt schip is, en toch wilde ik het supper strak.
 
Eventjes mijn ervaring daarin.
ik ben nu niet de beste voor rompbouw en hou me aan bepaalde technieken.
Maar het hoogste techniek is het gevoel van je hout en buigingen.
In werkelijkheid:
De maten van de gangen werden één per één met de steekpasser en een maatstok aangeduid op de romp.
De gangen werden afgschuind om een zo perfect mogelijke aansluiting met elkaar. De krommingen werden op een vuurtje met emmers water tot buigen gedwongen.
En wat belangrijk is, de romp werd op het gevoel en oog gebouwd (senten waren en is de basislijnen van de gangen)
Miniatuur:
Om de vloeing van de gangen een mooie doorbuiging te geven gebruiken wij (ik) lange lattjes.
Doorgaans stroken ze op het geheel....maar plots word de voorsteven en achtersteven scherper en moet je verjongen en verloren gangen plaatsen.
Ik heb heb een matenmal om de verjongingen af te meten op de verschillende spanten, maar heb ondervonden dat deze niet bruikbaar is op een bepaalde moment.Technisch zou het moeten...maar praktisch onuitvoerbaar. Ik zit met met tienden van mm. te prutsen. En heb geen cnc-machine.
Dus op het gevoel en oog
En als je de natuurlijke kromming, de senten,van het schip in het oog houd, dan heb je een perfecte romp in miniatuur.
Nu en dan moet je een verloren gang steken, wat uiterst belangrijk is.
DSC02920.jpg

Hier zie je dat de evenwijdige gangen bijna de waterlijn heeft bereikt en dan maar pas ben ik begonnen met de verloren gangen en verjongen. ( dit heb ik zelf gekozen, omdat het een geschilderde model wordt)
Je kunt veel vroeger beginnen met het verjongen. Dat zal de rompvorm bepalen.
Ook als je een 2-de beplanking zal plaatsen, maar deze moet dan de maten hebben van de werkelijke planken op schaal.

Dirk, zorgt eerst voor de nodige aanpassingen van de spanten. (volgens ons gesprek ter plaatse)

groetjes
Ward
 
Dag Ward, bedankt voor deze terug mooie informatie.
Ik zal zeker eerst alles goed voorbereiden en bewerken zoals afgesproken, de spanten bijwerken en met een plankje testen als ze goed lopen, ik wil me gewoon goed voorbereiden op het beplanken ;) want de romp maakt of kraakt je schip.Wat ik dus wil bekomen is een bijna perfecte romp beplanking, omdat ik later een schip wil bouwen uit 1 beplanking, dus de romp dan in de olie zetten ipv te schilderen, daarom dat ik nu al graag zoveel mogelijk info verzamel om te beplanken met verjongen.

Dus laat de tips en zeker zulke mooie foto's maar komen ;)
 
Jullie hebben allemaal gelijk hoor, ik vaar op schepen die hedendaags gebouwd zijn en man Oo man wat een ramp is dat zeg, ik denk soms dat er rompen, stalen rompen dan, gemaakt worden van geplette cola blikjes, zo erg is het inderdaad, krom en scheef en je ziet geen enkel schip zo glad als deze die wij maken, dus in feite heeft Danny groot gelijk en wij allemaal mis, we maken ze veel te glad, en zoals er al zoveel is verteld over zo glad als een baby poepje, wel, daar zou iedereen iets aan moeten doen en de werkelijkheid voor ogen gaan zien.
Maar ik wil ook een gladde romp, die zo perfect als mogelijk is, maar mis dus :)
Zie maar de Yamato, die scheurtjes, het zouden er veel meer moeten zijn, dan zie je pas wat een echt schip is, en toch wilde ik het supper strak.

Dirk,
Doorgaans moeten wij gladde rompen en onderdelen maken.
De schaal vraagt dat eenvoudigweg, het moet ergens.
Maar wat belangrijk is, is dat men met bepaalden technieken en maten niet rommelen.
En zoveel mogelijk deze respecteren.
groetjes
Ward
 
Die scheepsrompen ...en die verjongingen...is en zal altijd een kwelgeest blijven bij vele modelbouwers :wub::wub::wub:
Mischien een idee ,als iemand zo goed wil zijn om dit op de ledendag ééns te demonstreren..meestal neem je iets sneller aan door het te zien :):):)
 
Zou mooi zijn, en een filmpje van maken en op youtube zetten, heb ik er ook iets aan als ik thuis kom :)
 
He, he, he, je kunt max 10 min uploaden en de uitleg om dit te doen vraagt nogal wat tijd.... ga je niet redden. Dan ook nog eens voor alleen dit schip toepasbaar.... Omdat het bij een ander schip weer andere maten zijn dus andere wijze van beplanken en andere problemen die je tegen komt... Maar goed je kunt het proberen.

Verder even qua bouwen van een model. Het schaal effect is dus dat het bijna perfect gebouwd is. Zoals ward aangeeft, de schaal vraagt hier nu eenmaal om.

Dan even voor links en rechts handig... LInkshandig gereedschap bestaat niet van voor 1960... Dus in de jaren van deze scheepsbouw. Inderdaad de brandstapel. :)
 
LInkshandig gereedschap bestaat niet van voor 1960... Dus in de jaren van deze scheepsbouw. Inderdaad de brandstapel. :)

Ik heb me wellicht verkeerd uitgedrukt, Rik, bedoelde niet links- of rechtshandig gereedschap, wat ik bedoelde was dat men met het gereedschap uit die tijd er ook niet in slaagde om perfekt symmetrische rompen te maken, en dat het verschil dusdanig groot was zelfs, dat het schip bij het varen naar bakboord of naar stuurboord trok, als een direkt gevolg van de fouten in de bouw, en afgezien van wind of stroming.
 
He, he, he, idd dan had ik je misschien niet goed begrepen, kan ook nog.

Maar goed, genoeg offtopic. hier.... Bouwplaatjes, willen we zien. Dus..... Dirk hoe staat het met de vorderingen?? ;)
 
Geen vorderingen, alleen maar informatie opslaan voor als ik terug ben van werken, dan doe ik verder :)
Daarom zoveel mogelijk info over verjongen, ook omdat ik een volgende schip in de olie wil zetten en in 1 laag wil beplanken :)
 
zou wel handig zijn een links of rechts handig bijl moet ik tog eens naar vragen in de winkel als het al van 1960 bestaat :laugh: joke ;)
 
He, he, he, je wilt niet weten wat ik laatst tegen kwam als linkhandig gereedschap....

Maar ehhh.... Dirk, dit is jou bouw verslag. Dat word nu vervuild met allerlei zaken...Zou je anders niet eens een topic aanmaken met op zoek naar info voor... Dan kan dat helemaal vol gespamed worden. :)
 
Zo, S.O.S. Ward is net vertrokken van bij mij thuis, wat een goeie kerel toch he, heb terug veel bij geleerd en zal proberen om een deze dagen terug een update te doen, alleen vertrek ik zondag voor een 5 tal dagen, nadien zal ik mijn vliegtuig(en) afwisselen met de H.M.S. Bounty met de deskundige hulp van Ward ;)

Bedankt voor de les, documentatie en de mooie woorden ward, een mans krijgt er terug zin in :)
En wat een groot schip is die La Renommé zeg, prachtig maat ;)

 
moi mooi de houtsnuivers worden weer wakker na hun winterslaap
 
Ben benieuwd naar de updates Dirk.
En Ward weet inderdaad te motiveren :)
 
Ja, straks ga ik er eens terug aan beginnen, ga het eens goed aanpakken en dit schip verder beginnen bouwen ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan