Hoofdsponsor

1/60 "H.M.S. Bounty" [wip]

Nog 7 latjes te gaan en de eerste beplanking zit er tegen, foto's volgen zo snel mogelijk, moet ze eerst nog nemen uiteraard :)
3 aan ps en 4 aan SB ;)
 
Update 30-12-2013

Hier een paar foto's van de vorderingen in de beplanking, nog 2 aan BB en 3 aan SB te gaan, de foto's tonen ook aan dat ik nog veel schuurwerk zal hebben voor ik kan beginnen aan de fineerlaag, deze zal ik er op leggen met contact lijm, dat ging me goed af met de Amerigo vespucci ook :)

CIMG1346_zps69cb7d2d.png


CIMG1347_zpsd01eaa5f.png


CIMG1348_zpsba8c0d3a.png


CIMG1349_zps4503c63b.png

Hier zie je dat het redelijk gelijmd is, maar de kiertjes zal ik opvullen met het schuurstof die ik zal hebben eenmaal ik begin te schuren aan de romp, ik zal dus kleine hoeveelheden lijm in die kiertjes ( spuiten met naald, of lijm borsteltje ) aanbrengen, en dan schuren maar, het schuursel zal zo in de kiertjes komen en hechten.
CIMG1350_zps22e1a821.png


Volgende foto's zullen komen als ie helemaal dicht is.
Tot zover
 
Mooi resultaat Dirk, en dat voor een 1 ste laag :-)
 
normaal moeten de planken mooie aansluiten maar we vergeven het je amen ;);)met een borsteltje is meer dan genoeg dirk dat klein beetje lijn die er naast zal zijn schuur je zo wie zo toch af maak hem maar vlug dicht voor 2014 dan kunnen we nog eens genieten er van .
gr dirk d
 
Zal niet meer lukken denk ik tegen einde van het jaar, ik kan vanavond nog 2 latjes maken en laten drogen in vorm, en morgen ertegen plaatsen, dan misschien morgen nog eens 2 in de namiddag, en dan is het FEESTEN :)

Bedankt voor reactie's mensen

Mvg
 
Update 01-01-2014

Heb de ene kant dicht gekregen, heb wel moeten werken met pen en gat, dus een gaatje geboord in de plank, en in de spant om de plank op zijn plaats te kunnen houden, ik zal die tandenstokers mooi kunnen afzagen en mooi wegschuren tot je er bijna niets meer van ziet.
Aan de andere kant nog 2 planken, en romp is dicht met eerste beplanking.
Hier paar foto's.


CIMG1346_zps80a5c0d3.png


CIMG1347_zps6e946a8a.png


Tot zover
 
Dit ziet er uit als een romp waar je over uit kunt glijden, superglad ;).
 
Dit ziet er uit als een romp waar je over uit kunt glijden, superglad ;).

Zo glad is het nu ook niet hoor, veel schuren zal het zeker goed verbeteren, en na de 2de laag zeker :)
 
Als je het niet zou weten dan lijkt het de definitieve laag al.
Dit belooft wat dadelijk voor de 2e laag
 
mooi werk geleverd dirk dit belooft heel veel goeds voor de tweede laag.

mischien geen secondelijm gebruiken maar bisontix proberen heb ik bij de heemskerck ook gebruikt en was er erg tevreden over.
 
Seconde lijm ga ik niet gebruiken hoor Dirk, alleen contact lijm van Bison, is aanbrengen op alle 2 de stukken, dus op de romp en op de fineer, je kan het wel niet verschuiven met deze lijm, als je het er op legt, dan moet het in een keer goed zijn, maar ik heb dat gebruikt voor de Vespucci ook, en ging zeer goed :)
 
Nog een plank te gaan en romp is dicht :)
Morgen in de morgen zal ik die ene plank lijmen, dan kan ik na de middag al beginnen met het opschuren van de romp, zal ook wel beetje tijd in beslag nemen, dan alles voorbereiden voor de fineer laag.
Foto's volgen morgen.
 
Netjes gedaan dirk, ben benieuwd na de 2de laag.
 
Update 02-01-2014

Ik ben al een beetje aan het schuren gegaan, en op de foto's is het eerste resultaat al te zien, ik denk dat ik tevreden zal zijn van de eerste beplanking :)


CIMG1352_zps40dacd74.png


CIMG1351_zps1bdfc628.png


CIMG1350_zps9f247068.png


CIMG1349_zps9292024f.png


CIMG1348_zps10c6a542.png

Achteraan moet ik nog beginnen met het schuren, dus daar komt het ook helemaal goed :)

Meer voor morgen
 
Dirk, dat ziet er goed uit.

Voor de volgende huidlaag kun je i.p.v. die pennen beter post elastieken gebruiken. Of Een touwtje om de plankjes aan te drukken. Als je het touwtje strak geknopt hebt, kun je met een wigje de huid-lat op de plaats houden. Dit voorkomt een lelijke vervorming of rond gat wat je moet opvullen. Dit blijf je bij de tweede huidlaag straks wel zien.
 
Dirk, dat ziet er goed uit.

Voor de volgende huidlaag kun je i.p.v. die pennen beter post elastieken gebruiken. Of Een touwtje om de plankjes aan te drukken. Als je het touwtje strak geknopt hebt, kun je met een wigje de huid-lat op de plaats houden. Dit voorkomt een lelijke vervorming of rond gat wat je moet opvullen. Dit blijf je bij de tweede huidlaag straks wel zien.

Bedankt Rik, ik zal zeker voor de 2de beplanking geen pennen meer gebruiken, ik was ook al met je gedachte bezig met de laatste plank, maar las dan dat je het ook kan doen met tandenstokers, zeker voor een eerste laag kon ik dat doen, ik heb ook bewust geen nageltjes gebruikt bij de beplanking, om later bij een van de volgende schepen, die ik ga bouwen, het een beplanking zou worden uit 1 laag, dan kun je dus geen nageltjes of pennen gebruiken, of ze moeten op schaal zijn.

Bedankt
 
Hoi Dirk,

De kiertjes zijn ook al dicht met het schuren, prachtig.
 
Hoi Dirk,

De kiertjes zijn ook al dicht met het schuren, prachtig.

Ja inderdaad, heb er een klein beetje verdunde houtlijm in gedaan, en schuren maar, dit dichte de kiertjes vrij snel hoor, komt helemaal goed :)
Bedankt voor reactie's

Mvg
 
Update 03/01/2014

En terug wat geschuurd, en de foto's ervan, heb nog klein beetje bijgewerkt met schuursel aan het achterschip, dan deze namiddag schuren, en ik kan beginnen met de fineerlaag.
Eerst zal ik kijken als ik geen andere stukken kan lijmen voor ik de fineerlaag bevestig, de geschutspoorten en dergelijke, is misschien handiger deze eerst te bevestigen, ik bekijk het eens.


CIMG1360_zpsc3f510ed.png


CIMG1359_zps2957cb0f.png


CIMG1358_zps95f9e9c4.png


CIMG1357_zps62ff9541.png


Tot zover
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan