Hoofdsponsor

1/60 "H.M.S. Bounty" [wip]

stelt ook niet veel voor maar ik vind het wel erg makelijk

016_zps7f3833aa.jpg


je kan er ook nog een tweede klem boven zetten zodat het latje ook niet naar boven kan zo doe ik het meestal want dit durft soms wel eens naar boven kruipen als je wat moet vringen
 
Bedankt Dirk, ben het nu aan het gebruiken :)
 
Ziet er allemaal heel netjes uit Dirk, de romp vergt nou eenmaal veel geduld en dan komt het wel goed.
 
Update 21-10-2013

En zoals je kan zien Dirk, gebruik ik het inderdaad, en kan verdomd makkelijk zijn, bedankt hoor.


CIMG1340_zpse781bd79.png

En zo werk ik plankje per plankje op het gemak af.
Ik zal er wel nog een tijdje mee bezig zijn, maar de romp is nu eenmaal een belangrijk iets, ze vertelden mij altijd, de maakt of kraakt het schip, en ik ga met deze uitspraak nog altijd akkoord, al is deze beplanking ook niet van de bovenste plank, ik doe mijn best, en leer uit de fouten uiteraard.

CIMG1341_zps04a89b0b.png


Tot zo ver deze update.
 
mooi dirk die rode plastiekjes op de klemmen is het eerste wat ik er af doe dat is wat ze noemen dikke rommel :)
zonder die rode lappen zul je zien dat ze veel beter klemmen en ze maken ook geen deuken in het hout hoor
 
Ok, zal ze er morgen af nemen, bedankt voor de tip :)
 
Gelukkig nog eens de de planken per spant geteld, ik kom er op uit dat ik 2 planken meer nodig heb op het achtersteven, dus minder verjongen is de boodschap, nu nog eens opnieuw alle spanten uitrekenen om zo goed mogelijk de beplanking verder te zetten.
 
Dirk, als je minder verjongd krijg je niet meer planken, als de afstand die je over houd op je achtersteven groter is als de afstand op je grootspant moet je niet minder verjongen maar komen er volgens mij 2 stealers in en dan ben je weer gelijk.
 
Update 23-10-2013

Vorderingen aan de beplanking.
Het gaat goed, maar ik zit met het probleem dat ik de zeeg blijf houden, al denk ik dat ik dit zal blijven houden, omdat ik dus verschillende lengtes heb van de spanten, en om evenveel planken te hebben per spant, moet ik dus verjongen, en krijg ik daardoor een zeeg.
Op de foto's verder probeer ik uit te leggen wat ik zou doen.

CIMG1340_zps83f33c60.png

De zeeg, die ik er nu uit wil hebben.
CIMG1341_zpsa0c47abe.png


Opstaande rand voordek.
CIMG1342_zps8b8204ee.png


Hier zie je dus de rode streep die ik tekende, dat is de verlenging van de laatste plank die ik lijmde.
Nu is de vraag, doe ik zo verder, of steek ik daar een stealer?

CIMG1343_zps0cd5ab0d.png

Hier dus hetzelfde verhaal, de rode streep toont het verlengde aan, en die paarse lijnen zijn de afstanden van de spanten, dus je ziet dat er aan de boeg een veel kleinere lengte is, dus daarom verjongen zoals ik bezig ben, maar dan krijg ik dus die zeeg, ook hier, zo verder doen of een stealer steken om het geheel recht te krijgen?om zo recht te komen?
CIMG1344_zps3be92ca9.png
 
Vooraan verder verjongen, achteraan een spie plaatsen.

Vooraan kan het zijn dat je met de laatste planken tegen je onderste berghout eindigt, dat hangt van de rompvorm af.
Om alle planken bij de boeg te laten eindigen zou je kromme planken kunnen gebruiken in de vorm van een kromzwaart, maar dat is extreem moeilijk.
 
achteraan verloren gangen bijsteken, tot de lijn rechter komt
vooraan verjongen met dringende wat verloren gangen er tussen
Wat René zegt is realiteit, en extreem moeilijk, en dat is zo ook in werkelijkhed, maar daarop kun je meten, moeilijk in miniatuur
Ellebogenwerk nu
Groetjes
Ward
 
Met verloren gang, wil je dan zeggen een spie steken, of een stealer zoals op foto hier onder?

CIMG1324_zps89aca2db.png


Steeler_zps677b1f25.png
 
foto hier onder is inderdaad goed dirk ;-)
 
Ok Ward en Dirk, dan gaan we dat straks eens proberen met die verloren gangen, lukt dat niet goed, dan ga ik over tot Isola zijn manier, de spieën.
 
Je haalt 2 zaken door elkaar, vooraan verjongen en eventueel verloren gangen. hout minderen.

Achteraan een spie ( stealer) hout bijvoegen.
 
Update 24-10-2013


Hier zal ik eens een paar duidelijke foto's laten zien wat ik bedoel met forceren, je ziet op de verschillende foto's als ik een recht plankje op de vorige plank leg, en dan zonder forceren het naar achter of naar voor duw, dat ik met serieuze spieën kom te zitten, los ik dat op door stealers te gebruiken, of beter door spieën te steken, of een andere oplossing?

CIMG1342_zpsb208570c.png


CIMG1344_zps700c9e93.png


CIMG1343_zps652de3bb.png


CIMG1341_zps55f47b21.png


CIMG1340_zps14af701b.png
 
vooraan moet je blijven verjongen en ze zeker tegen elkaar maken dus blijven vringen.

achteraan moet je eerst nog eens meten of evenveel gangen hebt als aan je grootspant en dit verdelen en dan ga je tog ook moeten vringen schat ik want normaal is deze afstand achter bijna het zelvde als het grootspant. anders goed verdelen en ze naar de verdeling maken

zoals je het nu hebt vast gepint kan echt niet
 
Dus, in feite gewoon verder doen zoals ik bezig was, zonder stealers dan, gewoon blijven wringen.
Ik versta ook wel, dat je op het groot spant de breedte van de plank hebt, en voor en achter dus kleinere spanten, als je deze dus verdeeld in het aantal planken je op het groot spant nodig hebt, dat je inderdaad moet verjongen, maar dat die boog er zo inzit kan dus geen kwaad?

Mvg en bedankt voor jullie inbreng.
 
Die model van de verloren gang is steeds hetzelfde op een schip.
begin je ermee, dan doe je voort. alleen +/_ op de waterlijn kan er één continetaal wijze ingelast worden.
groetjes
ward
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan