Hoofdsponsor

1/60 "H.M.S. Bounty" [wip]

elke boeg is anders zoals ward zegt je zult bij het volgende plankje zien wat ik bedoel als je het er tegen legt
 
Bedankt voor de tips en het volgen van dit topic, jullie zullen iedere gang kunnen volgen, dus ook zien als het goed komt of niet ;)

Mvg
 
Update 10-10-2013

Is dit goed bedoeld, de stealer, en zou ik deze kunnen gebruiken om terug recht te komen bij de beplanking?
Ik wil het wel eens proberen, is toch meer de eerste beplanking he, als het goed lukt kan ik dat uiteraard gebruiken bij de tweede beplanking ook.


CIMG1324_zps89aca2db.png
 
Wie niet waagt, niet wint.
Dirk ga ervoor, alleen "soms", moet je de verjonging van die drie gangen samen ook mee tellen indien nodig. Als je toch evenredig wil blijven op de uiteinden.
Een voordeel met dit Engels systeem, de breedt van de gangen blijven.
Het andere soort( continentaal) moet je eens stukje bredere plank hebben om die verjonging door te voeren.
Volgens mij lijkt het minder houtverlies nu, en is gemakkelijker werken.
:dry: Die Engelsen op hun eiland,:sleep: wisten toch een goede oplossing te vinden:sleep:
groetjes
ward

P.S.: het verjongen mag gerust beginnen aan de tweede spant van het hoofdspant,naar voor of naar achter. Zo heb je een lange vloeiende gang.
trouwens volgens de uitgetekende maat per spant zou je aan zoiets moeten komen.
 
Die zeeg, die moet ik er nu toch uit krijgen, en hoe doe ik dat juist, door minder te verjongen, of door plank recht door te laten lopen en dan spieën te steken?

Mvg
Dirk
 
Dirk daar zal je toch eens een foto bij moeten maken, kunnen we je raad geven.
 
Hier de nodige foto's mensen :)


Moet ik nu zo doorgaan, is dat goed die zeeg of teveel?


CIMG1332_zps9c38ba43.png


Of moet ik die zeeg er proberen uit te halen.
CIMG1333_zps12e0b63b.png
 
Als je een spleet krijgt dan heb je te veel verjongt, maar volgens mij zit het goed .
 
ja gewoon doorgaan zoals je bezig bent.

je zult merken binnen een 3 tal latjes dat ze aan de boeg naar boven kruipen dus goed blijven verjongen of je komt in de problemen. nu moet je ze mischien wel wat naar boven forseren maar daar ga je later je voordeel mee doen hoor.
 
'k Ga mee met mijn voorgangers;
je zit goed en zorgen dat je geen spleet krijgt, verjongen maar eigenlijk niet te veel forseren;
als je twijfeld een strook stevig papier met de maat van de gang snijden en gebruiken als pasmal.
groetjes
ward
 
Het gaat goed dirk, goed blijven verjongen en ik geloof straks ook een beetje afschuinen als je onder na binnen gaat, maar vraag dat even aan ward of amazone die hebben meer ervaring dan ik, ik zelf vindt het beplanken 1 van de heel moeilijkste
dingen die je moet doen aan het schip, heb er zelf ook moeite mee, maar het ziet er goed uit dirk.
 
Bedankt mannen,
update zal er weinig van komen deze week, daar ik op cursus zit te Zeebrugge de gehele week.
 
Ik heb nog een plankje op de spanten gelegd, eerst de plank lekker in een warm badje, dan op de spanten vast gepind en zo laten liggen om de kromming er in te krijgen. Morgen ga ik dan dat plankje vast lijmen en uiteraard een foto van nemen, om hier te delen op het forum.
 
Update 20-10-2013

Paar foto's van de beplanking

CIMG1340_zps09316f0e.png


Hier heb ik aan SB een plank meer liggen dan aan BB, en op de laatste foto heb ik de plank aan BB eerst in water gelegd om dan nadien op zijn plaats te leggen, en zo de vorm aan te nemen die ik nodig heb, zo kun je veel makkelijker lijmen.
Straks een 2 tal uur later zal ik proberen de plank dan vast te lijmen, zo kan ik morgen verder met de volgende plank.

CIMG1341_zpscd11ae22.png


CIMG1342_zps60f72807.png


CIMG1343_zpse7d545a6.png

Commentaren zijn altijd welkom hoor.

Tot daar deze update
Mvg
 
Komt goed Dirk, voor ieder plank aandacht en geduld ;)
 
ziet er allemaal goed uit. hou in de gaten dat je de latjes zonder te forceren kunt aanbrengen en neem alle tijd, je hebt hier later veel plezier van.
 
Ik moet ze soms wel in het water leggen en dan forceren op de spanten, ze gaan van soms horizontaal naar verticaal, dan moet je ze wel forceren, maar als ze droog zijn, en je neemt ze er dan af, dan hebben ze de vorm van de romp, en kun je ze zonder te forceren lijmen.
 
Gaat helemaal goed Dirk.
Inderdaad na het soppen in water de vorm aan laten nemen van de romp en dan laten drogen.
 
om de latjes niet uit het voorsteven te laten springen bij het lijmen kan je gewoon een klem op het voorsteven plaatsen en tegen de huidlat duwen.
dan moet je daar geen duimspijkers of nagels gebruiken.

zal straks ff een foto trekken wat ik bedoel ;)
 
Ik denk dat ik weet wat je bedoeld, maar het zal toch een redelijk sterke klem moeten zijn denk ik, maar ben benieuwd naar de foto :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan