Hoofdsponsor

1/60 "H.M.S. Bounty" [wip]

Update 04-10-2013

Hier de foto van de beplanking die bezig aan het achterschip, dit word ook nog een mooie klus, tussen de eerste en de tweede punaise van links, zie je dus waar het roer komt te staan, daar zal ik dus bij de beplanking een gat rond houden, anders kan het roer niet meer bewegen :)

CIMG1324_zps46c728f5.png


Hier zie je de tweede plank die ik heb aangebracht.
CIMG1325_zps160e3012.png


Het gedeelte waar het roer doorkomt, en op de volgende foto zie het roer huisje.
CIMG1327_zps4a6fb4e5.png

CIMG1328_zps5a05e8b1.png


En dan verder de 2de beplanking aan de boeg.
CIMG1332_zps941b00b9.png

Hier zie een detail foto van hoe ik de gleuf hen in gevreesd en hoe mooi het zal worden met de 2 laag fineer.
CIMG1331_zpsfe14d2e1.png


Totaal beeld
CIMG1330_zps9949327a.png


MVg
 
Laatst bewerkt:
Update 05-10-2013


Hier een foto van de derde plank die er tegen is gelijmd.
CIMG1334_zps854160b0.png



Dan de vierde plank

CIMG1336_zps4dad7b65.png


CIMG1335_zpsc913d7c7.png



CIMG1337_zps20678b37.png


De foto's spreken voor zich neem ik aan.
Ik heb het dek ook al beetje verder opgeschuurd, en zal deze de komende dagen in de Danish oil zetten, dan ben ik zeker dat alles goed in de olie zit als er nog onderdelen op komen, of raden jullie aan om eerst alles op het dek te plaatsen, om er zeker van te zijn dat de hechting van de houtlijm goed neemt?

Mvg
Dirk
 
Laatst bewerkt:
olie en lijm gaan niet goed samen dus best eerst alles op het dek zetten of na het inolieén een half jaar wachten voor je er iets op kunt lijmen.
mischien kan je het in de olie zetten juist voor je weer vertrekt voor je werk ?
 
olie en lijm gaan niet goed samen dus best eerst alles op het dek zetten of na het inolieén een half jaar wachten voor je er iets op kunt lijmen.
mischien kan je het in de olie zetten juist voor je weer vertrekt voor je werk ?

Dan zal ik eerst alles verlijmen Dirk, ik heb tijd, zal zeker nog niet voor deze reis zijn, ben nog drie en een halve week thuis, en een week op cursus ook nog straks, dus zal zo op het gemakjes verder werken, die olie kan achteraf ook nog.
Of, ik moet het dek in oliën en als ik iets er op wil lijmen, het terug beetje weg schuren dat ik terug op het ruwe hout zit.
Zal nog zien, maar leek mij het makkelijkste om nu alles mooi al in de olie te zetten, dan vergeet ik zeker geen stukken, en kan er het makkelijkste bij.
Word vervolgd uiteraard :)
 
Dirk, moet je de huidplanken nog niet gaan afschuinen en verjongen?
 
JA, hoor, Dirk,
zoals Bart schrijft Dringend verjongen.
De huidplanken zijn schaalsverhouding te breedt, maar dat is geen probleem ( bouwdoos materiaal) en daarmee moet je werken.
Je ziet het Dirk, waar je een eindje mee inzat om te beplanken, heb je nu eerst de romp vloeiend gemaakt,en klaar gezet met kleine aanpassingen.
Belangrijke basis, waaruit nu de rest zal stroken en vanzelf zal gaan.
Zen........maar zal niet mislukken.
groetjes
Ward
 
Ja inderdaad, bij de volgende plank begin ik te verjongen, dit is de plank waar mijn berghout eindigt denk ik, dus vanaf daar zal ik verjongen, en de fineer laag is smaller, maar zal sneller verjongen daar.
Bedankt om het op te volgen en de tips te geven mannen.
 
Ik ben dus aan het meten gegaan om te gaan verjongen, volg eens mee als ik het goed doe aub:

Groot spant meet ik 119 mm, dus gedeeld door de breedte van de plank die 6 mm is, is dus 19.8 plankjes op de spant.
De volgende spant meet ik 111, dus gedeeld door 19.8 is 5.6 breedte van de planken op deze spant.
De volgende spant meet ik 110, dus gedeeld door 19.8 is 5.5 breedte van de planken op deze spant.
De volgende spant meet ik 94, dus gedeeld door 19.8 is 4.7 breedte van de planken op deze spant.
De volgende spant meet ik 72, dus gedeeld door 19.8 is 3.6 breedte van de planken op deze spant.

Klopt dat, dus zo moet ik de planken gaan verjongen om correct uit te komen?
Alleen de laatste spanten zijn te klein, dus zal ik ergens steelers moeten steken om niet te smal uit te komen met de planken denk ik, zal nog moeten kijken hoe we daar juist een oplossing voor vinden.
 
Dirk,
de rekensommen geven aan dat op spant 72=3,6
De breedte van de gangen zijn 6mm, dus 1/3 overhouden aan het eind van de gang= 2mm.
Je kunt nog ietsjes verder verjongen,.......maar het zicht speelt hier ook een rol, met andere woorden: als je planken van 6mm steekt en dan plots een rij stukken van twee 2mm, dan is het iets die niet klopt voor het oog in het legpatroon.
De gulden middenweg zoeken en verloren gangen gebruiken.
Niet bind staren op die richtlijnen van 1/3.
Je zult zien dat op de kleinste spanten in evenredigheid met de andere gangen, toch voor het oog zekere volwaardige gangen hebben.
Wel MINDER in aantal, maar zullen geen spievormige tandenstookertjes worden.

Engelse verloren gang construktie:
( die jij zou moeten gebruiken)
2 gangen van 6mm= 12mm
dit delen door 3=4mm
Twee planken verjongen op 4mm,
verloren gang gedeeltelijk uitzagen op 4mm
dan heb je eindpatroon van drie uitenden van 4mm.


groetjes
Ward
 
Update 07-10-2013

De zandstrook is aan een kant gelegd, de eerste is volgens mij toch de moeilijkste om te leggen, maar hij ligt er, morgen doe ik de andere kant, zodoende ik deze een lange droogtijd geef.
CIMG1324_zps3ccfd2e7.png


En dan heb ik tijd om andere dingetjes te maken of te beplanken, zoals het roer, en verder werken aan broodwagen ( dekhuisje ), en eens kijken hoe die gratings in een steken.
CIMG1325_zps57d6f304.png


Mvg
Dirk
 
De andere kant ligt er ook, dus de zandstrook is gelegd, en die is niet breder dan de andere planken, allee, eigenlijk wel, heb deze niet verjongd, de andere planken zal ik wel verjongen :)
 
Ziet er al goed uit Dirk, maak eens een foto van je zandstrook vooraan , zeer belangrijk
 
Update 08-10-2013

Hier de foto van de zandstrook vanaf de boeg gezien.

CIMG1325_zpse7383a4f.png


CIMG1326_zps5867f25b.png


Dan komt hier de vraag, bij de volgende foto zie je dat ik dus de plank heb bijgesneden (verjongd) zoals ik het heb uitgerekend per spant, maar alleen op de kielbalk zelf heb ik hetzelfde aangehouden als de laatste spant, daarom moet ik later de stealer steken denk ik, of het komt niet goed uit.
Is dit de juiste manier, of moet ik het anders gaan doen? Deze plank is dry fit, dus nog niet gelijmd.
CIMG1327_zps94037358.png


Mvg
 
Hoi

Ziet er goed uit, je hebt de smaak terug te pakken zeker ;-)

Gogogo
 
amai das nog niet zo makkelijk als het eruit ziet, is chinees wat je hier verteld, wel mooi werk man ... blijf dit volgen ...
 
@hooy, ja inderdaad lekker bezig houden :)

@karel47, chinees was het ook voor mij de eerste keer, en dan was het een bouwdoos die vele malen makkelijker was dan deze, simpel is het niet, maar het is wel leuk, en zeker als je vorderingen ziet, en ziet dat het gaat goed komen :)
 
punt van de zandstrook lijkt me nog veel te lang. laat het eerst goed uitharden en leg dan een latje tegen de zandstrook dan ga je vanzelf zien waar het de zandstrook wil overlappen en daar moet je dan met de beitel gaan afsteken, gaat ergens juist achter je spant zijn waar de duimspijker in zit.
 
punt van de zandstrook lijkt me nog veel te lang. laat het eerst goed uitharden en leg dan een latje tegen de zandstrook dan ga je vanzelf zien waar het de zandstrook wil overlappen en daar moet je dan met de beitel gaan afsteken, gaat ergens juist achter je spant zijn waar de duimspijker in zit.

Ik bekijk het eens Dirk, laat het weten, of probeer er een foto van te nemen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan