Hoofdsponsor

1/60 "H.M.S. Bounty" [wip]

Hier dan de foto's Dirk, van de zandstrook, of het vervolg er van, ik heb dus een volgende plank er langs gelegd, en dan vervolgens eens afgetekend met potlood, dus dat stukje voorzichtig wegsnijden, en dan zou het goed zijn om de volgende plank te leggen?

CIMG1324_zpse485d6f7.png


CIMG1325_zpsb41e593b.png


CIMG1326_zps5c26c4af.png


Mvg
 
Kan Dirk ( amazone ) alleen maar bijtreden, als je vooraan te ver gaat met je zandstrook krijg je problemen met de volgende planken.
Zoals je het nu aftekent is het goed, zo weinig mogelijk zijwaarts wringen met je planken
Romp beplanken is veel oefening, en bij ieder schip weer even anders.

Succes
 
Bedankt René,
Ik zal straks de plank naast de zandstrook plaatsen, en uiteraard de nodige foto's nemen.

Mvg
 
Goed bezig, Dik.
de rest zal vanzelf mooi komen te liggen aan de zandstrooklijn.
groetjes
ward
 
Bwa, ik heb net gezien waarom er sommige steun stukjes hout op moeten, ik ben deze nu aan het lijmen, de foto's volgen.
Hier op deze foto kun je ze zien, ik had ze er op zitten, maar had deze terug weg gedaan, en nu heb ik deze inderdaad nodig, om de latjes op te lijmen :(
Het zijn de stukjes aan de boeg met de nr's op, ik ben nu balsa hout aan het lijmen en dan morgen bij schuren.

1_IMG_3810.jpg
 
Hier dus de extra steun blokken die ik plaatste, dit om de plankjes steun te geven als ik ze tegen de andere lijm.

9_zps7f690589.png


Terwijl de stukjes drogen, heb ik nog een plank in het warme water gelegd, en ligt nu op de spanten om de vorm aan te nemen ;)
7_zps5ba305d1.png


Hier nog een foto van de plank op de spanten die aan het drogen is.
8_zps18a3fd6b.png


En onderste foto heb ik de plank met verjonging op zijn plaats gelijmd, zal wel nog veel schuurwerk worden nadien, maar is leuk werk :)

11_zpsa0fc5186.png


Mvg
 
Goed bezig dirk.

Mischien een stomme vraag maar die blokjes schuur je die tot ze de vorm hebben van de romp?
 
Goed bezig dirk.

Mischien een stomme vraag maar die blokjes schuur je die tot ze de vorm hebben van de romp?

Een paar millimeter minder, zodoende je beplanking er nog op kan en mooi vloeit met de romp.
Als ik die blokjes niet heb, dan heb ik geen steunpunt om de plankjes tegen te lijmen, zo leer je altijd bij, ook tijdens het bouwen dus.
Ik schrijf alles op, voor een volgende project, dan weet ik waar ik de mist ben in gegaan :)
 
goed bezig ;) dit gaat zeker goed komen
 
Dirk,

Een paar millimeter minder, zodoende je beplanking er nog op kan en mooi vloeit met de romp.
Als ik die blokjes niet heb, dan heb ik geen steunpunt om de plankjes tegen te lijmen, zo leer je altijd bij, ook tijdens het bouwen dus.
Ik schrijf alles op, voor een volgende project, dan weet ik waar ik de mist ben in gegaan

Bedankt voor de uitleg.
 
:dry:Dirk:)
Het beste is zelf ondervinden, die blokkjes zijn zeker belangrijk.
In werkelijkheid staan de spanten zo'n 50 cm van elkaar en in de voorsteven zitten de appostelspanten die meedraaien met de boog.

groetjes
Ward
 
:dry:Dirk:)
Het beste is zelf ondervinden, die blokkjes zijn zeker belangrijk.
In werkelijkheid staan de spanten zo'n 50 cm van elkaar en in de voorsteven zitten de appostelspanten die meedraaien met de boog.

groetjes
Ward

Bedankt voor de uitleg Ward ;)
Komt helemaal goed hoor.
 
Weer eens even bijgelezen hier Dirk, goed bezig hoor!
Zou zomaar zin krijgen om met de Beagle door te gaan:wub:

Fred
 
Weer eens even bijgelezen hier Dirk, goed bezig hoor!
Zou zomaar zin krijgen om met de Beagle door te gaan:wub:

Fred

Toeval of niet, ik heb net uw werk gezien, die houten constructie op uw truck, knap, dus zeker verder doen met de Beagle :)
Zou tof zijn terug wat meer scheepsbouwers in actie.


Ik heb dan terug verder gedaan, en de 2de plank naast de zandstrook gelegd, ligt nu veel beter met dat extra stukje steun.
Ik zit wel met een redelijke zeeg, ik zal straks eens een foto maken, zodat je dat kan zien, is misschien normaal, we zullen zien.
 
Hallo Dirk, nu ik dit zie begin ik eindelijk te snappen hoe een scheepsromp beplankt wordt, hoe ik in den tijd die van mij gedaan heb weet ik niet meer maar het was verdomd niet gemakkelijk, ik ga zeker blijven volgen en een massa bijleren voor als ik nog eens een romp moet beplanken. Goed bezig!
 
Update 09-10-2013


Hier zie je de Tweede plank liggen naast de "Zandstrook"

CIMG1325_zpse4de0423.png


En dan hier het geheel, is die "Zeeg" normaal, of moet ik iets doen aan het verjongen, of gewoon zo verder doen.


CIMG1324_zpsebf9451e.png

Mvg
 
hmm je zandstrook gaat denk ik nog veel te veel omhoog dirk

als je het schip op zijn kop legt zoals je gedaan hebt zou het een horizontale lijn moeten vormen dus zoals de rode lijn

bij jou steekt er bij de zwarte pijl nog veel te veel hout naar boven

CIMG1324_zps5520c24c.jpg

het volgende latje zal dus zeker over de plank gaan die je nu gelijmt hebt dus moet je nog van de al gelijmde plank afsteken.
 
Hey Dirk
Als ik die stukken weg snij, hoe kan ik daar dan beplanken?
Kijk eens naar de foto die ik heb toegevoegd, als ik dat rode vlak die jij ongeveer tekent, weg neem, hoe moet ik dat dan doen passen tegen de cutwater?
Ik begrijp het niet goed.

CIMG1325_zpse1be84ab.png
 
Dirk,
zo laten en niet te scherp verjongen van de volgende gangen.
Iedere romp is anders van vorm.
Half weg zou je moeten een redelijke in lijn hebben met de bovenste gangen
groetjes
Ward
 
Nu zie ik het met de blokjes, mooi gedaan.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan