Hoofdsponsor

1/60 "H.M.S. Bounty" [wip]

Volgende update
Foto's terug, ook BB zijde is terug gemonteerd :)


attachment.jpg


attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Update 06-01-2014
Ik ben begonnen met de fineer aan te brengen, ik heb ook een tool gebruikt om af te tekenen, zodoende ik recht naar beneden ga en recht naar boven vanaf de deklijn, is te zien op de foto's.
Ik zal ook in stukken werken van 10 cm max, komt overeen met planken van 6 meter in het echt.

attachment.jpg

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


Tot zover deze update
 
Laatst bewerkt:
Dirk, Ik zou voor de correctheid toch de fineer stroken met de berghouten mee laten lopen. Dus ook met je dek mee ipv recht zoals je geprobeerd hebt.
 
Inderdaad Rik, zoals je zal zien op de volgende foto's loopt hij toch mee met het dek, ik zal ze niet recht proberen te laten lopen, ik zal na de derde strook ook beginnen met verjongen.


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Update 07-01-2014
Ben al klein beetje verder met het beplanken van de fineer laag.


attachment.jpg


attachment.jpg

Je kan dus ook al zien dat ik aan het verjongen ben gegaan, iets vroeger dan de eerste beplanking, eens zien wat het resultaat zal zijn als het gedaan is, hopelijk goed :)

attachment.jpg


attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
En dan ook al aan SB begonnen, beetje afwisseling, en maken dat ik beide zijden gelijk heb.


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er heel schoon uit, maar ik ken niks van modelbouw schepen in hout,
ziet er wel precisie werk uit.
 
Ziet er heel schoon uit, maar ik ken niks van modelbouw schepen in hout,
ziet er wel precisie werk uit.

Bedankt Guy, ja het is soms een secuur werk, moet passen he :)
 
Update 08/01/2014
Terug een beetje verder gedaan, maar ik heb ook een vraag, want ik heb problemen met het buigen van 2x2 mm latjes, ze breken constant??
Ik heb ze in warm water gelegd voor een redelijke tijd, en eens ik begon, is dit het resultaat, van de 5 die ik probeerde zijn er 3 gebroken, de andere 2 zijn voorlopig goed, hopelijk blijven ze zo, ik ben bang vanaf dat ik ze ga gebruiken dat ze zullen breken.


attachment.jpg

Dus hoe het beste die latjes buigen, het zijn de berghout latjes, en die moeten voorgebogen worden, of hoe kan ik anders de boog vormen, hopelijk iemand een antwoord, alvast bedankt.

En de vorderingen van het beplanken.

attachment.jpg


attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Theelichtje gebruiken Dirk.

Voor snelle vergeters. Oefening baart kunst.
Eigenlijk zou ik het je voor moeten kunnen doen, want verbranden mag niet enkel verwarmen.
Eens de kneep onder de knie is het zo gepiept.
Mvg,
Swake
 
En terecht merk ik op, dat de nerf van de latjes jouw in de problemen brengen. Die lopen schuin en horen rechtlijnig te lopen.
 
boven een EL fornuis gaat het ook als de nerven volledig horizontaal met het latje mee loopt wel een bril op zetten voor de sterkte van het licht.
gr dirk d
 
Theelichtje gebruiken Dirk.

Voor snelle vergeters. Oefening baart kunst.
Eigenlijk zou ik het je voor moeten kunnen doen, want verbranden mag niet enkel verwarmen.
Eens de kneep onder de knie is het zo gepiept.
Mvg,
Swake

Dus boven een kaars houden? Ik zal dat morgen eens proberen, resultaat zal ik uiteraard terug posten :)
Hopelijk lukt het, anders zie ik niet in hoe ik die bocht kan maken, als er ideeën zijn, laat ze maar komen :)
 
Niet te dicht houden Dirk.

De twee kanten in de hand houden, en telkens per vijf centimeter werken. Nooit een langere lengte. Je voeld zo voldoende aan wanneer het latje meegeeft. Telkens na het branden het latje in de ronding testen tot het goed staat.

Oefenen en blijven oefenen !
 
aan het water een klein beetje ammoniak toevoegen en zorgen dat het hout door en door geweekt is, liever te lang dan te kort, stinkt behoorlijk maar maakt je hout vele malen buigzamer. Wel zeer langzaam de bocht maken, je moet het hout de tijd geven om te buigen, anders wordt het barsten :)

Ik week altijd alle latjes, ook de zeer buigzame, voordeel hiervan is dat eenmaal droog ze de vorm vast houden. kans op losspringen tijdens lijmen wordt dan een stuk kleiner.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe geen ammoniak in het water, misschien moet ik dat ook eens proberen, doe ik morgen ook, de test komen hier te staan uiteraard, bedankt iedereen :)
 
Hitte werkt inderdaad perfect, maar let dan wel op de nerven zoals al gezegd is.
 
Update 09/01/2014
Voila een paar foto's van de resultaten van het plooien van het hout, 2x2 mm notenhout.
Ik heb dus geprobeerd door het hout boven een kaars te houden, en ik heb 2 plankjes kunnen, mja, redelijk plooien, en een ander plankje volledig stuk.

Deze zijn dus redlijk gegaan, al is de vorm niet echt zo als ik het wou, maar ok, voor eerste keer valt het al bij al nog mee.

CIMG1398_zpsa474146f.png

Hier het resultaat van de gebroken plank, had dus meerdere malen geprobeerd om het tot een goed einde te brengen, maar dit plankje bleef maar breken :(
CIMG1397_zps0e83d224.png


Dan hier het resultaat met het hout in water te zetten met ammoniak er in, wat een stank zeg pffff, ik ruik het nog, hoeveel doe je daar in, ik heb bijna halve liter ammoniak in laat ons zeggen 5 liter water gedaan, wat een stank, maar zoals de foto laat zien, het plooien gaat wel, al heb ik ook hier eentje gebroken, ik moet dus voorzichtig in grote bocht het hout plooien, en niet ineens de grote bocht maken, het lukt me dus het beste met water en ammoniak.
CIMG1399_zps07ab753b.png


Dan nog een paar foto's van het schip die beneden staat nu om het hout te testen die ik plooide :)


CIMG1400_zpsf5d18f5c.png


CIMG1401_zps9c8a7663.png


CIMG1402_zps996b6303.png
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan