Hoofdsponsor

1/35 Flakdiorama [DONE]

Dank u voor de aanmoedigingen. Als beloning vandaag een ludieke update: "The Klingenberg Horror Experience", naar een idee van iemand die dit project op Scalemates volgt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooi vorderingen....ik zet mijn stoeltje bij :D
 
Leuk verhaaltje met die wandelende tak! Vroeger had ik er zo ongeveer honderd + nog twee andere soorten waaronder Extatosoma Tiaratum in een heel grote vivarium. :nowink:

Thierry
 
ik ben stil mee aan het volgen .
gr dirk d
 
Bedankt voor de appreciatie. Hier een foto die de werken aan de muur toont, met in de inzet een experiment op de weg. Dit gebeurt met de stempeltechniek omdat de kasseien wel allemaal eender zijn. Ik schat dat ik er toch een vijfduizend zal moeten indrukken en schilderen.

attachment.jpg
 
Geduldig werkje. Veel plezier ermee
 
Wow wat een mooie constructie Steven !
 
hallo steven,

Knap werk man.

Ik heb mij stempels aangeschaft om kasseiwegen aan te leggen.
zie foto's

attachment.jpg

attachment.jpg


Deze stempels zijn een gemak om te gebruiken je kan er zelfs een motief mee aanbrengen in je wegdek.

Grtn

Dirk
 
Bedankt voor de demonstratie, Dirk. Op deze manier heb ik vandaag ook het voetpad aangelegd, alleen heb ik één aparte steen gebruikt om herhalende patronen te vermijden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het voetpad heeft erg kleine kasseitjes, ik telde er drie in een voet. Het schuim gaat wel krom staan van de duizenden indrukken die allemaal aan een kant gebeuren.

attachment.jpg

Dan wordt er Vallejo Surface Primer op gekwast, eerst heel dun om goed door te dringen en dan dekkend.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De stenen worden in Vallejo Dark Blue Grey gepenseeld. Iedere steen apart, anders schilder je de voegen terug dicht.

attachment.jpg

attachment.jpg

Even een model erbij om te vergelijken.

attachment.jpg

En dit zijn mijn zelfgemaakte stempels. Na duizenden steentjes ziet de kleine stempel er nog steeds ongeschonden uit.
 
Ik was dus beter wegenwerker geworden, hoor ik...
 
prachtig resultaat, als je ook nog eens elk kasseitje afzonderlijk wil gaan schilderen, kan het alleen nog maar beter worden.
 
Dank jullie, jongens. Gisteren en vandaag zijn er wat elementen toegevoegd aan het project.

attachment.jpg

Omdat het een diorama in de nabijheid van een groot waterbekken betreft, heb ik gezocht naar watervogels die zich zouden kunnen ophouden op de dam. Ik vond 2 resin opgeschrikte ganzen van Doug's en een generieke vogel die een kauw zou kunnen voorstellen, linksboven op de foto. Rechtsboven zie je dit product van Precision Models: http://www.scalemates.com/products/product.php?id=258784 Dit is een upgradekit om van een Panthertank een bergingsvoertuig te maken. Ik beschik niet over die tank, maar daarvoor heb ik me deze kit ook niet aangeschaft. Ik wilde een oplossing vinden voor de vraag die de bekijker van het diorama zou kunnen stellen over het feit dat er alleen maar twee smalle toegangstrappen zijn om een luchtafweerinstallatie van anderhalve ton een achttal meter naar boven te verplaatsen. Ik ben zeker dat dit probleem ooit opgelost is op andere plaatsen, want je vindt afbeeldingen van Operatie Chastise waar men 20mm-opstellingen op de torens van de Möhnedam geplaatst had; ik vond er echter geen referentie over. De hoogte die overwonnen moet worden, is volgens mij te groot voor een Bilsteinkraan. Een grotere kraan gaat teveel plek (en budget) innemen, want daar zit een zware 1/35 vrachtwagen in resin aan vast. Dus de meest waarschijnlijke oplossing vond ik, dat men een zogenaamde pilzen crane zou gebruiken. Dit is de driepootkraan die ontworpen is om op een Bergepanther te monteren door de poten te bevestigen op de hijsogen van de Pantherkoepel. Daarvan zijn de elementen vast niet te zwaar om ze via de trap naar boven te brengen en op het platform te monteren. Het enige verschil met de tank is dat er geen hijsogen beschikbaar zijn om de poten op te fixeren. In zo'n geval zou men vermoedelijk wel geboord hebben om een bevestigingspunt te maken. Van deze praktijk heb ik dus helaas geen enkele aanwijzing. In de set zitten enkele onderdelen die ik misschien ooit eens voor een gewone Panther kan gebruiken, zoals een volledige achterplaat. Verder heb ik nog de figurenset van Trumpeter gekocht [URL="http://www.scalemates.com/products/product.php?id=244680]http://www.scalemates.com/products/product.php?id=244680[/URL] die je op de foto ziet. Dit zijn bemanningsleden van de Flak in rust. In een review op Armorama worden ze beschreven als middelmatig, dus er gaan wel lichaamsdelen vervangen worden; je krijgt niet eens de munitiekisten op de boxart. Van de Brouwersdag heb ik ook wat meegebracht: [URL="http://www.scalemates.com/products/product.php?id=107713]http://www.scalemates.com/products/product.php?id=107713[/URL] en deze hebben een betere reputatie. Die dag heb ik net genoeg tijd gehad om misschien een vijftigtal steentjes grijs te schilderen, da's geen update waard. Vandaag had ik wel een kort gesprek met Volker Benbennek, die wat tips gaf over het schilderen van de grondstof voor het diorama.
 
Laatst bewerkt:
Zou een moderator eens kunnen kijken wat er misloopt bij mijn vorige bericht, want een aantal regels tekst en een URL worden niet weergegeven, hoewel ze in mijn tekstvak wel zichtbaar zijn als ik ze via "bericht bewerken" zie. Er zou de volgende tekst moeten volgen net voor de laatste URL hierboven . De tekst die daar hoort te staan, is: Bemanning Flak die je op de foto ziet. Dit zijn bemanningsleden van de Flak in rust. In een review op Armorama worden ze beschreven als middelmatig, dus er gaan wel lichaamsdelen vervangen worden; je krijgt niet eens de munitiekisten op de boxart. Van de Brouwersdag heb ik ook wat meegebracht: "

edit: nu is het tekstgedeelte al hersteld, maar mijn links werken nog niet. Ze werken wel als je ze in de URL-balk kopieert.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een nieuwe update toont hoe ik alle toegevoegde stenen gladgeplamuurd heb met Bisonkit. Dat bedekt de schuimstructuur van het groene spul en doet ook de naden verdwijnen van d stukjes die ik opgeplakt heb. De straat is nu opgeplakt en achteraan is de basis terug opengemaakt om bij de bedrading te kunnen. Vergelijk de gebruikte metselstructuur met de referentiefoto's van op http://www.panoramio.com/photo/98130877.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan