Hoofdsponsor

1/35 Flakdiorama [DONE]

Niet alleen dat. Ook met de Flak zou ik wat kunnen aanvangen. Een motor lijkt me wat circusachtig, maar een uurwerk er onder levert beweging op zonder dat je het merkt. Zo zou hij op elk moment van de dag een ander deel van het plafond op de korrel nemen.
 
Dat zou inderdaad super zijn, ik zou niet weten hoe er aan te beginnen. Ik blijf volgen want dat wil ik zien.
 
Genoeg ideeën zo blijkt, ik word hoe langer des te nieuwsgieriger. :P
 
Ik zal eens demonstreren hoe dat in zijn werk zal gaan, want na een paar testjes lijkt het idee wel uitvoerbaar te zijn.

attachment.jpg

Hier zie je het afgewerkte platform met een reiswekkertje er op. Dit komt aan de onderkant te hangen van de plaat waar het nu op ligt en de as loopt door een boorgat. De Flak komt er zo op te staan dat je die as niet eens ziet en ik verleng hem tot aan de spil van het geschut. Ik verbind het batterijpakket met de bodemplaat en sluit het aan op de voeding die ook naar de schijnwerper zal lopen. In principe zou het mogelijk zijn om die ook op een uurwerk te zetten waardoor hij gelijk loopt met de Flak, maar dat levert problemen op met de voeding van de LED en dat is misschien ook wat overdreven. Net als mijn andere idee waarbij de schijnwerper op een motion sensor aangesloten zou worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb de zijkanten van de nissen ook maar dichtgemaakt, da's steviger wanneer iemand het gaat optillen.
 
Nu de houtzaagwerken voorbij zijn, toon ik even een stand van zaken met de voertuigen erbij.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De wekker zit al in het plafond verwerkt en er gaan draden tot in het voetstuk. Het voetstuk van de Flak staat recht boven de wijzeras. Die voor de grote wijzer is het makkelijkst bereikbaar en zorgt voor een beweging die toch nog een beetje merkbaar is als je maar een kwartiertje weggeweest bent. De wekker maakt wel een licht tikkend geluid, ik weet niet of er een alarm voorzien is... Maar hij blijft nog toegankelijk tot de stenen er tegen staan en misschien laat ik daar een stukje van de dekplaat ongelijmd. De schijnwerper kan niet te dicht bij de Flak staan, dus zou ik hem onder aan de trap willen plaatsen, waar nu wat ruimte is naast de afgedraaide treden. Onder het gewelf zou ik de Anhanger 52 plaatsen en een makeshift zendstationnetje met een verlichte gloeilamp en een antenne. Een straatlantaarn zou in principe aan de voet van de trap kunnen staan, maar dis staat dan wel dicht bij de schijnwerper om er een LED in te steken. Misschien kan ik extra figuren en materiaal gaan toevoegen.
 
Knap allemaal knap hoe dat ge het allemaal ineen krijgt ik snap het niet maar ieder zijn ding in ieder geval sta ik vol verwondering en zal dit wel blijven in het oog houden
Marc
 
Dank je, Marc.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het lijmen van de groene isolatieplaat is half gevorderd. De achterkant is nog vrij om nog wat meer elektrische systemen te kunnen toevoegen. Ik wil het zo maken, dat de Flak constant draait terwijl de schijnwerper periodiek uitgeschakeld wordt om de batterij te sparen (op een beurs bijvoorbeeld) en dat er verder nog twee lampjes zijn die blijven branden. Ik moet ook nog een plamuurmiddel vinden dat even zacht is als het isolatiemateriaal, om er gemakkelijk voegen in te kunnen graveren.
 
Hoedje af voor dit ambitieus project, hoe ga je het baksteen motief aanbrengen Steven.
je kan hier mee op verschillende manieren te werk gaan denk ik een manier is bvb te werk gaan met kurk die je dan in de vorm van baksteen snijd en met houtlijm bevestigd, maar je kan ook gewoon met een scherp hobby mesje de stenen in het isolatiemateriaal snijden, ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken. ...;)
 
Voor de stenen die uitsteken zoals die rond de booggewelven, ga ik gebruik maken van iets zoals kurk, maar daar moet ik dan nog aan komen. Ook de damwand heeft uitstekende stenen. De rest van de wand wordt daartussen uitgesneden zoals je beschrijft, met een afgeronde zaagbladscalpel.
 
Bedankt voor deze info en we kijken uit naar de volgende reeks van foto's
 
je hebt nog wel werk dan steven maar het gaat wel mooi worden denk ik
 
Dank jullie, jongens. Vandaag alweer een dag schuim aan het snijden geweest, waarbij sommigen grote ogen trokken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dat is een mooie toeschouwer, Helmcameleon?

De muur mag er ook al wezen ;)
 
Hector is inderdaad een chamaeleo calyptratus. Nu hij in de belangstelling staat, laat hij al zijn kleurtjes zien, anders is hij wat grauwer van kleur.
 
Steven, hoe krijg je de voegen erin?
Gesneden of erin gesmolten met een fijne punt.

Grtn

Dikkie dik
 
Bedankt voor de complimenten. Ik heb een tool van Aires gebruikt, hier midden rechtsonder afgebeeld.

AEM009.jpg

http://www.hannants.co.uk/product/AEM009

Dit levert een bredere voeg op dan gewoon snijden, gaat ook door de Bisonkit waar ik de naden mee afgesloten heb en is goed te controleren ten opzichte van iets gloeiends waar je meteen door het schuim zou zitten. Het levert wel wat rafeltjes op maar die worden nog platgekleefd.
 
Bedankt voor de uitleg.
Een mooi dio in wording zou ik zeggen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan