Hoofdsponsor

1/8 Ferrari F40 Barchetta Beurlys. [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat zou me ook wel eens interesseren, maar wie gaat ons dat aanleren? Want op eigen houtje...... kost dat veel te veel vrije tijd en die is er nu al zo weinig.
Heb zelf het ook maar 3 jaar geleden geleerd met delftship dat vooral geschikt is om bootjes te tekenen, ben hier op het forum al eens begonnen met een eenvoudig voorbeeld maar door het verschil in opleiding van de forum leden kun je daar geen algemene how to voor maken. De manuel in het engels is zeer goed 90 blz er is ook een engels forum waar je vragen kunt stellen. Als er vragen over zijn wil ik ze beantwoorden er staat hier nog ergens een topic :)
 
Kleine update : het is een hele klus om de kisten-constructie netjes te laten passen op het F-40 frame. Ik had de afmetingen al wat verkleind, opnieuw vergroot, opnieuw verkleind, enz.

Enfin, nog een keertje stripjes van 2 mm toegevoegd, nu zou de maat goed moeten zijn :



Verder is het een gepuzzel om de voorkant van de kisten dicht te maken, heel wat ingewikkelde vormen en hoeken :




Een dryfit laat zien dat het er redelijk goed uit ziet, maar we zijn er nog lang niet :

 
gij moet ook een engelengeduld hebben
respect!!!:wow:
 
Na heel wat pas- en schuurwerk zijn de hoeken in de 2 schuine platen dichtgemaakt. Nog wat schuren, en dan kan ik de gaten beginnen boren :



Alvast een begin gemaakt aan de "bak" waar de radiator inzit. De zijkanten heb ik bewust in doorzichtig plastic gemaakt, zo kan ik zien of de hoek van de achterplaat juist is :



In de bak zijn een hoop rivetten te zien :



Die wil ik ook op mijn model hebben. Een eerste test gedaan met wat spelden, is niet helemaal goed, de echte Beurlys heeft er 23, mijn model 17 en ze zijn ook wat te groot. Misschien kan ik het beter krijgen met kleine nageltjes :



En tenslotte met veel moeite de ringen die aan de binnenkant van de velgen zitten gemaakt. Als basis heb ik onderdelen van een neus-spray gebruikt, maar er is toch nog een hoop werk in gekropen om ze op de juiste maat te krijgen :




Het gaat weer heel traag vooruit, maar gelukkig wel in de goede richting.

Tot de volgende.
 
knap werk hoor pascal , kruipt altijd veel tijd in scratchen al is het slechts in de tijd die je gebruikt om na te denken hoe je het gaat aanpakken en dan heb ik de tijd nog niet meegerekend als iets mis gaat. toch zeer knap gedaan.
 
Ziet er weer goed uit.
Blijft er eigenlijk veel over van de originele wagen?
Anders had je hem helemaal kunnen scratchen :D
 
je geduld zal bij de eindafwerking meer dan beloond worden .
je blijft top scratchwerk leveren

tom
 
Blijft er eigenlijk veel over van de originele wagen?

Ik denk dat er zo'n 25 a 30 % van de originele Pocher F-40 over blijft. Zoals het er nu naar uitziet is er werkelijk geen enkel onderdeeltje uit de orignele kit, dat niet op de één of andere manier wordt aangepast.
 
Ik denk dat er zo'n 25 a 30 % van de originele Pocher F-40 over blijft. Zoals het er nu naar uitziet is er werkelijk geen enkel onderdeeltje uit de orignele kit, dat niet op de één of andere manier wordt aangepast.

hmmmm 30 % niet aangepast. modelbouw op zen best :)
 
Vandaag weer in de stapje in de goede richting gezet :)

Door het gewicht van de voorklep, en omdat ik de stevige kunststof beugels eraf gezaagd had, was het puzzelen hoe ik de voorklep stevig op de nieuwe constructie kon laten rusten. Maar gelukkig heb ik een oplossing gevonden. Om het schilderen gemakkelijker te maken, wil ik zoveel mogelijk "modules" maken. Deze modules krijgen dan dezelfde kleur. Dat wil dus zeggen dat het demonteerbaar moet blijven, tot het moment daar is om alle geschilderde modules samen te voegen.
De beide doorzichtige zijwanden die ik gemaakt had, waren erg kwetsbaar en wankel. Om dit op te lossen heb ik eerst een stuk lego er tussen gelijmd :



Aan de onderkant komt nog een alu-plaat, zodat deze constructie toch stevig wordt :


En stevig is nodig want op die doorzichte plastic zijkanten komt bijna het volledige gewicht van de voorklep te liggen. Bij de 1/1 Beurlys wordt de voorklep aan de voorkant op vierkante buisjes bevestigd (rechtonder op de foto):



Dit wil ik zo exact mogelijk namalen, beetje schuren, solderen en opnieuw schuren, en de 2 buisjes zijn klaar :



Er moet nog een gleuf in de doorzichte zijkanten komen, zodat ze er netjes in passen :



En dan is er zo een moment dat je een leuk idee krijgt. De voor- en achterklep worden met rechthoekige plaatjes gesloten, in het midden zit er een slot (zilverkleurig op de foto) op :




Pocher gebruikt hiervoor een soort rubberachtige plastic onderdelen, die heel weinig op het origineel lijken. Door opnieuw de vierkante messing buisjes te gebruiken, is het heel eenvoudig om dit zelf te maken. Op de foto is alvast het buisje te zien, het slotje en de veer komen er later nog op :





Door de messing buisjes is de constructie nu sterk genoeg om de voorklep te dragen :



Voila, nu kunnen we weer verder !

Groeten

Pascal
 
Het alu plaatje is tussen de zijsteunen gelijmd, geeft een stevig geheel :


Het lego balkje zit duidelijk scheef maar dat maakt niet uit. De binnenkant van de voorklep een beetje gefreesd op de plaats waar het messing buisje moet komen :



En dan met een bang hart een gleuf in de plastic zijsteunen gemaakt. Dit moet van de 1ste keer goed zijn, anders heb ik flink wat werk om het aan te passen.
Messing buisje past er mooi in :



En dan was het even spannend, zal het netjes passen ? JAWEL, het past perfect ! :) :



Nu de andere kant nog, maar ik ben heel blij dat dit gelukt is.

Tot de volgende.
 
Hé Pascal je gaat wel ver in het bereiken van een doel, gaaf kan niets anders zeggen.
Je maakt er wel weer wat moois van.:wow:
Zelf heb ik meer met het merk lamborghini, maar ieder z'n smaak he!:P

Mvg, Folkert.
 
Ja, klassewerk ! Breng je deze mee als je naar de ledendag komt Pascal ?
 
Manmanman, zou je niet beter een 1/1 maken?
Met jouw kennis moet da toch lukken.
Knap hoor.
 
@ hugemikus : jawel, plexiglas dikte is 4 mm. Komt van een doosje waar thee in zat ;)

Ik heb nog wat aan de radiator zitten werken. Het stuk plexiglas krijgt een rand van aluminium plaat, de voorkant is klaar. Ik heb één van de driehoeken als dryfit erop gezet :







De plexiglas plaat wordt volledig met "radiator-PE" bedekt, dit PE is van Crazy Modeller :



Geeft nu al een mooi effect, zal er nog wat beter uitzien als er een stuk zwart papier onder zit :


Dit was het voor vandaag, wordt woensdag vervolgd.
 
prachtige vorderingen , je bent een auto top bouwer in wording

tom
 
jah pascal maatje. ge neemt uw tijd maar dat werpt goede vruchten af. zeer mooi wat we hier te zien krijgen.

groeten jonas
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan