Hoofdsponsor

1/8 Ferrari F40 Barchetta Beurlys. [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja jong, dit is een juweeltje in wording met een kunstsmid in de hoofdrollen.
 
Vandaag de messing staafjes verder afgewerkt, de 2de is nu ook klaar en ze hebben allebei een dekseltje gekregen :



Dit dekseltje komt aan de onderkant te zitten, langs boven kan ik dan de bevestiging voor het wiel er - met behulp van een buisje dat in het gat past - gewoon in schuiven :



Op deze foto is een dryfit te zien, het bolletje dat net boven het gat van het messing staafje zit, moet er nog afgezaagd worden. Dit wordt vervangen door een buisje :



Met slechts 1 messing staafje aan elke kant is de ophanging stevig genoeg om het chassis te dragen :) :



De onderkant van de body ligt een beetje te laag, maar dit wordt opgelost als alles op de juiste manier vast zit.

Deze foto geeft een ietwat vertekend beeld omdat de snijmat bol staat :



En langs de andere kant :



Uiteindelijk moet het er dan zo gaan uitzien, dus nog flink wat werk voor de boeg :



Groeten

Wet Sellery
 
Hoi Pascal,

prachtig, prachtig en nog eens prachtig !!!!!-fck--fck--fck-
Je heb zeker nog een grote weg te gaan maar er is ook al een grote weg afgelegt.Applaus
Er zouden er weinig mensen zijn die je dit nadoen.beard
Ga zeker door, ik zit hier elke keer met open mond je verslagen te lezen.:yikes::yikes::yikes:
En wacht vol spanning op wat komen gaat !!;);)
 
Dit weekend flink wat aan de Beurlys kunnen werken, maar er is niet veel vooruitgang. Om de onderste V te maken van de voorophanging, moeten er nog 2 messing staafjes bijkomen. Maar die zitten op een erg kwetsbare plaats, namelijk in de steunbalken van het frame. Bij de 1/1 Beurlys zitten die 2 staafjes in een redelijk groot rechthoekig gat, maar als ik dat natuurgetrouw wil namaken, gaan de steunbalken het begeven.

Dus heb ik het grote geschut boven gehaald, en een "verstevigings-bodemplaat" gemaakt die niet enkel de plastic steunbalken van het frame, maar ook de soepele plastic bodemplaat verstevigen. De plaat heb ik met een figuurzaag (of hoe heet zo'n ding, het heeft een zaagje dat op en neer beweegt ??) uit een stuk aluminium van 2 mm dikte gezaagd :



Het was een hele klus om de plaat op de juiste maat te krijgen, maar ze past netjes :



Tussen de plastic steunbalken zaten enkele stevige plastic ribben, die zijn met een zaag verwijderd want de 1/1 Beurlys heeft die niet. Dankzij de alu-plaat kan ik deze weghalen zonder dat de constructie te kwetsbaar wordt.

Voor :



Na :



Er zit nog een grote open ruimte tussen de alu-plaat en de plastic steunen, die wordt met plexiglas en plasticard dicht gemaakt. Het plexiglas plaatje is reeds op de steunen gelijmd :



Helaas is tijdens het zagen en passen de plastic bodemplaat met de 2 metalen zijkanten van de body van de tafel gevallen. De plastic buisjes zijn naar de filistijnen :





Gelukkig niet zo erg, ik had ze zelf gemaakt, maar er kruipt flink wat tijd in om nieuwe te maken, en de overgang glad te schuren.

Groeten

Wet Sellery
 
Voor de 2de buis van de V voor de voorophanging, ga ik op dezelfde manier tewerk als bij de 1ste. Een stukje messing buis dat op de draadstang past, en daar een buisje op gesoldeerd waar de buis voor de ophanging in komt te zitten :



De draadstang en de messing buisjes komen tot tegen de radiator, zodat er niks meer van te zien is :



De hoek lijkt me OK te zijn :



Maar de plastic balkjes die het frame van het chassis moeten voorstellen, moeten flink aangepast worden. Als ik de 2de buis van de V helemaal tot op zijn plaats laat zakken (tot net onder het gaatje dat ik geboord heb), zal ik de plastic balkjes bijna helemaal moeten doorzagen :



Ik denk dat ze ook wat te breed zijn voor de Beurlys :



En ze passen niet helemaal netjes op de alu bodemplaat die ik gemaakt heb :



Omdat de plastic balkjes bij de Beurlys een heel andere vorm hebben (het zijn eigenlijk grote driehoeken die een stuk langer en hoger zijn), loop ik met het idee om ze er helemaal af te zagen. Morgen eens kijken hoe we dit kunnen oplossen.

Groeten

Wet Sellery
 
Wat een project zeg.
De volhouder wint zeggen ze.
Dus blijven proberen en alles komt wel in orde.
En voor elk probleem is er een oplossing schijnt.

ERik.
 
Gaat goed hier zie ik. En het solderen heb je nu toch al goed onder de knie. :)
 
OK, de knoop is doorgehaakt, en de zaag is erin gezet.

1. :





2. :



En zo moet de constructie er gaan uitzien :





Ik denk dat ik een systeem ga maken waarmee de beide V's demonteerbaar blijven, dat is makkelijker om de "dozen" die er omheen zitten te maken, en is makkelijker om te schilderen.

Op naar de volgende update :)

Groeten

Wet Sellery
 
Goed plan.... Ben daar zeer benieuwd naar... Ik blijf je volgen...
 
Jawel, het is gelukt om een systeem te maken waarbij de V's demonteerbaar blijven :)

De eerste V is aan elkaar gesoldeerd, moet nog een beetje gevijld worden :





Door de buisjes die op de draadstang zitten niet vast te zetten (later worden ze met moeren op hun definitieve plaats gezet), kan ik de V er gewoon in- en uitschuiven :



Ben blij dat deze belangrijke fase - tot nu toe - goed gelukt is.

Groeten

Wet Sellery
 
Hoi Pascal,

je V - constructie ziet er heel netjes uit zeg !!!Applaus
Knap staaltje soldeerwerk man, niets krom getrokken.-fck-
Echt een vakman aan het werk bezig hier.:You_Rock_Emoticon::You_Rock_Emoticon:
Ben razend nieuwsgierig naar de verder verloop van de bouw !!!8)8)8)
 
Even mijn kin oprapen en dan lekker veel pluimen in je *** steken ;) Ik bewonder je doorzettingsvermogen om meer en meer te slopen :laugh:
 
Nu de onderste V's van de voorophanging zo goed als klaar zijn (de buisjes moeten nog wat ingekort worden, zodat de wielen mooi in de wielkassen passen), wil ik verder gaan met de rest van de voorophanging. Maar eerst moeten de rechthoekige "kisten" gemaakt worden waar de bovenste V's op bevestigd zijn.
Omdat ik geen afmetingen heb, en dus enkel op basis van foto's kan werken, ga ik de kisten maken van achter naar voor. Dit wil zeggen eerst de grote die onder het dashboard zit, en vanaf daar naar de voorkant toe.

Ik ben begonnen met de rechterkant :





Op deze foto is te zien dat de grote kist doorloopt naar het gedeelte waar de scharnieren zitten :



Om de constructie demonteerbaar te maken, moet ik ervoor zorgen dat de scharnieren langs de buitenkant op de kist kunnen bevestigd worden.

Dit stukje komt dus aan de zijkant van de grote kist te zitten :



De gaten zijn gemaakt om de scharnieren te bevestigen :



Zodat het er zo gaat uitzien :





Langs de voorkant gaat er niks van de scharnieren te zien zijn, maar als de deuren open zijn, zijn ze wel zichtbaar. Vandaar dat ik er zoveel aandacht aan besteed :



Verder heb ik nog wat gesoldeerd. De buisjes waar de V's in komen te zitten, zijn nu stevig met elkaar verbonden :



Groeten

Wet Sellery
 
Petje af pascal ,,, hij gaat gewoon lekker door ,, mooi man .....
 
Er was iets mis met de positie van de V-snaren, na lang zoeken heb ik gevonden dat ze iets te ver naar achter stonden. Bij de 1/1 Beurlys staat de achterste buis van de V, bijna loodrecht t.o.v. het frame, en dat was bij mijn model niet het geval. Hierdoor had ik ook te weinig plaats om de "kisten" te maken die de voorkant vormen.

Op deze foto is links de nieuwe en rechts de oude situatie te zien :



Rechterkant :



De linkerkant, het scheelt net geen cm, maar het geeft toch wel een heel verschil t.o.v. het geheel :



En ik heb nu meer plaats om de "kisten" wat breder te maken :



Ter illustratie deze foto. Het is moeilijk uit te leggen maar de kisten-constructie is aan de voorzijde rechthoekig, dan is er een eerste hoek die gevormd wordt door de grote kisten, en daarna een 2de hoek die doorloopt tot aan de binnenkant van de deuren. Op de foto is te zien dat de achterste buizen van de V bevestig zijn aan het rechthoekige gedeelte. Op mijn model zaten ze op de plaats waar de eerste hoek zit.



Ben blij dat ik dit ontdekt heb, het geeft wel wat extra werk, maar het zal het resultaat zeker ten goede komen.

Tot de volgende

Groeten

Wet Sellery
 
man,man ,man zeg zou je niet beter auto bouweren bij een merk worden of zo, heb topic eens door genomen amai zeg ,
de veranderingen prachtig ,


sorry effen scherm proper maken van laptopke.
deed vroegen 1/24 rally wagens maar aan zoiets kon ik zeker niet tippen.
bouw maar lekker door .
 
Na flink wat dryfitten, meten en zagen, zijn de onderste V's klaar :



Op deze manier kan de draadstang een stuk korter worden, en zit ze niet in de weg van de radiator. De hele constructie is demonteerbaar, ze wordt pas definitief vast gelijmd na het schilderen :



De voorste buizen worden nog ingekort, tot ongeveer aan de meetlat :



Nu kan ik verder met de "kisten" die op en rond de V's zitten :



Vrolijk kerstfeest allemaal :)

Wet Sellery
 
ziet er goe uit,pascal

wachten met spanning op de volgende update
 
Update :

Het maken van de "kisten" gaat heel langzaam. Omdat ik enkel op basis van de foto's kan bouwen, en geen idee heb van de maten, is het een kwestie van uren lang naar de foto's kijken, dryfitten, aanpassen, nog een keer dyrfitten, opnieuw aanpassen, enz...

Maar het gaat langzaam maar zeker vooruit :)

De grote "kist" was te breed, is doormidden gezaagd en beide delen opnieuw aan elkaar gelijmd. Het klemt een beetje, maar het past goed :



Er is nog wat sloopwerk gebeurd, van het originele Pocher plastic blijft nu echt niet veel meer over :



Volgende stap is de 2de kist, deze zit iets lager dan de eerste, te zien op deze foto :



Het deksel, de rechthoek aan de voorzijde moet nog op maat gemaakt worden, hier komt het grote ovale gat in :



Een dryfit van het deksel (het zit aan de linkerkant hoger dan rechts, het rechter lego-blokje moet nog wat geschuurd worden) :



Het eerste van de 2 zij-panelen :



Opnieuw een dryfit :



Op de foto's leek het alsof deze kist uit 3 aparte blokken bestaat, die achter elkaar zitten. Maar de kist bestaat uit 1 blok, aan de zijkant zijn er 3 verticale rubber stroken op gekleefd (een soort rubber-tape). Ik veronderstel dat die tape daar zit om het carbon te beschermen tegen steenslag en dergelijke. De voor wielen zitten er dicht tegen aan, en er zit geen spatbord of iets gelijkaardigs tussen. Op deze foto is het te zien, hopelijk is het nog zichtbaar door de verkleining van de foto :



Vandaar de potlood-strepen op het zij-paneel, de stroken worden elke 1 CM breed :



Nog flink wat werk voor de boeg.

Groeten

Wet Sellery
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan