Hoofdsponsor

1/8 Ferrari F40 Barchetta Beurlys. [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Afgelopen dinsdag nog wat kunnen bouwen, de messing steunen zijn klaar (moeten nog wat geschuurd worden) :

261010_%282%29.jpg

In het motorblok heb ik een houten blokje gelijmd, hier komt de stalen buis door :

261010_%283%29.jpg

261010_%284%29.jpg

Verder ook nog wat met de plastic motorsteunen zitten klooien, de rechter is zoals Pocher ze heeft gemaakt :

261010_%285%29.jpg

261010_%281%29.jpg

Ze zijn nog niet klaar, het moet er zo gaan uitzien :

261010.jpg

Groeten

Wet Sellery
 
Het Pocher motorblok heeft best wel wat verschillen t.o.v. de 1/1 versie. Omdat ik in de toekomst een F-40 motor wil bouwen die het origineel zo goed mogelijk benaderd, heb ik met dit blok al wat geoefend. Een paar dingetjes verwijderd, gaatjes en spleetjes gevuld, en de gaten voor de zeskantmoeren op de juiste plaats geboord. Er komen nog wat extra details op, en dan kan de bovenbouw van het blok erop :

011110_%289%29.jpg

011110.jpg

De vervelende gaten op de bovenbouw zijn dichtgemaakt, moet nog netjes glad geschuurd worden. Eén links :

011110_%281%29.jpg

En 2 rechts :

011110_%282%29.jpg

De verbinding tussen de versnellingsbak en het motorblok is een kwestie van dikwijls naar de foto's kijken, en proberen iets te maken wat er op lijkt. De verbinding is de zwarte blok die op deze foto's te zien is :

011110_%286%29.jpg

011110_%287%29.jpg

De zwarte blok ga ik maken uit 4 lagen, de eerste laag komt tegen het motorblok te zitten :

011110_%283%29.jpg

De 2de laag wordt een kleinere maar veel dikkere plaat, de 3de weer wat groter en dunner, en de 4de wordt even groot als de 3de, maar weer iets dunner. Geweldige uitleg is dit, als ik het lees snap ik er ook niet veel van, maar het wordt duidelijk naarmate de bouw vordert.

De vierde laag ga ik maken uit dit doorzichtig nylon plaatje :

011110_%284%29.jpg

Deze komt dan tegen de versnelingsbak te zitten :

011110_%285%29.jpg

En moet er zo gaan uitzien :

011110_%288%29.jpg

Het wordt nog flink puzzelen om de blok uit 4 lagen netjes te krijgen. Als hij klaar is wordt er een gat in geboord en wordt hij (als een stuk vlees op een brochette :mrgreen: ), over de stalen pen geschoven.

Wordt vervolgd

Groeten

Wet Sellery
 
Thanks Rik ^^

De tap- en snijset is vanmorgen aangekomen :

031110.jpg

Op deze - bij nader inzien wel erg wazige :roll: - foto is de inhoud te zien:

031110_%281%29.jpg

Nu nog wat vrije tijd vinden, en dan kunnen we gaan oefenen met dit nieuwe gereedschap. De snijmoeren ga ik gebruiken om elke wiel van een wielnaaf + moer (met schroefdraad) te voorzien, en om wat messing buizen (van de ophanging) te bevestigen.

Groeten

Wet Sellery
 
Dit weekend flink wat kunnen bouwen, maar er is helaas niet veel om te tonen. Er kruipt ontzettend veel tijd in het kijken naar de foto's, maar een beetje vooruitgang is beter dan helemaal geen.

Na veel schuren, dryfitten, vergelijken met de foto's, opnieuw schuren, nog eens dryfitten, enz... , is de voorkant van de zwarte blok (die tussen de motorblok en de versnellingsbak zit) klaar. Aan de onderkant moet hij nog aangepast worden. Op de foto heb ik de blok als dryfit op de stalen staaf geplaatst. De blok maak ik uit 4 lagen, dit zijn de eerste 2 :

1_071110.jpg


De plaat die tegen de versnellingsbak komt (dit is de 4de laag), is ook bijna klaar, hier staat hij samen op de foto met de rest van de constructie :

1_071110__1_.jpg


Waar de spatie zit, komt de 3de laag zodat het er gaat uitzien zoals op deze foto (de 4de laag is op de foto niet zichtbaar, die zit vast op de versnellingsbak) :

011110_%286%29.jpg

De 3de laag van de blok moet exact dik genoeg zijn, want de dikte bepaalt hoever de achteras naar voor of naar achter komt te zitten. Als de dikte juist is, komen de wielen mooi in het midden van de wielkassen te zitten. Wordt dus nog heel wat dryfitten om de juiste dikte te vinden.

Verder ook nog wat kleine onderdeeltjes bijgewerkt :

1_071110__2_.jpg


Tot de volgende.

Groeten

Wet Sellery
 
Hoi Pascal,

zo te zien is het een hele klus maar ik zelf begin er meer en meer zicht in te krijgen wat je hier allemaal aan het fabriceren bent!8)8)
Ga lekker zo door, ik geniet hier met volle teugen en volg je bouw in stilte verder op !!!!!Applaus:8
 
Knap iets opbouwen van een hoop ruw materiaal Applaus, je snijgereedschap daar ga je nog veel plezier aan hebben wel opletten als je inox bewerkt juiste diameter boren is van groot belang
 
Ik blijf elke keer zoeken naar iets dat niet klopt hier, begint echt een sport te worden, maar ja.... lukt steeds maar niet...

:)
 
Het blijft puzzelen om de zwarte blok goed te krijgen en ik denk dat er achteraf niet veel meer van zichtbaar zal zijn. Maar deze fase moet juist zijn, anders staan de achterwielen te ver naar achter of voor.

Dus na enkele uurtjes dryfitten en foto's kijken, heb ik de aan de kant die tegen het motorblok komt nog een plaat toegevoegd :

1_121110__2_.jpg


En ook eentje aan de versnellingsbak :

1_121110__3_.jpg


Het zijn telkens plaatjes van een paar millimeter dik, maar langzaam aan krijgt de blok de juiste dikte.

De plaat die tegen de versnellingsbak komt, had ik een beetje te klein gemaakt, die wordt nog aangepast :

1_121110__4_.jpg


Het motorblok heeft nog een extra blokje hout gekregen, de bedoeling hiervan is om een systeem te maken waarmee ik de zwarte blok aan het motorblok kan vast schroeven :

1_121110__1_.jpg


En na lang zoeken heb ik een metalen staaf gevonden die de juiste dikte en sterkte heeft om de achteras (aandrijfas) te maken. De staaf komt uit een oude video recorder :) Heb er ook een messing buisje over gezet, zodat het wat steviger in de versnellingsbak komt te zitten :

1_121110.jpg


Groeten

Wet Sellery
 
Ik wou even informeren of iemand mij kan helpen.

Ben op zoek naar plastic flens- of ringmoeren, met een sleutelwijdte van 9 of 10 mm. De schroefdraad maakt niet zoveel uit (M5 of M6 zou prima zijn) die wordt nog aangepast. Er zijn diverse fabrikanten die deze dingen maken, maar telkens in een verpakking van 100 of 500 stuks, en ik heb er maar een 20-tal nodig.

Kan iemand mij helpen ?

Hier is een voorbeeld van de moeren die ik zoek, het is het F1 model :

vrb511.gif


Groeten

Wet Sellery
 
Pascal, welke spoed moet het zijn en welke draad?

Hey Rik,

Maakt niet uit, het gat in het midden kan ik aanpassen aan de buis waarop ze komen te zitten. Een sleutelwijdte (zeskantmoer) tussen de 8 en 10 mm is prima, het gat in het midden mag een M 5 of M 6 zijn, of eventueel nog wat groter.

Groeten

Wet Sellery
 
De blok heeft nog een laag gekregen, dit is de op één na laatste, de laatste komt tegen de versnellingsbak te zitten :

1_141110.jpg


Om de versnellingsbak wat meer hoogte te geven, heb ik aan de onderkant een plaatje van 4 mm gelijmd (de ring moet nog aangepast worden) :

1_141110__4_.jpg


Verder heb ik ook nog wat onderdeeltjes zitten vijlen en schuren. Deze zijn afkomstig uit de Transkit en zijn bij Autograph afzonderlijk te bestellen. Leuk, maar er is flink wat werk aan, en ze zijn niet goedkoop :

1_141110__3_.jpg


En tenslotte ben ik bezig met een aantal onderdelen uit de Transkit van Scaledetails te copieëren. Kruipt flink wat tijd in, maar het bespaart een hoop geld als ge 4 Pocher F-40's wilt gaan bouwen :

1_141110__1_.jpg


1_141110__2_.jpg


Groeten

Wet Sellery
 
Okee, hier heb je de m8 maat bijgezet. Dat is een metrisch draad dus.
Dat is gemakkelijk.

Zelfborgende moeren word dat genoemd. Deze kun je bij de fietsenmaker vandaan halen. Dan krijgt je slot boutjes. Met moertjes. Die kosten iets van 10 cent of iets.
 
Vandaag kan ik een klein beetje victorie kraaien, de achterophanging is - na maanden van denk- en paswerk - klaar !! Althans in ruwe vorm.

Het motorblok, de tussenblok en de versnellingsbak zijn dmv een draadstang en wat moeren aan elkaar bevestigd. Vooral het boren van de gaten waar de draadstang in zit, was een precisie-klus :

191110_%282%29.jpg

191110_%283%29.jpg

Een dryfit met het achterframe en de achteras :

191110_%281%29.jpg

191110.jpg

Ben blij dat dit gelukt is :D

Groeten

Wet Sellery
 
Ik had even genoeg van de achterophanging, en heb dus maar eens wat anders gedaan. Eerst een Pocher band tot slick geschuurd, vast gemaakt op de boormachine en 20 minuten en een hoop rotzooi later :



Toen zag ik dat ik niet voldoende Autograph onderdelen heb voor mijn 4 F-40 projecten, en dus ben ik weer een onderdeeltje aan het namaken.

De 3 originele onderdelen :



En de copieën :



Het onderdeeltje is van 4 stukjes messing buis gemaakt, en aan elkaar gesoldeerd :





Er komen nog wat details op zoals op de originele stukjes, en de gele buisjes worden nog op maat geschuurd.

Groeten

Wet Sellery
 
Ziet er goed uit pascal ,,, ik neem me petje af voor je doorzettings vermogen ...
 
Vandaag wat aan de achter- en voorophanging gewerkt. Eerst de steunen van het motorblok vastgelijmd, en daarna vast gezet met boutjes en moertjes. Het is een beetje groot qua schaal, maar het moet stevig vast zitten, en achteraf is er zo goed als niks meer van te zien.

De linkerkant :

1_251110.jpg


De rechterkant heeft een kortere bout, ik ben er nog niet uit welke het gaat worden :



De velgen erop gezet om de hoogte te checken :



Gelukkig ziet het er goed uit, want hier kan ik niet meer veel aan veranderen :



Voor de voorophanging ga ik messing buisjes gebruiken, om die te laten passen heb ik de cockpit moeten inkorten :





Gelukkig had ik de verbreding langs de binnenkant gemaakt, en kon ik tot hier alles afzagen :



In die messing buisjes komen de achterste buizen van de V-constructie te zitten :



Die buizen maak ik uit een breinaald, stevig materiaal en net de juiste diameter. Om het geheel te verstevigen, komt er een T-stuk aan de draadstang, de buizen kunnen dan hierin schuiven :



Het zal nog een hele tijd duren eer de voorophanging gaat klaar zijn, want er is nog een pak werk aan. Maar we zijn weer een klein stapje verder.

Groeten

Wet Sellery
 
Knap man, en hoe je het maakt en uitlegt zeer verstaanbaar.
Had je nog plannen om sommige delen na te maken zoals de vacum manier van mallen maken??
 
Wat een werk.
Ziet er goed uit.
En ik zou voor de korte bout gaan.

Erik.
 
De breinaalden ga ik niet gebruiken (was vergeten dat ik ze uit messing moet maken, om ze te kunnen solderen). Het worden dus volle messing buisjes en de diameter wordt 4 ipv 5 mm, omdat ik de 5 mm wil gaan gebruiken om de rolkooi te maken.

Dus een paar dingen aangepast, nieuwe kleinere gaten geboord in de rechtopstaande buizen, en een T-stuk gesoldeerd om alles stevig aan elkaar te bevestigen :

1_011210__5_.jpg


Niet meteen mijn mooiste soldeerwerkje, maar dit onderdeel wordt volledig onder de cockpit verstopt :

1_011210__4_.jpg


Buisje van 4 mm in het T-stuk gestoken om te kijken of het goed zit :

1_011210__6_.jpg


En op het einde van dat buisje een "ring" gesoldeerd. De ring is een stukje messing buis van 6 mm diameter. Gelukkig ziet het soldeerwerk er een pak beter uit, want dit blijft wel zichtbaar :

1_011210__7_.jpg


Groeten

Wet Sellery
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan