Hoofdsponsor

1/8 Ferrari F40 Barchetta Beurlys. [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
onze pascal plaatst hier weer een update waar we iets van kunnen leren

heb direct den ouwen videorecorder opengesmeten.:laugh:
 
Ondanks de onsteking aan mijn sinussen, de verstopte neus en de voortdurende hoofdpijn, werken mijn grijze cellen nog behoorlijk :)

Ik zocht een manier om de koelbuizen van de radiator te maken, bij de 1/1 Beurlys zien ze er zo uit :



Ik wou dit in alu maken, maar messing leek me iets makkelijker om mee te werken. Dus messing buisje (diameter 5 mm) in de buigtang, aan één kant open zagen, de beide helften aan de voorkant naar buiten plooien zodat het wat breder wordt, ander stukje messing buis er tegenaan solderen. Beetje vijlen en schuren, en dan ziet de voorkant er zo uit :




Om het buisje wat makkelijker te kunnen monteren, en om de blauwe krimpkous erop te zetten, heb ik het in 2 delen gemaakt, beide zijn makkelijk op elkaar te schuiven :


Een dryfit toont de plaats waar de buis komt te zitten :





Moet nog wat aan geschuurd worden, morgen kan ik hopelijk de 2de maken.

Groeten

Pascal
 
Knap hoe je alles stap voor stap laat zien, 'k ze dat je er van geniet ;)
 
De 1/1 Beurlys heeft nog meer van die leuke dingen, zoals de luchtinlaten voor de koeling van de remmen :



Ik loop al een tijdje te denken hoe ik die buizen zou maken, en vandaag heb ik een poging gedaan. Eerst nemen we een stuk messing buis, diameter 12 mm :


Dit gaan we dan op allerlei plaatsen van gleufjes voorzien, stukjes weg halen, buisje een bocht geven, naar achter toe wat smaller maken, naden dicht solderen, plamuren, schuren, en een paar uur later ziet het er dan zo uit :





De vorm zit er aardig in, maar langs de binnenkant is het nogal hobbelig. Dus proberen we om dit probeersel als mal te gebruiken. Het dunste vel plasticard wat ik had genomen, een hele hoop strips gesneden, en beginnen vlechten tot ik een soort van omhulsel kreeg. De messing buis voorzichtig uit het plastic vlechtwerk gehaald en voorzien van een rijkelijke laag lijm :


En 1 zijde met Epanol plamuur (verdund met water) besmeurd euuhh besmeerd :


Nu zal het wel lukken om de buitenkant mooi glad en egaal te krijgen, maar de binnenkant is nog een ander verhaal. Als het niet moest lukken om het uit plasticard te maken, kan ik nog altijd de messing mal in 2 zagen en proberen om 2 helften te vacu-formen. Niet dat ik ervaring heb met het vacu-formen, maar voor alles is een 1ste keer hé ?

Wordt vervolgd.
 
Ik bewonder nog geen klein beetje je wilskracht en je inventiviteit om zelf de onderdelen perfect na te maken. Ik doe dan ook mijn hoed voor u af Pascal. Ik heb geen bal verstand van auto's en hun techniek maar dit wou ik toch eens graag laten weten.
 
Als je rood koper buis gebruikt kan je de vorm er in hameren op een tapse stalen pin die je in de bankschroef klemd, rood koper kan je veel meer oprekken dan messing en is goedkoper in de bouwmarkt ^^
 
heeft er iemand een vod? voor het kwijl dat uit mijn mondje loopt. man pascal als autoliefhebber kan ik niet anders dan hier met open mond te staan gapen. doe zo verder man. echt knap dat je alles tot het kleinste detail namaakt. mooi man.
 
gewoon prachtig en inventief wat je hier laat zien. Kan je de binnenkanten niet insmeren met lijm, en dan schuren met een rond schuurstaafje? Gewoon een sate-prikker met een beetje grof schuurpapier opgelijmd? en zo steeds fijnere maken?
 
Ik heb het idee van het plastic omhulsel opgegeven, teveel werk om het netjes te schuren. Dus maar 2 nieuwe uit koper WICO buis gemaakt, er moet nog wat aan geschuurd worden, maar ik denk wel dat ze er allebei nagenoeg hetzelfde gaan uitzien :





 
kan niets anders zeggen dan lovende worden : prachtig man
zo creatief bezig supper

tom
 
Potvoldropjes Pascal, weer eens "even" bijgelezen maar wat kan ik nog zeggen..... Mooi man!

Fred
 
ApplausApplaus Ik vind er gewoon geen woorden voor.
Heel knap werk Pascal. Hoedje af...

Groeten,

Mark
 
Vandaag ben ik begonnen aan de motor van de ventilator. Onder die motor zit een driehoekje, dit heeft ook opstaande randjes. Hopelijk is het op deze foto te zien :


Eerst heb ik de driehoek uit een stuk plasticard gesneden, en er dan voorzichtig een plastic stripje met een breedte van 1 mm rond gelijmd. Was flink priegelen, de driehoek is erg klein en heel breekbaar. :



Voor de motor ga ik een stalen buisje gebruiken, hierop komt een alu dekseltje. Aan de binnekant heb ik een plastic schijfje gelijmd, hierin komt een messing buisje waarmee ik de ventilator aan de motor kan bevestigen :


Gemonteerd ziet het er dan zo uit :




Er komen nog wat details op het motortje, dat zal voor een volgende keer zijn.
 
Hij gaat nog steeds goed pascal ,,, mooi werk man ,,, !!!!!!!!!
 
Ik heb nog wat details aangebracht, er moeten nog een paar kleine dingen aan toegevoegd worden, en ik moet nog een gaatje boren aan de linkder kant voor de draad :




Groeten

Pascal
 
Gisteren in de Gamma een stuk alu buis gekocht (diameter 10 mm), dit wil ik gaan gebruiken om de air jacks te maken. Bij de 1/1 Beurlys zit er 1 aan de voorkant en 2 aan de achterkant. Die aan de voorkant is heel zichtbaar, daarom wil ik dit zo perfect mogelijk namaken :



Vandaag eens een testje gedaan : met de Punch & Die een dekseltje gemaakt, gaatje erin geboord, stukje draadstang erin gestoken (diameter 1,2 mm), en daarover een zeskant moertje (sleutelwijdte 1,6 mm) waarvan ik het gaatje in het midden wat groter heb geboord :


Hier komt nog een blauwe gekartelde ring rond, deze ga ik maken van een stukje balpen (de blauwe kleur is toevallig, moet nog geschilderd worden) :



En dan de kers op de taart :) Aan de bovenkant komt de aansluiting, deze heb ik gemaakt uit 2 moertjes (sleutelwijdte 1,6 mm), een stukje draadstang (diameter 1,2 mm) en het bochtje is een stukje soldeer waarin ik aan beide uiteinden een gaatje heb geboord :




Een dryfit op de air jack geeft dit als resultaat :




De aansluiting moet nog de blauwe en rode kleuren krijgen.
 
Twee keer ben ik begonnen met een tussendoortje (de 1/43 Citroen Xsara en de F-16) en beide malen is er vanalles mis gelopen. Gelukkig gaat het met dit project wél goed. Het is een langzame bouw (gestart in oktober 2008, en regelmatig onderbroken), en het einde lijkt nog even ver weg als toen ik begonnen ben.
Ik heb tot nu toe enorm veel geleerd tijdens de bouw van deze F-40 Beurlys, en binnenkort ga ik met een nieuwe techniek starten : glasvezel. Bedoeling is om de koelbuizen voor de remschijven in glasvezel te maken, en indien mogelijk ook de achterklep en de achterbumper. Het zal weer een flinke uitdaging worden, maar als het lukt ben ik niet langer beperkt tot de Pocher carroserie delen, en kan ik ze zelf gaan maken.

Normaal gezien komen de glasvezel benodigdheden (keperweefsel, losmiddel, epoxy-hars en verharder) volgende week binnen. Met een beetje geluk kan ik dan tijdens het weekend gaan testen. Uiteraard zal ik uitgebreid verslag doen over het testen met dit nieuwe materiaal en deze nieuwe techniek.

Groeten

Pascal
 
ik volg je nog steeds,pascal

zoiets moois mag ik nie missen.
 
Goed dat je een macro stand aan je foto toestel hebt we zouden anders van je laatste onderdelen niet veel zien, gewoon prachtig.
Werk zelf al jaren met epoxy, om mijn handen te beschermen gebruik ik een creme ARRETTIL ( handschoenen zijn zo onhandig ) beschermd tegen epoxy en aceton en na het werk wassen met warm water en zeep en alles is weg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan